Jump to content

Dahl

Basic Member
  • Posts

    33
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Dahl last won the day on April 23 2023

Dahl had the most liked content!

1 Follower

Personal Information

  • Ort
    Stockholm
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Toyota
  • Kommunikation
    VHF/UHF
  • Övernattning
    Annat

Recent Profile Visitors

922 profile views

Dahl's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • Dedicated
  • Conversation Starter
  • First Post
  • Collaborator
  • Reacting Well

Recent Badges

71

Reputation

  1. Tre dagar overlandingfestival med camp vid vattnet i Sörmland. Nytt för i år, förutom dubbleringen av utställare, är att camp-område och expo-område sitter ihop och skapar en enda rejäl utställning. Under helgen hålls utbildningar & workshops med fokus på recovery, körteknik, överlevnad, matlagning och bushcraft. Redan klara utställare, ett urval: - Front Runner - Arctic Trucks Norge - Ineos Grenadier (har med sig 5 bilar för provkörning) - Dometic - REDARC - Victron Energy - Alu-Cab (Jokab) - ARB - Bison Gear - SWES, Swedish Expedition Society - SLRK, Svensk Land Rover Klubb Plats: Solbacka, Sörmland https://goo.gl/maps/zRqYt8y35MRaCuvC8 Facebook-event: https://fb.me/e/3wvbNNIpV Webbsida: https://www.overlandadventureexpo.com Dag-biljett (en dag) 180 SEK Helg-biljett (inkl. camping) 250 SEK Alla i bilen-biljett (inkl. camping) 450 SEK Fotnot: jag är stolt arrangör av mässan som är arrangerad av overlanders - för overlanders - med primär målsättning att sätta overlanding på kartan och stärka communityn. Vill du bidra till festivalen på något vis tar jag tacksamt emot förslag och tips!
  2. Otroligt det där med AdBlue. Vi har också rullat ner till Italien och har fyllt på 10 liter + de 10 liter som var i tanken fr start. Efter sista fyllningen om 5L så tändes lampan efter kanske 50 mil. En omstart av bilen släckte lampan och nu har den peppar peppar.... inte tänts något mer. Nåväl. Kul att läsa om er resa och hoppas den fortsätter utan trassel. Hälsningar från ett svettigt Venedig ☀️
  3. Front Runner Expander Chair Mer äta-mat-vid-bord-stol än slappa-vid-brasan-stol. Man sitter pga stolens konstruktion upprätt, så som man vill göra vid bespisning. Vid brasan kanske man vill ha en något mer avslappnad position. Detta uppnås genom att hasa ner i stolen men på bekostnad av komfort. Vill man kan man köpa till väska med plats för antingen en eller två stolar. Fördel: Robust, kompakt när ihopfälld, snygg Nackdel: Möjligen vikten då
  4. Vi åker dit. Avresa från Stockholm torsdag morgon: Sthlm - Karlstad - Charlottenberg - Gjøvik - Beitostølen och vidare till Loen via Gamle Strynefjellsvegen. Tänker att vi stöttar ett evenemang under tillväxt med en del omkostnader i starten. Känns som att det finns god potential och förhoppningen att priset minskar i takt med att festivalen blir större gör saken motiverbar i mitt fall. Men klart att priset kan hämma tillväxten så det är en avvägning jag förutsätter att arrangörerna Iiris & Robin gjort. Det bästa vore en festival som finansieras med bidrag från utställare, men utan deltagare inga utställare. Har dragit igång ett event för fler som ska dit: https://www.facebook.com/events/775796113788070 Helt OK att trycka på "kommer" även om man inte är medlem i SWES. Väl mött! 😀☀️🏝️
  5. Dahl

