Jump to content

Eriksson runt halva Östersjön 2019


Andreas.E
 Share

Recommended Posts

  • Administrators

Så långt bara en grov plan som fram mot Juni skall konkretiseras. Avresa mitten av Juli.

Den generella tanken är att försöka hålla oss så nära havet som vi kan. Inte någon speciell orsak till det, annat än frisk luft och möjligheten till att bada.
Fram mot avresan kommer det säkert en god del justeringar i form av städer som skall besökas, hur långa pass det blir om dagen osv.

Nu blir det att ta kontakt med känningar i dom respektive länderna för att finna intressanta vägar, sevärdheter osv.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Campingplatser som detta blir perfekt.... 

1963289106_Skjermbilde2019-03-07kl_10_34_37.thumb.png.805d45b8d0806cb02b5e20ba56fe2f84.png

Så nu skall tankarna brytas ner i fungerande dags-etapper med övernattningar.

Jag kommer att ha en plan, men kommer också att bryta en god del från denna.. "it´s just the way I work!" Jag är mest glad i att vara spontan :D 

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Administrators

Kommer att droppa hela Polen på den här resan, orsaken är enkel.. Det blir för många mil att "bara" köra runt hela Kaliningrad (71mil).
Tar hellre båt från Trelleborg till Klaipeda för att så lägga allt krut på att uppleva Baltikum. Alternativt med DFDS från Karlshamn som har en mer trevlig avgångstid.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Dag 1
Generellt bara transport från Oslo till min Mor utanför Göteborg 300km. Blir en dag extra för att få lite tid med familjen.

Oslo - Göteborg  (Norge / Sverige)

OsloGotheburg.thumb.jpg.e75bc7fda6273552c179c3e8cd679fc4.jpg

 

Dag 3
Transport via E6 och så viker vi av mot Karlshamn ca 300km. Båten går kl 19 så har ganska ok med tid. Inga större planer genom den delen av Sverige.

Göteborg - Karlshamn - Klaipeda (Sverige / Litauen)

GoteborgKarlshamn.thumb.jpg.1788409e301db19d33a3595a44cd80d7.jpg

 

Dag 4
Vi anländer med båten kl 09 och drar dom ca 50km ut och ner till Nida. Där är planen att bada och ta det lite lugnt. En dag, men max två dagar beroende på vad vi tycker.

Nida (Litauen)

Nida.thumb.jpg.5046e5bdb8c16f620c3378e7c67f2a12.jpg

 

Dag 5
En ganska så ok dag med hyfsat ok körning på 270km. Tar småvägar ut med kusten upp. Skall stoppa vid ett par historiska platser.

Nida - Ventspils (Litauen / Lettland)

Ventpils.thumb.jpg.594d992a334bf8cc65ba30e41b85a791.jpg



Dag 6 
Vi fortsätter ut med kusten upp längst nord i Lettland för vi viker av ner mot Riga. Ca 250km besöker Riga kort och så camping utanför staden.

Ventspils - Riga (Lettland)

Riga.thumb.jpg.44b299b9359372fa9a5927cf8ae8a778.jpg

 

Dag 7
En liten längre körning på dryga 330km fortfarande ut med kusten upp till en camping vid Pikseke.

Riga - Pikseke (Lettland / Estland)

Pikseke.thumb.jpg.3d4f6282b80632cccb6b9dcd23d76a9c.jpg

 

Dag 8 
Kort med slingrig runda på ca 130km, tar ett stopp i Tallinn.

Pikseke - Tallinn (Estland)

Tallinn.thumb.jpg.cec6369f86047199229911c77076fad5.jpg

 

Dag 9
Rätt över med båten till Helsingfors och besöker lite familj ett par mil utanför. Ca 100km.

Tallinn - Helsingfors (Estland / Finland)

Helsinki.thumb.jpg.8e55f0697f5861742dc78ba562a824e2.jpg

 

Dag 10
Kör rätt från Helsingfors och vill gärna hinna med båten samma dag, på det sättet har vi en dag som buffert på resan.

Helsingfors - Åbo (Finland)

Abo.thumb.jpg.1dc2c061b9ba62506b8b969db8712df7.jpg

 

Dag 11 (10)
Alternativt om vi inte hinner med båten på Dag 10 så blir detta dagen vi reser över.

Åbo - Mariehamn (Finland / Åland)

 

Dag 12 (11)
Hela dagen används på Åland, en dag låter inte mycket, det är det heller inte, men vi försöker få med oss så mycket som möjligt.

