Premium Member Lars 9k Posted June 23, 2019 Premium Member Share Posted June 23, 2019 (edited) Nu börjar planerna för sommaren ta plats. Förutom lite småturer blir den längre resan lite av en repris från 2016. Planen är att köra SOT Sweden Offroad Tour ett antal dagar med start 4/7 för att sedan 11/7 vika av mot Bergslagen och därefter Norge. I Norge är det först Trysilälven och sedan Jotunheim och topparna där som hägrar. Vi räknar med att köra in i Norge kring den 15/7. Hoppas få koll på platsen för campen under höstturen 2018 och ligga där en natt. Vi undrar dock hur möjligheten är att komma nära Galdöpiggen och Glittertind med bil? Hittat en del spår på kartan, men frågan är om de är bomade eller rent av bara vandringsleder? Fler tips på intressanta platser i området eller fler lämpliga platser för camp tas gärna emot. Vill någon hänga med på delar eller hela turen så är det bara att hojta. Edited June 23, 2019 by Lars 9k 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted June 23, 2019 Moderators Share Posted June 23, 2019 Behöver du GPX på camperna Lars? Skickar dom på PM i så fall . Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted June 23, 2019 Share Posted June 23, 2019 Du kommer nært begge fjell med bil, men fjellene ligger i nasjonalpark og områdene er såvidt jeg vet regulert, som alle turistområder. Dvs endel stengte veier. Begge fjell har en offisiell adkomst. Vei til Galdhøpiggen; https://www.visitjotunheimen.no/aktivitetar/fyrst-og-fremst-galdhopiggen-p4343693 Vei til Glittertind; https://ut.no/turforslag/116787 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 23, 2019 Author Premium Member Share Posted June 23, 2019 (edited) 2 hours ago, Wiberg said: Behöver du GPX på camperna Lars? Skickar dom på PM i så fall . Tack för det @Wiberg men @Andreas.E var snabbare. 😄 Fick koordinaterna för er camp på Jotunheim av honom. Edited June 23, 2019 by Lars 9k 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 26, 2019 Author Premium Member Share Posted June 26, 2019 (edited) Vi avser köra SOT med taktältet på vårt släp för att slippa köra offroad med taktält och all packning i bilen, men skulle helst vilja parkera det någonstans kring Norska gränsen för att slippa släpa på det inne i Norge. Planen är i så fall att kroka på det igen på vägen hem. Så frågan är om någon här på forumet har, eller känner till någon bra plats, där vi skulle kunna ställa släpet någorlunda säkert under en knapp vecka? Planen är att köra in i Norge via V62 Sysslebäck eller V66 Sälen. Så en plats någorlunda längs vägen i Sverige eller en bit in i Norge vore toppen. Edited June 26, 2019 by Lars 9k Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnE Posted June 27, 2019 Share Posted June 27, 2019 12 hours ago, Lars 9k said: Vi avser köra SOT med taktältet på vårt släp för att slippa köra offroad med taktält och all packning i bilen, men skulle helst vilja parkera det någonstans kring Norska gränsen för att slippa släpa på det inne i Norge. Planen är i så fall att kroka på det igen på vägen hem. Så frågan är om någon här på forumet har, eller känner till någon bra plats, där vi skulle kunna ställa släpet någorlunda säkert under en knapp vecka? Planen är att köra in i Norge via V62 Sysslebäck eller V66 Sälen. Så en plats någorlunda längs vägen i Sverige eller en bit in i Norge vore toppen. Ni kan ställa släpet vid familjens stuga i Sälen. Står tryggt och bra där, avsides med absolut noll trafik. Jag rullar för övrigt med tält mot Norge runt den 12e och blir där borta i kanske 10-12 dagar nånstans. 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 27, 2019 Author Premium Member Share Posted June 27, 2019 Kanon, stort tack, visst är forumet fantastiskt! Tar detaljerna via PM. