Jump to content

hjælpe til valg af første overlander bil


Prodigy
 Share

Recommended Posts

15 minutes ago, iknutis said:

Årlig skatt er bare ca 3000kr.

Det er nybil-prisene i Norge som er høye.

En ny LC 150 med 2 seter koster rundt 700k.

Over 1mill med 5seter.

Så har vi ca de samme nypriser, men jeres årlige skat er langt bedre :)

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Vores 110” er importeret som personvogn og indregistreret som bus. Man kan få en bil i væsentlig pænere stand end i dk og med mere “udstyr” også have den på plader til  næsten samme pris siger de der var prøvet.. men det kræver stadig bus kørekort men det åbner bare så mange andre muligheder end Land Rover.. f.eks. En Toyota eller en VW transporter Bus med 4x4   ;-) som er mere overland end 4x4 men kan peppes med et par seikel aksler hvis man ønsker og har råd. 

 

Jeg tror du skal vælge  noget som kan det du vil de næste par år uden at sprænge budgettet for hverken Kørekort eller bilindkøb.. også se om det fænger.. 

overlanding og weekend trips er vores “fuel for everyday life” og vi glæder os hver gang der er udsigt til 2 dages tur.. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Prodigy said:

Jeg kigger skam stadig på Toyota også, jeg har dog disse problemer omkring dem: 

Hilux - næsten ingen solgt i DK med bagsæder (billigere skat) så de er altså kun til 2 personer 

100 serie - koster for meget for mig, de eneste der er til at betale er registreret som bus (billigere skat) men jeg har ikke bus kørekort

120 prado - er alle indregistreret som "camper model" (billigere skat) men har det problem at man ikke må ændre på indretningen i dem og taget er skåret op med et tåbelig folde ud telt som ikke kan anvendes til noget i praksis.

90 serie prado - kunne sagtens være en mulighed, der står en til salg til en fin pris (https://www.facebook.com/marketplace/item/312616336033667/), men den er short wheelbase - og det tror jeg bliver for lidt bagagerums plads.. Der er også nogen longwheelbase til salg men de er registeret som bus

80 serie - dem der er til salg er uden bagsæder eller som bus (billigere skat) 

 

Disse problemer bunder alle i den danske beskatning af biler, og jeg kan ikke købe en uden bagsæder og montere sæderne uden at skulle betale en uforholdsmæssig stor skat oveni :( 

 

 

Aj aj aj, jag skall aldrig mer klaga på svensk bil-skatt och våra regler kring bilar, vi verkar komma ganska enkelt/billigt undan jämfört med våra nordiska bröder och systrar 🚗

Jag har importerat min LC100 från Tyskland, eftersom de är väldigt sällsynta i Sverige.
Det var en väldigt enkel procedur, prata lite Tyska hjälper.
Själva importen skiljer väl sig inte så mycket inom EU(?) så det kan ju vara värt att kolla upp, om inte annat för att kunna stryka det alternativet.

Har du två barn skulle jag inte valt den korta 90an, den med fyra dörrar är lagom för fyra personer med packning.
Den korta blir alldeles för jobbigt att gå in/ut med bara två dörrar, skippa den, oavsett hur bra pris det är.

Men det absolut enklaste, och som jag ser det, bästa alternativet är väl att helt enkelt flytta till Sverige!
På Blocket finns det många "billiga" LCs.
Varför flyttade ni till Sverige? För att kunna köpa en stor billig bil ... :D;)

  • Like 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, MrWIB said:

 1f697.png

Men det absolut enklaste, och som jag ser det, bästa alternativet är väl att helt enkelt flytta till Sverige!
På Blocket finns det många "billiga" LCs.
Varför flyttade ni till Sverige? För att kunna köpa en stor billig bil ... :D;)

Det er der faktisk en hel del danskere der gør.. jeg har også selv overvejet det igennem mange år, men familien er ikke rigtig med på idéen.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, kimar said:

Har du tenkt noe på Suzuki XL7? For fant denne og den virker som et godt kjøp https://www.biltorvet.dk/bil/suzuki/grand-vitara/xl-7-2-0-16v-td-4x4-109hk-5d/1055528  disse har ekte 4x4.

Den ser god ud! Jeg havde håbet på en bil med lidt større 'aftermarket support' men den er stor nok og sikkert også rigeligt fin til vores offroad behov. 

Har de også lav-gear og spær? 

Edited by Prodigy
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Prodigy said:

Den ser god ud! Jeg havde håbet på en bil med lidt større 'aftermarket support' men den er stor nok og sikkert også rigeligt fin til vores offroad behov. 

Har de også lav-gear og spær? 

Det finnes aftermarket deler til disse som hevesett og slikt men selvfølgelig ikke så mye som til en Jeep eller Land Rover. Disse har litt til disse bilene https://www.jimnybits.com/  . Og de har lavgir ja men tror ikke de har sperre men det er mulig noe som kan ettermonteres? Legger ved en modifisert XL7 fra youtube så du kan se hva som er mulig :)

 

Og jeg skrev litt om Suzuki XL7 i en post her på forumet når en annen var interesert i disse er litt informasjon om de der se link under.