    Brandsläckare

    Presto PG2 eller Maus Xtin 👍
  6. Hmm... Hade inte tänkt få på tältet redan den här månaden men kanske får tänka om där... Vore kanonkul att bli med!
  7. Ja trevligt vart det! Tror dock inte @ScandinavianVisuals och @Jonas Andersson blev något klokare över mina gåtfulla förklaringar av de olika frekvensbandens för- och nackdelar. Snarare tvärt om 😁 Fick köpt ett par ytterligare lösningar för antennfäste. Bland annat för motorhuven likt @daniel_a_hagen på Instagram. Får vi se om det blir något med det. Nu när jag fick datorn framför mig och ser att det är 10% rabatt på hela sortimentet även på www så "råkade" jag beställa en Icom ID-5100E. https://butik.limmared.nu/sv/icom/2103-icom-id-5100e-d-star-vhf-uhf-50w-hm-207.html Det är sånt som händer... Tack för idag grabbs! Hoppas vi ses nästa gång Ove! @CampForCer
  8. Jodå. Jag sitter på E4 på väg söderut i detta nu. Ansluter på samlingsplats utsatt tid om @CampForCer upprättar sådan. Annars blir det raka vägen till Gislaved. 😀
  9. Kul! Det var många år sedan sist så detta skriver jag upp i kalendern.
  10. Förbaskat rolig läsning! Avundsjuk på det mesta den här historien hade att komma med, undantaget haverierna. Rajd on!
  11. En efterlysning av @Jonas Andersson i en Facebookgrupp föranledde att jag skrev ihop några (nåja..) rader utifrån egen kunskap och erfarenhet inom radiokommunikation. Trots att det hela är skrivet under ej optimala omstämndigheter - i horisontell ställning i soffan efter en lång och stökig arbetsdag - så tänker jag att någon kanska kan få nytta av en personlig sammanfattning i ämnet. Så - vilket frekvensband ska man då välja när man köper komradio? Kortfattat kan man säga att ju lägre frekvens desto längre räckvidd. Kortvågsradio (3-30MHz) har mycket lång räckvidd. Med rätt utrustning, eller förenklat: mycket sändareffekt och bra antenner på hög höjd så har man en räckvidd som sträcker sig över hela världen. Men då pratar vi i regel inga radioapparater men har i en bil. Med lägre frekvenser kommer också längre antenner. Låga frekvenser = långa antenner. Höga frekvenser = korta antenner. Om antennen är 5m lång på 27MHz så är antennen 30cm lång på 400MHz. Nu finns det förkortade antenner såklart, för 5m antenn kan man inte ha på en bil. Men förkortade antenner är en kompromiss. Ju mer man förkortar en antenn desto mer kompromissar man med prestandan - dvs räckvidden. 27MHz / CB / Privatradio Detta frekvensband ryms inom ramen för kortvåg vilket talar för god räckvidd. Dessvärre är det ofta låg uteffekt på radioapparater som täcker 27MHz pga lagar och regler, samt att apparaterna är något kluriga att få tag på. Få ställen i Sverige säljer 27MHz-apparater över disk. Ett ställe som däremot gör det är Limmared Radio. Fördelar 27MHz: god teoretisk räckvidd, radioapparater i den lägre prisklassen, mängder av kanaler fria att använda utan tillstånd, 27MHz är ett globalt frekvensband med användare över hela världen Nackdelar 27MHz: låg uteffekt (max 4W) begränsar räckvidden, långa antenner, generellt dålig ljudkvalitet och känsligt för störningar (det är dels de billiga apparaternas fel) 69MHz Kliver man upp ett steg däremot till 69MHz så öppnar sig en värld med kortare antenner och bättre ljudkvalitet. Här tillåts också en högre sändareffekt på 25W (mot 4W på 27MHz). En rejäl skillnad i praktiken. Däremot är detta frekvensband nytt och unikt för Sverige. Går resan genom Europa och Afrika är 69MHz ett rejält dåligt alternativ eftersom man kommer att sända på frekvenser som i många länder inte är tillåtet att sända på. Eftersom frekvensbandet är nytt så kan man heller inte förvänta sig att så många andra har radioapparater för 69MHz i sina bilar. Hade det inte varit för just det - att få har dessa apparater i sina bilar - så hade 69MHz i min mening varit det absolut bästa valet för inrikes overlandingresor. Rejält med uteffekt, bra kvalitet på apparaterna, bra prestanda/räckvidd i terräng och hanterbar längd på antennen. Fördelar 69MHz: god räckvidd i terräng, den högsta tillåtna uteffekten bland de tillståndsfria frekvensbanden, betydligt mindre störningar än 27MHz Nackdelar 69MHz: får i regel enbart användas i Sverige, användandet är ej lika utbrett som andra frekvensband 155 MHz / Jaktradio Här finns det ett gäng tillståndsfria kanaler för jakt och fiske. Utbudet av radioapparater är stort men