Jump to content

Henrik

Basic Member
  • Posts

    8
  • Joined

  • Last visited

About Henrik

  • Birthday 05/28/1974

Personal Information

  • Ort
    Kungsäter
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Annat fordon
  • Kommunikation
    27 Mhz
  • Övernattning
    Taktält

Recent Profile Visitors

1,283 profile views

Henrik's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

14

Reputation

  1. Henrik

    Taktält

    Har redan ett 1,9x2,4 tält annars hade det kunnat varit intressant. Mitt JB tältet hamnade i norge för ca 1 årsen. Funkar väldigt bra med ett vikbart tällt men är väldigt enkelt och smidigt med hårdskalstält (saknar helt klart tältet)
  2. Henrik

    Taktält

    Hej Vi har haft ett James Baround Grand Raid XXL Evo där sov vi 2+1 funkade kanon. Var väldigt nöjd med detta tältet snabbt och enkelt. Är ju isolerad i tak samt golv så hade aldrig några kondens problem vi använde vårat tält åretom är nog ett av dom bästa tältet jag sett och klämt på. Finns en nackdel med tältet det blir vått på insidan vid ingången, man drar med sig vatten när man går in plus ut hur sämre väder desto blötare 10cm på madrassen får man räkna med. Jag löste detta genom att montera en kederlist ovanför ingången samt införskaffa en tarp som jag sydde fast kederlist i. Sen använde vi två stolpar från en vägg sektion från våran Foxwing. Detta funkade kanon och avhjälpte problemet med vatten som följde med in i tältet. Hade aldrig sålt detta tält om inte vi växte ur det, vi är idag 2+2 och då blev tyvärr tältet för litet. Köpte tältet från Devon4x4 var billigare från Genisis men dom hade lång leveranstid på tältet (Beror nog på att vi ville ha ett svart och Devon4x4 hade ett sådant hemma) Som sagt ett väldigt bra tält, som är väldigt lätt att fälla upp och ner. El fläkten i tältet är oxå en väldigt trevlig finnes blev aldrig varmt i tältet (Fast vi hade ett svart tält) mvh Henrik
  3. Hej Thony Är nog inget fel på din googling utan mera min stavning Heter Anderson plug... Här är en länk http://www.ebay.co.uk/itm/Anderson-Style-Plug-SB-175-AMP-Battery-Connector-Slave-Jump-Pair-GREY-25mm2-175A-/222311173040?hash=item33c2c74bb0:g:KFYAAOSw7XZXh364 Finns på Swedol med. http://www.swedol.se/batterianslutningsdon-50a.html Är likvärdiga som man har på Eltruckar när man laddar batterier men mindre. mvh Henrik
  4. Dual laddar med 20A har du Dual + Smartpass så är det 80A, Batterikapaciteten 40-300Ah på Dual. Dual med Smartpass är det 28-800Ah. Så beror ju på lite hur stor batteribank man vill ha men 300Ah / 95Ah = 3 batteri känns lite overkill i alla fall för mig, sen beror det ju på hur fort du vill ladda upp batteribanken samt om man har mycket strömbelastning på batteribanken under färd. Vi kör oftast några timmar när vi förflyttar oss så då laddar ju 20A lätt upp mitt 95Ah (Tar bara ut max 50% ur batteriet) batteri på den färden annars har jag ju solpanelen som backup när vi kommit fram. Man får ut mycket mera av en solpanel som är flyttbar än en fastmonterad det va en av anledningarna att jag valde en sådan, man kan parkera bilen i skugga men ändå ha full laddning från panelen. Såg att någon undrade detta, Ctek Dual laddar först batteribanken sen startbatteriet om man använder solcell. mvh Henrik
  5. I min förra bil (som jag sålde innan jul) hade jag en Ctek dual. Denna var kopplad till startbatteriet samt ett förbrukningsbatteri bak i bilen som förbrukarbatteri använde jag ett Biltema AGM 95AH batteri. Detta i sin tur drev en Kylboxen (Waeco CFX-40) plus lite små saker. Batteriet klarade att köra kylboxen ca i 3 dagar som kyl (Ej kört batteriet tomt). I sin tur använder jag en portabel solpanel på 100w som jag kopplar in i Cteken via en Andersson plugg. Solcellen laddar lätt upp batteriet en solig dag, även en molnig dag fyller det batteriet 100% när sen förbrukningsbatteriet är fulladdat så laddas bilbatteriet. Kört med detta upplägget i några år och har funkat kanon, aldrig känt behov av att ha en större batteribank. Brukar ej stå länge en en helg på samma ställe och gör vi det så laddar solcellerna lätt upp batteriet. Tanken är att köpa samma grejer nu när jag gör i ordning den nya bilen. Cteken är en mycket enkel (Känns nästan för enkel) problemfri lösning som kräver noll tillsyn eller underhåll. Jag har även en "Batteritankmätare" så jag ser ström uttaget ur batteriet eller när solcellen är kopplad införseln i förbrukarbatteriet. Går lika bra med en Volt mätare om man har koll på hur ett batteri beter sig. seasea.se har ett kit http://www.seasea.se/ctek-20a-charging-system med både DC/DC laddaren + batteri mätaren (Inte grattis) 3290:- men ett utprovat samt väl fungerande kit. Kör även med detta Kit på min camping kärra fast där har jag 2st AGM 95Ah batterier. Kärran är inte riktigt färdig men vi använde den förra året och funkar kanon.
  6. Samma i sverige. mvh Henrik
  7. Hej Har testat både justerbara däcktrycks ventiler och ARB E-Z Deflator och måste säga att Deflatorn är enklare mera exakt går väldigt fort och funkar alltid. Så om du inte handlat än så ligger min röst ligger på ARB E-Z Deflator. Sen kan du ju använda den som däcktrycksmätare oxå så en sak mindre man behöver ha i bilen:) mvh Henrik
×
×
  • Create New...