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanna Posted July 3, 2019 Share Posted July 3, 2019 (edited) Då är vi på rull norrut igen. Allt lastat och denna gången får släpen följa med. Kom iväg senare än vanligt och vad som var tänkt, men vi ska inte så långt denna första etapp. Första stoppet blir Offroadbanan i Osby. Edited July 3, 2019 by Hanna 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertHedblom Posted July 4, 2019 Share Posted July 4, 2019 Ses kanske i Karlshamn på Söndag, beroende på vädret så kanske jag och grabben åker dit och tittar lite då vi ändå är där med mina föräldrar och syrran med familj på semester en vecka 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 4, 2019 Author Premium Member Share Posted July 4, 2019 35 minutes ago, RobertHedblom said: Ses kanske i Karlshamn på Söndag, beroende på vädret så kanske jag och grabben åker dit och tittar lite då vi ändå är där med mina föräldrar och syrran med familj på semester en vecka Trevligt, men skall ni bara titta, inte köra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 4, 2019 Author Premium Member Share Posted July 4, 2019 (edited) Dag ett Offroadbanan Osby Vi anlände hit kring klockan 23 så det blev en kort ”kväll”. Tanken är att köra litegrann, men det är inte fokus, utan mest att hälsa på Jonas och lämna lite grejer till honom. Dagens utsiktsbild. Ganska tomt på parkeringen kl 08:30, får hoppas det snart lite trängre. Några till blev det innan förarmötet. Totalt blev det dock inte mer än ca 10 bilar, UTV och ATV. Peter Öjerskog i sin ZJ, Peter som för 24 året arrangerar touren. Ett par som siktar på att köra hela touren, 18 dagar. Ett danskt par i sin XJ, paret träffade vi även på Rindizträffen. Till höger Morgans, en gammal offroadrävs, ATV. Par i ZJ, Peters samt en av Jonas, ägaren till Offroadbanan. En tgb 13 med utanpåliggande bur. Vårt lilla läger. Hanna konstaterade att höger framhjul fortfarande tog i skärmkanten, om än mindre än tidigare. En dansk Defender roade sig. Det finns en ganska rejäl backe på Offroadbanan, ganska lätt att komma upp för vid torrt väder, ett helsicke när det är blött. Jag har dock haft problem tidigare men idag gick det bra. Morgan beundrar en klättrande ZJ. Även Defendern klättrade upp. Vid näste flex konstaterade vi att även vänster framhjul tog i, bara till att kapa liiite till. En dansk Toyota testade att flexa. Ärligt talat kom han inte så högt innan han fick diagonalspinn när vänster bakhjul lyfte. Lagom till det var dags att tända grillen började regnskurarna rulla in. Jag fick hoppa in och fixa grillen få Jonas gick förhinder. Det blev (tyvärr) inte specielt trångt kring grillen. En extra kompis ville gärna inspektera Jeepen. Då regnet tilltog under eftermiddagen beslutade vi oss för att köra vidare. Här passerade vi Osby kyrka. På väg söderut i regnet. Vi landade hemma!! Då vi konstaterat att det knäppte/smällde ganska mycket från framaxeln vid sväng och belastning beslutade vi oss för att köra hem och fixa det. Min misstanke från tidigare felsökning var att det kärvade i ett av ledlagerna till styrstaget. Lagerna som jag beställt låg hemma i garaget så vi tyckte att det var lika bra att köra hem och byta det innan vi körde vidare. Här plockade jag av ledlagret/unibalen som jag trodde orsakade missljudet. Det visade sig dock vara fel. Det smällde och knakade lika mycket efter bytet och det demonterade lagret kändes dessutom helt ok. Förnyad felsökning, denna gång med mig under bilen medan Hanna svängde, visade på att det var övre fäster till Panhardstagets infästning som var löst. Vid belastning flyttade fästet, som är skruvat fast i karrossen, sig några mm och orsakade missljudet. Efter att skruvarna blivit spända försvann missljudet totalt! En annan bonus med att vara hemna under eftermiddagen var att UPS kom med ett packet som vi väntat på. En ny markisförlängare som skall komplettera den vi har sedan tidigare. Då vi avser använda den gamla som vägg, tillsammans med kederlister från James Baroud, som jag fått av @Per Pettersson. @Hanna fixade till en pizza i ugnen samtidigt som hon hjälpte mig att skruva. Efter en middag hemma styrde vi åter norrut i regnet. Sista biten in mot Mölleröd. Kvällens camp som vi