Jump to content

Urban

Members
  • Content Count

    38
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Urban last won the day on March 28

Urban had the most liked content!

Community Reputation

93 Excellent

About Urban

  • Rank
    Advanced Member

Personal Information

  • Ort
    Rävlanda
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Subaru
  • Kommunikation
    Ingen com-radio
  • Övernattning
    Annat

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. När vi köpte frugans Yaris för några månader sen så stod en LC150 i hallen hos Toyota i Mölndal. Både jag och sonen stod och dreglade en stund vid den. Konstigt nog så avrådde säljaren mig att köpa den. Han hade öppet mål å behövde nog bara köra lite sweet-talk å ett bra inbytespris för min Forester så hade jag fallit dit, men hävdade att en sån är för dyr att äga.
  2. Bakre torkarbladet, alltså bara gummiläppen, kostar 134:- till en Yaris på Toyota. Vad kostar det då till en 150 med mycket större ruta. Hmmmm 🤔
  3. En sån har jag med. Funkar kanon. Insåg efter jag köpt den att mäta bagagerummet på bilen innan köp kanske hade varit en god idé... Men jag hade tur och den sitter fint i bagaget på min Forester. Dock måste baksätet vara i upprätt läge.
  4. Subaru diesel före 2010 skall undvikas. Problemet är ramlagret närmast svänghjulet som har ett gjutfel som gör att oljan inte kommer fram. Är blocket och vevaxeln bytt är dom ok. Annars spring fort och långt bort. Sen är kopplingen för klen på manuella dieslar. Den byts till en förstärkt modell som är seriöst tungtrampad. Kökörning är en pina. Har numera bytt min manuella Forester diesel från 2010 till en Forester 2017 diesel med CVT. Helt underbar växellåda. Hoppas alla barnsjukdomar är fixade. 7500mil och inga problem. Frugans nya Yaris Hybrid med CVT är dock inte lika go att köra. Den är lika gummibandsaktig som salig DAF 66. Det är väl prislappen som visar att applikationen av mjukvaran fick mer kärlek hos Subaru.
  5. 😎 Det kanske vore nått.
  6. Ja den är inte stor 🤪 Tror inte det går att ligga rak mellan tofterna.
  7. Har fortfarande inte hittat ett chassi jag är nöjd med så hela byggplanen har gått istå. Ska se om jag kan få med frugan till Bad Kissingen i år för inspiration.
  8. Tack! Då får jag nog pallra mig iväg till Toyota och få till en provkörning. Egentligen ingår förmånsbil i min tjänst på jobbet men vi får bara välja Volvo och det går fetbort. Så tickar in milersättning istället för privatägd bil.
  9. Måste fråga en sak, Ove. Fick äran av att åka med en LC 150 av 2010 års modell häromdagen i Finland. Jag la direkt märke till däcksljudet. Herrn ifråga hade rätt så standardaktiga Nokian odubbade vinterdäck och underlaget var plogad asfalt. Var en bra bit norrut i Finland. Har du oxå ett högt däcksljud i din 150 med någorlunda standarddäck? Kändes lite B med så högt ljud i en så dyr bil. Mitt dreglande efter en LandCruiser fick en liten törn.
  10. Härlig resa och berättelse. Får lite uppslag av er resa för min nästa Norgeresa som givetvis finns i planeringen trots att jag kom hem från Norge i eftermiddags.
  11. Fina bilder. Oh, vill oxå åka till Island. Det är drygt 30 år sen jag var där sist. Då var det Toyota Corolla hyrbil som gällde. Inte helt optimalt för att vada genom åar och älvar.
