Jump to content

Ingvar Schön

Basic Member
  • Posts

    25
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Ingvar Schön last won the day on December 19 2019

Ingvar Schön had the most liked content!

Personal Information

  • Ort
    Torsåker
  • Land
    Sverige

Overlanding information

  • Fordon
    Volvo
  • Kommunikation
    VHF/UHF
  • Övernattning
    Frittstående tält

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Ingvar Schön's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • Dedicated
  • Reacting Well
  • Conversation Starter
  • First Post
  • Collaborator

Recent Badges

49

Reputation

  1. Härligt! Gissa om jag missade ditt svar! Hur långt in tog det stopp? Antar att det aldrig var någon kö att fastna i!
  2. Ljusstyrkan är svårare att mäta men färg är enklare att se... för de flesta. Använd sunt förnuft när ni ändrar. Gör ni något som är i tassemarkerna så bli inte förvånade när era fordon kontrolleras. Ha det bra alla! TSFS 2013:63 säger att bilar från den 1 januari 2005 skall uppfylla ECE48 vad gäller belysning. TSFS 2016:22 säger bara att bilar ska uppfylla ECE48. ECE48 säger att halvljus skall vara vitt. Dimlykta skal vara vitt eller selektivt gult. Som jag tolkar det kan du växla till gult ljus från vitt på dimljusen. Halvljus skall ha vitt ljus på fordon från 1 januari 2005. Färg på halvljuset ingår som kontrollpunkt enligt TSFS 2017:54 men syftar mer på om det är olika färg på lyktorna. Under en flygande inspektion kan även avvikelser från ovan nämnda föreskrifter anmärkas med en 50-kod eller 9.3.2 där man får en chans att återställa till ursprunget.
  3. Gult ljus är ok om det är ett fordon som är före 2004-2005 (minns inte årtalet), är det ett senare fordon så är det inte ok men du får förmodligen inte böter för det även om det finns en slask-böter för allt som är tillägg på bilen som inte godkänts av behörig myndighet dvs inte finns med i helfordonsgodkännandet. Gult ljus står i ECE48:an, men det vet ju alla (fel. står bara om vitt halvljus, editerat!
  4. Ingvar Schön

    Taktält

    Jag har börjat titta på taktält. iKamper verkar ok men fastnat för Roofnest Condor XL för att kunna få plats med familjen även om deras Falcon-serie är ruskigt läcker. Någon som lyckats få tag på ett Roofnest? Ser ut att finnas i England men dom ville ju inte vara med att leka i EU längre! Så erfarenhet av Roofnest och även inköpsställe önskas!
  5. Tackar! Här slutar ödemarksvägen. Det ser ut att gå att fortsätta lite om man tar sig över järnvägen! Kolla på filmen jag hittade filma 1997 från hytten av Inlandsbanan!
  6. Då är du alltså framme 13:16. Står inte vilken dag! Ser fram emot en bild från platsen 😉
  7. Kul att utforska. Vägen har väl troligtvis använts antingen av rallarna eller när kraftledningarna i trakten byggdes. Jag tror på första. Vid järnvägen går väl rallarstigen. På flygbilden så ser det ut att finnas någon form av byggnad där vägen når järnvägen. 😀
  8. Ja, Google maps visar inte så mycket i dessa trakter. Kolla denna länk till Min Karta på Lantmäteriverket. https://minkarta.lantmateriet.se/?e=724442.375&n=7469814&z=8&profile=karta&background=1&boundaries=false&name=Ödemarksvägen&category=Väg
  9. @Mattilacken Har du varit dit? Du är ju lite av en Local där!
  10. Jag skulle säga att den är kategorin Enskild sämre bilväg om man kollar Lantmäteriverket. Då ser jag fram emot en video över Ödemarksvägen senare i år 😃
  11. Jag körde ”förbi” infarten till Ödemarksvägen, Gällivare, och insåg snabbt att det nog behövs lite redigare fordon för att fortsätta. Kör standard familjebil. Jag har inte läst att någon här kört denna sträcka. Delmål under resa i norr? Det är den streckade vägen mot söder från min markör.
  12. Det är i praktiken samma i Sverige. Även om bilprovningen släpper igenom det vid en kontrollbesiktning så kan det bero på att de inte kollar på däckdimension. Men vid en flygande inspektion så kan bilinspektören eller polisen kolla på allt, även det som besiktningsmannen inte kollar på. Det kan i vissa fall bli svårt att få sin bil godkänd igen om man bollar för mycket med den. Anledningen till det är att du vid ny registreringsbesiktning måste visa upp intyg på att det är säkert och fungerar korrekt något som få biltillverkare ställer upp på för en överkomlig peng. Mindre ändringar får man göra. Senast så har tex Coilovers blivit ok att montera på bilen. Känns som jag svävar iväg nu...
  13. Finns lite plats i hjulhusen 😀
  14. Ja, vad Outdoordays gjort för tält är lite en fråga. Blir ganska skeptisk när jag hittar till synes samma tält på Alibaba! https://www.alibaba.com/product-detail/Cheapest-Outdoor-Family-4-Person-Adventure_62022856994.html?spm=a2700.details.deiletai6.20.16111212zJwjt6 Dessutom väger det tydligen kring 78kg vilket diskvalificerar det för en Kodiaq. Men ska kolla även på de mjuka taktälten, är trots allt kring halva priset mot ett iKamper. Förövrigt så hämtar jag bilen på onsdag
  15. Nu är jag ägare till en Skoda Kodiaq. Glädjande får den lasta en bit över 700 kg men bara 75 kg på taket. För att anpassa den så funderar jag som sagt på ett taktält. Vi är fem i familjen och det gör det lite bökigt. Har kollat på iKamper Skycamp 2.0 och Outdoordays Freedom XL, någon som har erfarenheter av dessa? Skycamp ska väga 68-70 kg medan Outdoordays Freedom XL väger nästan 10 kg mer. I däckväg kollar jag på Nokia Rotiiva AT i dimensionen 235/65/17. Dom är 2,7% större än original så inte någon direkt skillnad, ger 1 cm extra i markfrigång. Verkar vara däck som är bra på väg och ok utanför. Men av bilens karaktär så blir det inte några avancerade terrängkörningar. Det har vi en TGB11 till Kylbox har jag sedan tidigare, en 33 liters från Sunwind som funkat kanon på tidigare resor. På köksidan har jag gått tillbaka till Trangia så där blir det dubbla Trangia 25 med gas eller inbyggt Optimus Polaris. Utöver normala kastrullerna har jag även en Trangia 4,5L kittel som åker med. Muurikka 48 och en Omnia ugn ingår även i kittet. Sen får vi se vad det blir för förvaringssystem... //Ingvar
×
×
  • Create New...