Jump to content

Tibbe

Basic Member
  • Posts

    13
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

About Tibbe

  • Birthday 01/18/2000

Personal Information

  • Ort
    Örebro
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Isuzu
  • Kommunikation
    Ingen com-radio
  • Övernattning
    Taktält

Recent Profile Visitors

878 profile views

Tibbe's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • First Post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

29

Reputation

  1. Det är dem jag är mest sugen på, får hålla koll om de kommer ut någon gång inom snar framtid i önskad dimension. Tack för ert tips!
  2. Då jag inte är kunnig inom detta forum har jag säkert lagt in den i fel del, ni får då gärna flytta tråden till lämplig plats 😁
  3. Tjena! Då mina äventyr pushar gränserna för mina Cooper Discoverer ATT så börjar jag allt mer snegla åt att införskaffa MT däck. Då jag är i behov av dimensionen 265/70R16 och då mängden däcktillverkare inom denna dimension är mindre vänder jag mig nu till er erfarna. Vilket MT däck rekommenderar ni för denna dimension? Anledningen till att jag behöver just denna dimension är främst pga slirskydd ämnat för den dimensionen. Varför vill jag då ha MT däck om jag har slirskydd? Främst för att jag vill kunna "smyga" längre med bilen på lågväxel utan att behöva tokladda för att ta mig fram, och inte behöva slå på slirskydd för kortare sämre sträckor. Är sträckan med väldigt dålig (rolig) sträcka för lång åker slirskydden på. Ps. Är en äventyrsbil som till 90% går i terräng (främst dåliga traktorspår som inte körts på väldigt länge), behovet av däck som ska enbart rulla på asfalt är därmed liten. Tack! 😁
  4. Suveränt! Tackar, ska ta och beställa hem några
  5. Nu är nästa bit av kakan fixad, nämligen traction boards. Har som plan på att bygga något snabbfäste på vänstra sidan av takboxen för brädorna, och ha högersidan att montera dit en spade på. Nästa idé som jag har är att upprätta en 360° belysning för att ha i skogen nu när mörkret sätter in. Belysningen ska gärna vara skymt monterade, lämpligast under takboxen på något finurligt sätt. Hur jag går till väga får vi se, än så länge endast en grov idé. Fram till nu så har jag använt mig utav batteridrivna campinglampor att ha när man upprättat förläggningen, men nu börjar man bli mer kräsen och vill ha ännu mer belysning
  6. Nu är golvplåten fixad! Hade lite ljudisolerande mattor liggandes, tänkte det skadar ju inte att ha dem på plåten. Kanske dämpar ljudet av stenskott och diverse sprut lite, men det mesta är kanske vetskapen av att de finns. Placebon är stark 😁😝 Efter en liten provkörning i XC terräng så har den inte gjort med missnöjd heller! I dagsläget har den fått sina skönhetsärr, lite skavanker i plåt är att föredra än skador på viktigare delar.
  7. Intressant! Jag har ett extra batteri liggandes, så redan där sparar jag pengar 😄 Får finurla ut lit om det går att få till en solcellspanel på takboxens tak, sen är långäventyret igång!
  8. Mycket intressant läsning! Ni har ju lyckats tagit er igenom lång tid i vildmarken med den, har ni något tips på kylvaror och allt som behövs för att driva dem, för mat och dylikt det vill säga? Än så länge fungerar kylboxar för min del då mina resor endast är på ett par dagar, men så småningom lär det ju bli en och en annan långtrip.
  9. Jo jag har sett den, kanske ska ta och se om den och utesluta vilka som går att få tag i Sverige tider som dessa 😁
  10. Nu börjar vägarna, eller stigarna rättare sagt, bli allt mindre och mer komplicerade. Senaste gången krälade jag över stock och sten tills att jag tvingades finurligt vända då ett träd låg över stigen. Då en stenarna jag smög över var täckt av mossa och ruskigt hal så gled bilen av och en kraftig smäll kom från chassit. Som tur var blev det ingen skada, men som försiktighetsåtgärd har jag nu lagt på beställning en skyddplåt av stål som ska ersätta volvos original i plast. Nu är nästa sak jag har insett att jag så småningom lär behöva, då jag körde fast denna gång men lyckades ta mig upp själv, är någon form av tractionboard. Vad för typ tycker ni skulle passa en XC70 bäst i funktion? Maxtrax är något jag drägglat över, men priset är för högt i mitt tycke, tyvärr. Några förslag? 😁 X-Bull är ett exempel som ligger bra i peng och kvalitet, men vad jag läst så fraktas de ej till Sverige. Om ni är sugna på att se foton från mina resor så finns de upplagda på instagram. @overlandingwilderness
  11. Allt fler börjar nog att inse att en XC70 är mer än bara en familjebil 😄🤙
  12. Snabb info om mig själv Få år på nacken och ett intresse för att få spendera sin tid ute i naturens för min del, outforskade mark. Med ett starkt intresse för fordon och ett intresse för naturen som växt sig allt starkare de senaste åren så har jag valt att försöka kombinera dessa två intressen. Med rimliga mån, med tanke på budget och ledig tid så har jag valt att investera i en XC70 från 2008. För nuvarande fungerar den utmärkt att utforska närliggande mark, men magkänslan säger mig att större äventyr väntar. För nuvarande är bilen i sig helt standard, inget utbyte av hjulupphängning inte heller är något lift kit installerat. Den enda terräng modifikationen som utförts är att montera på de lite mer terränganpassade Toyo open country AT plus i dim 235/70R16. Då min budget är liten svävar mina tankar fram över vad som ligger högst i prioritetsordningen, en ny kompressor, ny golvplåt eller varför inte en höjningssats. Nog finns det galna idéer och vilda fantasier, men vilken är sundast?
  13. Tibbe

    Början av ett äventyr

    Snabb info om mig själv Blott 20 år gammal med ett intresse för att få spendera sin tid ute i naturens för min del, outforskade mark. Med ett starkt intresse för fordon och ett intresse för naturen som växt sig allt starkare de senaste åren så har jag valt att försöka kombinera dessa två intressen. Med rimliga mån, med tanke på budget och ledig tid så har jag valt att investera i en XC70 från 2008. För nuvarande fungerar den utmärkt att utforska närliggande mark, men magkänslan säger mig att större äventyr väntar. Vad som behövs modifieras på fordonet för att möta de högre ställda kraven, det är just därför jag riktar mig ut till er mer erfarna.
×
×
  • Create New...