Jump to content

Pajero Sport blivande Light off road/overlander


RobertHedblom
 Share

Recommended Posts

On 4/5/2019 at 6:23 PM, RobertHedblom said:

Det som jag har tänkt mig till en början är:
* Någon form av markis på sidan2714.png
* 2" höjning
* Typ 30" eller 31" däck på original 16" fälgar
* Extra batteri med isolator från original batteri
* Diverse belysning i form av LED inne och ute (12 volt)
* En kylbox att förvara lite mat och öl i när man ska ut och campa2714.png
* Eventuellt någon form av takkorg eller liknande
* Snorkel om man hittar någon vettig och relativt billig

Kör med en sport och vart med de första 7 dagarna på SOTen i år, min egna önskelista ser något liknande ut som din (om inte längre) men än så länge kör jag med ca 32" M/T däck, snorkel, lite extra belysning samt plockat av original sidsteps.

Snorkeln är från More4x4 o köpt genom Umeåoffroad.se 👍

Efter 7 dagar i skogen har listan på "vill ha" inte minskat iaf kan man ju säga. Lär följa dig framöver o se om du kanske hittar nått/gör nått man blir inspirerad av 😊

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 7/13/2019 at 12:50 AM, ROCCO said:

Kör med en sport och vart med de första 7 dagarna på SOTen i år, min egna önskelista ser något liknande ut som din (om inte längre) men än så länge kör jag med ca 32" M/T däck, snorkel, lite extra belysning samt plockat av original sidsteps.

Snorkeln är från More4x4 o köpt genom Umeåoffroad.se 1f44d.png

Efter 7 dagar i skogen har listan på "vill ha" inte minskat iaf kan man ju säga. Lär följa dig framöver o se om du kanske hittar nått/gör nått man blir inspirerad av 1f60a.png

Gick runt lite på SOT i Karlshamn med min grabb, önskar att jag hade höjning samt större däck så det kommer nog snart att införskaffas.
Dock blir prio framöver att ut och camp lite med grabben, både på campingplatser och ute i naturen :)
Såg din tråd med och kommer att följa den då man alltid behöver motivation och inspiration :)

 

Är det denna du har på din?

https://www.umeaoffroad.se/index.php?main_page=product_info&cPath=35_196_249&products_id=644

Edited by RobertHedblom
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, RobertHedblom said:

Gick runt lite på SOT i Karlshamn med min grabb, önskar att jag hade höjning samt större däck så det kommer nog snart att införskaffas.
Dock blir prio framöver att ut och camp lite med grabben, både på campingplatser och ute i naturen :)
Såg din tråd med och kommer att följa den då man alltid behöver motivation och inspiration :)

 

Är det denna du har på din?

https://www.umeaoffroad.se/index.php?main_page=product_info&cPath=35_196_249&products_id=644

Jag kör runt utan höjning (än så länge) och går oförskämt bra faktiskt 👍 vi campade i bilen med fällda baksäten bara jag o sambon första 4 dagarna sen var pojken på 1,5 med de 3 sista nätterna, så samtidigt som vi bygger bilen nu så har vi iaf insett nu att vi behöver ändra på boendet...liiiite trångt vart det men fruktansvärt kul o komma ut lite 

 

Men nej det är inte den, "vanliga" pajeron är inte samma som sporten tyvärr och vet inte varför Matte på Umeå inte har med den bland produkterna men maila honom så har han både budget och premium snorkel till sporten. Han är trevlig o väldigt service inriktad så vill man ha nått hittar han det 👍 ...Så önskelistan är lång nu 😂

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, ROCCO said:

Jag kör runt utan höjning (än så länge) och går oförskämt bra faktiskt 1f44d.png vi campade i bilen med fällda baksäten bara jag o sambon första 4 dagarna sen var pojken på 1,5 med de 3 sista nätterna, så samtidigt som vi bygger bilen nu så har vi iaf insett nu att vi behöver ändra på boendet...liiiite trångt vart det men fruktansvärt kul o komma ut lite 

 

Men nej det är inte den, "vanliga" pajeron är inte samma som sporten tyvärr och vet inte varför Matte på Umeå inte har med den bland produkterna men maila honom så har han både budget och premium snorkel till sporten. Han är trevlig o väldigt service inriktad så vill man ha nått hittar han det 1f44d.png ...Så önskelistan är lång nu 1f602.png

Ah det tänkte jag inte på att det inte ska vara samma snorkel till vanliga och sporten, får dra ett mail och kolla.👍