Mariehamn (Åland)

Aland.thumb.jpg.de6601556c39eb9074d64842758873a7.jpg

 

Dag 13 (12)
Blir inte så mycket här annat än båt.

Mariehamn - Stockholm (Åland / Sverige)

 

Dag 14 (13)
Försöker logga så många mil vi klarar mot Karlstad, camp blir på en av platserna vi ha i området.

Stockholm - Karlstad (Sverige)

Karlstad.thumb.jpg.10e56554fbe9ffee1815f9590b466452.jpg



Dag 15 (14)
Inte så mycket mer här... kört sträckan ett par gånger tidigare :D 

Karlstad - Oslo (Sverige / Norge)

Oslo.thumb.jpg.651a8d16095fdd8f2893a3dcdfaef213.jpg

 

Vi är bara två i bilen, så om vi drar på här och där för att köpa oss mer tid så blir det så, det samma gäller om vi helt plötsligt bestämmer oss för att öka resan med en eller flera dagar. 
Alla platser där vi skall använda båt har flera avgångar per dag, eller flera olika aktörer. Den enda så långt som bokats är båten till Litauen.
 

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Administrators

Så.. dagen för dagen.. I morgon rullar vi mot öst!

Dagen idag går till att gå igenom all utrustning en gång till, så vi har med det vi minimum behöver. Skulle önskat få tag på en solpanel, men det finns det ingen som har på lager, så ack.
Det är inga ändringar i planen från tidigare, båten går på söndag kl 19 från Karlshamn. Kommer att uppdatera så mycket jag orkar.

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Det är något som inte stämmer! 

IMG_20190719_203552.thumb.jpg.3368aaac3c593f3f29ec714039ad21b4.jpg

Det är allt för god plats 🤔 Men detta innehåller allt jag behöver. Minus handbagage då 😇

I morgon blir et en sväng inom Strömstad för att besöka en båt förhandlare som har solpaneler på lager. Så får vi se om det blir någon handel eller inte. 

  • Like 7
  • Happy tears 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Skall du ligga still någott?

Enligt sin plan tyckte jag att det såg ut som att ni tänkte köra varje dag och då lär ju tiden för behov/användning av solcell vara så stor.

Vi använde inte vår en ända gång på denna turen och när stilletiden var som längst (15h) och då hade vi dragit ner batteriet till drygt 80%.

Men när vi låg stilla i Italien i en vecka var vi VÄLDIGT glada för solcellen.

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Det beror väldigt på väder och vind, det kan mycket väl bli så att vi kör hårt en eller två dagar och så blir vi lite stilla. Har så långt under det året jag ägt Jeep´n inte behövt något mer batteri än det som är monterat. 

Det är dok ett litet men. kör med äldsta sonen och han har ett ganska så stort förbruk av ström :D 

  • Haha 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ja blir det lite stillastående så är det ju fint att kunna stötta med solcell om ni står ute. Smidigt att koppla in mot CTEC 250 om du har en sådan.

Annars får du väl köra på  aäkerhet med batteriladdare och ström på camping. ;)

Förresten ser det ju ut som att du har så mycket plats över så att du kan slänga in ett litet Honda eu10i

 

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Dag 1

Avresa runt kl 10 idag med båt över till Moss. Färden gick så ner mot Strömstad som var vårt första stopp. 

Vid gränsen, fixas bron, så vi valde att snabbt svänga av E6 och ta den gamla, utan köer. 

Strömstad blev en besvikelse. Den solpanel jag reserverade igår hade mystiskt fått vingar så då blev det ingen affär. 

Nu är vi framme hos min mor där vi stannar till i morgon. 

IMG_20190720_105400.thumb.jpg.cf4d04c4242d2ab94a3992e1681d6e1c.jpg

IMG_20190720_111832.thumb.jpg.5cafef511bc561ec45321fbb0ac1b837.jpg

IMG_20190720_142043.thumb.jpg.d989d8d0243f4cce7f506c06025202c5.jpg

IMG_20190720_155146.thumb.jpg.f6d07219f08c75dd95729801dc3f9bc7.jpg

Perfekt temperatur i vattnet! 

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Dag 2

Startade från Mölnlycke kl 09 med Björlanda Kile som mål, och mer specifikt Seasea som hade både solceller och öppet på en söndag. Blev en 100w till en hygglig pris. Blev ett kort stopp på Biltema för lite onödiga saker vi troligen inte behöver. 

Körde E6 hela vägen ner till söder om Halmstad. På vägen ner räknade jag in upp mot 27st Overlanding riggar på väg norr, hoppade över fordon som vanliga bilar med taktält. Imponernade.. 3 st riktigt tuffa Unimoger och ett par lastbilar ala Paris - Dakar typen. Vi matchade i ca 100km/t.

