Jump to content

Pokerfjes

Basic Member
  • Posts

    28
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Pokerfjes last won the day on March 30 2021

Pokerfjes had the most liked content!

Personal Information

  • Ort
    Åmot
  • Land
    Norge

Overlanding information

  • Fordon
    Toyota
  • Kommunikation
    VHF/UHF
  • Övernattning
    Frittstående tält

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Pokerfjes's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

66

Reputation

  1. Hei, vet ikke om dette passer her, men vil bare gi en liten advarsel vedrørende Nomax.no. Dette firmaet (Endorphine AS) ble tvangsoppløst 23.2.2021, men driver videre på samme nettsider med nyetablert firma. Jeg har bekjente som ikke har fått varer, og som har fått beskjed om å gå på kredittkortselskap for å få tilbake pengene sine.... Jeg har vært kunde hos Nomax. Middels fornøyd sådan. Prisene var opprinnelig gode, men de hadde ikke lager i Norge og det kunne ta flere uker eller måneder å få varene. En tid tilbake byttet de til en ny nettside, økte prisene og kjørte store rabatter (netto prisøkning). I den forbindelse søkte jeg rundt etter alternativer i norden, og da kom jeg over topdelar og bilekspert. Nettsider som er identiske til Nomax, kun i henholdsvis svensk og dansk språkdrakt. Jeg undres på om dette kan være samme personer som står bak. Jeg vet ikke hvordan jeg kan finne info om hvem som står som eiere av svenske og danske firmaer, men kanskje noen her kan hjelpe. Daglig leder av Nomax er Maksymilian Maria Tuszewicki. Info om tvangsoppløsningen: https://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp?kid=20210000070469&sokeverdi=918351949
  2. Jeg er veldig glad i clean looks og valgte tidlig å beholde orginale støtfangere. Men jeg ville gjerne ha en integrert vinsj. Løsningen ble å montere en liten og rimelig (4500lbs) vinsj permanent og bygge inn en 2x2" receiver til større vinsj og andre formål. Jeg var veldig usikker på om jeg skulle trekke receiveren frem foran plastfangeren, men valgte å skjule den for at den ikke skal vekke unødig oppmerksomhet. Ulempen med den skjulte monteringen av receiveren er at jeg må ha en adapter når jeg skal bruke den. En Comeup DV-9SI står klar til å gjøre jobben når det er behov, men den lille vinsjen skal nok klare å redde opp en stakkars BMW fra grøfta til vinteren 🤣 Hele oppsettet kan fjernes og byttes ut med en annen innmat i støtfangeren hvis det er behov for det. "Noen" gjorde noen oppmålingsfeil (synlig i bilde 3) men jeg orket ikke fikse det når jeg var kommet så langt. Platene er veldig overdimensjonert men man tager hva man haver.. Jeg sveiser ikke selv, så jeg har fått god hjelp av en bekjent. Siden det ikke er mulig å få godkjent bull bars eller lysbøyler på 100-serie lenger, så valgte jeg å prøve meg med en Voolbar. Forhåpentligvis går den under radaren til kontrollerende myndigheter, selv om den veier for mye til å brukes som "ekstralysholder". Voolbar er laget av 60mm diameter rør. Ekstralysene er NBB Alpha Pro 225; de peneste 9" ekstralysene jeg vet om. Pt. med 100W H1 halogen, men de blir trolig oppgradert til 35 eller 70W Xenon. Skiltfestene på Voolbaren må modifiseres noe slik at jeg kan vippe skiltet opp når den lille vinsjen skal benyttes. Når ComeUp vinsjen skal brukes, må Voolbar og NBB fjernes, men det er kun to bolter som fester dem.
  3. En av de første tingene som ble gjort, var å 3D-printe et adapter til askebegeret for å feste kontrollpanelet til Switch Pro SP-9100. Det kommer straks en plate inni selve askebegeret snart for å gi plass til 2-3 spesialbrytere som ikke styres av SP-9100. Adapterplaten kan lett tilpasses andre paneler, carling-brytere eller det man selv ønsker å benytte.
  4. #Reservert planer og statusoppdateringer på bygget.
  5. Hei alle! I sommer gikk jeg til innkjøp av drømmebilen - en 05-modell Toyota Landcruiser 100-serie med 247.000km på telleren. Jeg har en 80-serie fra før, men veien til operativ overlanding-bil føltes for lang og et ekstra nivå komfort var viktigere enn triple lockers og ekstreme offroad-egenskaper. Når denne perlen dukket opp hos en forhandler jeg kjenner så falt jeg pladask umiddelbart. Bilen har orginal hydraulisk nivåregulering, og selv om mange konverterer disse til fast fjæring så vil jeg beholde den orginal inntil videre. Jeg har noen år bak meg som ganske aktiv fjellvandrer, men etterhvert som man blir litt eldre så setter man pris på økt komfort - spesielt om vinteren. Bilen skal primært organiseres for soloturer. En av mine tre barn er fortsatt kandidat for å være med far på tur og en overland-camper tilhenger med plass til to er også under produksjon. Målet er å kjøre mer i Norge, Sverige og Finland - og etterhvert kanskje ta turen til Russland. Her er et par bilder av bilen slik den så ut ved kjøp (jeg måtte bare sammenligne med en X5) og ett bilde slik den ser ut i dag. Jeg har noen måneder backlog på ting som er gjort, men jeg tenker å poste litt jevnt fremover om hva som er gjort og hva som gjøres videre.
  6. Pokerfjes

