Jump to content

Taktält vs Släp


swedak
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Mitt första inlägg på detta forum.

Har intresse av att skaffa ett taktält.

Men det skapar ju en del luftmotstånd under körning.

Men om jag monterar det på ett släp efter bilen.... Vad skulle vara mest ekonomiskt??

Visst tillkommer extra avgifter på båt, vägtullar mm. Men bränslemässigt, vad skulle vara bäst.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Välkommen!

Lite pest eller kolera. Med släp så får du, som du själv skriver, högre avgifter på båtar etc. Du får köra begränsat fort - inte det att den genomsnittliga Overlandingbilen är något fartsmonster i utgångspunkten - 80km/h förutom de väldigt lätta släpen som är godkända för 100km/h.

De flesta ekipagen ser väl ut som min bil - allt för mycket skräp på taket och aerodynamiskt som en tegelsten. Men efter att ha " forskat " ett par tusen mil eller så, så är min konklusion att hastighet är viktigare än luftmotstånd till en viss grad. Min bil har marschfart runt 90. Allt över 90 kostar massor av diesel per mil. Det går fint att ligga 110-120 på autobahn men då drar bilen 1,5-1,6 liter per mil och jag njuter väldigt lite av turen. Om jag lägger mig i 90-95 så är det en helt annan femma och förbruket går ner med, i bästa fall, en halvliter per mil. 

Mina 2 cent.

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

På min bil så øker taktelt og tur utrustning forbruket med ca 0,4 pr mil. Dette takteltet er er av typen hard shell så det er mer aerodynamisk enn  soft shell typene. Og når det kommer til tauing og forbruk så kommer det helt an på hva en tauer en liten tilhenger eller combi camp vil nok ikke gi mye økning på forbruk mens en stor tung campingvogn vil det.

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Wiberg said:

... min konklusion att hastighet är viktigare än luftmotstånd till en viss grad. ...

Samma sak med släp, det är hastigheten som är det avgörande. Skillnaden mellan 80-90 km/h i Skandinavien och 100-110 km/h på Autobahn är ca 25% högre förbrukning hos mig. Släp eller taktält är ifrån mitt perspektiv mera en avvägning mellan att sova bekvämare med mer plats (även för bagage) och svett utbrott när det börjar bli trångt på småvägar

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når jeg har taktelt hengeren etter jeepen, så bruker jeg som regel litt mindre drivstoff. Å det pga jeg kjører roligere, på motorveien så setter jeg cruise kontrollen på litt over 80, å som regel blir jeg liggende etter en trailer som holder grei fart. Også når jeg kjører på veier som har 80 fartsgrense så kjører jeg litt forsiktigere med hengeren.  

Hadde jeg hatt teltet å taket, ville jeg nok kjørt mere likt sånn jeg kjører til vanlig, å da hadde forbruket blitt deretter.

Men det jeg liker mest med telthengeren, er at det blir litt mer trikki å kjøre på kronglete steder. Å at man kan sette camp å bruke jeepen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar. Lutar åt att skaffa ett släp att bygga om. 

Vet någon om man får korta av ett slöp. Menar efter axeln. Tror ej man får korta av avstånd mellan handske och axeln. 

Edited by swedak
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min plan är i alla fall att montera taktält på min nyförvärvade BVKÄRRA 1922 så man inte behöver packa ihop campen för att ha lite skoj på kvällen eller handla/tanka exempelvis. :)

Höjden på ekipaget är ytterligare en anledning för mig, jag vill ju inte röja kraftledningsgator när man drar fram i skogen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 6/2/2019 at 5:16 PM, Lars 9k said:

OM man skall ha släp skall det vara minst lika högt som bilen och gärna långt och tungt också!! 🤪

 

Lars er på sporet.. 

Om man skal tynges ned med en henger, tænker jeg den skal være stor og tung :-) 

Vi har tagtelt og awning og om man bygger teltet på en trailer ? bør man så ikke også have awning der, så man ikke behøver pakke den ned også ?

Det er fin trailer @Marius Myhre har lavet, den vil jeg gerne se i virkeligheden.

Problemet for os er at vi nok ikke vil trækker en henger igennem noget som f.eks. vores tur til polen (se galleri eller reisetråd) eller begrenses til 80 km/t

Om jeg skulle gå henger veien, vill jeg bygge noget som den her... med lidt flere tilføjelser

45036064996953914.jpg

 

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Helt enig med dig Jesper. Om jag nu ska ha en vagn bakom bilen så ska den ha allt + en app som styr det ;) . Med det sagt - Marius är på god väg. Väntar till du är klar så kör jag en copypaste ;) .

