Jump to content

Volvo XC 70 overlanding 2.0


Stiffe
 Share

Recommended Posts

Hej 

Efter mitt lyckade projekt med V 70 light overlandingfordon som jag använt under 2 säsonger så är det nu en XC 70 som är nästa projekt som ska öka lite på vilka vägar jag kan köra , lite mer offroad helt enkelt , utgångspunkten är en 2016 med 5 cyl D4 motorn som är snålare än föregångarna och Euro 6 , i övrigt moderna finesser , dieselvärmare , Volvo on call vid nödsituationer osv . Fortfarande är prio den ska vara bekväm och säker , kunna åka ganska långa dagsetapper på uppemot 70 -80 mil när det behövs med en hyfsad bränsleekonomi och kunna hålla motorvägsfart utan problem 

Rev 190227 2.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Efter en del funderande har jag nu en utgångsplan bla efter viss inspiration av Äventyrsfarsan 

1. Nytt roofrack samma som Äventyrsfarsan - verkade smidigt till hyfsade pengar - kom idag 

(kommer modifiera min takkorg att passa roofracket gäller även min markis ) 

2. Skyddsplåtar motor och styrbox till 4 hjulsdrift - beställt dyker troligen upp om nån vecka 

3. Nya lite större däck inkl ett riktigt reservhjul - extra fälg köpt , kommer köra på 16" fälgar ej helt hundra exakt på dim än , velar lite till 

4. Lightbar på roofrack - finns liggande för montage 

5. Ny solpanel 80-100 W ( min gamla sprack glaset på Stekenjokk ) exakt hur och vad jag får plats med får jag se efter montage av det andra

6. i övrigt ska min inredning passa från V 70 n ev nån modifiering vi får se 

 

Fortsättning följer .....................................................................

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Det här ska bli lite extra kul att följa. Jag har kännt mig sugen på att testa BFG KO2 i 235/70R16 på Volvon eftersom de har ganska rimligt lastindex och ska vara riktigt bra i terrängen. Antagligen lär de bli betydligt mer högljudda på asfalt än mina Continental och eftersom jag kör bilen dagligen och mest på asfalt känns det inte värt att byta nu bara för att testa. Kanske när nuvarande uppsättning är utslitna. 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Stiffe said:

 

4. Lightbar på roofrack - finns liggande för montage 

.....................................................................

Jag kan tipsa om att listen vid sidan av rutan går att dra kabel i. Jag matade in kabeln under fästet till takrailsen och sen vidare ner bakom listen bredvid rutan. 

1401D1BA-7893-48E8-8F06-CF3E141535BE.thumb.jpeg.8ff58bdd4429ab5ebbc9bbd5f7d2d8e1.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Äventyrsfarsan said:

Det här ska bli lite extra kul att följa. Jag har kännt mig sugen på att testa BFG KO2 i 235/70R16 på Volvon eftersom de har ganska rimligt lastindex och ska vara riktigt bra i terrängen. Antagligen lär de bli betydligt mer högljudda på asfalt än mina Continental och eftersom jag kör bilen dagligen och mest på asfalt känns det inte värt att byta nu bara för att testa. Kanske när nuvarande uppsättning är utslitna. 

Jag kommer inte inrikta mig på terrängegenskaperna i första hand då hade säkert BFG varit intressanta, eftersom det också är min dailydriver och 97 % av tiden är det asfalt jag åker och prioriterar lugn tyst åkning , det kommer bli ett godkänt vinterdäck typ Good Year eller Cooper 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Stiffe said:

Jag kommer inte inrikta mig på terrängegenskaperna i första hand då hade säkert BFG varit intressanta, eftersom det också är min dailydriver och 97 % av tiden är det asfalt jag åker och prioriterar lugn tyst åkning , det kommer bli ett godkänt vinterdäck typ Good Year eller Cooper 

Nokian Rotiiva AT ska ju vara ett tyst däck med hyfsade terrängegenskaper. Godkänt som vinterdäck med M+S och alptopp med snöflinga. Finns i 215/70R16 som är lite större än original med lagom lastindex för Volvon. Däckval är kul att grotta ner sig i. :)

Edited by Äventyrsfarsan
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Äventyrsfarsan said:

Nokian Rotiiva AT ska ju vara ett tyst däck med hyfsade terrängegenskaper. Godkänt som vinterdäck med M+S och alptopp med snöflinga. Finns i 215/70R16 som är lite större än original med lagom lastindex för Volvon. Däckval är kul att grotta ner sig i. :)

Jo det finns ju lite och välja på ?? , vill ju ha lite större men inte så det finns risk det går i nånstans , kollat på 235 65 16  är 711 i omkrets , finns inte så mycket att välja på  - 225 70 16  är 721 i omkrets , finns mycket att välja på  , och då 215 70 16  , är 707 i omkrets  , finns en hel del att välja på 

 

Nokian ser intressant ut , liknar rätt mycket dom jag kollat på i mönster , inte så tyst 73 db ?

 

Edited by Stiffe
Link to comment
Share on other sites

Toyo Open Country AT+ kanske kan vara något? Har fått bra betyg på diverse diskussionsforum vet jag och 70dB får väl anses riktigt tyst. Dessutom riktigt snygga däcksidor vilket inte är helt oviktigt i valet av däck. Osäker på vinterklassning, verkar vara M+S men inte alptopp/snöflinga så antagligen inte godkänt på vintern.

https://www.toyotires.eu/tire/pattern/open-country-at-plus

71-oYBYdY7L._SX425_.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Äventyrsfarsan said:

Toyo Open Country AT+ kanske kan vara något? Har fått bra betyg på diverse diskussionsforum vet jag och 70dB får väl anses riktigt tyst. Dessutom riktigt snygga däcksidor vilket inte är helt oviktigt i valet av däck. Osäker på vinterklassning, verkar vara M+S men inte alptopp/snöflinga så antagligen inte godkänt på vintern.

https://www.toyotires.eu/tire/pattern/open-country-at-plus

71-oYBYdY7L._SX425_.jpg

Ser ju fräckt ut men är ett sommardäck tyvärr ??

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Äventyrsfarsan said:

Toyo Open Country AT+ kanske kan vara något? Har fått bra betyg på diverse diskussionsforum vet jag och 70dB får väl anses riktigt tyst. Dessutom riktigt snygga däcksidor vilket inte är helt oviktigt i valet av däck. Osäker på vinterklassning, verkar vara M+S men inte alptopp/snöflinga så antagligen inte godkänt på vintern.

https://www.toyotires.eu/tire/pattern/open-country-at-plus

 

Bilden var visst av ATII, AT+ är lite snällare.

7351.png

Link to comment
Share on other sites

Provmonterat lite i helgen , mitt roofrack från Tola , kommer använda min gamla takkorg som är kortad 200 mm , praktiskt att slänga upp sådant man inte vill ha inne i bilen , smutstvätt , sopor , grillkol mm och så bara nätet över , blev en 80 W solpanel tror den täcker mina behov , lite smidigare mått än 100 W  

Alwin3.jpg

Alwin4.jpg

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, K.I.S.A said:

Jag har den länken sparad sedan tidigare. Fungerade leveransen bra från Rumänien?

Japp inga problem , dom skickade med TNT och hemma på 4 dagar vid dörren , Roofracken finns även i olika storlekar om man vill ha det  

Edited by Stiffe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/16/2019 at 12:08 AM, Äventyrsfarsan said:

Nokian Rotiiva AT ska ju vara ett tyst däck med hyfsade terrängegenskaper. Godkänt som vinterdäck med M+S och alptopp med snöflinga. Finns i 215/70R16 som är lite större än original med lagom lastindex för Volvon. Däckval är kul att grotta ner sig i. :)

Blev faktiskt dessa , gillar mönstret och förstärkta sidor om man kör i stenig terräng och de är vintergodkända , ganska bra pris 1172 kr styck 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Stiffe said:

Blev faktiskt dessa , gillar mönstret och förstärkta sidor om man kör i stenig terräng och de är vintergodkända , ganska bra pris 1172 kr styck 

Ska bli kul att se sen och höra vad du tycker om dem. De har ju fått gott omdöme av @Andreas.E iaf. 

https://www.overlanding.nu/test-nokian-rotiiva-at-plus/

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...