nådde efter att ha letat en stund. Vi hoppas att vi är på rätt plats, det vill säga samlingsplatsen för morgondagens träff. I den här hörnan stod vi ganska skyddade från den kraftiga vinden. Det fortsatte dock att regna medan vi satte upp tältet så vi valde att lägga oss direkt och skippade kvällsmyset under markisen. Edited July 4, 2019 by Lars 9k 10 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertHedblom Posted July 4, 2019 Share Posted July 4, 2019 9 hours ago, Lars 9k said: Trevligt, men skall ni bara titta, inte köra? Vet inte, har inte bestämt mig än hur det blir faktiskt. Vet inte alls hur det ser ut där och jag har ju fortfarande originaldäck på bilen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 4, 2019 Author Premium Member Share Posted July 4, 2019 42 minutes ago, RobertHedblom said: Vet inte, har inte bestämt mig än hur det blir faktiskt. Vet inte alls hur det ser ut där och jag har ju fortfarande originaldäck på bilen Förstår din tvekan, har du möjlighet att köra i Vånga på måndag? Det lär vara ett ”enkelt och tråkigt” grustag. Det vill säga perfekt för en bil som man är rädd om!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertHedblom Posted July 4, 2019 Share Posted July 4, 2019 5 minutes ago, Lars 9k said: Förstår din tvekan, har du möjlighet att köra i Vånga på måndag? Det lär vara ett ”enkelt och tråkigt” grustag. Det vill säga perfekt för en bil som man är rädd om!! Ska vara i Karlshamn hela veckan med grabben, mina föräldrar och syrran och hennes familj. Får se om man kanske kör i Karlshamn eller inte, beror på vädret och hur det ser ut där. Har haft fullt upp idag annars så hade jag tänkt köra till Offroadbanan i Osby och kikat lite, bor inte så jätte långt därifrån nämligen 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 4, 2019 Author Premium Member Share Posted July 4, 2019 (edited) Dag två Möllerödsfältet Hässleholm Natten var rejält regnig fram till ca 02 och väckte oss stundtals. Sen drog fåglarna igång en kakafoni av fågelsång kring 04, men när klockan ringde vid 08, var det till en härligt solig morgon vi kunde stiga upp!! Dagens utsiktsbild från sovrummet. Hanna igång med frukostbestyren. Det är nästan snudd på bordsservering, det vore synd att klaga på hur bra det är. Denna dag fylldes parkeringen betydligt snabbare. Till vänster Lennart med sin fina AEV Jeep och till höger Anders från arrangörerna Hässleholms MK, tuffa Camel Trophy Land Rover. Peter Öjerskog på plats. Härlig blandning på fordon. Förarmötet hölls punktligt kl 10:00. Dagens körområde, Mölleröd. Här har det genomförts träffkörning sedan 1991, då första Terrängtouringträffen hölls här. Dock hade det bedrivits militär körutbildning sen långt tidigare och det fortsatte till Garnisonen lades ner år 2000. Som ystra kalvar drog vi ut i skogen. Vi blev ett ganska stort gäng Jeepar som körde tillsammans, de flesta mer eller mindre bekanta sedan tidigare. Här två danska par i XJ respektive TJ. De träffade vi senast på Rindizträffen. Bakom följde paret som vi träffade igår i sin UTV. Här inspekterar Lennart ett kullfallet träd över spåret. Magnus i sin TJ. Jag i min ZJ tar mig ann lite stenar. Efter kommer resten av gänget. Den här danska XJ som Michael donat en hel del med rullar på 35” och har ARB i båda axlarna, en klart kompetent Jeep. Den här rackarns UTV:n med besättning från Linköping flyter fram i skogen på sina portalaxlar. En TJ som tig sig fram bra. Kö i skogen. En hel del sten på sina ställen, men snällare än i Osby. Ytterligare en dansk bil som var med igår i Osby. Här var det ganska trångt. Här parkerade Richard sin TJ snyggt mellan stenarna. Lunchen i form av ”bygg din egen burgare eller korv” serverades av det vanliga gänget. Peter vaktade brandsläckaren. Själva passade vi på att packa ihop tältet som fått torka under hela förmiddagen. Ett tag efter eftermiddagens körning startat tog det stopp för Richard. Så här många intresserade blev det när hela karavanen stannat. Ganska fort