Jump to content

Jah

Basic Member
  • Posts

    28
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Jah last won the day on October 11 2022

Jah had the most liked content!

Personal Information

  • Ort
    Stockholm
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Toyota
  • Kommunikation
    27 Mhz
  • Övernattning
    I bilen

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Jah's Achievements

Rookie

Rookie (2/14)

  • Very Popular
  • Conversation Starter
  • Reacting Well
  • First Post
  • Collaborator

Recent Badges

104

Reputation

  1. Ja pumpen är helt tyst och den levererar rätt mängd bränsle oxå. Kolla med James Browning Smith om ni är sugna på en. Nästa steg för en tystare enhet blev att byta ut kina avgasljuddämparen till en från välkänt europeiskt märke.
  2. För snö använder jag en DMOS Delta Pro. Väldigt bra att då man kan vinkla bladet och förlänga skaftet för att rensa snö under axlarna bla. Annars skulle jag satsa på en vanlig snöskyffel i plast eller alu. https://dmosproshoveltools.com/collections/elements-page-delta-collection/products/the-delta-pro-shovel?variant=40734291591279
  3. Utvecklingen fortsätter. Tyst pump, Bästa uppdateringen hitintills! En pump som är helt tyst gör jättestor skillnad på användandet av hela värmaren. Även om jag ljuddämpat lådan, hängt upp pumpen i mjuka gummi uppsägningar och 90 vinkelljuddämpare på slangen så var aldrig den tidigare pumpen helt tyst. Men nu med en JBS membranpump är det lilla klickande ljudet historia Fördel är att den manuellt går att justera för att bla. kompensera för altitud eller till och med ställa ned till ännu lägre underhålls värme osv osv.
  4. Mellan Fjone 3855, Norge och Fyresdal 3870, Norge (59.133150, 8.137561) finns en fin grusväg (betalväg).
  5. Hej hej klistermärke och inlogg vore väldigt uppskattat
  6. Det fina när man bygger själv är att det aldrig blir riktigt färdigt. Dvs det ändras och utvecklas lite hela tiden. Efter en del användning upptäckte jag att plasten i ut röret börjat smälta. Lösningen blev ett aluminiumrör istället med en stor ändplugg som skyddslock. Elanslutningengen för ladning i bilen löstes med Anderson kontakter. Upptäkt att det försvinner en hel del värme i luftslangen på väg till tältet. Men hittade DENNA vilket isolerar betydligt bättre än den jag hade tidigare. Fördel med båda är att de går att tryckas ihop så de passar i lådan. Listar lite av de grejer jag använt mig av om någon är intresserad att bygga själv. Alu låda från Swedol Avgas genomföring Tystare pump Styrenhet med fjärrkontroll som är kompatibel med Afterburner 2mm slang Afterburner för ytterligare kontroll för GSM styrning osv osv Nätadapter Batteri övervakning
  7. Alltid trevligt med snygga sammanställningar👍 Men en fråga som inte riktigt besvaras, hur påverkar valet av antenn? Kort, lång, db, mhz, osv..? Om man kollar på vilka antenner som används i Australien är det raka/hårda antenner som förespråkas. Korta för en bred och kort räckvidd. Långa för smal och lång räckvidd. Hur kommer det sig? Varför har vi inte samma antennsystem här?
  8. Det är ju just därför det finns en sådan här tråd😜 Det finns ju massor med intressant tips och lösningar👆 Men tyvärr finns det inte EN optimal lösning för allt. Det gäller att prova sig fram till sin egen helt enkelt I Afrika är det Track for Africa som gäller. Men även men en bra GPS så har vi använt oss av papperskartor och reseböcker vilket är det ultimata för övergripande gemensam rutt planering. För Kola använder jag mig av papperskartor och Topo app med satellit bilder som kan sparas offline. För resa på hawaii https://www.revealedtravelguides.com/ egen kart app och fysik bok. I Sverige och Europa där där tele och datatrafik i telefonen inte är ett problem använder jag mig av google maps och för detalj koll på vägar osv. med topo app. För planering använder jag google maps och sparar GPX filer på g drive eller i topo appen. I bilen har jag en Iphone med vägnavigering och en Android platta med topo och POI i detaljnivå för det området jag åker. Dvs två skärmar samtidigt 📺📺. Fördel med Android är att alla appar är % billigare än Apples och att jag kan utöka lagringsutrymmet med extra minneskort för offline kartor. 📲 Apparna jag använder mig flitigast av är Topo, google maps och nu i somras körde jag en del i Sverige efter Kurviger. Vilket buggade lite men guidade mig in på massa fina grusvägar. Testat Gaia men för omständigt och tidskrävande. Cartograph, Avenza, Maps.me, ViewRanger, Terrängkartan Explorer, VectorMap, Park4night finns i telefonen men används typ aldrig. MotionX använde jag tidigare en del men den finns inte att ladda ned längre så om man sitter på den. Ta INTE bort den. Finns några finna funktionen som att bla. Lägga upp en kanal och dela varandras positioner under en resa. Navmii används för vägnavigering utanför Europa IOverland för att hitta camp Gillar Wikiloc för att dela och hitta andras spår men tyvärr lägger de flesta upp hela resor och inte korta intressanta spår. Dvs krävs att man själv kollar hur / vart spåra går för att inte missa massa med intressanta spår och platser. Summa summarum vare resa / plats har sitt system.
