Jump to content

hjælpe til valg af første overlander bil


Prodigy
 Share

Recommended Posts

 

Hej alle,

 

- This post is also translated to English below if you prefer this over my Danish ? -

 Jeg har en drøm om at starte på overlanding med min familie (2 voksne og 2 børn) derfor søger jeg hjælp til hvilken bil der vil passe til vores behov.

 Planen er ikke at køre offroad på 4x4 mud-race tracks, men at overlande primært i Sverige, Norge og Island. Bilen skal være stor nok til at der kan være et større rooftop telt på taget.

 Realistisk set vil der nok være en hel del mere asfalt kørsel en noget andet, så det er vigtigt at finde en bil der også kan køre behageligt og mindst 100km/t på motorvejene

 Dog har jeg også en plan om på et tidspunkt at køre TET (trans european trail) stien fra Skåne til Nordkapp, så det skal bilen også kunne klare.

 Jeg har selv kigget mest på følgende biler:

 - Toyota Landcruiser prado (jeg har ikke råd til en 100 eller 200 series)

 - Land Rover Defender (Jeg ved ikke hvor god den er på motorvejene..)

 - Land Rover Discovery 3 (god både i terræn og på motorvej, jeg er dog noget nervøs for dyre reparationer på sådan en)

 - Mitsubishi Pajero Sport (den er noget billigere end de andre)

 - Volvo XC90 (er der nogen der har off-road erfaringer med sådan en, kan den overhovedet bruges på skovveje? Måske med A/T dæk?)

 - Jeep Cherokee ZJ (billig, men måske også for lille?)

 Hvilke biler ville I anbefale?

 Tak for hjælpen, venlig hilsen Charlie fra Danmark

 

 

 

Hi everyone,

 I have a dream (I think this phrase has been used by someone before) of beginning overlanding with my family (2 adults and 2 kids) so I am seeking your help in finding a car that will suit our needs.

 The plan is not to do hardcore 4x4 mud trails but to do vacation overlanding, primarily in Sweden, Norway and Iceland. The car must be able to accommodate a large rooftop tent.

 Realistically speaking the car will probably drive most of the time on tarmac, so it must be comfortable and able to do at least 100km/h on the highways

 But I also have a future plan to drive the TET (trans European trail) from Skåne to Nordkapp, so the car must also be able to do some rougher driving.

 I have been researching the following cars:

 - Toyota Landcruiser prado (I am not able to afford a 100 series or 200 series here in Denmark)

 - Land Rover Defender (large, but not sure how good they are on highways)

 - Land Rover Discovery 3 (should be good both offroad and on highways, but I fear maintenance costs on this one)

 - Mitsubishi Pajero Sport (cheap truck)

 - Volvo XC90 (is it actually capable of driving offroad? Have anyone got experience with one fitted with A/T tires?)

 - Jeep Cherokee ZJ (cheap, but probably a bit small)

What cars would you recommend?

 Your help is much appreciated, greetings from Charlie

Edited by Prodigy
added wording
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vurdert Pajero4, eller blir den veldig dyr i Danmark? I Norge er den billigere enn Prado (120) faktisk.
Den er større og mye mer behagelig på asfalt enn flere av alternativene du har sett på.

Disco3 har dessverre ganske mange svakheter, som gjør at modellen lett lever opp til slagordet "aldri helt i stykker, aldri helt i orden".
Mye billige deler fra UK, men ofte mye jobb å bytte delene. Disco4 koster mye mer, men begynner også få få endel feil på understell/luftfjæring/elektrisk.

Hva med Grand Cherokee WJ med Mercedes 2.7l CDI? Bra størrelse, mye komfort, stort sett billige deler og ganske lettskrudd bil.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, iknutis said:

Vurdert Pajero4, eller blir den veldig dyr i Danmark? I Norge er den billigere enn Prado (120) faktisk.
Den er større og mye mer behagelig på asfalt enn flere av alternativene du har sett på.

Disco3 har dessverre ganske mange svakheter, som gjør at modellen lett lever opp til slagordet "aldri helt i stykker, aldri helt i orden".
Mye billige deler fra UK, men ofte mye jobb å bytte delene. Disco4 koster mye mer, men begynner også få få endel feil på understell/luftfjæring/elektrisk.