konstaterades att det var spännrullen till multiremmen som gett upp. Magnus körde hem för att hämta en som han trodde fanns hemma i verkstaden men tyvärr, han hittade den inte och det fick bli bogsering hem för Richard. Även denna tgb 13 var med igår i Osby. Här var man visst tvungen att lägga ur fyrhjulsdriften om man skulle passera.. På slutet av eftermiddagen körde jag och Hanna en tur själv och fick syn på detta frestande spår. Det var visst lite djupare än vad mina hjul räckte ner... Vi satte oss ganska rejält. Men det var ju bara till att dra ut linan och vinscha......, eller inte. Just denna gången, ensamma, och med klockan närmande sig tiden för avslutning, valde vinschen att inte starta!!! Jag får indikering för för låg spänning och så vägrar den att gå igång. Tur nog dök det upp en tgb 9033 som också skulle köra sista rundan för dagen. En likadan bil som min pappa haft. Efter att ha kopplat med brytblock i min Jeep och vajeränden i ett träd, lyckades den betydligt lättare Volvon till sist stå still och istället få upp oss ur leran.. Efter lite ”hej då vi ses” kopplade vi släpet och drog vidare mot morgondagens område, Hästveda. Längs vägen stannade vi till vid södra delen av Lursjön. Ett bra ställe med badbrygga, picnickbord och utedass. Här blev det ett uppfriskande bad, fast det var inte varmt! Sen bar det vidare till Hästveda och väl framme på träffområdet körde vi ner till en sedan tidigare känd plats för camp. Lite försiktig körning med släpet bland stenarna. Dagens camp inne på träffområdet. Matlagningen startade ganska direkt i form av marinering av kvällens kött. Grillen igång och ölen öppnad medan myggorna kretsade kring oss. Kvällens läckra måltid. Revbensspjäll, nypotatis, sallad och majs, mums! Ett av många plus på Hästveda träffområde är att där är tillgång till WC, ja till och med dusch om man så vill. Kring 23:30 blev det sen till sist dags att krypa upp i tältet. Edited July 6, 2019 by Lars 9k 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 6, 2019 Author Premium Member Share Posted July 6, 2019 (edited) Dag tre Hästveda Idag vaknade vi till ett lätt regn mot tältduken efter en natt där järnvägsspåret en bit bort gjort sig påmind ganska mycket. Dagens utsiktsbild. Det är förutspått lätt regn hela dagen så det kommer att bli kladdigt i skogen. Då min vinsch inte fungerade valde jag att fästa upp en stropp. Redan 30min innan samlingen började det bli gott om bilar. Ett av försvarsmuseerna var på plats. Hanska kvickt hav vi oss ut tillsammans med Johannes, Magnus N och Göran. Det dröjde inte länge innan Magnus N körde fast, han var ju tvungen att testa gränserna för sin ”nya” Jeep, @Per Pettersson gamla tävlingsbil. Här var det lite djupare än vad Magnus trodde. Det blev kladdigt. Göran glider över ett hinder som vi andra körde runt. Det dröjde inte länge innan Magnus N hittat ett nytt sätt att köra fast. Här ligger en rejäl sten under bilen. Med hjälp av Hi-Lift fäst i hjulet hissade vi upp axeln och sen vinschades Jeepen bakåt. Den var ganska rejäl! Efter en lång och underhållande förmiddag smakade den traditionella Gulaschsoppan underbart. Det var många som avnjöt lunchen på de nybyggda bänkarna. Fortsatt körning under eftermiddagen, här är de som hjälpte mig loss dagen innan. En annan ZJ i skogen, totalt var det nog minst 5 ZJ på plats. Fast det är ju bara en som ser ut som vår. Här blev jag vinschad vid dagens enda fastkörning. Även Magnus N satte sig på samma ställe. Fast Göran hittade en lösning. Lerinpackad JKU, inte första gången och inte sista heller som Johannes Jeep ser ut så här!! Paret i sin UTV tog sig enkelt runt i de olika spåren. Vid dagens slut packade vi och körde österut mot Karlshamn, en liten bit! Efter 500 meter stannade Johannes så laddningslampan börjat lysa. Det konstaterades kortslutning i generatorn och batterispänningen var redan så låg att Jeepen stannade efter en stund. Efter byte med ett av Magnus batterier och bortkoppling av generatorn startade Jeepen igen. Vi