Jump to content

JoelBitar

Basic Member
  • Posts

    12
  • Joined

  • Last visited

Personal Information

  • Ort
    Upplands Väsby
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Jeep
  • Kommunikation
    VHF/UHF
    PMR (446Mhz)
  • Övernattning
    Frittstående tält

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

JoelBitar's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • One Year In
  • Collaborator
  • One Month Later
  • Week One Done
  • Dedicated

Recent Badges

29

Reputation

  1. Kanske är något att kika på längre fram om man inte ska stoppa på sånna tätningar för att få in mindre skit. Nya bromsbelägg fram och motionerat så funkar allt igen, även lite spännande av länkaget gjordes och nu funkar lågväxel igen. Inte för att det är något jag har haft användning av än så länge men finns det så ska det funka tycker jag. Den stora frågan jag ställer mig själv dagligen är "Ska jag höja jeepen lite?". Tycker den ser lite väl låg ut och mina framdämpare börjar bli dags att byta, ska man satsa på ett kit med höjare och dämpare då kanske?
  2. Du har rätt! Det sitter en packbox inne vid differentialen som sluter tätt!
  3. Jaha, här har det inte hänt mycket. Men det har det gjort på uppfarten istället... Bilen har använts rätt flitigt efter inköpet och har rullat på ganska bra för att ha stått i flera år, har behövt ladda batteriet ibland när den har stått mer än två veckor. Under semestern så har det blivit lite semester med kajak som bilen fått transportera runt och sen har det blivit en hel del mekande. Jag hade en vattenpump liggandes i garaget som jag behövde få på bilen och även byta remmen när jag ändå höll på så det blev första projektet, termostaten byttes förra sommaren så den slapp jag hålla på med nu. Jag hade ett helvete att få loss fläkten från pumpen och stod i en dag med olika försök att få bort den, men efter en tur till biltema och införskaffning av en 36ans blocknyckel och en remskiveavdragare som fick ett snabbt möte med en roterande fil så gick det till slut. Den gamla pumpen hade sett bättre dagar, det glappade i lagret en del och även kylarvätskan så ganska ledsen ut. Så hela motorn, kylaren och värmepaketet fick sig en rejäl genomspolning och sen tryckluft för att få ut vattnet, sen fylldes det på med ny glykol och destillerat vatten. Nya pumpen fick sig lite packningsklister för att hålla den på plats medans jag monterade dit den och en ny rem fick avsluta det jobbet. Alla slangar såg bra ut och hade förvånansvärt inte torkat på 26 år. Efter det så blev det dags att ta en tur till hansen racing och införskaffa nya drivaxlar, när jag köpte bilen var det ett skönt missljud när man svängde och efter en period blev det värre. Så det blev att plocka fram verktyg igen och börja med höger fram och jag är rätt glad att det fanns mutterknackare och stor kompressor för hjullagermuttern satt som berget. Men allt som skruvats på kan oftast skruvas av och så även denna gång! Hjullagret inspekterades och kändes bra, lite skitigt av alla år men helt och inga glapp eller motstånd i sig. Det gjordes rent och fettades in lite för att återmonteras, men när det var av så kunde man ju äntligen få ut drivaxeln! Den glömde jag ju självklart att fota men rostig som bara den där det brukar vara och rent och infettat där det skulle vara det. Lite missljud från kopplingen på den bekräftade att det var dags att byta. Jag är förvånad att det inte sitter någon försegling i tunneln för att skydda från väder, vind, salt och skit. Men eftersom jag varken är mekaniker eller ingenjör så släppte jag den tanken och fettande in nya axeln lite och stoppade in den i tunneln, sen tillbaka med lagret och montera ihop allt igen. Muttern som satt som berget skulle göra det igen, 237 Nm ska den tydligen till så momentnyckel på det (Förutom att den bara gick till 220 Nm då). Fick höfta dom där sista 17 Nm och hålla tummarna att höften är rätt riktmedel. Över till förarsidan då och där ska det inte vara några överraskningar, det är ju samma jobb som jag precis gjorde! Det var ju delvis sant. Att få loss allt var ju likadant men när jag väl hade fått ur axeln så kom jag dels ihåg att fota den och sen lyste jag in i tunneln med ficklampa och fick