Jump to content

Urban

Basic Member
  • Posts

    55
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Urban last won the day on April 16 2022

Urban had the most liked content!

Personal Information

  • Ort
    Rävlanda
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Subaru
  • Kommunikation
    Ingen com-radio
  • Övernattning
    Annat

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Urban's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Reacting Well
  • Dedicated
  • Week One Done

Recent Badges

138

Reputation

  1. Som jag skrev på annat ställe. Har ett lagerljud baktill på Forestern efter 13000 mil. Oklart vilket då slalomkörning inte ger ljudförändring. Å ljudet ändrar sig inte vid gaspådrag och motorbroms. Ett knutkors eller drivknut borde ge vibrationer men inte brummade lagerljud. Å kuggflanksljud borde ändra sig med gas eller motorbroms. Så då återstår pinjonglagret på ingående, utgående lager efter diffklumpen eller hjullager. Och idag började det vibrera i bilen när jag körde. Blev värre efter några mil och jag var tvungen att stanna för att kolla. Efter att har ålat mig in under bilen och inte hittat nåt så började jag skaka hjulen och då märke jag att vänster bak inte satt fast. Bytte till sommarhjul häromdagen med min nya Makita mutterdragare. Drar med 290 Nm och jag var lite försiktig för att inte dra för mycket. Det blev för lite istället. 4 av 5 muttrar hade skruvat ut sig 3 gängvarv. Den femte satt fast men skruven hade blivit vickad för många gånger när hjulet satt löst så den gick av när jag skulle efterdra. De andra 4 plus 3x5 st på de andra hjulen gick att efterdra. Sen försvann vibrationerna. Så sensmoralen är att alltid efterdra. Skall efterdra frugans Yaris imorn som fick hjulbyte vid samma tillfälle med samma mutterdragare. Ett hjullagerpaket innehåller även nya hjulskruvar så det närmar sig byte på vänster bak. 700-800 kr styck.
  2. Se där, tur du håller koll på mig 🤣 Var lite för länge sen jag var inloggad på forumet...
  3. 2 år senare och numera strax över 13000 mil så luffsar Forestern på. Har ett lagerljud bakifrån som kommit de senaste 500 milen. Har inte lokaliserat vilket lager ännu då ljudet inte ändrar sig vid slalomkörning. Å det ändrar sig inte vid gaspådrag/släpp heller. Så skall låta sonen köra med mig i baksätet. Ett hjullagerpaket kostar 750 kr per hjul så det är väl bara att bita ihop och beställa 2. Skall nog göra en garagetråd isf att besudla denna mer...
  4. Härliga filmer. Vad jag längtar ut att resa!
  5. Då använder du pinne 54G. Se kopplingschema här för den äldre 7-polskontakten: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Släpvagnskontakt_(ISO)
  6. Sjysst enbilsgarage du byggt, Wiberg! Är inte avundsjuk alls, nä då. Som sagt inte alls... 😉 Min definition av ett garages storlek är att man skall kunna gå runt bilen med alla dörrar, huvar och luckor vidöppna. Dessutom inte knö med skåp, hyllor, svarvar, fräsar, bordssågar och annat man måste ha. Så när du möblerat blir det ett enbilsgarage.
  7. Hade en gång en kollega som snöat in totalt på Renault. Han hade 19 bilar men frun trodde att det bara var 17 (sic!). För 17 hade han i ett svagt ögonblick, dyrt och heligt lovat att det är max. Nummer 18 hävdade han att det var brorsans och nummer 19 stod i en lada hos någon polare. Frugan hans hade inte kommit på då att antalet fordon syns på div infositer som ratsit etc. Tyvärr vet jag inte fortsättningen. Men han borde vara starkt på väg mot 25st. Gjorde en koll på honom, han har ett ovanligt efternamn, och 15 bilar står på honom just nu. 5 på hans bror och 2 på hans gamla mamma. Brorsan kör nog bara en och gamla mamma ingen. Det blir då 21st.
