Jump to content

Lars 9k

Premium Member
  • Posts

    4,717
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    692

Lars 9k last won the day on April 22

Lars 9k had the most liked content!

About Lars 9k

  • Birthday 02/25/1966

Personal Information

  • Ort
    Eslöv
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Jeep
  • Kommunikation
    27 Mhz
    VHF/UHF
    PMR (446Mhz)
  • Övernattning
    Taktält

Recent Profile Visitors

41,404 profile views

Lars 9k's Achievements

Grand Master

Grand Master (14/14)

  • Well Followed Rare
  • Reacting Well
  • Conversation Starter
  • Dedicated
  • Very Popular

Recent Badges

10k

Reputation

  1. @Hanna får sätta foten över hålet och hålla emot!
  2. Jeepen ”klar”! Fälgarna var inte så snygga, tydligen har någon sten tuggat där den kommit åt. Trösklarna på denna sidan svetsades i fjor och var i stort sett fria från rost. Knappt ens ytrost men en hel del skav och skavanker. Dock hittade jag ett rosthåll i golvet på passagerarplatsen. Det får svetsas senare i år när @Benjamin Kastlund tar tröskeln, men så länge fixades det så här. Syns ju inte under mattan ändå! 😇 Förutom vaxning och bättring passade jag också på att fixa till hjulbultarna med ett lånat gängsnitt, även några av muttrarna fick en behandling med gängtapp. Vi råkade skada någon bult när vi gjorde framnaven och sen har muttrar i sin tur tagit stryk. Vaxad och uppsminkad på väg ner till kompisens lyft och smörjning, nu får den vara bra nog till @Hanna och nästa helg.
  3. Helgen 27-28 april är det tävling, träff och matlagning på Offroadbanan i Osby. På lördagen är det trial i Skånecupen samt träffkörning på banan. På kvällen lagar @Hanna med stöd av @Malin Nygren och @Magnus Nygren mat över öppen eld. Klubben bjuder på maten för de som hugger i under söndagens fortsättning, då det skall röjas nya spår på Offroadbanan. För mer info: http://www.sork.org
  4. Vänstersidan vaxad, hjulhus rostskyddade och trösklar sminkade. Nästan som ny, om än med ”viss” patina. Tejp och body över, fint som snus tills denna sida kan bli svetsas på samma sätt som den andre blev i fjor. Gäller att ligga i, någon skall ju ut och laga mat om en vecka!
  5. Nu är ljusen fixade med nya jordpunkter och lite nya kablar. Då sommaren står för dörren, (klippte gräset igår) är det dags för den traditionella sminkningen av grise.., Jeepen menar jag. Rejäl tvätt förra veckan och sen är det borstning av rost och smink/body över det. Förebilder.. Här får det tejpas i väntan på kirugi! Blemor Acne…. Maskering Även fälgarna har tagit stryk, märkligt! 🙄 Nästa gång bör denna sidan vara fixad.
  6. Inte Spam, blir bara mer nyfiken, lammeldiff fram!? Men en liten tråd vore ju inte fel för oss som varken har ansiktsbok eller instamatic…..
  7. Offroadtur i Hästveda. I lite småmulet väder drog vi norrut. Planen var att möta Johannes i Höör men redan i Gamla Boo fick vi syn på dem i backspegeln. I Höör fylldes det på både bensin och förnödenheter. (Om nu ett flak Cola räknas som förnödenheter!) Väl på plats i Hästveda möttes vi av ganska många bilar på parkeringen. Efter det sedvanliga förarmötet klockan 10 drog vi till skogs. Det blev fort spännande mellan träd och över ofärdiga träbroar som var superhala. Här lyckades inte @Benjamin Kastlund bror Love ta sig runt trädet i Jimnyn, hann tyckte det var för trång när han skulle följa efter pappas JKU..!! Trångt blev det allt, åtminstone på ena sidan av Sukkan! Här var det en annan Suzuki, tidigare byggd av Kastlunds, denna skickade röksignaler framför en något större Jeep. Hmm, svårt när nosen står emot dikeskanten. Hästveda bjöd som vanligt på trevliga och varierande spår. Det myckna regnandet gjorde att många spår