  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Har nu äntligen fått tummar loss och öppnat plånboken och införskaffat ett taktält.

Min fråga är för er som ej har det fast monterat på taket alltid...Hur har ni löst frågan om att ta av och sätta på tältet på bilen?

Min tanke är att ha nån typ av hissanordning  för takboxar och sen lossa takräcket för bilen och hissa upp den i taket när det ej ska vara monterat

 

Släng gärna in bilder och ideer på era lösningar.

Edited by swedak
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

@swedak - monterar på det i början av året med hjälp av grannar eller kamrater & monterar av det i slutet av året med hjälp av grannar eller kamrater :D .

Om det går som det ska så blir det nytt garage i år med en talja i taket.

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Biltemawinch i taket. Väldigt nöjd... :) 

4 hours ago, swedak said:

Släng gärna in bilder och ideer på era lösningar.

För att återgå till ämnet så försöker jag få till en offert från Humbauer på en liten trevlig vagn med alulåda som man kan bygga vidare på. De verkar inte vilja sälja någon... Skulle jag få väckt dem kommer det så småningom i min tråd.
Breddad axel, förlängd dragstång och hjul matchande bilen är tanken. Det paket med tält och markiser jag hissar av bilen vill jag kunna släppa rakt ner på släpen. Vid transport ska tältet ligga lågt och vara möjligt att hissa upp inför natten. Största anledningen att hissa upp det vid camp är då för att markiserna ska hamna i rätt höjd.

Edited by Per Pettersson
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Per Pettersson said:

Jag har en Thule-hiss jag använt tidigare. Den klarar både bredden på min plastlåda idag och tyngden på det gamla tältet. 1f44d.png

Typ denna??

 

https://www.autoexperten.se/tillbehor/takboxar/tillbehor-takbox/multilift/?gclid=CjwKCAiAnfjyBRBxEiwA-EECLFqsAVojfS2F9RbyjtOxo86dEjau6bfduzeO9zhBLvGo7zHnqOrd6RoCNo8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag och @Hanna tar antingen hjälp av barnen eller nyttjar vi en talja som jag fäst i ett träd utanför garaget.

Lite vansklig att få på plats.

3B9BD3BA-AF4C-4B3F-8C97-F9A915FA9C3D.thumb.jpeg.04f3ed2e64dbaf88cce5d063d158828d.jpeg

 

Vikt som barlast så kroken kommer ner när man halar.

A9BDA18B-2886-459E-BF19-C67194871D9B.thumb.jpeg.b81cf1047f54dd4dac683c67b00f603a.jpeg
 

Två rundslingor av rep som vi lägger om tältet.

22DFF014-BF6E-4CB6-A85B-90346509A87E.thumb.jpeg.9e141cc523f5b2a6704eac9e62c194e9.jpeg

 

Bara att backa under..
4047FE25-9A32-44B3-847C-89F907FD196B.thumb.jpeg.01aaf6b23d8624ad5cbc56ab01438805.jpeg

 

En sådan här talja från Biltema.
92902481-F686-4668-9982-52EF8B8E68FE.thumb.png.444d288f58d97e1e0c8fe2da2fa5436c.png

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Lars 9k said:

Jag och @Hanna tar antingen hjälp av barnen eller nyttjar vi en talja som jag fäst i ett träd utanför garaget.

Lite vansklig att få på plats.

3B9BD3BA-AF4C-4B3F-8C97-F9A915FA9C3D.thumb.jpeg.04f3ed2e64dbaf88cce5d063d158828d.jpeg

 

Vikt som barlast så kroken kommer ner när man halar.

A9BDA18B-2886-459E-BF19-C67194871D9B.thumb.jpeg.b81cf1047f54dd4dac683c67b00f603a.jpeg
 

Två rundslingor av rep som vi lägger om tältet.

22DFF014-BF6E-4CB6-A85B-90346509A87E.thumb.jpeg.9e141cc523f5b2a6704eac9e62c194e9.jpeg

 

Bara att backa under..
4047FE25-9A32-44B3-847C-89F907FD196B.thumb.jpeg.01aaf6b23d8624ad5cbc56ab01438805.jpeg

 

En sådan här talja från Biltema.
92902481-F686-4668-9982-52EF8B8E68FE.thumb.png.444d288f58d97e1e0c8fe2da2fa5436c.png

 

Förvarar du tältet hängande där när det ej används 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
8 hours ago, swedak said:

Förvarar du tältet hängande där när det ej används 

Hmm....., det vore kanske en idé!

Fast hitintills har vi burit in det och lagt det på en hylla uppe vid taket i garaget, säkrat med en rem.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...