Jump to content

Rasmus Evertsson

Basic Member
  • Posts

    101
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

Rasmus Evertsson last won the day on August 10 2023

Rasmus Evertsson had the most liked content!

Personal Information

  • Ort
    Högsby
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Mitsubishi
  • Kommunikation
    VHF/UHF
  • Övernattning
    Taktält

Recent Profile Visitors

931 profile views

Rasmus Evertsson's Achievements

Collaborator

Collaborator (7/14)

  • Very Popular
  • One Year In
  • Dedicated
  • One Month Later
  • Collaborator

Recent Badges

261

Reputation

  1. Det har gått väldigt trögt på både resfronten och bilbyggarfronten sista tiden desto mer på jaktfronten. Dieselvärmaren har fått sig en låda. Inte testad skarpt men långkörning hemma och funkat bra. En "liten" ljuddämpare har bilen fått också tröttnat på ljudet.. Börjar jag bli gammal kanske 😕 Nya stänkskydd med kedjor för att inte köra av dem igen Slutfört installationen av snabbkontakter mellan kåpa och flak. Fick ett litet infall och fixade lite nya extraljus efter julen här nu också. Bra mycket mer ljus! Fick nytta av vinschen i mellandagarna också på väg hem från jakten.
  2. Kul du hittat hit! Tror minsann vi talats vid på instagram om flakbyte 👍
  3. Trevligt! Det lär ju vara bra fart på Brattfallet nu efter allt regn
  4. Jo den gjorde ju det. Det är dock åtgärdat till stor del nu hör man ”bara” avgasljudet istället för pumpen som står o skollrar i plåten
  5. Vi kör våran värmare genom natten. Den har 5? effektsteg att välja mellan och går också att köra på temp. Vi använder effektstegen och normalt är läge 2-3 lagom att använda. Läge 1 säger flera att de går dåligt på efter ett tag. Våran har en liten trådlös fjärrkontroll som man kan justera effekt eller temp med. Tempgivaren sitter på våran i själva displayen så därför kan vi inte köra templäget. Vi körde värmaren första gången hela natten på julbordet då hade vi läge 4 vaknade och fick sänka till 3 för det var så varmt i tältet att det inte hjälpte att sova med öppna sovsäckar. Läge 3 sen var precis lagom och när vi vaknade drog vi på till läge 4 igen. Har numera byggt in den i en pelicase men är några grejer kvar att fixa tex nät för intagsluften och luftfilter till förbränningsluften.
  6. LiFePO4 är litiumbatterier mer bestämt Litiumjärnfosfat vilket är de vanligaste idag för såna här applikationer. De kan tex inte laddas i kyla utan behöver då värme detta löses tex med inbyggt värmeelement i batteriet. De bättre batterierna klarar att urladda i minusgrader de brukar också ha en max temp på mellan 40-65 grader. LiFePO4 batterier anses dock vara säkrare än de andra typerna av litiumbatterier i applikationer med många cykler då de inte lika lätt får värmerusningar och självantänder vid tex felaktig laddning. De är ändå "känsliga" och kan efter punkterandeskador självantända. Man ska hålla sig långt borta även när ett LiFePO4 batteri brinner då röken precis som andra typer av litiumbatterier inte är särskilt hälsosam. Litium har otroligt höga kortslutningsströmmar som man ska ha respekt för, tex de 24V 200Ah batterier vi använder på jobbet har en kortslutningsström på 8000A så mycket energi finns det i ett batteri.
  7. Okej, ja det går ju alltid att byta plywooden senare och köra plåt då om man känner för det. Som kuriosa så kan nämnas att 0,7mm stålplåt väger ungefär lika mycket per kvadrat som 9mm plywood.
  8. Vi använder en hel del divinicyell på jobbet. Då framförallt som isolering runt dörrhål luckor och annat som behöver högre trycktålighet än den vanliga xps-300 isoleringen som normalt används i sandwichpaneler. Jag är väldigt anti plyfa på utsidan det kommer alltid in fukt i konstruktionen förr eller senare detta kan ses på lastbilsskåp med plywood innanför det inre laminat som när det kommit in fukt så sväller väggen och man kan se hur plyfaskivorna är lagda vid limningen. Skulle jag fritt få välja och inte ha tillgång till sandwichpaneler som jag har så hade jag tittat på: kärna av xps isolering går att köpa på en del bygghandlar används till bla isolera bottenplattor. Stommen i träreglar och utsidan i aluminumplåt alternativt 0,7 galvplåt samma som används till byggnadsplåt. Insidan hade jag använt plywood till. Till lister på utsidan kan man ju låta plåtslagaren bocka upp några 90 graders vinklar att täcka med. Hela konstruktionen limmar man sen ihop med tex Simson ISR 70-03 eller motsvarande sika lim. Vill man så kan man enkelt bygga ett eget vakumlimbord med en plywoodskiva och några reglar och sen använda en tjockpressening typ kapellduk och en vanlig byggdammsugare för att vakumlimma ihop bitarna.