Kort stopp efter vi svängde av mot öst för en önskad pizza. En timma senare var vi i Karlshamn. Själva incheckningsområdet var som en lite krigszon där anarki styrde... Bilar som försökte "fuska" plats till trots för att alla skall med samma båt. Tomgångskörning gällde i minst 50min undertiden vi väntade på att köra ombord. 

Båten är fräsch, men det är engelska som gäller bland personalen. Alla platser i baren var tagna av törstiga passagerare som hunnit in på sin tredje halvlitere på 10min.

Klart slut från ett varmt soldäck

IMG_20190721_110600.thumb.jpg.472c52d6acde7f9b1a45898bdf4e8329.jpg

IMG_20190721_120937.thumb.jpg.ffc488c5e487c8b6009a51743986e8b8.jpg

IMG_20190721_132030.thumb.jpg.7fe2f194d4206debe0d18c6b3f34618b.jpg

IMG_20190721_135428.thumb.jpg.ef0e5698965c04a0e9934115e43df3e5.jpg

IMG_20190721_161244.thumb.jpg.3b90172bfd0913943901718d3d59ac69.jpg

IMG_20190721_164803.thumb.jpg.e8051101e1d635f09576e52d0caf1c2a.jpg

IMG_20190721_175802.thumb.jpg.97720b4df23b2dc2e2f8bb6bd261aca3.jpg

IMG_20190721_175816.thumb.jpg.272b78d589892b0fb4a9e80ed51dc2f2.jpg

IMG_20190721_183613.thumb.jpg.0a86ec4a726f38a2227cd5f6adfebaab.jpg

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Dag 3

Färjan var på tid när vår klocka ringde 06:00 (07:00 lokal tid). En snabb dusch på oss båda så var vi snart klara för frukost. 

Frukosten var spartanskt för oss som är vana vid båtarna från Oslo, kändes så där att betala för.. Buffé och buffé.. Nja. 

Ankom Klaipeda exakt kl 09 och kaptenen parkerade utan en vibration. Köra ut från båten var en upplevelse. Däckmanskapet springer runt med sina visselpipor och viftar som galna, folket blir osäkra och alla kör då samtidigt när fem bilar fått avhyvling. 

På kajen står alla poliser i staden. Klara med fler blåsrör än hela Scandinavien tillsammans. På bara dom 10min vi stod i kö, körde polisen bort ett par, samt skrev böter till andra så bläcket sprutade. Oss samt en Dansk bil bak vinkade dom bara stressat vidare. 

Handlade lite snabbt på Rimi, men inte till Norska priser kan jag säga. Lite osäker på om vattnet kan drickas ur kranen så hälde över ett antal liter vi köpt på flaskor. 

Den lokala färjan över till halvön tar max 5min. Effektivt och trevlig personal. Kostade 20€. Några mil in på halvön kom vi fram till en bemannad bom där dom skall ha nya 20€ som en miljöavgift. Alltså inte bara Norge som har dyra bommar. 

Blåste som fan idag så det blev ingen badning på Östersjön sidan av halvön. Vi bestämde oss hellre för att se hur nära den Ryska gränsen vi vågade komma oss. Vaktorn visar tydligt var den går. Vi gick och kröp och till slut var vi framme. 

Det var ingen som kom och checkade oss, så efter 15min gick vi uppresta tillbaka till utgångsplatsen.

Hela Nida är naturreservat så det är inte lov med fri-camping. Men campingen vi tagit in på är riktigt trevlig och jag har inget att klaga på. Solcellerna jag köpte i Göteborg gör sin jobb. Lämnade bilen med kylskåpet samt internet routern gående och när vi kom hem efter ett par timmar var det samma mängd i batteriet. Nu står vi oxå under träd, så den trycker nog bättre när det är fri sikt mot solen. 

Vi hyrde var vår el scooter som vi körde ner till staden med. Fan vad roligt.. Hysteriskt faktiskt, måste ha känsla de-lux. 20km/t var inga problem för mig som väger 95kg. Nu tar vi det lugnt resten av kvällen. 