  9. Säkert någon som redan nämnt denna suveräna Android appen Sweden Topo Maps från atlogis.com. En av utmaningarna som jag ser med gps appar är att de är alldeles för omständiga att använda sig av. Sitter man hemma och planerar i lugn och ro finns tiden att importera lägga samman och kategorisera men när man är ute och åker vill jag ha en snabbt och enkelt verktyg! Det är en snarlik både Topo GPS och Svenska Terrängkartan för iOs. Men tycker den är lättare och snabbare att hantera då det är enkelt att lägga upp spår, rutter eller waypoints i mappar. Behöver endast markera mapp för att visa samlade ruter vid tillfälle. Finns Scandinavian topo 1:50.000 (Lantmäteriet terrängkarta över Danmark, Norge, Sverige och Finland) och Topowebb (Lantmäteriet Topografisk karta för Sverige) som är snarlik Topo GPS karta och så klart ESRI Aerial Images. Fördel är att man kan ladda ned kartor offline oxå http://sv.4androidapk.com/category/apps/sweden-topo-maps-download-39740.html
  10. Esri,s kartor är helt överlägset de bästa sat. bilderna.
  11. Fick hem dessa kontakterna som jag tänkt montera på lådan med adapter till laddare. Men 12v koppling till bilen är jag inte helt säker på än. Cigg kontakten vill man helst undvika, då är Hella kontakten bättre men inte helt optimal heller. Vill ha en kontakt som är standard för övriga anslutningar oxå. Typ C-tek kontakt eller dylikt! Någon som har något tips? Fått flera förfrågningar om man kan köpa en färdig byggd värmare! Klart jag kan sälja en färdigbyggd men att handplocka alla delar och bygga blir inte billigt! Bara höra av sig via PM om man är intresserad så ska jag se vad man kan lösa!
  12. Här kommer ett tips på en enkel sida för ruttplanering. Går att ställa in för att undvika motorvägar osv.. Smidigt att man både kan importera och exportera spår. https://kurviger.de/
  13. Kul att kunna inspirera och dela smarta lösningar. Har testat mig fram och köpt in mer än jag behöver för att hitta rätt komponenter, har säkert missat en del men ska försöka lista vad det är för grejer jag använt. Mycket finns på lokala byggvaruhus eller båttillbehörsbutiker. Finns ju som sagt flera sätt att bygga på Så här har jag gjort i alla fall. Jag ville ha fristående låda men möjlighet till minst 8-10h drift utan att ladda eller fylla på med bränsle. Viktigt var att laddningen skulle vara enkelt oavsett 12v eller nätadapter. Sett en del som byggt med större lådor och in och ut luften i motsatt riktning mot avgasröret osv, stora batterier, tankar osv… Men det blir en rätt tung pjäs att lyfta upp på taket på bilen. Jag vred och vände på min ritning ett par gånger innan jag bestämde mig för en 42L alu låda med allt i ett och något mer begränsad drifttid men med möjligheten att ansluta till mer bränsle och el vid behöv. Alternativ elanslutning/laddning är vanlig anslutning till bil batteriladdare istället för dc/dc. Jag gick på dc/dc för att kunna ladda från bilens 12v både vid transport och drift. Kina värmare. Tips är att köpa kit med så mycket tillbehör som möjligt. Och kompatibel med tex. afterburner kontroll osv. Alu låda 42L finns från flera olika tillverkare. Jag tog en som inte är räfflad för att kunna passa in anslutningar osv enkelt… jag har flyttat på handtag för att balansera lådan bättre då batteri och tank sitter på samma sida och så klart för att få plats med in och ut luftanslutningar. Avgas ut köpte jag från kina Laddare från Victron Energy Orion-Tr 12/12-9A Ställbar elvakt/ Battery guard 12 V/DC [M148A] men finns många fler på marknaden. Tips är att låta den klippa pump och inte fläkten 3m luftslang. Jag ville ha en slang som ryms i lådan. Förlorar något i isolering då det är en vanlig ventilationsslang. Säkringshållare och div el från biltema 75mm / 2,1/2 rör anslutning med lock för in och ut finns hos rörfirmor/byggvaruhus. 2 st 20ah parallellkopplat. Hittade på batteriexperten Transformator 12v 5ah och vanlig 12v sladd till bil uttag 2,5l tank från ebay En vippströmbrytare på-av-på så att jag har ett läge för laddning och ett för drift och laddning. Kvar att montera/göra: Batteriövervakning. Har c-teks blåtands övervakning i bilen men inte helt nöjd med den. Får se vad det blir. Några tips? Tätade elkontakter. Just nu sitter kontakten inne i lådan. Vill kunna ansluta laddningen utifrån. Inte helt säker på vilken modell jag ska ha än. Tacksam för tips Alt tänkte jag bygga in en T koppling till tanken för att kunna köra på större externtank vid behöv. Smidigt vore att kunna koppla in till 20L dunk med en enkel anslutning tillexempel.
  14. Lagom till att vårsolen tittade fram blev jag klar med min luft-värmare. Som många andra har jag införskaffat en Kina värmare. Men jag har byggt in den så den ryms i en alu låda med inbyggt batteri med vakt och laddare. Allt som behövs finns i lådan. Väldigt roligt att bygga efter egna önskemål. Lådan och anslutningar är tätad så att den kan förvaras på taket under färd oavsett väder.
×
×
  • Create New...