Jump to content

Pris på träffar


Recommended Posts

Nu skjuter jag säkert skarpt med hagel i hönshuset....

Dock som gammal hojåkare så åkte jag runt på massor av träffar och träffade massor med folk, knöt kontakter och lovade guld och nja...hyfsat gröna skogar till frugan på bönpallen. Ibland sa hon ibland, nja på den träffen ska du vara du, jag hittar på annat hemma.

Frugan var alltid glad när hon åkte hem även om hon varit både trött frösen och ja trött och kanske lite bakis ibland. Men kul har vi alltid haft tillsammans och då ha vi lirat ihop sedan hon var 16 och jag 21. Jag fyller 50 i december.

Folk som är där alltid och samma folk så man har sällan tråkigt eftersom att man vet vad de flesta går för. Bara att de är där är steg 1, är det oktober så är de flesta stegen avklarade. Är det maj och vamt är artighetsfraserna avklarade innan blickarna möts, vi sågs ju på varsin hoj när det var -2 i oktober där norrut?

Manligheten är sällan ett problem.

Hur mycket jag än vill så kan jag inte sitta på en hoj mer än 10 minuter sen säger ryggen stopp efter min MC olycka. Därför tittade jag på ett alternativ och hittade det. Men när vi efter över 20 år råkar få barn, byter hoj till bil och såklart har hojlivet i färskt minne så undrar båda varför träffavgiften ökat med 1000%, för samma sak? 

Jag har hyfsat svårt att förklara skillnaden?

Jag är säkert korkad och arrangörena blir säkert sura och jag har otur när jag tänker men jag undrar likväl varför jag ska lägga 160 mil i bil och betala 1500:- för att umgås med folk vi aldrig träffat. Jag vet, det är säkert en dum frågeställning men sån är jag, jag ifrågasätter. På en hojträff hade jag lagt 100-200 spänn all inklusive i eget tält.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Vi har ökat träffavgiften markant från 2018 till 2019 då de priser vi tidigare har opererat med har visat sig vara felaktigt marknadsanpassade. Priserna har harmoniserat dåligt med marknaden men inte heller återspeglat de kostnader vi har i förbindelse med att tillrättalägga de arrangerade turerna.

Vill man undvika den högre prisnivån på våra organiserade turer kan man välja att bli Premiummedlem. Detta halverar kostnaden på de turer vi organiserar.

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

En sak man kanske inte alltid tänker på är att det i en träff normalt ingår:

- en middag

- många många timmars planering

- en, eller flera, separata rekognoseringsturer av arrangör för att kontrollera både rutter/vägar och platser för övernattning. Ofta med hundratals mil och liter diesel för en eller två bilar

 

Personligen tycker jag att det är nära löjeväckande billigt med både 750 o 1500kr för två-tre dygns underhållning.

Jämför det med att det normalt kostar 800-1400kr att tanka bilen - EN gång!

Edited by CampForCer
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Hur man upplever priset kan nog bero på vad man anser att Overlanding.nu är. "Overlanding.nu har sin fysiska bas i Norge och ägs 50% av Andreas Eriksson och 50% av Jon Wiberg." (https://www.overlanding.nu/om-oss/, 2019-03-13) Detta innebär ju att de (Andreas och Jon) kan sätta vilka priser de vill, eller som det står ovan:

On 9.3.2019 at 23.13, Wiberg sa:

Vi har ökat träffavgiften markant från 2018 till 2019 då de priser vi tidigare har opererat med har visat sig vara felaktigt marknadsanpassade. Priserna har harmoniserat dåligt med marknaden men inte heller återspeglat de kostnader vi har i förbindelse med att tillrättalägga de arrangerade turerna.

Att vara medlem på forumet eller premiummedlem medför inte att vederbörande blir delägare, utan fortsatt får acceptera det pris som satts eller avstå att från köpa produkten. Premiummedlem kan ju jämföras med att vara medlem i diverse olika butiker, vilket resulterar i t.ex. vissa rabatter. Hos bensinstationer kan man ju skaffa deras tankkort och få några ören i rabatt per liter. Vad som ingår i de 330 Nkr som premiummedlemskapet kostar går att läsa här: Premium medlemskap

Om någon av oss anser att någon produkt inte är prisvärd är det bara att låta bli att köpa den. Sådan fungerar det ju nu. Någon tycker det är dyrt, någon annan att det är billigt.

Men mig veterligen finns det inga hinder för att göra inlägg på forumet och fråga om det finns andra medlemmar som kan tänka sig att träffas på privat initiativ, där de intresserade själva löser ev frågor om ev gemensamma utgifter.