en present! Ett par gratis 3,5mm hörlurar! Dom verkar ha fastnat i axeln någon gång de senaste 26 åren och fått sig en åktur, det var inga lurar kvar och kontakten såg lite använd ut men dom går nog att få liv i igen, så om någon vill ha ett par så är det bara säga till! Axeln såg ungefär likadan ut på denna sida, enda skillnaden (förutom hörlurarna) var att damasken var torr och sprucken men fortfarande intakt. Så då var jag klar med projekten för semestern i alla fall tänkte jag glatt, det var den lilla detaljen att jag fick en mjuk pedal under testkörningen och ett lätt missljud från vänster bak när det bromsades. Av med bakhjulet och ena belägget hade släppt större delen av materialet och var väldigt missfärgad, så ännu en tur till hansen racing och två nya bromsok införskaffades men tyvärr hade dom bara mopar originalbelägg inne till det rimliga priset 2500 sek. Det kändes inte riktigt aktuellt att betala lika mycket för belägg som ett bromsok kostar så det fick bli en beställning från Tyskland för att få nya för hela 270 sek, dessa skickades samma dag ifrån Spanien (Man måste ju älska EU ibland). Bytet av oken och beläggen gick på någon timme och gjorde att man uppskattade att köpa nytt istället för att försöka renovera de gamla, luftning av systemet och sen var det klart. Starta bilen och provköra lite då! Fel... Batteriet var stendött.. Efter en natts rekondladdning så klarade bilen inte ens att hålla tomgång, så en tur till biltema för att köpa ett nytt batteri och då såg jag att dom även hade frambelägg till bilen för inga pengar alls och jag borde ju egentligen byta dom samtidigt som jag bytte bak så det fick bli en uppsättning också. Med nytt batteri i så kan jag glatt rapportera att den nu startar rappt och håller tomgången! Så nu ska det bytas belägg fram under helgen och nästa helg bär det av med bilen till Gotland för sista semesterveckan. Får hoppas att bilen håller ihop för det 😅 Märkte att bilen hoppade ur lågväxeln när jag testade idag också, en snabb googling talade för att den kanske var glapp i länkaget som man kan spänna åt, så får bli en titt på det samtidigt som bilen är pallad. Hittade även höstens projekt när jag såg en rostfläck och satte fingret på den. Nu måste man bara bli vän med någon som har en svets... 😉
  4. På Jeepfronten intet nytt, eller ja... Den har väl använts flitigt under vintern men inte mycket jobb har gjorts när man inte har garage. 4st IR strålkastare kom hem i posten för några månader sen, dom ska väl få lite svart färg och försöka monteras på vettiga platser. Ny vattenpump och rem har införskaffats också då den gamla nog börjar skära lite... Får väl hoppas på lite mer värme nu när solen tittar fram så man kan börja meka lite...
  5. Haha ja så kanske det är, funderar starkt på att byta ut takräcket mot någon form av "bur"
  6. Det skulle ju vara ballt, men jag har ingen svets och ingen vinsch. Än så länge har jag inte behovet av vinsch heller 😅
  7. En uppdatering på saker som hänt och inte har hänt då. Har fixat elfelet med extraljusen i alla fall, vilket sen inte gjorde någon skillnad eftersom jag bytte extraljus ändå... Köpte ett par purelux 9170 lampor, 23cm med 170W så lyser det rätt bra. Att byta extraljus är väl inte så svårt eller hur? Nä om man köper en storlek som passar så är det ju inte svårt... MEN det är ju inte kul att köpa lampor som är mindre och lyser "sämre" (dom lyser säkert bättre än halogenlampor). Så hur löser man det där då? Kapar man ur kylflänsarna på baksidan av lampan? Nej det går inte utan då skulle man behöva kapa halva lampan. Bocka in röret då så lampan får plats? Nej det går inte heller... Hepp.. Det får väl inte bli några nya lampor då? Vinkelslip löser allt! Kanterna ska målas svarta och sen försöka hitta någon lösning att täppa till toppen, PVC rörändar är en möjlighet. Måste dock säga att resultatet nog ser snyggare efter att ha kapat bort övre delen. Även vinterdäcken som följde med bilen åkte och hämtades men fälgarna har nog haft bättre tider, däcken däremot ser helt okej ut. Får se hur jag gör för att få lite bättre liv i dom stackars fälgarna, tips? Största frågan är väl dock, var extraljusen värda att kapa bågen? Jag tycker helt klart det, dubbla 170W med bra distans och schysst spridning i sidorna, gamla halogenlamporna var två fina ljuspunkter rakt fram som knappt gjorde skillnad.