Hva med Grand Cherokee WJ med Mercedes 2.7l CDI? Bra størrelse, mye komfort, stort sett billige deler og ganske lettskrudd bil.

Hejsa, tak for forslagene

Pajero 4 er der ikke nogen af til salg i Danmark, så jeg kender ikke prisen på dem. 

Jeep WJ der er fx denne: https://www.dba.dk/jeep-grand-cherokee-27-crd/id-504872748/ den kunne vist godt være en mulighed. 

 

Link to comment
Share on other sites

Pajero4 er Pajero fra 2007->

Ingen slike i Danmark?

 

Den WJ’en så ganske bra ut. Jeg ville helst hatt en Limited pga skinn-interiør, men det er smak og behag. Lite svakheter på disse bilene, er stort sett rust som stopper de. 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, iknutis said:

Pajero4 er Pajero fra 2007->

Ingen slike i Danmark?

 

Den WJ’en så ganske bra ut. Jeg ville helst hatt en Limited pga skinn-interiør, men det er smak og behag. Lite svakheter på disse bilene, er stort sett rust som stopper de. 

hejsa, nej der er kun én 2007-> Pajero til salg i DK, og den er til export only og derfor er prisen uden told og skat 

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Välkommen Charlie :) . Trevligt att ytterligare en dansk har hittat hit ?.

Jag kör LC120 ( Prado ) och kan efter dryga 150 000km i den ( den har rullat totalt 260 000 km ) , rekommendera biltypen utan att tveka. Modellen har nu fått några år på nacken och börjar därför bli relativt hyggligt prisad.

Den är i utgångspunkt väldigt kapabel som den är men med enkla mods så blir den en riktig stridsvagn som fortfarande är bekväm på längre sträckor.

För att fördjupa dig i 120 så rekommenderar jag en sväng inom Nlck.no och toyota4x4.se. Två meget bra sidor om Land Cruiser. Där får du tips om motorer, bromsar, elektronik etc.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Wiberg said:

Välkommen Charlie :) . Trevligt att ytterligare en dansk har hittat hit 1f44d.png.

Jag kör LC120 ( Prado ) och kan efter dryga 150 000km i den ( den har rullat totalt 260 000 km ) , rekommendera biltypen utan att tveka. Modellen har nu fått några år på nacken och börjar därför bli relativt hyggligt prisad.

Den är i utgångspunkt väldigt kapabel som den är men med enkla mods så blir den en riktig stridsvagn som fortfarande är bekväm på längre sträckor.

För att fördjupa dig i 120 så rekommenderar jag en sväng inom Nlck.no och toyota4x4.se. Två meget bra sidor om Land Cruiser. Där får du tips om motorer, bromsar, elektronik etc.

 

Tak for forslaget, er det en 3.0 diesel du har? 

I Danmark er alle de ældre Prado registreret som 'camper cars' pga en skatte fordel, så de har fået skåret hul i taget og indsat en slags ubrugeligt tagtelt (da der var krav om loftshøjde for at undgå beskatning som alm bil) 

 

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
11 hours ago, Prodigy said:

Tak for forslaget, er det en 3.0 diesel du har

Japp, från 2009. 

Trist om de har modifierat bilen utan att helt lyckas.

Eventuell import från Tyskland?

Vi är 5 pers i familjen och har hittills ok med plats. Blir spännande att se om det funkar på årets tur till Kroatien - ungar som växer, större krav på bagage etc. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, pilten said:

Det er jo et enkelt valg, defender. Alle de andre bilene du har listet opp har har komfort, mens defenderen har en eventyrlysten sjarm. 

Jeg er enig i at den er svær at slå hvad angår eventyr feel og looks, men når kone og børn skal med på langtur tror jeg ikke at komfort kan ignoreres alt for meget.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Wiberg said:

Japp, från 2009. 

Trist om de har modifierat bilen utan att helt lyckas.

Eventuell import från Tyskland?

Vi är 5 pers i familjen och har hittills ok med plats. Blir spännande att se om det funkar på årets tur till Kroatien - ungar som växer, större krav på bagage etc. 

Ja import kunne godt være en mulighed, hvordan sover i med 5 personer i bilen? Er det telt på jorden eller stort tagtelt og nogen inde i bilen? 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Familjen sover på taket - 3 barn 5, 7 & 9 år + mor. Far bor i förtält/ annex på marken. Det kan också bli en del hammock på far framöver när tillfälle ges.