den tillåtna uteffekten är nere på liknande nivå som 27MHz och är satt till 5W max. Däremot är det många som trotsar detta och nyttjar radions maximala uteffekt som ofta är 25-50W på fordonsmonterade radioapparater för detta frekvensband. Köper man däremot en renodlad jaktradio så är det 5W som gäller. Antennerna är kortare än både 27MHz och 69MHz. Räkna med en fordonsantenn på runt 60-100cm. Under jaktsäsong är det inte helt populärt att dundra in med prat om fastkörningar och bästa camp-platsen mitt under älgpasset. Även här gäller dessutom användning enbart i Sverige (ev något annat land också) vilket gör öven detta frekvensband till ett dåligt val vid långväga resor. Fördelar 155MHz: god räckvidd i terräng, användningen är utbredd och väl beprövad, stort utbud av apparater, i det stora hela störningsfritt Nackdel 155MHz: relativt risk att störa eller bli störd av andra användare, frekvenserna är ej tillåtna utanför Sverige 444 MHz / SRBR / KDR444 Nu kliver vi upp rejält i frekvenserna vilket medför korta antenner men samtidigt sämre räckvidd i terräng. I stadsmiljö är däremot dessa frekvenser bättre, men där vill vi ju inte vara mer än nödvändigt. Här finns 8 stycken tillståndsfria kanaler som delas mellan många användare. I storstäderna är det i regel full fart på samtliga kanaler med användare inom bygg, åkeri, vägarbeten, evenemang och väktare. Utbudet av radioapparater är mycket bra. Här får man använda maximalt 2W uteffekt vilket tillsammans med den höga frekvensen ger en begränsad räckvidd. Användning är tillåten i Sverige och Norge. Fördelar 444MHz: utbredd användning på gott och ont, korta antenner, bra ljudkvalitet och i det stora hela störningsfritt Nackdelar 444MHz: mindre bra räckvidd i terräng, enbart tillåtet i Sverige och Norge 446 MHz / PMR / ”Walkie Talkie” Två megahertz längre upp har vi frekvensbandet som är hem för de allra enklaste radioapparaterna från leksaksbutiken. Även kallade ”walkie talkies”. Det innebär att användningen är mycket utbredd och detta i hela EU. Här får endast 0,5W användas, och någon antenn annan än den inbyggda får inte användas. Alltså ingen antenn på taket med dessa radioapparater. Det innebär en mycket begränsad räckvidd. De renodlade radioapparaterna för 446MHz håller ofta sämre kvalitet, är små, plastiga och billiga. För billiga. Att använda dessa frekvenser i tätbebyggt område är i stort sett omöjligt utan att behöva lyssna på lekande barn. Fördelar 446MHz: tillståndsfritt i hela Europa, radioapparater går att köpa ”överallt” Nackdelar 446MHz: störningar i form av annat oseriöst användande, kort räckvidd, sämre kvalitet på radioapparaterna, yttre antenn ej tillåten Slutsats: Ska du köpa radio för att använda inom Sverige och för konvoj med vänner? Köp en radio för 155MHz/jaktradio. Räckvidden är fullgod, speciellt med en fast monterad fordonsradio och extern antenn (där man trotsar den max tillåtna sändareffekten). Dessutom är det säkert någon i gänget som har en jaktradio sedan innan. Antennerna är i hanterbar längd och utbudet av apparater stort. Är ni ett gäng som inte har radio sedan tidigare och ska göra premiärköpet? Köp ändå en radio för 155MHz. Alternativ: köp en så kallad ”duobandare”, en sån radio fixar både 155MHz och 444/446MHz. Då behövs antingen två antenner eller en antenn som klarar bägge frekvensbanden. Styrs av radion, om den har en eller två antennutgångar. Allt finns på Limmared Radio. Radio för långväga resor genom Europa och världen? Ja då är 27MHz det bästa alternativet. Räkna med förhållandevis dålig ljudkvalitet med brus och störningar. En förkortad 27MHz-antenn behöver inte bli längre än en antenn för 155MHz men är då en kompromiss, ska man ha med sig. 446MHz ser jag inte, trots sin tillståndsfrihet inom hela Europa, som ett alternativ pga för många användare, för låg uteffekt samt att yttre/extern antenn ej är tillåtet = dålig räckvidd. Vad jag monterar i min bil? Två radioapparater. En ”duobandare” som fixar både 155MHz samt 444/446MHz samt en 27MHz-radio. Två antenner på taket.
  12. Jag får tyvärr långsamt backa ur. Det krockar med en nyligen inbokad tjänsteresa. Jobba bör man, annars.... inga stålar till prylar... eller hur gick den nu. Önskar en god tur!
  13. Ser ut som ni haft en fin helg Trist att jag inte kunde bli med. Här var jag igår: Så nära men ändå så långt bort...
×
×
  • Create New...