Jump to content

MrTwilight

Basic Member
  • Posts

    24
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

MrTwilight last won the day on March 7 2023

MrTwilight had the most liked content!

Personal Information

  • Ort
    Jönköping
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Subaru
  • Kommunikation
    VHF/UHF
  • Övernattning
    I bilen

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

MrTwilight's Achievements

Rookie

Rookie (2/14)

  • Reacting Well
  • First Post
  • Collaborator
  • Dedicated
  • Week One Done

Recent Badges

43

Reputation

  1. Det blev helt klart bättre, speciellt när man tittar i backkameran!
  2. Ang. backlamporna ska det vara W21W/T20. Jag beställde också W16W första gången men de här ligger också i min orderhistorik på Ali Express https://www.aliexpress.com/item/1005003439706195.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.26.d0151802yTYdKb .
  3. Jag kom på en grej jag glömde tipsa om, 12v-uttag i bagaget såvida du inte redan har det. Om inte så fanns det framdragna kablar bakom panelen över hjulhuset på förarsidan på min Outback. Där är det bara att göra hål i panelen och skarva på valfritt uttag.
  4. Jag glömde ju svara ang. hjulvinklarna och höjningssats. Och det går att få till någorlunda vettiga hjulvinklar men inte helt optimalt. Fram har jag för mig att cambervinkeln justeras med andra bultar är original för att få det rätt och bak så sänker man hela bakvagnen. Det finns även racingstag att byta till bak men det kostar mer än det smakar.
  5. Däcken ökade förbrukningen med 1dl / mil och för en bil som ligger på 0,55l/mil så är det en ganska hög procentsats. Vinterdäcken är snålare så det säger en del. Stötfångarskyddet är Subaru original.
  6. Kul att man kan inspirera och helt ok att använda bilderna! Bilen uppdateras allt för sällan så det är därför jag inte startat en garagetråd. Jag har haft den i snart fem år. Resetrådar finns, men det har inte blivit så många utflykter i den stilen. Hållaren är ett ihop plock från RAM mount och RAM mount-kopior från Ali Express. Allt går att köpa från Kina men på Ali Express-skenan satte man i bollen på kanten medans på äkta varan satte man i bollen på mitten. Själva mobilhållaren kommer från en kinesisk sugkoppsarm. det finns adapterkulor i olika storlekar för att passa mellan RAM mount och andra fabrikat. Däcken är 225/65 R17. Vad jag har läst mig till ska de passa utan höjning men jag har inte testat själv. Det mest kritiska som de kan ta i på höjden är fjädertallriken och mått mellan den och däcket påverkas inte av höjningen. De är för övrigt till salu, https://www.blocket.se/annons/jonkoping/continental_crosscontact_atr/106344230 , de är ganska törstiga och behöver inte så grova däck. Blir de inte sålda så får de sitta kvar. Bilen på bilden är höjd. Om jag skulle göra om höjningen idag så skulle jag inte heller köpa ryskt. Det var billigt men jag fick modda hålstorleken i karossen för fjäderbenen fram. Vill du gå all in så kommer lite nyttiga sidor nedan, jag har dock inte handlat från dem själv. https://lpaventure.com/ https://get-primitive.com/ https://www.subtle-solutions.com/ https://rallitek.com/
  7. Det enda overlandiga är 30mm höjningssats från Tema 4x4 och AT-däck. Annars är det mest saker ändå behövdes, extraljus, huvskydd, mobilhållare, mollepanel på ryggstödet till förarstol. Det finns bilder på en modsen på min flickr-sida. https://www.flickr.com/photos/187027422@N07
  8. Kul med fler Subarus. Jag kör en likadan fast diesel.
  9. Jag kör med Locus Map. https://www.locusmap.app/ Det finns som gratis, engångsbetalning (Locus Map 3 Classic) och prenumerationsversioner (Locus Map 4). Jag kör med betalversionen, den kostar ca 100kr. Jag har för mig att det ingick några extra kartor i köpet. Jag har hittills inte sett någon anledning/haft användning av de extra funktionerna man får när man prenumererar. Det går att göra egna rutter i appen och spara även om det är bökigt i mobilen. Lantmäteriets karta finns att köpa till båda som on och offline. Själv brukar jag rutta i GAIA framför datorn och navigera med Locus.
  10. Här kommer mer "färdigt"! Två Land Cruisers redo att ge sig ut i spenaten. https://www.blocket.se/annons/orebro/toyota_land_cruiser_prado_3_0_d_4d_4wd_navi_backkamera_190hk/99481255 https://www.blocket.se/annons/skane/toyota_land_cruiser_v6_severin_edition_lagmil/99399790