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag inte varit aktiv på ett tag och kommer att avstå hädanefter.

Som sagt, jag kommer Ifrån hojvärlden och tar mina erfarenheter därifrån. Min gamla hoj drog i princip en liter milen och jag körde 2-2500 mil om året.

Jag var med och arrangerade träffar och la ner en massa frivillig tid på att rutta dagsturer, rutta om, rutta om och fixa campingar. Det viktiga var att folk kom och framförallt att folk hade kul. Nu går jag inte specifikt in på vilken/vilka träffar det handlade om men det kommer folk ifrån hela Europa. Mest ifrån skandinavien dock eftersom träffarna hålls här. Hålls.

Jag som så många andra har lämnat över till andra entusiaster pga att familjen och kroppen tog över. Själv var jag med och tog över träffen från de som en gång startat den. Dock är vemodet stort. På de återkommande träffarna kom det ibland 25 hojar men nästa år 292 hojar när det kom 25 var det -2 grader i oktober, när det kom 292 var det +17, i oktober, så är det livet helt enkelt.

Vi gjorde det vi gjorde för att det var kul, för att vi hade kul och för att vi levde i ett år till med kul minnen. Gick vi plus eller minus så var det inte relevant. Vad som var relevant var att vi upprätthöll det vi en gång startat.

Sedermera åkte en hel del vänner dit med husbil och husvagn. Pga att de slutat köra hoj i livet med flera ungar på torpet. Först reagerade man men den reaktionen varade ganska kort. Det var inte hojen som drog dit dem, det var de gamla vännerna.

Jag minns ett av de sista åren jag var med när en gammal Volvo 740 dök upp och började köra, stanna och försöka ta sig fram på de mest märkliga platser var en hoj normalt sett kommit fram men var det var hopplöst för en vanlig bil. Jag och Jocke  gick fram till bilen och frågade vad han sysslade med?

Det var mörkt så till en början så vi såg inte vem det var men det första vi hörde var en östgötsk dialekt som sa:

- Jag har legat där varje år sedan den här träffen startade men jag kan inte ta mig dit...

När vi väl såg honom så bad vi honom att vänta vid bilen, därefter gick vi två upp på backen och sa till folket. Alla bar vi honom, hans rullstol och hans campinggrejor till samma plats där han låg varje år. Det hade inte kommit så många än så vi bar dit en murrika och startade en eld där han var istället för där alla kom in. Jag kan ju inte sticka under stol med att vi som väntade drog ett par öl i småkylan för att vi hade tråkigt. Vid murrikan och kött/grönsaksröran blev det ett par till. Jag skyller det på att denne man som började köra hoj 1966 hade mycket att berätta. 2005 hade han dock kört på en enslig landsväg varpå en bil hade kommit ut ifrån en sidoväg, ”det kom ju ingen i förra veckan”...

Gubben på 76 körde en triumph Bonneville T120 från 1972, han är en ikon och var på träffen senast i höstas, dock med sin 740. Trajjan lever inte längre men gubben håller ett tag till.

Jag fick höra att han i höstas var eskorterad av 27 hojar som kände igen han på vägen pga hans klibbor och valde att följa honom.

Jag önskar att jag hade varit med men jag kan själv inte heller köra hoj längre, ryggsmärtan tar överhanden.  Jag kommer att åka på en del -gamla träffar- för MC i år fast i bil.

Hade jag kunnat hade jag åkt på en gammal Honda CB 750 eller rent av en 125a från 1982 om jag velat ha lite uppmärksamhet. Jag hade också kunnat åka på en 10 år gammal hoj var ingen brytt sig, eller en ny för den delen. Läs mellan raderna, det handlar inte om det.

Det handlar om att just du dyker upp. Bara för att. För mig är bilen en rullstol med motor som tar mig dit jag behöver komma. Jag kan förfina den i eget tycke men den är fortfarande bara en bil i allas ögon. Det viktiga är att jag och min familj trivs med den och att den funkar i vår vardag.

Vi har precis totalrenoverat vårt hus byggt 1961 för en halv miljon SEK, köpte bilen kontant och har en liten kravallunge på 1,5 år som kostar skjortan. Vi får välja våra äventyr hädanefter. Dock har vi ingen skuld. Alls. Men det beror på att vi håller utgifterna nere. 

Jag ber om ursäkt när jag uppfattade detta som en ’community’ men efter en kort tid så ser jag att ni har mycket att lära och att det inte är för var man.

