Jump to content

Information om Island


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Efter att ha läst igenom min brors resebrev från Island 2012 ( hamnade i snack med en Isländsk kollega idag :) ) så vill jag passa på att dela denna länken med er övriga. Fantastiskt mycket bra info här ( osäker på hur uppdaterad den är men det kanske vi klarar av att finna ut av tillsammans? )

Information om Island på Nlck.no

  • Like 5
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Jag bodde och jobbade i sex månader i Reykjavik/Sellfoss 1999 och har kajkat runt 2 ggr på MC efter det 2003 & 2007.

Runt det praktiska så har inte mycket förändrats om man behöver råd så är det bara att fråga. Framförallt gäller allemansrätten på samma sätt som i Norge.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 4/18/2019 at 3:15 PM, Fredrik L said:

2,3 miljoner turister förra året på en begränsad yta och ett ansträngt vägnät....

 

Tolkar jag in lite negativism (riktigt ord?) här? 😱😉

Island var helt magiskt och inte ens i närheten av för mycket folk någonstans (som vi upplevde), var bara tidigt på Blue Lagoon (ett måste att besöka enligt mig, även om det är turistigt enligt 1A) så löser man även det utan att klämmas ihjäl av andra turister.

Eftersom folket på denna sidan antagligen åker dit för att köra ”off road” så lär de inte träffa på många av de andra 2,3miljonerna som är där. 

Här kommer lite spekulation, orkar inte googla hur rätt jag har, men tror att många av dessa 2.3 miljoner turisterna är på mellanlandning och bussas runt i en eller två dagar i den ”gyllene triangeln” (de största turistmålen).

F-vägarna var då inte övertrafikerade när vi var där, men det iof ett tag sedan så det kanske har hänt en del 🤔

Riktiga kvinnor och män undviker Ring-1an som pesten ...

 

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Jo det var lite lätt negativt så jag får utveckla mina tankar lite :)

Vi har varit på Island 2 gånger och märkte stor skillnad i antalet människor och bilar mellan de 2 resorna.

Första resan var 2010 och det totala antalet turister det året var 488 600 pers.

Nästa resa skedde 2013 och då har turistantalet stigit till 807 300 pers.

Många av dessa befann sig säkert bara i de södra delarna vid de stora turistfällorna men vi märkte som sagt en stor skillnad även på F-vägarna.

Betänker man då att det 2018 var 2 315 900 turister på ön så förutsätter jag att det blivit en enorm skillnad i antal människor, även utanför de stora turistfällorna.

Lägger man sedan till att Island börjat ta betalt för att man ska få titta på vissa sevärdigheter, lagt till campingförbud m.m. så är det för min del inte så intressant med Island längre.

 

Är detta ett problem?

För mig som varit där när Island var betydligt friare är det ett problem och många av våra finaste minnen från resorna skulle vi idag inte få uppleva på grund av campingförbudet.

För de som inte varit där ännu kanske detta inte är ett problem alls.

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Aj aj aj, well som sagt så vi var där 2012, så det har väl hänt en del.
Det är väl tyvärr den utvecklingen som blir när det är för mycket folk, man inför förbud eftersom folk inte kan sköta sig och tar betalt för att minska trycket lite grann och (förhoppningsvis) få in lite cash att underhålla de sevärdheterna som finns.

Lösningen får bli att åka off-season helt enkelt, men när ändå F-vägarna är öppna :) 
Island är värd en tur.

Kan för övrigt tillägga att vi alltid reser off-season (början/mitten Juni och framåt), har säkert sina nackdelar, men vi behöver aldrig trängas ...

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Palle, min Islänske kompis, säger att det tyvärr inte finns någon riktig off season nu för tiden och F-vägarna är öppna i ca 4 månader beroende på vädret så det är ett kort tillgängligt fönster.

Men för de som inte varit där ännu kan det fortfarande vara ett fantastiskt resmål :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...