Jump to content

Utrustning för gott Kaffe på turen!


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Vad använder ni för utrustning till ert kaffe?

Efter att ha sökt på ”kaffe” på forumet inser jag det självklara, kaffe är viktigt för många Overlanders!

Jag letade en god stund innan jag hittade inlägget där @blackstream och jag redogjorde för vår kaffebryggning och  @Wiberg berättade om fruns espresso och sitt eget kokkaffe. 😁

 

Jag och @Hanna använde en Fiskars pressokanna fram till förra helgen då den åkte i marken under en nattlig diskning med krossad kanna som resultat.

9ED3ADEE-3696-47B6-B94E-3830D428B46B.thumb.jpeg.642aee23879df4951d2319325f510682.jpeg

 

Då den fixat oss många goda koppar kaffe så fick det bli en ny liknande.

 Denna gång blev det en 0,8 L Javapress från GSI Outdoors med kanna i plast.

4BA0473B-59AB-499B-98CF-FD4484FD18A6.thumb.jpeg.865047febdc132d64e83bdf927825f1b.jpeg

Rymmer lite mindre men är betydligt robustare och håller nog även värmen lite bättre då den är försedd med ett isolerande  fodral och ett betydligt tätare lock än det på vår gamla från Fiskars.

Recension kommer efterhand!

Fyll nu på i tråden med era varianter på turen!

Allt från inverterdriva kaffemaskiner med inbyggd mjölkskummare till den enklaste pannan direkt över elden!!

 

Edited by Lars 9k
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Urberg espresso maker . 

Fungerar helt ok men bättre om man fått med två koppar :) 

Gummipackning mellan ”rör” och behållare slits fort. Inne på nr 2 utav 3 medskickad. 

Annars kör vi med kokkaffe och en trangia kaffepanna. 

 

 

 

90C5C0F2-E236-4410-AB6B-8FEBA2EF0E01.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Mitt bidrag då:

Kaffevatten till Far - Instant Coffe = Instant Time out :D . Bialetti till Mor - med en skvätt mjölk ;) .

Bilden från Comosjön, Italien i 2017 - på väg till Pyrenéerna.

20170706_083101.thumb.jpg.811d919bc34362ca9c6d3218aa1dac5c.jpg

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Presskanne er etter min mening et veldig godt alternativ når man forlater hjemmets kaffemaskin, og Biltema har fått en i metall i sitt sortiment.
Veldig bra, den knuser ikke og i tillegg har den doble vegger så den holder på varmen.
Den kom vel i fjor, og var et velkomment alternativ til å knuse en eller to glasskanner i året, og til 279,- er den et kupp.

Jeg har en i båten og en i bilen, og måtte gi en til min mamma som syntes den var så praktisk etter at hun så min i båten 😄

https://www.biltema.no/hjem/kjokkenartikler/kaffepresser/kaffe-tepresse-2000037251 

Edited by CSSGT
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...