Handen på hjärtat, vem kan avvara ett byte av däck och fälg i den här kalibern? Höjningssats, dämpare, fjädrar, taktält... det är ju inte kaffepengar? Ska jag lägga det på vår bil så pratar vi 30.000 SEK

Därefter ska man lägga 1500:- på att överhuvudtaget ses?

Jag är en vanlig familjefar på snart 50 år med helt vanlig ekonomi, jag är inte fattig, jag tjänar nästan en halv miljon SEK om året. Jag tänker dock att 1500 :- ger oss dock 10 campingnätter inklusive el, dusch och toa. Vi måste välja. Visst, nu lägger jag 20K på vår bil för att jag kan och vill, men då avstår jag hojen.(som jag mest hade kunnat polera) Och era träffar.

Driv gärna företag om ni vill men var då också tydliga med det. Och framförallt, radera inte era inlägg pga att ni ändrar er, var istället tydliga med det ni vill förmedla.

Så nej jag håller inte med.

 

Link to comment
Share on other sites

Som gammel KFUM speider, bor i Norge hvor dugnad er en gammel tradisjon og del av kulturen, kommer ikke jeg heller til at betale 1500 kr + drivstof + mat og drikke, for at deltage på tur. Har stor forståelse for at alt tar tid at planlegge, og det kan koste litt, men man må gjøre op om dette er fritid eller butikk. Jeg tar gjerne sjansen på at kjøre feil, et par gange, enn betale for recon, en helg for 2 mann. Som speider, gikk opgavene på tur. Når en helg var ferdig, var det nye som tok over og planlage neste. Så'n blev økonomien lige fordelt.

 

Mvh Peter.

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Polarbear sa:

Jag ber om ursäkt när jag uppfattade detta som en ’community’ men efter en kort tid så ser jag att ni har mycket att lära och att det inte är för var man.

Handen på hjärtat, vem kan avvara ett byte av däck och fälg i den här kalibern? Höjningssats, dämpare, fjädrar, taktält... det är ju inte kaffepengar? Ska jag lägga det på vår bil så pratar vi 30.000 SEK

Därefter ska man lägga 1500:- på att överhuvudtaget ses?

Jag är en vanlig familjefar på snart 50 år med helt vanlig ekonomi, jag är inte fattig, jag tjänar nästan en halv miljon SEK om året. Jag tänker dock att 1500 :- ger oss dock 10 campingnätter inklusive el, dusch och toa. Vi måste välja. Visst, nu lägger jag 20K på vår bil för att jag kan och vill, men då avstår jag hojen.(som jag mest hade kunnat polera) Och era träffar.

Driv gärna företag om ni vill men var då också tydliga med det. Och framförallt, radera inte era inlägg pga att ni ändrar er, var istället tydliga med det ni vill förmedla.

Så nej jag håller inte med.

Förstår hur du tänker. Jag kan hålla med om att det tar en tid att upptäcka/komma fram till att det inte är en community i den form som man kanske initialt tror. Själv såg jag det också som en community initialt, vilket också är det som jag har letat efter. Men utbudet är ju ganska litet. För stunden passar overlanding.nu mig helt ok, fast det är inte riktigt det som jag sökt. Via forumet som tillhandahålls bör man dock kunna nå något i stil med det du beskriver. Först hade vi SWES, sen kom overlanding.nu. Vem vet, nästa grej kanske ger det som en del saknar.

Får dock tillägga att jag tycker att det med tiden framträder tydligare att overlanding.nu "ägs av någon", är ett företag eller vad man nu vill kalla det. Själv får jag en känsla av att Jon och Andreas själva kanske inte helt kommit fram till vad det egentligen håller på att utvecklas till.

Och visst är det lustigt att man får betala 550 Nkr för att köra runt med en stor reklamlogga för overlanding.nu på sidan av bilen. Andra företag betalar ägaren till bilen för sådant. ?

Edited by Jonas Andersson
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Polarbear och @Peter Christensen. Det som ni beskriver kan vi ju lösa genom forumet.

Julbordet i Skåne var väl på privat initiativ.

Jag och @Geirr var ute på tur i romjulen på egen regi.

Jag ska ner till Kungälv på offroad körning den 6/4. @norlin ska ju med där. Betalar någon hundring till Kungälvs Jeepklubb för att få köra på deras område. Vem som helst kan ju haka på. Rikard, med hunden, som var på julbordet kommer med sin Ranger.

I sommar är planen än så länge en tre veckorstur med en annan medlem här på sidan.