  9. Lundhags Forest II ofodrade läderkängor kör jag med när jag går i skogen eller jagar dubbla ullsockor en supertunn och en tjock som en sportstrumpa, haft flera olika membrankängor men dels blir jag svett i dom och när man väl gått ner sig så torkar de aldrig snabbt nog utan tillgång till skotork. På vintern har jag fodrade neoprenstövlar från engelsons och bilen kör jag barfota med ett par trätofflor jämte stolen för när man ska gå ur.
  10. Ja Brattfallet rekommenderas verkligen.
  11. Tänker det är dags att göra en liten resedagbok för våra turer. Planen var rätt ambitiös för en 3 dagars resa. Som med alla planer så föll den vid första mötet med verkligheten 🤣 Tanken var att lämna hemmet tidigt och fara till min mor och lämna av hundvalpen där. Kl 1130 kom vi iväg och mor lämnade vid kl 1300. Jaja lite tidsspillan gör ju inget vi har ju semester! Avfärd från mor. Första stoppet Nässjö för lite lunch. Max hamburgare och glass till efterrätt. Sen körde vi på rätt bra och passerade denna skylten vid ca halv sju Halv nio och trötta svängde vi in på grusvägen som vi rekat några potentiella camps längsmed på kartan. Blev inte vårat första camp då de verkade flisa i närheten och vill ju inte vakna av det på morgonen. Så bestämde oss för en vändplan någon kilometer bort. "lagade" lite mat, värmde på välling till dottern och vi tog varsin frystorkad soppa innan det blev sängdags. Dag 2: Vi lämnade camp runt kl 10. På vägen ut tog vi denna bilden. Vi styrde mot gustav adolfs kyrka som tyvärr var stängd. Efter det satt vi kurs mot Brattfallet över grusvägar. Man drars ju lite till leran till fruns förtret. Var ju tvungen att parkera där det var som sumpigast på hela parkeringen 🤣 Brattfallet, otroligt mäktigt. En fin valvbro fanns det också strax nedströms från fallet. Efter det så styrde vi mot Ekshärads kyrka strax söder om fallet. Väldigt fin gammal stavkyrka som byggdes på 1680-talet Efter Ekshärad blev jag sugen på hamburgare så vi körde ner till Karlstad för ännu en Max burgare och glass. Passade också på att tanka när vi ändå var där. Sen begav vi oss norrut igen mot Långban och Långbans gruvby. Vi kom fram precis när de stängde så vi gick rundturen men allt var låst. Var ändå mycket att se. Sen begav vi oss mot kvällens camp några mil norrut. Där vi skulle möte upp några Instagramvänner. Väldigt fint ställe de hade hittat. Var väldigt många husbilar och husvagnar som stog där men var längs med en väg som gick ut på en smal udde så man fick det ändå avskilt. Dag 3: Mycket bättre morgonvy än gårdagen. Nu var resan över för denna gången och vi vänder hemåt igen. Hemma igen vid ca 1930, 130 mil blev det cirka. Nu återstår bara urpackning och torkning av tältet. .
  12. Hemma från våran Värmlands tur. Blev 2 övernattningar runt Hagfors och Lesjöfors fanns så mycket att se så vi kom aldrig längre väster ut. Får bli en annan gång Inför resan så blev det såklart lite sista minuten fix.. Fått bocka om tältsprötet för nya markisen. Börjar se lite medtagen ut Rotade fram en ryggsäck att hänga bak för soporna. Sågade också till några plankor för att kunna ställa bilen rakt. Hittade också en bra plats för dom där de passade perfekt! I framtiden blir det maxtraxx eller kopior på taket. Man får ju in lite skit med plankorna. Packade och redo!
  13. Läge en säck potatis är ju nice att kunna inta i stolen. Tänker inte släpa med en annan stol för det. Får se nästa gång man är i stora stan om man kan provsitta. Frontrunner stolarna har jag provat och de är ju underbara att sitta i men det springer ju snabbt iväg i pris när man ska ha flera.
  14. Såg dessa stolar häromdagen när jag var in till Biltema. Är det någon som testat dom? Har funderat på frontrunners stolar men dessa känns ju rätt lika o mycket bättre pris främst funktionen av att kunna sitta skapligt vid matbordet jag är ute efter 🍽️
  15. Börjat på lite förberedelser. Vi har bestämt oss för att det blir några dagar upp till Värmland. Fått hundvakt i 4 dar så kan vi ändå få en liten resa iår! Limma ihop en rfplåt o plywood för att fixa en liten extra avlastningsyta. Sen ville vi fixa en plats för köket också. Tog ur lite ur lådan. Tanken var först att bygga in köket så man står från sidan men det blir svårt att nå kylboxen då. Tror detta kan bli bra. Antingen dra ut lådan så man har avlastning jämte och ovanpå eller dra ut mindre så får man avlastning jämte och framför. Resplanen som den ser ut i dagsläget. Ett stopp i Gränna på vägen hem för lite polkagrisar
×
×
  • Create New...