  8. Elfel är alltid roligt ja... Saaben jag hade (Som såldes igår) slutade helljuset fungera på, tog många timmars felsökning att upptäcka ett kabelbrott mellan en kontakt i förarens fotbrunn och säkringslådan i motorutrymmet. Militära modeller båda två, AN/PVS-7 generation 2 (den grönare videon) och AN/PVS-14 generation 3 (gulare videon). Frågan om prisvärda är väl svår att svara på 😉 kostar gör dom men har man användning för dom blir dom ju prisvärda, lite som med fordon och utrustning
  9. Tack för alla hälsningar! Med bilen har det inte hänt så mycket mer än att jag hittat små elfel, instrumentbelysningen har ett eget liv och även VIC ballar ur ibland och visar allt samtidigt.. Får plocka isär lite för att komma åt ljusvreden och se om man kan lösa det utan att byta först. Inatt var dock jag och en kompis ute på en väldigt tom grusväg och testade körning med bildförstärkare. Svårt att filma med telefonen men man får en uppfattning i alla fall med positionsljusen som enda ljuskällor. Upptäckte även på vägen hem sen att extraljusen helt plötsligt inte hoppade igång så får felsöka även det. Dock har jag en LED ramp liggandes som ska monteras då den get mycket bättre ljus än två gamla halogenextraljus.
  10. Jag tackar för välkomnandet! @Lars 9k Din tråd om ZJn var en inspiration och har gett många timmars läsande!
  11. Det var väl dags att sluta läsa som någon utomstående och presentera mig och mina högst tvivelaktiga val här i livet. Kan börja med mig själv, en grabb i Stockholm av årsmodell 96 som har ett intresse i friluftsliv, motorcyklar och fordon. Har ägt ett antal olika hojar dom senaste 10 åren och kommit fram till att det är roligare att resa med eget fordon än att sätta sig på flyget eller tåget. Ganska många mil under sadeln på olika hojar på både asfalt och grus, dock inte lika många mil i bil. Första bilen blev en Saab 9-5 för att få utrymme för hund, packning och vänner när man skulle åka på evenemang eller bara transportera sig runt Stockholm. Dock trivdes inte den bra på grusvägar med både packning och resenärer. Därför började intresset för en SUV eller pickup växa, kanske något med hög markfrigång och gärna lite fyrkantigt... Läsa forum, glo på youtube och allmänt försöka läsa på resulterade i att Range rover och land rover valdes bort som kandidater, likaså gamla militärfordon och modernare SUVs. JEEP cherokee blev mer och mer intressant men med tur och som av en chans så kom jag över en Grand Cherokee för ett antal tusenlappar. Det blev en snuskig gammal jaktbil modell Grand Cherokee 5.2L V8 från 1996 (samma årsmodell som ägaren konstigt nog.) Maskinellt var den förvånansvärt fin, servad bakaxel, ny stordator, nya belägg och skivor, service gjord någorlunda ofta, osv osv. Framrutan var dock sprucken och en sprillans ny inhandlades och en glasfirma fick byta den. Efter en utvändig och invändig tvätt så kunde man börja ana en ganska bra bil, dock hade den stått i nästan tre år och besiktning behövde göras.. Motionera bromsar då dessa bromsade väldigt konstant vilket resulterade i ett antal stopp på vägen och en historia med ett fastsatt får i ett staket och majbockskorv. In till besiktningen och färre 2or än jag trodde. Bromsledningar bak och längsgående, positionsljuset i extralysen och dålig handbroms (varför jag inte kom ihåg att spänna den är en mycket bra fråga). Så iväg till en firma som fick byta bromsrör och in på besiktningen igen! Dock ännu en tvåa... anliggning Höger bak så då var det bara börja plocka isär och felsöka, var det kolven, handbromsen eller något annat? Det visade sig vara ena bromsbacken som sprinten hade försvunnit, så en tur till hansen racing och en renoveringssats så såg allt bra ut igen och besiktningen var till slut nöjda! Det finns ett antal planer för den stackars Jeepen, bland annat ska en LED ramp på ganska omgående och även IR belysning ska införskaffas och monteras. Möjligen kommer en fast radio monteras och det finns ett litet frö om att bygga/köpa ett roof rack.. Dock har den redan fått agera transport åt ett annat nyinköpt transportmedel.
×
×
  • Create New...