2021 ska jag till Ryssland. Jag är inte helt främmande för att andra hakar på. För stunden ser det ut till att vi blir tre fordon. Man behöver ju inte hålla hand hela resan om man har olika intressen och idéer. Någon kanske bara kan lägga två veckor t.ex.

Det är väll mest frågan om att någon tar initiativ. I veckan som var, var familjen ute på tur. Asfalt och havsvyer på lördagen. Söndagen bjöd på Dalslänska skogar grusvägar, och lera. Fick vinscha fem gånger i en backe med två dm djup tjock lera. Sedan sköljdes underredet rent i en minifors fem meter från ett vattenfall. Mäktigt!

När det läggs upp en träff eller intressekoll kikar jag alltid på om det kan vara aktuellt. Vare sig det är overlanding.nu eller någon forummedlem. Oftast sätter arbetsschema samt avstånden till aktuell plats stop. Men ibland funkar det. De där turerna overlanding.nu lade ut som skulle kosta flera tusen var dock inte aktuella r/t pris. Sen tycker jag att ibland är det skönt att få vara själva också. Därför frågade jag inte om det var någon som ville med på tur i Bohulän/Dalsland förra helgen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Helt klart :-D Alle kan invitere, eller ikke, og det er så fint med denne gruppen. Erfaringer haves og deles, og er vel målet for dette. Vi SKAL treffes, dele historier og erfaringer fra "her-og-der"; en go historie, "husk nå lige gjøre det, der" osv!!

Det som er viktigt for oss, er at, vi har ikke 500 000 til en land cruiser. Vi betalte 15 000 for vores rav 4. Det er det vi har råd til nu. Men vi vil gerne på tur. Og gerne med andre. 

God helg.

Peter.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Intressant diskussion.

Ser och förstår dina tankar @Polarbear då jag spenderat närapå halva livet i ideellt föreningsliv i motormiljö. Många sköna gröna lappar som bidragits med från egen ficka för andras upplevelser. Med det säger jag dock inte att alla bör slita och "gå back" för att den stora massan ska ha det bra, men diskussionen är intressant så länge den hålls på en mogen nivå. 

Har en förhållandevis billig bil (inte den jag egentligen drömmer om) men tycker om att utrusta och förbättra den efter eget huvud och budget. Har inte lyckats åka på någon officiell träff ännu, men försökt åka på två stycken där jag var tvungen att dra mig ur av olika orsaker. Bägge dem var med en förhållandevis låg träffavgift, så jag har egentligen inte "hunnit" reagera på de träffpriserna du talar om, men du har helt klart en poäng i att priserna på några annonserade träffar har stuckit ut. Inget ont i det i sig nödvändigtvis, det är bara ett konstaterande. Det är ju som med alla produkter, om kvaliteten är hög och tillräcklig efterfrågan finns så spelar priset en mindre roll i sammanhanget. Om man inte vill handla är man ju definitivt inte tvingad. =)

Som flera påpekat också, är ju många "träffar" här via communityt på privat initiativ och inte via "företagsledningen", om jag ska uttrycka mig så. Valmöjligheterna är många. :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Har kun skummet innleggene her, forstår det er misnøye med pris på treff, innrømmer jeg stusset litt først på økningen men deltok på vintertreffen 2019. 

Det var verd alle pengene med tanke på hva jeg fikk igjen for helgen og forarbeidet @Andreas.E og @Wiberg fjords før turen, gjennomføringen av selve turen og møte nye og gamle venner. 

Synes det blir litt rart å klage på prisen på noen få hundrelapper for medlemskap, forumet koster å drive og er nærmest selvkost for admin. Det er fult mulig å arangere turer selv igjennom forumet noe jeg gjorde i romjula og @Jonas Andersson 

Synes det blir litt overkill og lange ut for noe som er så bra og legges så mye jobb i, om man ikke ønsker å delta på de organiserte turene er det bare å avstå,  arangere egne turer via forumet er fult mulig. 

 

452AF495-8911-43CF-9F49-FA01B0BF164F.jpeg

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/22/2019 at 11:05 PM, Polarbear said:

Jag ber om ursäkt när jag uppfattade detta som en ’community’ men efter en kort tid så ser jag att ni har mycket att lära och att det inte är för var man.

Handen på hjärtat, vem kan avvara ett byte av däck och fälg i den här kalibern? Höjningssats, dämpare, fjädrar, taktält... det är ju inte kaffepengar? Ska jag lägga det på vår bil så pratar vi 30.000 SEK

Därefter ska man lägga 1500:- på att överhuvudtaget ses?