Förtältet är dåligt uppsänt på bilden nedan, tror det var efter myrinvasion ( ant attack ;) ) eller snarare efter utrensning efter den samma. Man får plats med ca två fältsängar i förtältet.

20170709_135708.thumb.jpg.5974960bf6ce3eeeb3d4a184a6d429e7.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Så kan jeg kommer på banen :-)

Vi har en defender 110" TD5, og kører lystigt 115km/t på motorvej på BFG mudterrain. ? Et sæt BFG all Terrain , ville sikkert gøre det en mere lydløs affære.

Har haft bilen i snart 1½ år, og er meget tilfreds, vi tager ofte på tur, som regel kun 2 men også 5 stk. på Sommerferie. (se travel thread i signaturen)

Hvis du kigger på på vores ven Jon så kører de også defender, og har gjort det i MANGE år.

Jeg kunne godt vælge en Toyota, eller WV Amarok, hvis jeg havde finanserne, men kører Land Rover pga. charmen og Eventyret der følger med. 

Har venner som just nu er på vej jorden rundt i en Range rover sport TDV8 med tagtelt og en Scania Crewcab (ganske vist ikke uden problemer) 

Hvis en Disco3 er velserviceret og tror jeg ikke den giver større problemer end alle andre  biler med 200.000 km på tælleren.

Vi viser gerne bil frem hvis i ønsker :-) 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Jesper Løwe said:

Hvis en Disco3 er velserviceret og tror jeg ikke den giver større problemer end alle andre  biler med 200.000 km på tælleren.

Det tror jeg. :) Gjengangere på biler i Norge fra 150k-250k er ihvertfall slitt girkasse, torque converter, crossmember, lager på mellomaksel, kompressor, oljepumpe-problematikk (dårlig designet pumpe som ryker), turbo, EPB og bremser generelt, foringer og EGR.
Noe av dette går også i stykker på andre biler, og delene er billige fra UK. Men det er også ganske store og dyre ting. Bilen veier gjerne 2,7 tonn med full tank, og enkelte ting i understellet feks slites raskt pga det. Det gjør det også på andre biler, men feks så er en Pajero3 eller 4 vesentlig mer lettskrudd i understellet enn Disco3.

Edit: I tillegg rapporteres det om mye feil på irr i kontakter, både i bakre hjulhus og i fotbrønner foran. Kontakter bør ikke ligge i hjulhus, det er jo en oppskrift på elfeil. :)

Edited by iknutis
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 26.3.2019 at 10.09, Prodigy sa:

 

Hej alle,

... (2 voksne og 2 børn)...

 ...ikke at køre offroad på 4x4 mud-race tracks, men at overlande primært i Sverige, Norge og Island. Bilen skal være stor nok til at der kan være et større rooftop telt på taget.

 Realistisk set vil der nok være en hel del mere asfalt kørsel en noget andet, så det er vigtigt at finde en bil der også kan køre behageligt og mindst 100km/t på motorvejene

 Dog har jeg også en plan om på et tidspunkt at køre TET (trans european trail) stien fra Skåne til Nordkapp, så det skal bilen også kunne klare.

 Jeg har selv kigget mest på følgende biler:

 - Toyota Landcruiser prado (jeg har ikke råd til en 100 eller 200 series)

 - Land Rover Defender (Jeg ved ikke hvor god den er på motorvejene..)

 - Land Rover Discovery 3 (god både i terræn og på motorvej, jeg er dog noget nervøs for dyre reparationer på sådan en)

 - Mitsubishi Pajero Sport (den er noget billigere end de andre)

 - Volvo XC90 (er der nogen der har off-road erfaringer med sådan en, kan den overhovedet bruges på skovveje? Måske med A/T dæk?)

 - Jeep Cherokee ZJ (billig, men måske også for lille?)

Du bör absolut överväga om du verkligen måste ha en 4x4 eller om du klarar dig med något annat. I beskrivningen ovan ser jag inget som inte kan lösas med en crossover eller SUV, bara du får plats med familjen och kan ha ett taktält.

