Jump to content

Släp/Camper/mm DIY


Norlin
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Tror du inte att du sparar dig en del jobb och evt pengar om du bygger i typ formplyfa eller något? Tänker på den bruna plywooden som gärna ligger i botten på släpvagnar. Den är ju rätt fuktresistent som den är. Ka du tru? 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
11 hours ago, iknutis said:

Hvis ikke den er bare for å løfte teltet klart av hengeren?

Kan ikke forstå det er meningen å sove i det med den oppe. 

Sant.  Kan vara för att komma åt att öppna/hämta saker i trailern.  Eller så vill de ha förtält o markis på tältet  :-) 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Tänkte utnyttja denna tråd och utöka frågeställningarna.

På förekommen anledning

On 5/22/2021 at 9:43 AM, Norlin said:

Har flitens lampa slocknat i Norlins Garage?

Nja, mellan bruksbilsstrul i 2 av familjens generationer och livet i övrigt har dock en del avklarats.

Släpet har äntligen blivit klart och om jag får säga det själv ser riktigt bra ut. 

Fick till ramen och en enklare bolåda, enda missen är att jag inte fick dit de större hjulen så det ligger mer i våg.

husvagn.jpg

 

 

Nää inte ens jag kan slira på sanningen så till den milda grad att jag kan lura internet mer än vad jag redan gjort.

Så trots, eller kanske tack vare, @Lars 9k idoga riktade marknadsföring för äventyrssläp och efterföljande blocketsurfning hamnade jag på hos klaravik.se som en del av er kanske uppmärksammade

 

Så under en hundrastning lyckades jag lägga det vinnande budet på en Tomplan från 2019.

Så efter färden på dryga 50 km (45 minuter) kunde färden styras hemåt.

Stannade för rastning & stämningsfoto.

husvagn2.jpg

Den är inte överdrivet stor. Lite högre än bilen, som en takbox råda bot på och smalare, som ett par ordentliga hjul kanske kan fixa.

Så vad är då planen i det Norlinska hemmet?

Herr Norlin vill modifiera dit extra hjulen för att få upp vagnen och bredare spårvidd, toa/duschtält och en portaporti. 

Fru Norlin vill att det byggs en sängram, ett kök som man kan lyfta ut och ställa under förtältet som ska dit.

Ian ser fram emot att få dela sovplats med Husse & Matte.

Så nu ska vagnen (det tar emot att kalla den för husvagn, solvlåda kanske?) städas och gås igenom, mått för sängram & kök ska tas, internet ska (fortsätta) scannas på förtält, Förvaringslåda dragstång, dieselvärmare(?) mm. Och fler mått ska tas.

Tänkte ett tält typ:

Tour-dome-closed.w610.h610.fill.jpg

Tänkt till minibuss/husbilar & så självstående som det bara går.

Biltema har lådor, mer eller mindre fyrkantiga.

41-006_xxl_2%20(2).jpg

Men ser inte direkt tät ut, men det kanske man kan fixa med tätlister. Plats för Batteri & en värmare kanske?

Ja många tankar snurrar så alla tips, tankar & idéer som nu kan dela med er av mottages med stor tacksamhet.

 

Så söker jag lite info och tips på göra sovlådan lite mer praktiskt och användbar.

Häng med när Norlin tänkte högt.

Utrymme, ja då det faktiskt är en låda på ca 2m x 1m med madrass på golvet, en taklucka, två fönster och en dörr så man kan komma in så går tankarna i riktning mot att öka ytan med någon form av förtält. Nått till en minivan?

Elsystem, ja lite lampor och utag 12V och USB. Batterier och laddning från bil, solceller? Anslutning separat från den vanliga släpvagnskontakten eller i samma? 240V AC anslutning hittar man nog nått bland husvagns och båttillbehör.

Kök, ja inte får man nån större plats att laga mat inne i lådan men något som lagras och tas ut vid behov. Något som kan stå lite fristående på utsidan.

Toa, ja se ovan. En porta potti och ett litet toa tält att ha den i vid användning.