  8. Detta paket är det som sitter på bilen: https://www.xenonkungen.com/se/produkter/extraljus/nbb-alpha-extraljus/3-pack-nbb225-60w-xenon.html Men med 55W som jag blev rekommenderad pga bättre kvalitet på lamporna. 4300 Kelvin. Alla 3 är av typen fjärr. Köpte till 3 bilar samtidigt, 3 lampor på min och 2 lampor på de andra två.
  9. 2 bilder på bilen i mörkret. Inser när jag är hemma igen att alla lyktorna har en tunn film av skit. Suck... Har ställt alla 3 extraljusen i nästan samma punkt 500m bort. Skall försöka vrida ut de yttre ljusen en liten aning för bredden.
  10. Försökte mig på att ta lite bilder. Först halvljus, sen bilens original helljus. Därefter helljus med extraljus. Normalt är min ifåne rätt bra som kamera men vad kasst det blev i mörkret. Hoppas ni får en uppfattning av resultatet. Mellan bilen och stora trädet som syns med fullt ljus är det knappt 400m.
  11. Kommer... Men inte ikväll. Det pisseregnar på utsidan.
  12. Äntligen fick jag testa lamporna ordentligt på Forestern. Körde i mörkret längs rv 46 ikväll och det lyste upp ordentligt. Svängde av i Trädet och körde genom skogen till Hökerum. Ljusbilden är bred men når ändå långt bort. Skall se om jag kan få till en liten bildserie nån dag när det inte regnar på kvällen. Kom ikapp en Skoda inne i skogen. Han hade två varianter på ljus, månljus och månljus deluxe. Var bara tvungen att klämma mig förbi och dra på helljuset ihöjd med hans vänsterdörr för att visa hur det verkligen skall se ut. Var lite orolig att kontrasten mellan hel och halvljus skulle vara stor men Forestern har xenon även på halvljuset så det går bra. Ett intressant fenomen är att DAB-radion tappar signalen några sekunder när jag tänder upp. Men bara första påslaget, sen går det bra. FM-bandet bryr sig inte alls om mina aktiviteter med helljuset.
  13. I väntan på inspiration för vagnsbygget satte jag 3st NBB 225 med 55W xenon på bilen. Det blev riktigt bra. Inser när jag skriver detta att någon bild har jag inte tagit.... Skall bättra mig. Passade även på att montera 2st dylika lampor på frugans Yaris. Sicken skillnad på ljus. Det tar dubbelt så lång tid att montera extraljus på en Yaris jmf med en Forester. Ingenting är förberett. Fick börja att ta bort den flimsiga stötfångarplasten för att lokalisera lämplig balk på insidan. Tillverkade två 88mm långa distanser för att fästplåten bakom nummerplåten skulle sitta stadigt. Drog sen fast plåten i balken med monterad stötfångarplast. Det var hårdvaran. Sen skulle ballaster gömmas vilket gick hyfsat. Sen kom frågan var konstant 12V finns på en Yaris hybrid. Har bilen ens ett 12V batteri? Jo, under baksätet. Men under huven finns flera säkringsboxar. Den märkt HV (high voltage?) hade en 10mm2 vit kabel med 12V. Lirkade loss en plastkåpa över den överdimensionerade flatstiftshylsan och lyckades löda fast min extra 2,5mm2 kabel. Strömtjuv på helljuskabeln, kan inte varit mer än 0,1mm2 kabel till den... Men ljust blev det 🤓 Forestern var rena barnleken. Skruva dit lamphållarplåten direkt i plåtbalken bakom plaststötfångaren. Både 12V och jord är förberett. Lite stök dock att gömma ballasterna. Hade ont om tid så kablarna blev installerat permasoriskt. Skall dock ta mig i kragen och gör det snyggare.
  14. Dom märker inget om svetsjobbet är godtagbart (=tätt) och bilen inte ger felkoder. Om detta är gjort riktigt, alltså mjukvarumässigt bortkopplad och filter borttaget inne i dpf eller stort hål gjort genom filterkeramiken så kommer det slinka igenom galant. Men ger bilen rök ur avgasröret kommer dom bli misstänksamma. En dpf bil ger normalt ingen synlig rök. Men lämna aldrig in denna bil till auktoriserad verkstad för dom kommer skriva över befintlig mjukvara/datasatsen och du förlorar dpf delete. Sen kan det sitta nån mojäng som simulerar lågt tryckfall över dpf men det är inte så sannolikt.
  15. Visst är det störande när livslängden är så kort 🤪 Själv var jag tvungen att byta däck på min kärra efter 21år.
×
×
  • Create New...