Jump to content

FrodeS

Basic Member
  • Posts

    124
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

FrodeS last won the day on November 6 2019

FrodeS had the most liked content!

Personal Information

  • Ort
    Raaholt
  • Land
    Norge

Overlanding information

  • Fordon
    Nissan
  • Kommunikation
    27 Mhz
  • Övernattning
    Frittstående tält

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

FrodeS's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

131

Reputation

  1. Æsj, tyskerne jeg handlet hevesett av rotet, og hadde ikke allikevel. Mulig de skulle få det inn senere.
  2. En helt annen ting. Jeg vet ikke om det er noe hjelp å få her, men en vet jo aldri, så jeg prøver meg. Jeg har bestilt webasto, som jeg skal montere snart. I følge skjemaet, skal det kobles inn en PWM (Puls Bredde Modulator), som sender et signal til vifteregulatoren og får den til å kjøre vifta på en fast hastighet når webastoen går. Jeg har ikke lyst til det, jeg vil selv kunne bestemme hastighet på vifta. Vil det fungere å sette strøm på strømforsyninga til klimaanlegget, og så styrer det vifta selv, slik jeg har satt den? Legger ved koblingsskjemaet, i tilfelle noen kan ha vært borti noe sånt. I 2006 monterte jeg webasto i min 1992 Mercedes 300 TD Turbo, og da gjorde jeg det på den måten. Der er det jo litt enklere pga. manuell styring av vifta.
  3. Joa, e-klassen er knall, den. Vi har hatt den 7 år eller så nå, og er ganske fornøyd. Det er en 2004 E240 4matic, som vi konverterte til LPG-drift rett etter kjøp. Jeepen hadde bakluke som datt i hue på meg, og sånn kan det jo ikke være. Et par billige dempere fra ebay ble kjøpt inn, ankom i dag, og ble byttet på 5 min. Kjekt med bakluke som åpner seg som den skal. Denne har (heldigvis) ikke noe automatisk åpning av bakluka, utover at vinduet kan åpnes fra fjernkontrollen.
  4. E-klasse er da ikke SÅ stor? Jeg dumpet over et par 9" strands sveg 60watt som jeg ikke helt greide å si nei til. De er DIGRE, kanskje litt i overkant, men vi får se. Gir de ikke skikkelig lysbilde, så selger jeg dem videre. i kveld ble det litt fikling med pærer i interiøret. De fleste var sluknet, og flere gjorde det mens jeg holdt på. Jeg gikk tom for pærer og fargede kapper, så flere er bestilt. Dette er sånne små detaljer som er artig å få ordnet opp i. det er før, underveis, og etter-bilder. I tilfeldig rekkefølge og litt opp/ned, tydeligvis.
  5. Takk. Det håper jeg også. Jeg fant et godkjent trailmaster hevesett på ebay i Tyskland. Jeg prøvde meg med litt "bitte ein bischen billiger verkaufen?" og noe sånt, og vipps så var det skrudd ned med 55€. Det betyr jo at jeg har spart en hel masse penger, og det var bare å hive seg over kjøp-nå-knappen. Jeg hadde inntrykk av at commander er voldsomt stor bil, men det er den ikke. Den er 17 cm lenger enn min gamle Jeep Grand Cherokee, men jeg tror alle de 17 cm ligger i støtfangerne. Den er også 7 cm kortere (!) enn kona sin 2004-modell E-klasse. I forsetet er det enormt med plass. Baksetet er greit, men ikke overveldende. 3. seterad har jeg ikke prøvd ennå, for den ligger i garasjen. Skal se om jeg får godkjent den inn i vognkortet når hevesettet skal godkjennes.
  6. Det er ikke noe i veien for takmontert lys så lenge det ikke blender fører.
  7. Takk. Helt enig i det du sier om godkjenning og greier her, det bare føles liksom så unødvendig å bruke flere tusen ekstra på akkurat de samme delene, bare for å få med riktig nummer på heveklossene.
  8. Etter vårturen 2017 har det dessverre vært dårlig med overlanding på meg. Lysten er der, men det vil seg liksom aldri. Jeg kjøpte en 2000 Grand Cherokee som erstatning for en opprustet 1993 patrol. Prisene var omtrent de samme, men jeepen var ca. 100X mer bil. Den kjørte som en bil, ikke som en traktor, behagelig lydnivå, en motor som faktisk ville dra (den i patrolen ville helst ikke), automatgir, aircondition osv. Diffbrems i begge akslingene har den også. Nå er Grand Cherokeen til slags, og nyere jeep på plass. Planer er det mange av, så får jeg se hvor mange som blir gjennomført. Noen voldsom overlander blir ikke dette, men jeg håper allikevel den skal duge, så skal det i hvert fall ikke stå på utstyret. Bilen er en 2007-modell, gått 180.000 km. Webasto er nettopp bestilt, og blir montert så fort jeg får den, og får tid til det. Jeg lurer også veldig på hevesett. Man får godkjent hevesett til ca. 9000,- i Norge, eller rundt 6500,- fra Tyskland. Man får også eksakt samme deler, men uten tuv-papirer for rundt 3500 eller så. Da er det heveklosser foran og bak, samt nye dempere bak. Jeg syns det er litt for gæli å svi av ekstra mye penger bare for å få preget et nummer inn i heveklossene, samtidig må en jo sette pris på at Trailmaster faktisk har tatt tiden og utgiftene som skal til for å lage et hevesett som kan godkjennes. Den er en del lavere i snuta enn bak (commandere pleier å være det), så ønsket er å få den opp ca. 50 mm bak, og 75 foran. Noe mer lys må også på. Det frister litt med en tynn led-bar på taket, men også med 2-3 "bøtter" i fronten. Her har jeg tenkt å bruke litt tid på å finne noe ordentlig, for jeg er vel så opptatt av lysbildet, som mengden. Jeg vil ha mye lys langt fremme, litt ut til sidene, og minst mulig ned på veien foran bilen. @Andreas.E , jeg trenger nye klistremerker!