Hadde egentlig ikke tenkt å svare, men jeg syns du har en merkelig ovenfra-og-ned holdning i det du skriver her, og derfor bestemte jeg meg for et lite innlegg likevel.
Ikke fordi jeg ønsker å forsøke å overtale deg, for du gjør akkurat som du vil. Men fordi jeg ikke vil la slike ting stå ukommentert, for det mener jeg faktisk er urettferdig.

90% av turene vi har sammen, er jo gjort på privat initiativ der vi bruker forumet til å snakke sammen. Og det er jo naturlig, siden vi er spredt over to arealmessig store land.

Det er kun turer arrangert AV og med Jon/Andreas som koster noen kroner, og det syns jeg faktisk er helt ok. Det er valgfritt om man ønsker å delta. Og har man ikke lyst, da orger man andre turer selv. Formålet med overlanding.nu-forumet var jo nettopp å ha en plass hvor folk kunne dele erfaringer OG avtale felles turer sammen. Ikke å være en reiselivsaktør.

Siden jeg ble medlem her i 2017 har jeg vært på 2 turer arrangert av overlanding.nu, verdt hver en krone. Men jeg har også vært på 15 turer vi har arrangert selv. Så for min del er dette en storm i et vannglass, og jeg har ingen forståelse for kritikken.

  • Like 12
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sånn litt til sammenligning så koster deltagelse i Vasaloppet SEK 1.790,-, Birkebeinerrennet NOK 1.400,- og Cykelvasan SEK 1.575,-. I tillegg er de fleste avhengig av transport og overnatting på disse arrangementene, så totalprisen blir minst det dobbelte. Hva byr f.eks Cykelvasan på? En drikkeflaske i plast til de 150 raskeste?

I en travel hverdag synes jeg det er veldig behagelig å kunne betale en (liten synes jeg) sum for å bli "eskortert" rundt av Andreas og Jon. Da kan jeg istedet jobbe for fullt, og la de ta seg av planleggingen.

 

  • Like 8
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med @iknutis, och flera andra i samma anda här - rakt av!

Att man får se det som en organisation/företag, ja - men det står, som nämnt, tydligt i infon om  denna site. Vad flera inte tänker på är att siten som sådan har flera delar, där de flesta troligen bara förhåller sig till den delen som heter ”Forum”.

Att det finns ett litet företag bakom, där man kan VÄLJA att vara premiummedlem, och ev delta i arrangerade resor, är ju en del i det hela. Men detta lilla företag BJUDER samtliga intresserade att vara fria medlemmar, med fri tillgång till Skandinaviens största och mest aktiva forum där det fritt delas tankar, råd, inspiration och trevliga bilder, filmer och glada skratt.

Detta fria forum, som finns för alla, har redan resulterat i många nya kontakter, trevliga spontana träffar och mycket annat - både för mig och andra. Jag är förbannat glad att detta finns och ALL CRED till de som driver detta.

De turer jag varit med på, där jag betalat en mindre slant, har bjudit på dagar jag mått bra av och kunnat dela glädjen av under veckor efter, både hemma och på jobbet. Sällan investerat mina kronor så väl!

Ser redan fram emot nästa resa - TACK

Edited by CampForCer
  • Like 10
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Skitbra att ni vågar ta betalt. Vem orkar hålla på med ideella föreningar år in och år ut där man ska stoppa in massa tid och pengar på någonting som är sin nödtofs/lycka men övergår från fritidsintresse till jobb?

Vi blir mer pressade i dagens samhälle från fler saker, när vi samtidigt kämpar för att ha det bra. Detta tror jag(bara mina funderingar, inget vetenskapligt) gör att vi har mindre ork till social interaktion för det kan bli mer påfrestning. 

Stressen blir mer och mer påtaglig, man behöver inte längre vara super ambitiös, överpresterande osv för att bli utmattad idag. Det räcker med att vara stressad för någonting som egentligen inte ”finns” t.ex att man inte har någonting som grannen har. Men gånger 100 pga sociala medier. Att inte kunna räcka till osv.

Jag TROR att lite pengar in lämnar utrymme till kvalite, hållbarhet, avlastning, aktivt forum, godare ton. 

 

Slutligen, jag har inte mycket pengar på banken men det är ett intresse inifrån sen barnsben som lockar mig, till skillnad från trådstartaren så är jag peppad på att skicka in första anmälningsavgiften.

Med reservation för felskrivning 😎

  • Like 4
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...