Jump to content

Paket scam - varning!


CampForCer
 Share

Recommended Posts

Tänkte jag kunde skriva ner en liten varning för försök till bedrägeri.

Många av oss köper saker online och väntar sedan på leverans. I vissa fall så länge att man nästan inte minns vad, eller från vilken leverantör.. .Eftersom jag har ett tiotal paket på väg in, med leverans hem, är jag beredd på det mesta  :-) 

På morgonen idag ringde det från ett okänt nummer, från Polen. Mycket oljud och snack i bakgrunden. Halvdålig engelska och inte helt lätt att höra. Fick fråga en extra gång vilket företag de ringde från. Tydligen var det en leverans hem som inte kunde levereras till dörr då lastbilen var alltför lång, 17m trailer. Gjorde upp om att de skulle skicka ett SMS med paketets format och vikt, samt tid när paketet på förmiddagen var i området. Jag skulle därefter svara på SMS med lämplig gata/plats att möta leveransen. OK

Tjugo minuter senare kom det ett SMS.   (Ursäkta de monsterstora bilderna nedan)

1746966243_2019-05-0909_34_24.thumb.png.13c8dc242d214403427037a41de79cb1.png

 

Klickade på denna länk och kom till en sida med info från "Pos tNord"...

Liknande, men inte samma, som vi i Sverige får när vi har paket på väg in från länder utanför EU (läs Kina) och tull och hanteringsavgift måste betalas innan Post Nord levererar.

Notera webadressen...   Inga länkar i websidan fungerar, Skicka, Ta emot, Företagslöningar etc...

Paketets nummer var redan prydligt ifyllt  :-D 

4081051_2019-05-0909_36_12.thumb.png.40e7a364f304ad59b9ae95cdfc85e135.png

 

Därefter kom det fram info om att frakt inte var betald och att det behövdes ytterligare 49kr.

807017854_2019-05-0909_36_01.thumb.png.152e9247fb95b05e1522c46e422a7e42.png

 

Sedan det "farliga" där man ombeds ange info och betala...

1308377820_2019-05-0909_34_19.thumb.png.47f0f424adb77300c0af6ada4760c5ae.png

 

Funderade på om detta VERKLIGEN kunde stämma. Sjukt skumt när jag precis gjort upp med leverantör/speditionsbolag om att få just ett SMS - och JUST NU !!

Hur som helst Googlade jag upp detta och det är fet SCAM.  Finns mycket info, bl.a. här:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1548997-varning-for-bluff-sms-tracktrace

Tänkte bara det kan vara bra att vara lite vaksamma när vi handlar och agerar i vardagen.  :-) 

 

...och jodå - en timme senare kom min leverans på riktigt. Chauffören från den polska lastbilen ringde och väntade i kvarteret  :-D 

Edited by CampForCer
  • Like 5
  • Thanks 2
  • Thumb up 1
  • Angry 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

En del av det riktigt ”spännande” som borde vara värt en polisanmälan är ju , var är triggern?!

Vem/vad meddelar avsändaren av detta SMS att det är läge att skicka ut det, samt vad som skall stå i de olika delarna??!

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Lars 9k said:

En del av det riktigt ”spännande” som borde vara värt en polisanmälan är ju , var är triggern?!

Vem/vad meddelar avsändaren av detta SMS att det är läge att skicka ut det, samt vad som skall stå i de olika delarna??!

Ja, man undrar ju...   Någonstans brister det i kedjan av säkerhet.   Dock hade just det paket-numret "SE-....." inget med min försändelse att göra. Bara påhittat. Dock har de ju fått nys om väntande leverans, samt även mitt mobilnummer   😕 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, CampForCer said:

Ja, man undrar ju...   Någonstans brister det i kedjan av säkerhet.   Dock hade just det paket-numret "SE-....." inget med min försändelse att göra. Bara påhittat. Dock har de ju fått nys om väntande leverans, samt även mitt mobilnummer   😕 

Random, garantert. Av og til treffer de folk som ikke venter leverans, andre ganger (som nå) treffer de blink. Men det er ingenting å bekymre seg for.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Premium Member

Inte random, det där är satt i något system!

Jag fick ett likadant idag, samma dag landade ett ebay packet i brevlådan som jag väntade på.

Kom som SMS med avsändare ”Packetinfo” jag kunde inte se mer i min iPhone, varken nummer eller annan info.

Allt skrivit på ok svenska.

Lite för mycket sammanträffande för att det skall vara en slump.

