Jump to content

CampForCer

Premium Member
  • Posts

    2,217
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    128

CampForCer last won the day on November 10

CampForCer had the most liked content!

1 Follower

About CampForCer

Personal Information

  • Ort
    Lerum
  • Land
    Sweden

Overlanding information

  • Fordon
    Toyota
  • Kommunikation
    VHF/UHF
  • Övernattning
    Taktält

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

CampForCer's Achievements

Community Regular

Community Regular (8/14)

  • Reacting Well
  • Dedicated
  • Conversation Starter Rare
  • Very Popular Rare
  • First Post

Recent Badges

3.8k

Reputation

  1. Bra! Låter vettigt… När jag besiktade kikade de undertill fr ”smörjgropen” och konstaterade att bilen klarar i alla fall vad draget är typat för. De kollade även lite på certifieringsdekalen på draget. Sedan inget mer. Det var på ”g:a Bilprovningen”
  2. Tror ev denna är "samma"... AUTO-HAK Dragkrok för fyrkantsfäste med 2-håls flänskula (rameder.se)
  3. Sant... Jag bytte på min, till Kaymar bumper, med integrerat fyrkantfäste. Detta är märkt med godkännande för 2500kg (inte i EU...), och nedgraderar därmed bilens original från dess 3000kg dragvikt. I detta fyrkantfäste har jag ett TUW EU godkänt ARB-drag. (Har sett "samma" drag på annan plats med annat märke). Skrev några rader/bilder här, och ett par bilder ner om man skrollar (Klicka den "översta" länken med fet stil).
  4. Man vill ju gärna ha både komfort, men även ventilation, under madrassen. Har man ventilation under madrassen slipper man oftast kondens när det är kallt. Därför är det inte bra om man lägger något under den vanliga madrassen som saknar just ventilation.
  5. Lyfter denna igen Planen är fortsatt att vi åker som planerat, nu på lördag! Har vi tur är det lite vinter också
  6. Ett intressant, och tyvärr negativt, fenomen med LED och dess ljustemperatur/färg är väldigt tydligt i ditt foto. Det har jag läst och testat en hel del själv de senaste två åren. Nackdelen med LED är att detaljrikedomen på den upplysta omgivningen försvinner. Det syns väldigt väl i ditt foto. Jämför hur väl du kan urskilja de trädstammar du har i skogen i fjärran. Det gamla gula BIG KNICK-ljuset ger bra detaljer, om än ngt gulvita. I LED-ljuset blir allt ett grått "blurr"... Tyvärr. Samma fenomen har man med upplysning av vägrenen och ev vilt som kommer springande. Därtill blir alla skyltar galet reflekterande med LED, men det har nog INGEN missat...
  7. Wow!! haha Hur många mil per verkstadsoverall blir det i snitt?
  8. hahaha Helt RÄTT! Man skall gå på känsla. Det känner jag igen genom åren. Välj med hjärta o känsla
  9. Haha. Ja, det är ju inte alltid man måste göra en uppföljare… 😂
  10. What!!?? VAR har de fått de siffrorna ifrån??? Inte ens stillastående med avslagen motor uppnår man så låga siffror med en LC... Vi kollade min, som ändå är en förhållandevis modern och snål LC, nu i helgen. Med packning, takplattform och ett par stora väskor på taket, landade den på snitt enl mätaren kring 12.3 per 100km. Då vi även kollade med GPS för att se hur mkt fel sträckan var (ja, det var rakt och plant...) så noterade vi diff på 7% mot bilens "uppmätta". Alltså hamnar snittförbrukningen då istället på ca 11.4 med 33" KM3'or Jag vet att min bil, som har lika motor som annonsbilen, drog 7.4 /100km med allt original - på landsväg i 80Km/h Som jämförelse kollade jag vad den lilla "Toyota Urban Cruiser" anges dra...
  11. hehe Nej! Det är STOR skillnad på den civiliserade H2, mot H1... Men boxy-shape och trevligt motorljud har de båda
  12. Så har det passerat ytterligare en helg, i höstmörkrets tema. Denna gång var vi åter i Bergslagen, med uppdraget att rekognosera lite för kommande turer här med forumet Kollade upp en del spår och camp-sites. Finns mängder med små platser, men inte fullt så många om man är 15 bilar... Därav behovet att kolla i förväg. Hur som... Vi drog iväg, med vetskapen om att vädret skulle variera kraftigt, från sol och fint - till rejät med regn och förmiddag med snöfall. Just den fredagsmorgon vi drog iväg blev det lite strul med sista delen i packningen och vi missade att få med oss ett par småsaker, och vi tog bara med den ved vi hade i en låda - vilket visade sig vara för lite. Väl uppe norr om Örebro tog vi lunch intill en sjö. Där hade vi avtalat snabbmöte med en Örebro-rebell som kör LC120. Trevligt med samtal runt elden - som alltid! Denna tredagarshelg spenderades annars utmed grusvägarna. Sonen körde och jag kollade kartan. Nackdelen med att köra en "rek-tur" i november är ju helt klart att man tenderar att sova för länge på morgonen, komma iväg för sent - och sedan är det mörkt 16.15 😕 Tror vi skall göra kommande rek-turer i april-maj framöver... haha Första natten tog vi vid en plats jag varit tidigare, tillsammans med @rob_bor i november 2018. Den är på min karta markerad som "Camp Blood"... No further details... Platsen var bra och det är trevligt med sjön. Lördagen var fin och solen värmde. Veden var på upphällningen så vi hoppades finna någon skylt med "Ved säljes" under dagen. Många platser i skogarna - dock visade sig väldigt många vara vändplatser för timmerbilar. En riktigt fin plats hittade vi dock. Med strand, vindskydd, bord och eldstäder. Hit kommer vi att återvända! Ved var det dåligt med. Likaså bensinstationer... Vi hade nog med diesel, men inga mängder. Visade sig att Kopparberg, 25km bort, var närmaste mack. Ved lyckades vi tillslut få köpa av en privatperson där vi helt enkelt knackade på... Vänligt av dem Stekta pannkakor och lite annat fick duga som sen lunch. Sedan var det inte länge innan mörkret återkom. Det blev lite grillad kyckling och annat till middag innan vi kröp in i tältet. Noll mobiltäckning på denna plats... Morgonen skulle bli kall och blöt. Packa ihop i snöfall är ingen hit... Fick ladda upp med kaffe på kaminen så att humöret skulle infinna sig Nu har vi ett antal nya platser i kartan. Bra för planering av kommande turer i större sällskap! Ser fram emot vintern 2022
  13. Jag har inte hört ngn som sajpat om KO2, bara KM2 o KM3 etc. Tror även att däcken i fråga har olika gummiblandningar där KM3 blir problematiskt hårda i kyla, medan KO2 är aningen bättre - och därmed även "vintergodkända". Har de märkning med alptopp/snöflinga, eller är det enligt gamla listan de är godkända förresten?
  14. Skönt du lyckades klura ut hur du skulle få ljus igen Ingen hit att köra i mörker... Själv är jag inte så kunnig i temat så jag har inga tips att komma med. Kul med ny bil! Perfekt för henne på blöta gräsytor vid hundtävlingarna. Slipper riskera fastkörning då!
×
×
  • Create New...