Undantag är delar av Island och om du ska köra på oplogade vägar. Annars funkar i princip vad som helst. Lite förbättrad frigång mot en vanlig bil har är ju dock bra, då det finns en del sämre vägar. Subaru har i dag 22 cm på sina bilar som standard. Det finns det flera 4x4 som inte lever upp till. Det går även att höja en Subaru, montera vinsch, hasplåtar, enklare varianter av bullbar fram och bak etc. Kolla Primitiv racing i USA. De säljer sådant till Subaru. Och det finns så klart andra icke 4x4 där det är det samma.

Så ja: Ska du promt fram på oplogande vägar och det värsta Island har att bjuda på - skaffa en Toyjepp Rubicruiser med extra allt. Annars kolla på kvalitet. Land Rover i alla ära. Som de säger ovan - de har själ och kan leverera en känsla få andra bilar kan. Kvalitet... då är det japanskt eller tyskt som gäller, inte engelskt/indiskt.

Volvo hamnade på 23e plats när någon gjorde en undersökning för ett tag sedan om Sveriges mest nöjda bilägare. XC90 hamnade i botten i bilbesiktningens statistik när modellen var ny. Hur det är nu vet jag inte. Volvo rosas ofta till skyarna och de själva ropar högt om säkerhet osv. Men i undersökningar hamnar de ofta på platser som inte visar samma glorifierade svar. De säkerhetsgrejor de lyfter högt finns på andra bilar och Volvo är absolut inte ensamma. Andra bilmärken tjatar bara inte lika mycket om det. Subura Impreza blev förra året korad till säkrast i klassen i Japan.

Personligen kör jag XC70 en del på jobbet och har inte upplevt något negativt. Den har inte lika bra awd som Subaru och Mercedes Vito är min erfarenhet, men awd systemet är ändå helt ok. En trevlig bil, som dock drar mer per mil än en Toyota Hilux (bägge diesel).

Subarus awd-system har tappat lite sedan de har gått över till att i princip bara sälja automatväxlade bilar. Men det är fortfarande i världsklass. I länken ser du en Subaru Forester totalt spöa diverse olika "fullvuxna 4x4": Subaru destroys 'real 4wds' in mud pit

Nu säger jag inte att du ska överge alternativen du nämnt. Bara att du kan vidga vyerna. Vem skulle inte vilja ha denna: Featured Vehicle- 2017 4XPEDITION Subaru Outback 3.6R

Och vad med double cab pickup? Där har du en massa annat att välja på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Velkommen til?

Jeg ville vælge en “rigtig” 4wd, en som lige gør, at man kan komme de steder hvor almindelige turister, ikke kan komme i deres SUV.

Kender ikke dit budget, men her er et par bud.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/hilux/25-d-4d-144-dbcab-4x4-t2-4d/4200360

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/amarok/20-tdi-180-highline-aut-4d/4217161

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, John Nielsen sa:

Den är ju nästan identisk med min! Fast den har gått 120'000 km mer, är fyra år äldre, kostar 100'000 mer och drar ca 4,7 liter mer per 100 km trott samma motor och snällare däck. Är bilarna så mycket dyrare i Danmark!?!?

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, John Nielsen sa:

...en “rigtig” 4wd, en som lige gør, at man kan komme de steder hvor almindelige turister, ikke kan komme i deres SUV.

Subaru destroys 'real 4wds' in mud pit ?

Bra retas...    En Subaru med rätt förare kommer längre än de flesta gör med sina 4x4. Och nu menar jag inte längre än oss proffs som är med på denna sidan. ?

Som någon sa: "in the end of that remote track you always finds a guy with a Subaru..."

Edited by Jonas Andersson
Tillägg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Jesper Løwe said:

Så kan jeg kommer på banen :-)

Vi har en defender 110" TD5, og kører lystigt 115km/t på motorvej på BFG mudterrain. 1f60e.png Et sæt BFG all Terrain , ville sikkert gøre det en mere lydløs affære.

Har haft bilen i snart 1½ år, og er meget tilfreds, vi tager ofte på tur, som regel kun 2 men også 5 stk. på Sommerferie. (se travel thread i signaturen)

Hvis du kigger på på vores ven Jon så kører de også defender, og har gjort det i MANGE år.

Jeg kunne godt vælge en Toyota, eller WV Amarok, hvis jeg havde finanserne, men kører Land Rover pga. charmen og Eventyret der følger med. 