Säng, ja en madrass på golvet ger ju lite knarkarkvart vibb så lyfta upp sängen så kan man kanske sitta inne i lådan? Har sett några varianter där man kan dra isär och skjuva ihop så man kan få mer golvutrymme, om man kan få undan madrassen pånått sätt.

Värme, ja det kan vara bra att ha. Montera en i den tänkta förvaringslådan som är tänk att ha på dragstången, men hur ansluta själva inluften? Under sängen kanske?

Takbox till tälten och stolar och bord och... På lådan eller på bilen eller både och eller?

Tja kan ni sortera ut några frågeställningar ur mitt svamel får ni gärna skriva era tips på produkter och lösningar.

Norlin googlar vidare i regnet.

Edited by Norlin
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
3 hours ago, Norlin said:

Har du kollat på Divinycell? Ingen egen erfarenhet men internet lär ha använd det.

Apropå internet så ska tydligen fattigmans glasfiber fungera åxå.  Till och med på svenska!

 

Vi använder en hel del divinicyell på jobbet. Då framförallt som isolering runt dörrhål luckor och annat som behöver högre trycktålighet än den vanliga xps-300 isoleringen som normalt används i sandwichpaneler. 

 

21 hours ago, Vikingstål said:

Tänkte på dehär med väggmaterial, hur skulle det vara att göra en stomme i trä och sen klä ytterväggar i typ 6mm plyfa och måla det i bedliner? 

Jag är väldigt anti plyfa på utsidan det kommer alltid in fukt i konstruktionen förr eller senare detta kan ses på lastbilsskåp med plywood innanför det inre laminat som när det kommit in fukt så sväller väggen och man kan se hur plyfaskivorna är lagda vid limningen.

Skulle jag fritt få välja och inte ha tillgång till sandwichpaneler som jag har så hade jag tittat på: kärna av xps isolering går att köpa på en del bygghandlar används till bla isolera bottenplattor. Stommen i träreglar och utsidan i aluminumplåt alternativt 0,7 galvplåt samma som används till byggnadsplåt. Insidan hade jag använt plywood till. Till lister på utsidan kan man ju låta plåtslagaren bocka upp några 90 graders vinklar att täcka med.

Hela konstruktionen limmar man sen ihop med tex Simson ISR 70-03 eller motsvarande sika lim. 

Vill man så kan man enkelt bygga ett eget vakumlimbord med en plywoodskiva och några reglar och sen använda en tjockpressening typ kapellduk och en vanlig byggdammsugare för att vakumlimma ihop bitarna.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

@Rasmus Evertsson @Håkan Sandgren Jag kanske skulle ha specificerat att min tanke är att bygga en första vagn så billigt som möjligt för att få ett grepp om vad som funkar och inte funkar med layout innan man bygger en riktig camper med dyrare material osv. Därav min tanke om enkel plyfa, en ram i trä. 
Jag vill även hålla vikten så låg som möjligt då tanken är att ha den på en 750kg vagn.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Vikingstål said:

@Rasmus Evertsson @Håkan Sandgren Jag kanske skulle ha specificerat att min tanke är att bygga en första vagn så billigt som möjligt för att få ett grepp om vad som funkar och inte funkar med layout innan man bygger en riktig camper med dyrare material osv. Därav min tanke om enkel plyfa, en ram i trä. 
Jag vill även hålla vikten så låg som möjligt då tanken är att ha den på en 750kg vagn.

Okej, ja det går ju alltid att byta plywooden senare och köra plåt då om man känner för det. Som kuriosa så kan nämnas att 0,7mm stålplåt väger ungefär lika mycket per kvadrat som 9mm plywood.

  • Thanks 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rasmus Evertsson said:

Som kuriosa så kan nämnas att 0,7mm stålplåt väger ungefär lika mycket per kvadrat som 9mm plywood.

Oj, det är ju helt klart vettig kuriosa! Då får man ju nästan kolla på vad det kostar att klä i 6mm plyfa och bedliner mot att klä direkt i 0.7mm plåt. 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...