beslöt oss för att fortsätta mot Karlshamn i regnet och vid vehov byta batteri igen. Ny generator får fixas på måndag. Vi tog oss ända till infarten till campingen innan Jeepen åter dog. Men efter ett nytt batteribyte kom vi alla på plats. Några av våra danska vänner. Magnus N taktält på släp variant, Johannes camplet, vårt släp och i bakgrunden Per E:s husvagn. Mellan regnskurarna passade jag på att felsöka vinschen. Jag hade fått tips om att det kunde vara jordanslutningen på undersidan som oxiderat och därmed gav fel referensspänning till styrenheten. Tyvärr hjälpe det inte att att borsta och spraya skruven och kabelskorna utan felet måste vara något annat. Jag demonterade även styrenheten men inte heller den visade på något uppenbart fel. Därför övergick vi till lite umgänge och mat. Medan jag meckat vinsch hade Hanna grillat kycklingklubbor och majskolvar vilket smakade kanon! Efter ytterligare någon timme kröp alla till kojs, det sliter att vara ute på SOT! Edited July 6, 2019 by Lars 9k 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 7, 2019 Author Premium Member Share Posted July 7, 2019 (edited) Dag fyra Paradiset, Karlshamn Efter en natt med en del regn och passerande ”rallybilar”, vaknade vi till en solig morgon. Dagens utsiktsbild, föga upphetsande Per E med kompis avnjuter frukosten framför Pers JKU. Klockan nio hade vi checkat ut från campingen och begav oss mot dagens träffområde. Redan ute längs vägen in mot området var det gott om bilar och släp. Vi fick parkerat släpet och begav oss in mot samlingsplatsen. Klockan tio var det i vanlig ordning förarmöte. Detta år verkade det vara grönt med tillstånd, så vi slapp agera skogsarbetare och ta med oss pinnar från skogen, vilket skedde för några år sedan. En gammal bekant syn, en viss TJ framför oss på väg mot nya utmaningar. På vissa ställen hängde grenarna extra lågt. Området är riktigt fint med både stenhällar, vacker natur och lerhål. Uppför första stenhällen fick Göran vinscha. Med mittmotor hamnade vikten för mycket bakåt och han började glida när framhjulen tappade greppet. Den här Landrovern vågade sig även på att köra ner vilket vi avstod då marginalerna nerför var extremt små. Lite glid och studs och man hamnade i träd på väg ner. Vi tog oss vidare på lite tryggare spår och kom fram till ett av lerhålen. Här höll denna V8 försedda Landrover, ja det är faktiskt det under Jeepkarossen, på att böka innan han gav upp och kopplade vinschen. Som synes ovan så trycktes leran upp framför vid vinschningen och byggde upp ett formidabelt lerberg. Det var väldigt nära att en del av det tagit sig in i bilen men det klarade sig precis. Nästa bil gick det inte bättre för. Det lömska i det här lerhålet var att det låg ett par rejäla stenar och gömde sig. Det provades lite olika vägar men för de flesta slutade försöket i vinschning. Ibland hade det kanske varit bra att ha förberett vinsch respektive stropp INNAN man ger sig ner i sörjan. Den enda vi såg ta sig igenom var våra numera bekanta följeslagare Tommy och Sophie från Linköping med sin portalaxelförsedda UTV. Dock gick det bara åt ena hållet, åt andra fastnade även Tommy, vilket syns på en video i slutet på tråden. Här har Magnus hittat ett annat lerhål som såg något snällare ut, men det gick inte bättre för honom här än för de andra i det tidigare, bara till att koppla vinschen. Vår Jeep fick agera ankare. Även Göran gjorde ett försök men axlarna drog för lågt i leran och det tog stopp. Här saknade Göran sin andra uppsättning hjul, med 40” hade det förmodligen gått bättre. Här syns en ganska ovanlig bil, en Volvo tgb 9031, pansarvärnsvarianten av Valpen som var försedd med ett rekylfritt eldrör med bakblås när det begav sig en gång i tiden. Efter en riktigt rolig och trevlig förmiddag så blev det tid för fika. Då det inte serveras något på Paradiset så blev det egen plockmat. Här syns lite av SORK gänget. Även under lunchen skruvades det, här var det Tommy som bytte drivhjul/frihjul på