  11. Nu är det äntligen dags att uppdatera denna tråden. Under året som gått har det blivit mest småutflykter men här kommer en lite rejälare med intressanta platser som besökts. Utflykten gjordes i början av november. En perfekt dag med solsken och 15 grader varmt. Första platsen ligger en bit utanför Aneby, N 57° 48.470 E 014° 56.098, och är en miniklyfta i ett stenblock. Bilderna gör den inte riktigt rättvisa. Kosan styrdes sen vidare mot ett nerlagt stenbrott, N 57° 48.804 E 015° 03.108. Stenbrottet var i bruk från 50- till 90-talet och man bröt röd granit. Jag fick tyvärr ingen bra bild på stenformationen men den är för intressant för att inte ta med. Nästa stopp blev ett par jättegrytor, N 57° 53.739 E 015° 10.575. De var inte speciellt imponerande men desto finare var badplatsen där lunchen intogs. Svårt att tro det är början av november. Nästa mål var dagens huvudattraktion, Råås kvarn, N 57° 55.745 E 015° 07.523. Det har bedrivits kvarnverksamhet på platsen sedan mitten av 1700-talet. Denna imponerande stenen ligger ett par hundra meter söder om kvarnen på vänstersidan av dammen. Nästa två stopp fick jag tyvärr inga bilder på. Jag ankom till Torpa kyrka, N 57° 57.704 E 015° 08.565, samtidigt som ett begravningståg så här blev det bara att snabbt hitta geocachen och sen dra vidare. Det var en fin liten kyrka som jag gärna hade kollat närmre på. På vägen hem körde jag även förbi Brostorps gårdsmejeri där de serverar ostkaka, N 57° 54.967 E 015° 02.036. Det blev inget stopp den här gången men vi besökte stället tidigare i höstas och testade deras ostkaka. Väl värt ett besök om man är i närheten. Sista stoppet för dagen blev Marbäcks hembygsgård utanför Aneby, N 57° 51.459 E 014° 51.599. Jag har ingen direkt information om den, jag stannade mest för geocachen. Det var allt för den här gången och jag hoppas att det inte dröjer lika länge till nästa gång.
  12. Jag har för mig att det var tull och moms men iom. det låga priset från början så var det ändå värt det. Alternativet för min del var att beställa från USA och då hade priset blivit ca fem gånger så högt men då var distanserna i aluminium istället polyuretan.
  13. Om du inte vill tillverka själv så kolla säljaren Tema 4x4 på Ebay. De har höjningspuckar till det mesta. Jag köpte där till min Subaru. De är gjorde i polyuretan med metallbussningar i skruvhålen.
  14. Jag är också intresserad av att hänga på, jag skulle ju ändå gjort vårturen den helgen. Precis som Vikingstål är jag mest intresserad av att köra sträckan söder till norr då jag har svårare att komma ifrån jobbet på fredagen och utgår från Jönköping.
  15. Eftersom flera av er delar era småresor tänkte jag göra likadant. För min del blir det mestadels dagsturer med fokus på intressanta geocacher. Första utflykten blir en dagstur som gjordes i påskas. Nedan ser ni en karta över turen. Vid dagens första stopp/geocache skulle det enligt beskrivningen ha funnits en kyrka från 100-talet på platsen och dessutom varit skådespel för ett ett slag mot danskarna i början på 1600-talet. En så gammal kyrka verkade dock väldigt osannolikt att det skulle funnits då kristendomen gjorde sitt intåg i Sverige först tusen år senare men förmodligen en felskrivning av författaren. Det mest spännande på platsen var denna gigantiska rotvälta. Det är svårt att uppskatta storleken på bilden men stammen hade en diameter på ca 0,5m. Nästa stopp blev en kvarnruin utmed höglandsleden, Vikskvarn. Här fanns det även vindskydd, raststuga och grillplats för förbipasserande. Det är möjligt att ta sig ända fram med bil men det verkade inte vara tänkt att man skulle göra det. Det en dryg kilometer att gå. (Plötsligt upptäckte jag hur dålig mobilkameran var) På vägen tillbaka till bilen visade naturen upp sig från sin bästa sida. Kvarnen låg i en djup dalgång som bilderna tyvärr inte gör rättvisa. Turen fortsatte sedan mot dagens huvudmål, men det blev ett par stopp till på vägen men inte riktigt lika intressanta. Första var en bokskog som blivit naturreservat. Det hade nog varit en trevligare plats ett par veckor framåt i tiden. Men i det här fallet var det geocachen som drog och inte träden. Nästa stopp, ett däck som någon glömt en gång i tiden. Så till slut var jag framme vid Hultaby slottsruin som var en av dagens höjdpunkter. Slottet både byggdes upp och brändes ner under 1300-talet. Här var det även dags för en efterlängtad lunch. Huvudattraktion nummer två för dagen, även det en slottsruin ligger bara ett par mil från Hultaby i utkanten av Sävsjö. En fin rastplats med både toalett och badstrand. Även här visade sig kameran tyvärr från sin sämre sida. När jag ändå var i närheten stannade jag till vid Sävsjös pampiga stenkyrka. Mest för att ta geocachen som låg gömd en bit utanför muren. Nu styrdes kosan åter norrut och hemåt men inte utan ett par stopp på vägen. Det första som påstods vara Sveriges största lind. Den var tyvärr inte jätte munter så här års. Sista huvudattraktionen för dagen blev en radaranläggning. Denna byggdes 1979 och skulle bistå Arlanda och Sturup med radarbilder och verkar vara i bruk än idag, om än obemannad. Efter denna blev det ytterligare några stopp för geocacher bla. en fin gammal lada. Allt som allt blev det 18 mil körning.
×
×
  • Create New...