  12. Nu är vi hemma igen. En fin men händelselös tur genom Numedalen till Kongsberg. Frugan googlade fram en garnbutik hon ville besöka. Tyvärr var den nedlagd när vi äntligen lirkat oss fram dit. Förstod redan på uppvägen att fv23 numera ingår i E134 mellan Drammen och Dröbak. Så vi tog E134 mot Dröbak men inser när vi kommit ur tunneln i Drammen att sommarjobbaren som gjorde märkningen slarvat. Inte en skylt visade hur vi skulle köra. Jag har nog passerat Drammen 10 gånger och alla 10 har resulterat i felkörning. Denna gången blev det bara lite fel och helt plötsligt är skyltningen E134 Dröbak på skyltarna framför mig. Kör under Oslofjorden och ser inga skyltar hur mycket det kostar. Är det månne gratis numera? Kan en sån önskedröm vara sann? Vid Vestby på E6 är det tvärstopp. Vi blir ledda ut på gamla E6 och när vi passerar gränsen och jag byter från DAB radio till FM är det fortfarande tvärstopp. Hade vi inte ätit på McDonalds innan hade vi nog hamnat i kön som stod helt still mellan Vestby södra och olyckan. Resten av E6 och rv40 var händelselös. Norge har en sån fin natur och trevliga människor, även om dom inte fattat att lagad lunch är en bra uppfinning, och vi återkommer igen. Som min far konstaterade på 70-talet att hade vi inte varit i Norge så hade vi inte haft semester.
  13. Husvagnen gillar inte alls att skumpa på dåliga vägar eller ta skarpa kurvor i hög fart. Dörren var svårstängd när hela vagnen stod lite snett vid badsjön. Kylskåpet öppnade sig två gånger så allt tungt fick hamna i bilens kylbox istället. En burk marmelad läckte på golvet så nu är vagnen städad. Frugan undrade om vi skall vira in hela vagnen i spännband så vi får hem den i ett stycke, kanske en god idé... Resan till Tjeckien om 2 veckor blir utan vagn. Förresten, dagens frukt blev tråkiga vindruvor inköpta på Torp utanför Uddevalla på vägen upp.
  14. Där tar jag årets premiärdopp utomhus. Fortsatte till Geilo och där tar vi fv40 mot Kongsberg. Börjar leta campingplatser ganska snart. Vi ser skyltarna till flera stycken som aningen inte finns eller är nedlagda. Eller är en skum camping med udda folk som vi undvek... Tanken att ta ned skylten verkar inte föresväva någon ansvarig. Vid det 8:e försöket fick vi napp så nu sitter vi på Uvdals Camping. Imorgon går färden vidare söderut fv40-E134-fv23-E6-rv40 och vi planerar att komma hem imorn.
  15. Vaknade i svinottan, hela campingen sov. Solen sken. Så småningom vaknade frugan och vi tog en tidig dusch och frukost. Sen blev jag lite pömsig och sov frukost nån halvtimme. Drog iväg mot Mannheller som är en kaj vid bergkanten där tunneln kommer ut. Finns verkligen inget annat där. 394 NOK och 15 min senare är vi på Lärdalssidan. Kör upp på Aurdalsfjället. En riktigt fin tur. Vägen är smal men upp till platån och uppe på fjället var det lite trafik. Nedför var det smärre kaos. Var tvungen att backa uppför med husvagnen ett flertal gånger. Dom allra flesta gångerna körde jag dock störst-först. Tog en lunchmacka utanför Voss där det var 30 grader varmt. Kör rv13 genom Vallavikstunneln och kör mot Odda för Oslo lät fel. Inser efter några kilometer att detta är jättefel. Vänder och tar rv7 istället. Passar på att ta en bild på Hardangerbron. Vallavikstunneln är ett gäng km och har en rondell inne i berget där man kan välja en lokal håla eller köra över en stabil hängbro. Tunneln går direkt ut på Hardangerbron. På andra sidan går den direkt in i en ny tunnel som oxå har en rondell. Lite udda upplägg. I Eidfjord tog vi en glass. Byn var full med asiater som kom från kryssningsfartyget som låg i hamnen. Tog oss upp till Vörringsfossen där det fortfarande var 30 grader varmt. Klättrade ut på en liten klippavsats och tog några bilder på fossen. Lite scary när det är 200m fritt fall ett fotsteg bort. Med rätt säkring och rätt klätterutrustning hade jag utan tvekan firat mig ned men utan säkring är det läskigt. Fallet är totalt 184m högt och jag stod högre än så över botten. Fortsatte över Hardangervidda och inser att det är sketvarmt trots AC i bilen. Vi stannar vid en fjällsjö som heter Skiftessjöen, 1236 möh.
×
×
  • Create New...