var betydligt blötare än vanligt. Här kom vi nästan upp, det fick bli vinschen sista biten. I detta blöthålet gick det bättre. Det här bygget var imponerande, jag tror jag sett den som Challengebil för några år sedan. En ZJ på tgb-11 portalaxlar, upphängda på ”skiftnycklar” från Rover, hydroassist styrning. Axlarna skodda med 40” däck över en kaross med utanpåliggande bur. Vinsch både fram och bak och dessutom reggad som ombyggt fordon och gatlegal. Stundtals var det gott om fastkörda bilar i skogen, det var både mjukt och halt på många ställen. Vid 12 var grillen klar och det smakade gott med käk! På området genomförde även SORK årets första tävling i Trial-cupen med såväl svenska som finländska deltagare. Här en av ”spindlarna”. På eftermiddagen hängde en kille i en nästan standard WJ på oss. Med en vinsch försedd bil framför och en bakom gick det bra. Här doppade Love nosen rejält, svårt att komma åt vinschlinan när den är begravd. Men med lite hjälp bakifrån kunde han komma åt sin vinsch och ta sig över diket. Lite senare var det min tur att råka ut för ont om plats mellan träden. Här trodde @Hanna att det gick bra ändå till vi gled på stenen. Resultatet blev en ny bula i sidan, denna gång på bakdörren, surt och lite tråkigt men rutan höll åtminstone. Efteråt kunde vi konstatera att Johannes lyckades med exakt samma sak på detta ställe i fjor, han gled in i samma träd och fick också en bula i höger bakdörr. Det var ett rejält gäng Danska Landrovers på plats, de körde en orinteringsbana, där de skulle stämpla kontrollerna från bilarna. Bland dem fanns bland annat @Jesper Løwe som oväntat kom fram och hälsade ute i skogen. Vid 16 drog vi åter hemåt efter en trevlig tur, nästan hela och fullt fungerande.
  8. Hur hamnade du där? 😂
  9. En vit bil med extraljus, kul med variation i garaget! 😛
  10. Med taktältet avplockat blev det lättare att komma åt kopplingsdosan. Den hänger med buntband under plattformen. Lagom till att jag klippt loss och öppnat dosan kom @Hanna med kaffe. Här var felet, jordkabeln har blivit varm, börjat glappa och blivit ännu varmare. Syns att kabeln som legat emot också blivit varm. Efter drygt 5 år har det blivit lite oxid i dosan, dock inte så farligt. Det blå är polfett(vaselin) som jag sprutade på när jag monterade. Inte superbekvämt ställe att jobba på. Med sämre väder på G så valde jag att fixa dosan ”sen”. Anslutningarna vattenskyddade så länge. Fästa med buntband. Nästa helg är det offroad i Hästveda men med våren på väg är ju behovet av att få igång rampen inte akut. Fast det gäller ju att inte vänta för länge, är ju lätt att ”glömma bort” såna här smådryga projekt.
  11. Felsökning på takrampen igen. Förra gången var det ju säkringshållaren så jag misstänkte den eller anslutningarna på relät. Då reläerna sitter monterade framför batteriet så behöver det ut för att kunna komma åt att mäta. Vill man sen ha spänning ändå blir det stökigt. En del lera hade letat sig dit men anslutningarna var ok och ett spänningsfall på 0,1-0,2V genom relät tror jag också är acceptabelt. Nästa steg blir kopplingslådan på taket men då måste först tältet av.
  12. Tid igen! Träff i Hästveda lördagen 6/4-24 Samling 09:30 och förarmöte 10:00. Grillen kommer att vara klar till 12. https://hfrc.se/offroad
  13. Nja…. Har varit både bättre och sämre Påskväder.
  14. Påsktur 2024, dag 3 Dagens morgonbild Frukost i undertältet, det har inte hänt många gånger. Faktum är ju att det är sällan det är med överhuvudtaget. Men de gånger vi står lie längre på samma ställe och inte minst om det är på ett publikt ställe kan det vara guld. Årets nya utrustning, termometer i tältet, sätts upp med kardborreband. Glad Påsk!! 🐣 🐇
×
×
  • Create New...