IMG_20190721_222729.thumb.jpg.8b2b1d29d700b8d53c7dbf2750928077.jpg

IMG_20190722_070029.thumb.jpg.183a568e170a66085c8b32f5a482e9ef.jpg

IMG_20190722_082701.thumb.jpg.50977d1a48c2072b2dce2f923f0b2e39.jpg

IMG_20190722_092735.thumb.jpg.6d39ac7d38ec20b418457159536c60bd.jpg

IMG_20190722_095404.thumb.jpg.1c753bc55494878f2682ecd3d4933e2a.jpg

IMG_20190722_125127.thumb.jpg.ea4a8912e6a413d36647afc5b93c0a56.jpg

Ryssland på andra sidan skogen

IMG_20190722_142902.thumb.jpg.deebf41cc933d811ec51233084ee6c9f.jpg

IMG_20190722_152718.thumb.jpg.6ba8cfe496bdb656ca8abd6ff46a20cc.jpg

IMG_20190722_163416.thumb.jpg.7c515e60f6e83c563062a2d3e3b3a973.jpg

IMG_20190722_165408.thumb.jpg.b93c17b7ed42800c004e7326bf158da4.jpg

IMG_20190722_172522.thumb.jpg.aee53b102562f7a25b7b2922856b68cc.jpg

  • Like 9
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Dag 4

Lämnade camp kl 10 och för den tiden han vi med en naken Tysk kvinna, frukost, toalettbesök samt packa ner. Egentligen hade vi tänkt vara i området två dagar, men det är inte nog att göra, ej heller var vädret så bra att man hade lust att ligga och sola. 

Rullade helt enklet hela vägen upp till Kalipeda och båten över till fastlandet (dom 20€ vi betalde på väg över gällde även för returen).  Men Jesus vad dåliga vägarna är på halvön, spänningen när vi reste ner gjorde att vi inte tänkte så mycket på det då. 

Kalipeda är inte någon enorm stad, ändå bjuder den på rondeller stora som en förort med hela fyra filer. Lägg sedan till att dom flesta kör som I destruction derby så gäller det att ha ögon i nacken och veta vart man skall, eller det minsta vara trogen sina beslut. Vi kom igenom utan stora problem eller fel. 

Färden vidare gick ut med kusten. Ett kort stopp i staden Liepäje där vi tittade på en fantastiskt vacker katedral. Kontrasterna är stora med dom välpolerade kuplerna mot lägenheter som omgärdar där tiden stått stilla i 40år.

I Ventspils handlade vi och så tittade vi på ett par bunkrar nord om staden. Det var oxå en god del nakna människor på stranden nedanför utan att stranden var skyltad "nudist" .. Men ingen av oss klagade. 

Den sista och korta delen till camp använde vi på TET spåret. Kort var det, men länge blev det. Både far och son var jäkligt trötta efter det tredje trädet vi var tvungna att hugga ner. Det var inte en chans att passera utan att ha lämnat taktält och en massa body efter oss. Annars var inte spåret speciellt krävande på något sätt och gick helt fint med 2wd.

Väl framme i camp noterar vi att det är stor skillnad på kvalitet, inte för att vi Overlandare är så bortskämda, men ändå. Här kostade det hela 30.- för en natt, men då är det ute-dass och du diskat sida vid sida där korna dricker. Men... Hade det inte varit nationalpark hade vi fricampat. 

Nu har vi ätit ett par riktigt goda biffar. Solcellepaneler klarar nu fint att ladda batteriet även när kylskåpet står och går. Fint det. 

IMG_20190723_085810.thumb.jpg.2f26ef7e042e12fbc41d05f336b69f2d.jpg

IMG_20190723_095118.thumb.jpg.ccae2bc8e2e16711d2e5e25be897d1ed.jpg

IMG_20190723_133415.thumb.jpg.c631ba7b995c51be28df964def6bb480.jpg

IMG_20190723_134214.thumb.jpg.89c0677df558b2ef6a2640358e5ab06c.jpg

IMG_20190723_134636.thumb.jpg.ff30a16705bf1119d44b2babecbf8dc5.jpg

IMG_20190723_175540.thumb.jpg.8ff6791344fb697caebb47eecad31d98.jpg

IMG_20190723_180917.thumb.jpg.cf85a6b62c3d9dc07bf2bd7cdca5ebab.jpg

IMG_20190723_193911.thumb.jpg.3261d91ba36ee425e90933a8336b6022.jpg

IMG_20190723_195111.thumb.jpg.518df21b08f282bdebaad89d4bb8be31.jpg

IMG_20190723_203805.thumb.jpg.4cbbf24dd991812f69c6e493288547a2.jpg

IMG_20190723_204220.thumb.jpg.f81c241224b3e5058820a7ff4e092a1d.jpg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Dag 5

En dag med få mil men många timmar, mest pga att vi är trakterna runt Riga och området där många från staden tar semester. 