Har venner som just nu er på vej jorden rundt i en Range rover sport TDV8 med tagtelt og en Scania Crewcab (ganske vist ikke uden problemer) 

Hvis en Disco3 er velserviceret og tror jeg ikke den giver større problemer end alle andre  biler med 200.000 km på tælleren.

Vi viser gerne bil frem hvis i ønsker :-) 

 

 

 

Ok for tilbuddet omkring fremvisning af bil, det kan være jeg tager dig på ordet hvis valget går i den retning :)

Men godt at høre at I godt kan holde ud at køre motorvejs hastighed i den. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Jonas Andersson said:

Du bör absolut överväga om du verkligen måste ha en 4x4 eller om du klarar dig med något annat. I beskrivningen ovan ser jag inget som inte kan lösas med en crossover eller SUV, bara du får plats med familjen och kan ha ett taktält.

Undantag är delar av Island och om du ska köra på oplogade vägar. Annars funkar i princip vad som helst. Lite förbättrad frigång mot en vanlig bil har är ju dock bra, då det finns en del sämre vägar. Subaru har i dag 22 cm på sina bilar som standard. Det finns det flera 4x4 som inte lever upp till. Det går även att höja en Subaru, montera vinsch, hasplåtar, enklare varianter av bullbar fram och bak etc. Kolla Primitiv racing i USA. De säljer sådant till Subaru. Och det finns så klart andra icke 4x4 där det är det samma.

Så ja: Ska du promt fram på oplogande vägar och det värsta Island har att bjuda på - skaffa en Toyjepp Rubicruiser med extra allt. Annars kolla på kvalitet. Land Rover i alla ära. Som de säger ovan - de har själ och kan leverera en känsla få andra bilar kan. Kvalitet... då är det japanskt eller tyskt som gäller, inte engelskt/indiskt.

Volvo hamnade på 23e plats när någon gjorde en undersökning för ett tag sedan om Sveriges mest nöjda bilägare. XC90 hamnade i botten i bilbesiktningens statistik när modellen var ny. Hur det är nu vet jag inte. Volvo rosas ofta till skyarna och de själva ropar högt om säkerhet osv. Men i undersökningar hamnar de ofta på platser som inte visar samma glorifierade svar. De säkerhetsgrejor de lyfter högt finns på andra bilar och Volvo är absolut inte ensamma. Andra bilmärken tjatar bara inte lika mycket om det. Subura Impreza blev förra året korad till säkrast i klassen i Japan.

Personligen kör jag XC70 en del på jobbet och har inte upplevt något negativt. Den har inte lika bra awd som Subaru och Mercedes Vito är min erfarenhet, men awd systemet är ändå helt ok. En trevlig bil, som dock drar mer per mil än en Toyota Hilux (bägge diesel).

Subarus awd-system har tappat lite sedan de har gått över till att i princip bara sälja automatväxlade bilar. Men det är fortfarande i världsklass. I länken ser du en Subaru Forester totalt spöa diverse olika "fullvuxna 4x4": Subaru destroys 'real 4wds' in mud pit

Nu säger jag inte att du ska överge alternativen du nämnt. Bara att du kan vidga vyerna. Vem skulle inte vilja ha denna: Featured Vehicle- 2017 4XPEDITION Subaru Outback 3.6R

Och vad med double cab pickup? Där har du en massa annat att välja på.

Jeg har bestemt brug for 4x4, da jeg også gerne vil køre i efteråret og vinteren i norden på de små fjeld/skov veje - jeg er bare realistisk nok til at indse at komfort og motorvejskørsel også er vigtigt :)

Jeg har kigget på subaru før, jeg syntes bare at de fleste af deres biler er for små i kabinen.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, John Nielsen said:

Velkommen til1f642.png

Jeg ville vælge en “rigtig” 4wd, en som lige gør, at man kan komme de steder hvor almindelige turister, ikke kan komme i deres SUV.

Kender ikke dit budget, men her er et par bud.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/hilux/25-d-4d-144-dbcab-4x4-t2-4d/4200360

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/amarok/20-tdi-180-highline-aut-4d/4217161

 

 

 

Hej John, takker for velkomsten.

De er desværre lige noget over min smertegrænse, og guleplader kan jeg jo af gode grunde ikke rigtig nøjes med. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...