  9. Her har det jammen vært lite aktivitet. Denne kjøpte jeg høsten 2017, mest for å bruke til litt offroad, ekspedisjoner og å trekke tung henger. Det er ikke mange biler man kan bruke til alt det, samtidig som det er komfort og utstyr nok til at det er en trivelig bil å bruke til det meste. Nettopp det har skjedd, den har vært brukt til alt mulig rart, og på disse to årene har jeg kjørt borti 30.000 km med den. Jeg har kostet på litt her og der, men det har egentlig vært lite feil på den. Jeg har blitt litt glad i denne sliteren av en bil. Den starter uansett vær, trekker ivrig avgårde uansett føre, og uansett hva jeg henger etter den. Til å "bare" ha 140 hk er den faktisk ganske kvikk, og har ingen som helst problemer med å få med seg 3 tonn henger i greit tempo. Med diffbrems i begge akslingene gnager den seg også godt frem uansett om det egentlig er vei eller ikke. Den har dessverre gravd sin egen grav her hos meg. Ved at den har vært såpass bra til alt mulig, begynte jeg så smått å se etter en nyere Grand Cherokee. Rett og slett fordi når bilen har blitt så mye bruksbil, og jeg stadig kjører både langt og med bilen full av unger og alt, så ønsket jeg meg noe nyere. Noe med flere airbagger, med ESP og litt sånt. Nyere Grand Cherokee er knapt å oppdrive i Norge, og de få som dukker opp blir revet bort med en gang. Forrige uke hentet jeg derfor hjem en commander, som nå overtar rollen denne har hatt. Skulle noen ha lyst til å ta over denne, så ligger den på finn nå: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=162324362 . Og om noen andre skulle vurdere en sånn type bil, så vil jeg absolutt anbefale en. Dette er ærlige, relativt enkle, hardtarbeidende biler, som ikke sier nei uansett underlag. Rett og slett en bil å bli glad i.
  10. Hei. Kommer det noe mer info etter hvert? Hvor tøft terreng blir det på en sånn tur?
  11. Til Andreas' forslag. Man får sånne dieselvarmere ganske billig. F.eks. denne: https://www.ebay.com/itm/12V-5000W-LCD-Constant-Temperature-Air-Fuel-diesel-Heater-for-trucks-Car/352263164055?hash=item5204855097:g:6UcAAOSwmRFaaFjZ&vxp=mtr Det er massvis av dem på aliblabla, wish, ebay osv. Det ser ut til å være gjennomgående gode tilbakemeldinger. Man får hjem sånne for 2-2500,- , og så er det bare å bygge i vei. Jeg vurderer noe sånt til lavvoen i stedet for vedovn. Effekt er normalt justerbar ca. 1-5 kw. Forbruk er CA. 0,1 liter pr. time pr. kw, og 1 A 12v pr. kw. Alle disse selges av kinesere som har klipt og limt specs og kjørt det via google translate 3 ganger mellom kinesisk og engelsk. Søk opp "kinavarmere en side for ..." på facebook for å se litt mer info og erfaringer. Mange som bruker disse i båt.
  12. Hvor tøft terreng ser man for seg? F.eks. sammenliknet med "road of bones"? Jeg kom gjennom der med patrolen på 33", men er litt usikker med Jeep GC på 31".
  13. Setter meg gjerne på venteliste. Jeg har ikke sett denne før nå. Var med i fjor, og syns det var veldig fint. I fjor var det mange påmeldte som ikke møtte opp, så om det er noen som ikke kommer til å møte, håper jeg de gir beskjed.
  14. Det tok sin tid, men nå er endelig vinterhjulene på. Sommerhjulene var 245 mm brede, på ET54 felger. Vinterhjulene 275 på ET47. Det subbet såvidt i støtdemperne bak. Det jeg fikk tak i av spacere til fornuftig pris på "relativt" kort tid (alt er relativt skulle det vise seg), var 1,5" / 38mm. Det stikker litt langt ut, men det går sånn delvis. Jeg kappet ca. én cm i bunn av fangeren foran. Det subber såvidt i bakkant av forhjulet, men det får det bare gjøre inntil videre. Dekkene tilsvarer 31,2", og det er nok omtrent så stort det går på uten å kutte mer. Jeg tror det får være et greit kompromiss for en bil som normalt brukes på veien, som også trekker en del henger. Artig å teste den litt på snøføret. Den låser alt av akslinger ved minste antydning til at det spinner, men uten moderne traction control som struper motoren. Snøføyka står av alle hjul, og den vil virkelig avgårde.
  15. Kjedelig om alt var enkelt blir vel neppe noen road-of-bones-bil, men jeg tror den bør funke fint på tur.
×
×
  • Create New...