Dagen startade med ett dopp i Östersjön. Bacon kom på bordet ganska snabbt efter det. Rev lägret ganska så sent så var inte på rull för runt kl 11.

Det gick inte många km för vi rullade in på ett TET spår och vipps så var klockan 14, men inte lika många mil 😂 denna gången var det inte träd över spåret, men lerigt och lite svårare än tidigare. 

Vi valde så att köra ut på den stora vägen men det var ingen höjdare. Vi har inget att klaga över i vare sig Norge eller Sverige över vägstandaren. 90 stog det på skyltarna, men jag och Leo ansåg att 45 var max. Lokalbefolkningen ansåg att 120 var det rätta. Kanske det. 

Väl framme i Jurmala (semester ort utanför Riga) blev det lunch. Leo gamblet med sushi och jag med dagens kycklinggryta. Så långt mår vi bra. 

Leo hade sett ut sig ett mål för dagen, troligen trött på pappas bunkrar. Så det blev ett flera timmar stopp på Livu Akvapark. Jävlar var kul det var, och helt sjuka banor också. Den ena så brant att huvudet trycktes ner i röret av g-kraften. 

KL 19 var det tid att komma sig igenom Riga och ut på den norra sidan för att leta camp. Vi överlevde staden även om brosten försökte sitt yttersta med att reducera bilen och passagerare. 

Första campen var ett bomskott. Fri campingen hade dom avslutat för flera år sedan. En rask check på iOverlander visade en bra camping ett par km nord. Herrejöss så fint det var här! 

IMG_20190724_081958.thumb.jpg.8cac85587339545369872382bb8935c6.jpg

IMG_20190724_123915.thumb.jpg.5a0f0b82ece7892af7c6bfb9783aa14a.jpg

IMG_20190724_133533.thumb.jpg.a65678e0e7249b8d122595f61fbaf2fd.jpg

IMG_20190724_134001.thumb.jpg.a4d0006899af5583edd7fb6a09233204.jpg

IMG_20190724_184139.thumb.jpg.49e77893307d69be7b9c16f12bdc6325.jpg

IMG_20190724_191611.thumb.jpg.db4b75d6d2c032acf721273f26c8527c.jpg

IMG_20190724_211840.thumb.jpg.3c95330d7f70748d0f8f4fd39a4efee7.jpg

IMG_20190724_214902.thumb.jpg.41de6a13044defe510d257e126748f63.jpg

Så.... 

Ctek sense "makes no sense"... I den ena stunden har man 95% och nästa gång man checkar (10min) så är man nere på 65%. Hmmmm... 

  • Like 6
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Dag 6

En ren transport dag utan det stora inslaget av äventyr. Inga TET spår idag då dessa inte passade med vår resplan. 

Startade kl 10 från den otroligt fina campen. Natten var väldigt fuktig, inte från regn utan kondens, mycket kondens. Solen stog på tältet redan kl 06 och på kvällen hade jag redan flyttat solcellepanelen till östsidan. 

Vi fortsatte ut med kusten hela vägen upp till Pärnu där vi tog av mot Nordväst. Kryssade inlandet ut till kusten mot Sverige. Dagens camp kommer också från iOverlander. Man märker att det är mer turister i området då Engelska fungerar klockrent bland alla som arbetar i butiker, bensinstationer och campingplatser. 

Reflektion runt trafiken i Baltikum. 

1. Är det ledigt i motgående fält i en rondell så kan man ta den. 

2. Hastighetsgränser är rekommendation. Alla som kör i denna skall köras om. 

3. Är det tvåfiligt är det plats till minst fyra i bredd, gärna i 120km/t.

IMG_20190725_105247.thumb.jpg.89ecccc89bb75061d2f223a51430e1f8.jpg

IMG_20190725_140712.thumb.jpg.91fd4759f360d8a95bc18c5cabd5daec.jpg

IMG_20190725_144215.thumb.jpg.5a68c055945e817f7ee3c9cdf87c76a2.jpg

IMG_20190725_154747.thumb.jpg.90d530c28c515aa148f6e6ecfa7dc079.jpg

IMG_20190725_155347.thumb.jpg.01f5fa02ce88303ee630c4e12a3024ff.jpg

IMG_20190725_173040.thumb.jpg.b671dd268732b4714abfeb21af064899.jpg

IMG_20190725_173103.thumb.jpg.d1e87f1b2ef47e57b4750eb69dde2b1d.jpg

IMG_20190725_174308.thumb.jpg.aa48edeb64eabee93804f18f410ffceb.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...