 

Edited by kimar
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

@Prodigy - Jag har haft en XL-7 och det är relativt mycket bil för pengarna.

Äkta 4x4 med hög och låg, går att köra 2wd på högväxeln ( sparar drivmedel ).

Motorn är ganska trött men man kommer fram.

Hade den med 2 säten så har ingen erfarenhet av lastutrymme med alla säten i.

Menar att det finns ett garage här på forumet om en XL-7?

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde noget dumt i dag, jeg var nede og testkøre en godt slidt  landcruiser 100 serie 4.2TD med 450.000km på spedometeret. Jeg var vild med den! Dog havde den en vane med at børst tænder på 2. Gearet, så det er nok en ret dyr reperation gætter jeg på.. 

  • Like 1
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Akta så du inte blir fast!!

Kostnader för att renovera växellåda (om jag förstod felet rätt) får du väll kolla med lite verkstäder.

Finns det inte något danskt LR forum som kan tipsa om bra ställen? 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Lars 9k said:

Akta så du inte blir fast!!

Kostnader för att renovera växellåda (om jag förstod felet rätt) får du väll kolla med lite verkstäder.

Finns det inte något danskt LR forum som kan tipsa om bra ställen? 

Jo der er et dansk toyota 4x4 forum, jeg må prøve at spørge derinde. 

Den jeg prøvede var på BF Goodrich AT dæk og det var faktisk slet ikke slemt med larm, jeg havde troet det var værre :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo skjønne at du ikke må kjøre rundt og prøve biler. Det er jo livsfarlig, kan jo ende opp med å forelske deg. 😂

Å bytte synkronisering på ett eller flere gir er jo ikke gratis, men heller ikke verdens undergang. Alternativet er jo å bytte til en brukt kasse.

 

BFG AT er kjempefine dekk, både til langturer på asfalt og terrengkjøring. 

Edited by iknutis
Link to comment
Share on other sites

@Lars 9k antar att du bara provocerar ... LR forum!!!??? 👹😱🤬😤😉

@Prodigy 👍 tycker om ditt bilval 😀 finns inte bättre bilar till OL enligt mig. Automat är ju mitt val, men manuell låda har sina fördelar den med. Har du någon pålitlig ej märkesverkstad som kan lösa växellådan åt dig? Om inte kolla med Toyota vad de vill ha för att åtgärda felet, det är ju inte fel att använda vid prisförhandlingen av bilen, men även ge dig en bra uppfattning vad det kostar att få bilen körbar. Kolla även att diff-låsen fungerar på den. 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, MrWIB said:

@Lars 9k antar att du bara provocerar ... LR forum!!!??? 👹😱🤬😤😉

@Prodigy 👍 tycker om ditt bilval 😀 finns inte bättre bilar till OL enligt mig. Automat är ju mitt val, men manuell låda har sina fördelar den med. Har du någon pålitlig ej märkesverkstad som kan lösa växellådan åt dig? Om inte kolla med Toyota vad de vill ha för att åtgärda felet, det är ju inte fel att använda vid prisförhandlingen av bilen, men även ge dig en bra uppfattning vad det kostar att få bilen körbar. Kolla även att diff-låsen fungerar på den. 

Ja jeg prøvede diff låsen ved at aktivere knappen og ikonet tænder i instrumentet, men jeg ved ikke helt hvordan man kan teste om det faktisk fungerer? Jeg har set på YouTube at den elektroniske abs bremse pumpe er vanvittigt dyr til sådan en og jeg syntes den larmede lidt på den.. 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Nu vet inte jag vilka spärrar som sitter i dem, men generellt så skall det märkas en tydlig skillnad om du svänger när du kopplat i respektive ur diffspärrar.

Allra tydligast fram (om den finns) där du i princip inte kan svänga alls med spärren i.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hej alle, god jul 🎄

Lige en kort status opdatering:

Jeg har ikke fået købt min først 4x4 bil endnu, dog har jeg efter 2 uger på Island i sommers i en Toyota 90 landcruiser besluttet at det bliver en Toyota landcruiser jeg skal købe - men da jeg ikke har råd til at betale 16000 danske kroner om året i vej afgift, må jeg vente med at købe til jeg har fået mig et buskørekort - så jeg vender tilbage når det projekt er afsluttet.. 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
On 12/25/2019 at 12:15 PM, Prodigy said:

Hej alle, god jul 🎄

Lige en kort status opdatering:

Jeg har ikke fået købt min først 4x4 bil endnu, dog har jeg efter 2 uger på Island i sommers i en Toyota 90 landcruiser besluttet at det bliver en Toyota landcruiser jeg skal købe - men da jeg ikke har råd til at betale 16000 danske kroner om året i vej afgift, må jeg vente med at købe til jeg har fået mig et buskørekort - så jeg vender tilbage når det projekt er afsluttet.. 

Ja en plan holder indtil man får en ny plan 🤣

- en 4x4 bil er købt nu, det blev en 2015 VW Amarok, MED bagsæder (et sjældent køretøj i Danmark)

Tak til alle som deltog med hjælp og vejledning, 

Jeg opretter en garage tråd til projektet når jeg kommer igang med opbygningen 

received_776931853153080.jpeg

Edited by Prodigy
  • Like 3
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...