    Suzuki

    Tenker du beholde standard høyde, eller skal du ha et lift kit på? Jeg vet ikke hvordan prisene er i Sverige/EU, men Nomax har 35% rabatt på TüV-godkjente lift kits fra Trailmaster nå. https://nomax.no/nettbutikk/2054-samurai-82-04/
  7. Pokerfjes

    Suzuki

    Det ser ut som framakslingen din sitter lenger fremme nå enn tidligere? Har du brukt bakre bladfjærer foran eller er det bare kameravinkelen som gjør at det ser slik ut? Veldig pent bygg er det ihvertfall! Du burde tatt turen til Suzuki Landstreff på Svarstad 20-22 September og vise frem bygget! Det kommer besøk fra Danmark også.
  8. Åh, det står "in stock" og "ny" på siden hos meg, men du har kanskje funnet en svensk leverandør?
  9. This is an alternative gravel road from Hagatjern to Vestfossen (or the other way around). By Norwegian measures, this isn't much of a scenic road, but there are viewpoints, and it's possible to get fairly close to Sirikjerke, which is the tallest mountain in Nedre Eiker county. Along the road, there are numerous small roads splitting off from the main - like logging roads. There is also a larger split breaking off south that I believe is posted here previously (Konnerud), but that is a detour now. Still - it's a few kilometers long, and there are a few nice fishing waters in the area - so it's worth taking a look. The road max min elevation is 36/412 meters, and Sirikjerke sits at 635 meters. If you are passing through the area, it's a great alternative to tarmac, and there are many options for a quick camping stop and/or hiking. It's a toll road, with a rate of 60NOK (card payment only), and as far as I could tell, a note at the toll booth says the entire road is not guaranteed to be cleared for snow during winter. However, that could mean that it's not implicitly closed and illegal to drive ther during winter - like many other similar roads. sirikjerkeveien-v1.gpx
  10. Jeg er igang med å bygge en stor batteribank som skal kunne brukes i offroadcamperen og hjemme når jeg ikke er på tur. Tenkte jeg skulle høre om det er andre her som har gjort noe lignende eller er interessert i dette. Planen er å bygge inn Lithium Ion batterier (fra en e-Golf) i gulvet på offroadcamperen. Batteriene i en 11kWh batteribank vil veie ca 85kg, ca det samme som ett 300Ah/3.6kWh AGM batteri... Disse batterimodulene har falt i pris og kommer til å bli veldig lett tilgjengelige i tiden som kommer. Batteribanken behøver en bra BMS, og der skal jeg bruke REC sin ActiveBMS for 4S Lithium. For å håndtere den store batteribanken, har jeg kjøpt en Victron Quattro som tar både 230V "landstrøm" og en generator som kilde. Hele installasjonen skal ligge i en kasse som kan fjernes fra offroadcamperen og benyttes hjemme sammen med solcellepaneler i hverdagen. Det er mange småsaker som må løses, som f.eks kjøling om sommeren og varme på vinteren. Jeg kommer tilbake med mer info når jeg er i gang med testen.
  11. Hei! Er det noen som har konvertert Honda Eu20i (eller lignende) til bi-fuel med gass? Jeg klarer ikke finne noen europeiske leverandører av konverteringskit. /Ørjan/
  12. Hvor er dette? Tidlig ute for å fange nysnøen før veien ble brøytet?
  13. Det blir vel dårlig med kjøring på oplogade vägar i Norge? Forøvrig så er det snødybde på 38cm på Rauland - Vierli og jeg tror ikke det er utsikter til mye snø på en stund.
  14. View File Eggedal-Noresund - Buskerud This 30km route is a mountain road between Eggedal and Noresund which at it highest elevation is just below the treeline. The first half of the route is mostly gravel and the second half is mostly paved. It is a two lane road. This is a toll road, but it is also open during wintertime. Second half of the route goes through the cabin villages connected to Norefjell skisenter. I extended the route to end at Eventyrmuseet Villa Fridheim, a 100-year old museum in swiss and dragon style. You can't really camp anywhere along the route, but there are plenty of roads spawning off this which will take you to parking just in the treeline, where you can camp and/or hike into the mountains. Gråfjell (1466m asl), Ranten (1417m asl) and Høgevard (1457m asl) are popular destinations starting from Tempelseter or Norefjell Skisenter. From Høgevarde, on a clear day, you can see as much as 40.000 m2 of mainland Norway - only surpassed by the view from Gaustatoppen. Submitter Pokerfjes Submitted 01/05/2019 Category Norge  
×
×
  • Create New...