Så håll koll på vad som dimper in, sen ledde länken till samma ”tjänstesida” som @CampForCer fick.

Edited by Lars 9k
  • Like 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Lars 9k said:

Jag fick ett likadant idag, samma dag landade ett ebay packet i brevlådan som jag väntade på.

Lite för mycket sammanträffande för att det skall vara en slump.

Både ja og nei. Siden du skriver den kom i postkassen var den kanskje sendt som Prime Express fra utlandet, eller et annet ‘brev-produkt’?

Isåfall er ingen informasjon om deg som mottager registrert noe sted digitalt, annet enn hos avsender og i tollen dersom den var tollpliktig. Slike sendinger registreres ikke digitalt hos noen transportører.

På ‘pakke-produkter’ som i Norge heter Bedriftspakke og Servicepakke registreres all info om mottager digitalt og pakken kan spores i alle ledd. Men kravene til digital sikkerhet på slikt er sykt strengt, så sjansen er fortsatt større (mener jeg) for at det er tilfeldig.

Det viktigste man kan gjøre for å unngå scam er å ikke legge ut telefonnummer og epost-adresser på det åpne nettet, som forumer. Mange internasjonale forumer og nettsteder kan også hackes slik at medlemslister kommer på avveie, men de fleste slike lister inneholder kanskje bare nick, epost-adresse og passord.

Selv mener jeg å være langt over snittet flink til dette, men jeg får stort sett ett varsel i året om at noen har prøvd seg inn på google-kontoen min fra Laos eller Kina. 😀

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

På försändelsen stod på etiketten, förutom namn och adress även mitt mobilnummer, samma som fick SMS. Vet inte om det kan vara den vägen det triggas men vi kan väl se om det är någon annan som råkat ut, eller kommer att råka ut, för samma sak.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Andreas.E said:

Inget tlf-samtal här, men jag fick också en sådan sms för ett par dagar sedan, men nu väntar jag inga paket så droppade att klicka på länken. 

What!?  Skippade du länken?  Men DÅ blir det ju aldrig något skoj...! 🤣

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, iknutis said:

Både ja og nei. Siden du skriver den kom i postkassen var den kanskje sendt som Prime Express fra utlandet, eller et annet ‘brev-produkt’?

Isåfall er ingen informasjon om deg som mottager registrert noe sted digitalt, annet enn hos avsender og i tollen dersom den var tollpliktig. Slike sendinger registreres ikke digitalt hos noen transportører.

På ‘pakke-produkter’ som i Norge heter Bedriftspakke og Servicepakke registreres all info om mottager digitalt og pakken kan spores i alle ledd. Men kravene til digital sikkerhet på slikt er sykt strengt, så sjansen er fortsatt større (mener jeg) for at det er tilfeldig.

Det viktigste man kan gjøre for å unngå scam er å ikke legge ut telefonnummer og epost-adresser på det åpne nettet, som forumer. Mange internasjonale forumer og nettsteder kan også hackes slik at medlemslister kommer på avveie, men de fleste slike lister inneholder kanskje bare nick, epost-adresse og passord.

Selv mener jeg å være langt over snittet flink til dette, men jeg får stort sett ett varsel i året om at noen har prøvd seg inn på google-kontoen min fra Laos eller Kina. 1f600.png

Haha.  Känner igen...

Lägger heller aldrig ut telefonnummer eller email i något forum eller likn - ever!

Handlar mkt saker online privat o i jobbet, nästan sedan tiden före AltaVista :-D 

Svårt att veta säkert, ibland känner man att det läcker någonstans. Andra gånger håller jag med om att det troligen är slumpen, på samma sätt som de käcka samtalen fr ”Microsoft Support” eller likn.

Hur som helst är nog alla överens om att man läser webadresserna för länkar NOGA och att man knaaaaaaaappppppast skickar betalning med sina kortuppgifter...  :-D 

Vaksamhet helt enkelt

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg må ta ganske mange support-saker på vårt kontor og derfor får jeg mange legitime telefoner fra India.

Med mindre de sier ‘I’m carring flom Windows’, kan det tidvis være vanskelig å skille de ekte fra de falske..

Link to comment
Share on other sites

Väntar också på paket (Ebay) och fick idag ett sms ang att de inte kunde leverera pga ofullständig adress.
Hade jag inte läst om paket-scam här hade jag garanterat klickat på länken.

Frågan är om det är en tillfällighet, om inte, hur kan de veta att jag väntar paket? ¬¬

  • Angry 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...