 

Ja med fällda säten blir dem rätt stora bak men kan tänka mig att det blir trångt med 2 vuxna och ett barn faktiskt, jag och grabben är ju själva så då blir det lite mer plats om man stuvar om lite packning och lägger i framsätena.:)

 

Ja önskelistan växer hela tiden😂

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, RobertHedblom said:

Ah det tänkte jag inte på att det inte ska vara samma snorkel till vanliga och sporten, får dra ett mail och kolla.1f44d.png

 

Ja med fällda säten blir dem rätt stora bak men kan tänka mig att det blir trångt med 2 vuxna och ett barn faktiskt, jag och grabben är ju själva så då blir det lite mer plats om man stuvar om lite packning och lägger i framsätena.:)

 

Ja önskelistan växer hela tiden1f602.png

Det går säkert att få den med o passa men inte säkert den följer skärmen och A-stolpen lika väl 🤔 har du v6an i din eller diesel?

Ja precis 👍

Önskelistan växer o plånboken krymper 😂

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, ROCCO said:

Det går säkert att få den med o passa men inte säkert den följer skärmen och A-stolpen lika väl 1f914.png har du v6an i din eller diesel?

Ja precis 1f44d.png

Önskelistan växer o plånboken krymper 1f602.png

Sant, men bättre att köpa rätt om man ändå ska än att modifiera, har V6an i min.

 

Haha, jo det är ju tyvärr så :P

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, RobertHedblom said:

Sant, men bättre att köpa rätt om man ändå ska än att modifiera, har V6an i min.

 

Haha, jo det är ju tyvärr så :P

Det är lite krångel med att få ihop det men då ska du ha samma som jag har 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Lite camping har det blivit i sommar, dock bara på campingplatser men grabben har trivts kalas både i tält och i bilen :)

Första resan till Öland med sonen
IMG-20190722-141739-706.jpg

IMG-20190724-212953-007.jpg

Kaffekokning en tidig morgon på Öland
IMG-20190723-060128-802.jpg
Andra resan till Öland med sonen
20190726-121527.jpg

IMG-20190726-121612-560.jpg

En sväng till Öland till blev det
IMG-20190731-172709.jpg

Edited by RobertHedblom
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Lars 9k said:

Gott att ni kommit ut!!!!

 

Härligt som bara den, tänkte ut å campa denna helgen med men det lovades ju dåligt väder och det har ju faktiskt varit lite tvivelaktigt om man säger så.

Får ut nästa helg kanske, å så helgen efter med grabben om vädret tillåter :)

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
14 hours ago, RobertHedblom said:

Härligt som bara den, tänkte ut å campa denna helgen med men det lovades ju dåligt väder och det har ju faktiskt varit lite tvivelaktigt om man säger så.

Får ut nästa helg kanske, å så helgen efter med grabben om vädret tillåter :)

Hmm.. vi ligger i taktältet just nu hemma hos syrran, 50-års kalas till 03 i natt.

Ok väder men blåsigt, har man tältet på bilen kan man ju lika bra använda det och slippa köra...

Häng med upp på Expon!

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Lars 9k said:

Hmm.. vi ligger i taktältet just nu hemma hos syrran, 50-års kalas till 03 i natt.

Ok väder men blåsigt, har man tältet på bilen kan man ju lika bra använda det och slippa köra...

Häng med upp på Expon!

Vill inte ut i spöregn och annat med en rastlös 5 åring när man själv är lite lätt rastlös emellanåt med, därför blev det inget denna helgen.

Men nu till helgen så blir det nog en runda någonstans, vet inte var bara.

 

När och var är den?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
1 hour ago, RobertHedblom said:

Vill inte ut i spöregn och annat med en rastlös 5 åring när man själv är lite lätt rastlös emellanåt med, därför blev det inget denna helgen.

Men nu till helgen så blir det nog en runda någonstans, vet inte var bara.

 

När och var är den?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Bilen går in i garaget :P Haha

mb8aal40j6gk2dk07rf9kb7t

Hjullager på höger sida byttes för ett par veckor sedan

zbf97dieuvrifqwz3r5d04m537rx8pj6fakilfq4te6j0v

Idag så skulle jag byta slavcylindern till kopplingen som la av förra helgen, det är den nedre på bild som är den nya, den passade inte visst. Så ny är beställd, hoppas den passar.

v7y6sx46jl8rynye4ar0qzf

Så om någon är intresserad av en ny slavcylinder så är här artikelnumret på den, kostar 167kr från autodoc plus frakt så ge bud ;)

i7zex6a8l9nu15czbozhe631

Edited by RobertHedblom
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då va Pajeron besiktigad med, dock inte helt rent papper.

2a på ojämn bromsverkan pga anliggande broms vänster fram så det blev per automatik 2 st 2or.
Sen så va det rost i ramen vid bakre länkarmsinfästning på vänster sida, dock ingen 2a på detta då det inte va tillräckligt mycket för det även att jag nästan försökte få han att sätta en 2a på det då jag tyckte det va rätt allvarligt. Å så påpekade dem att bromsbeläggen bak va mer eller mindre slut dock ingen 2a på det heller.

SÅ, nya belägg fram + bak beställda så man kan byta belägg runt om samt smörja upp alla oken med lite extra smörjning på vänster fram så det slutar att kämpa emot (kärva) 
Material till att svetsa ramen får nog införskaffas via min ena morbrors jobb, mäta vad som behövs och sen kapa ur från någon U-balk eller liknande och sen blir det svetsning av det hemma hos en polare nästa gång han har ledig helg från både jobb och barn.

Har tyvärr inga bilder på något i dagsläget men får väl försöka att ta några när jag ska byta belägg och smörja bromsok, ska även krypa under och ta bilder på rosten då också.

Och ja, lite tektyl här och var får det bli samt att försiktigt stålborsta ramnumret/chassinumret och klarlacka det då det va precis så att besiktningsteknikern hittade och såg det.

 

Trevlig helg alla.

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 12/7/2019 at 11:39 AM, Lars 9k said:

Låter som en bra plan och inte alltför tråkiga 2:or.

Ta med grabben ut och säg hej på vårt julbord, vi kommer att vara kring Ivösjön.

Det hade varit trevligt Lars men på Lördag så blir det att försöka fixa bromsarna om vädret tillåter och delarna har kommit så det blir nog inte att åka några längre sträckor då.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då va beläggen fram bytta samt vänster bromsok motionerat så jag tror att det ska funka.
Beläggen bak byter jag nog hos en polare i samband med rostlagning som eventuellt blir nyårsveckan.

okwjp7dzrcque1odzwc5490

Oket borta, beläggen va ju lite slitna

8n6miz9tc3bav5v2mgwq7oy

Men bör la gå å använda ett tag till ;)

rqh576iu3m905r7v9c31j8n1

Nya vs. gamla :P

e8kglsix6o5zzy4l8d0k88

Såhär blir man av med låsmuttrar som man saknar hylsa till, Biltemas 12-kants 19mm hylsa, tillräckligt kass kvalite för att kunna slå på

k26sw0tmksoao7j75cz2oas6

Sen så är det ju detta lilla problem som ska åtgärdas med, detta är bakom länkarmsinfästningen vänster bak

yq24wfzsx7zbphtkrrz4zjf

Och här är framför länkarmsinfästningen vänster bak

Edited by RobertHedblom
  • Thumb up 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Då va vänster bromsok bytt, luftat och provkört.
I vanligt ordning så är jag alldeles för dålig på att ta bilder pga skitiga nävar och glömskhet när jag väl sätter igång med att skruva.

Men det verkar funka nu.

Bara svetsa rosten kvar och byta belägg bak men det är inget som bilprovningen bryr sig om på ombesiktningen så det tas när polaren har tid och är ledig från jobb och barn.

På måndag så blir det i alla fall ombesiktning så får man hoppas på att bromsarna tar som dem ska på båda framhjulen.

 

God fortsättning på er alla.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Funderat och funderat mellan några öl.

Behöver ut å campa mer i år, både själv och med grabben som i år blir 6 år gammal och gillar att campa, framförallt med Pajeron :P

Dock så har jag inget vettigt tält. Vill ha något som är snabbt och lätt att sätta upp, vattentätt och inte "plastigt".
Kollat på "swags" från Australien men svårt att hitta som skickar till Sverige.
Även kollat på taktält, delvis från Outdoordays i Jkpg men vet inte om det är något för mig då jag samtidigt använder bilen till vardags ibland och inte har något sätt att plocka av ett taktält smidig hemma för förvaring.

Någon som kan rekommendera något vettigt tält eller är det kanske taktält man ska satsa på ändå?
Alla tips mottages och jag är inte rädd för att beställa från andra länder om det behövs :)

 

Gjorde även en tråd i Utrustningsdelen av forumet så svara gärna där annars då det kanske kan hjälpa andra med :)

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...