husbilens generator. Efter lunchen bar det ut igen, skogen var full av diverse bilar. Här syns åter tgb 9031. Magnus väl nersjunken. Göran och Magnus på väg ner för en ganska brant backe innan utfarten från området. Vår Jeep. Efter att ha fyllt på luft i däcken och kopplat släpet begav jag och Hanna oss ensamma västerut mot nästa camp medan merparten av de övriga körde åter mot Karlshamn och ytterligare en natt på campingen där. Dagens milstolpe som Hanna fångade strax utanför Trensum. Vi stannade för att handla i Mörrum och då passade jag på att rensa fälgarna från lite lera. Det var nämligen rejäl obalans i hjulen och stundtals hoppade hela bilen på vägen dit. Det kan samlas ganska mycket lera i en beadlockfälg!! Vi fortsatte sedan på lite mindre vägar, nu med betydligt mindre obalans. Vädret var rejält varierande längs vägen, stundtals rena åskregn varvat med sol på andra ställen. Vi valde sedan att käka middag på en pizzeria i Arkelstorp för att vänta ut regnet och slippa att eventuellt senare behöva stå i blötan och laga mat. Sista biten mot vår camp, nu hade det åter slutat att regna. Det är ett bekant ställe där vi legat ett antal gånger tidigare, vid norra sidan av Ivösjön. Inte så mycket trafik på denna vägen. Väl framme var det till att rangera. Lite trångt att få plats med både bil och släp på det vanliga stället. Så fort vi kommit på plats passade vi på att ta ett uppfriskande dopp innan vi sen reste camp. Det var INTE jättevarmt. Efter tvagning och rakning kom så prylarna upp. Vi passade även på att torka väggarna som fortfarande var blöta efter gårdagens regn. Kvällen avslutades sedan med lite jordgubbar och en öl respektive ett glas vin. 2AFDA5BA-00DD-4661-8CA1-02A4493DB565.MOV 6A6267B8-B0C5-4F18-9E9B-13430903B5AD.MOV Edited July 9, 2019 by Lars 9k 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 8, 2019 Author Premium Member Share Posted July 8, 2019 (edited) Dag fem Vånga, Kristianstad Idag vaknade vi efter en lugn natt. Lite småmulet men uppehåll. Dagens utsiktsbild. Då dagens körområde av de flesta som kört där innan bedöms som ”tråkigt” valde vi att ta lite sovmorgon med vidhängande lugn morgon. Siktade inte på att vara på plats till kl 10. Hanna fixar frukost. Istället satt vi lugnt på vår camp och lyssnade på alla bilar med terrängdäck som passerade någon kilometer bort, ute på storavägen medan vi käkade frukost. Blev ett impulsköp idag effter att ha läst en test på Aftonbladet. Hoppas den skall kunna möta upp oss längs vägen och då kommer även en recension. Efter vår slappa morgon begav vi oss till sist dagens träffplats, Vånga. Ett stort grustag som de senaste åren mest vekar ha använts till enduro. En gång i tiden arrangerades här offroadkörning varje månad. Då vi kom en timme efter starttiden så hade de flesta hunnit köra en del redan men vi fick syn på Magnus och Malin Och lade oss i kön. Första enkla backen visade kvickt sig bli mer avancerad än så. Magnus tog sig förbi trädet genom att klättra upp ganska rejält i slänten men Malin kom inte tillräckligt högt upp. Nedanför oss dök denna fräcka JKU upp, körd av två tjejer med matchande utstyrsel till bilen. Under tiden hade Malin kommit i ett läge där det inte längre bara var till att vinscha framåt, då hon gled ner mot trädet och la sig med taket emot. Därför beslöt vi oss för att koppla upp en lina från ytterligare en bil bakom henne. Linan drogs via ett brytblock uppe i backen ner till hennes bakända och på så sätt kunde hon dras uppåt samtidigt som hon vinschade sig själv framåt. Detta gjorde att hon helskinnad kunde ta sig förbi trädet. Defendern som kopplade upp bakom Malin stod nästa på tur att försöka ta sig förbi. Det gick dock inte mycket bättre för honom utan även han gled ner mot trädet. Han lyckades dessutom få in det mellan hytten och lastförskjutningsnätet på flaket. Det var bara till att åter klättra upp för backen genom björnbärssnåren (gissa vem) och koppla upp brytblocket. Denna gång var det Marie M som fick ta sig an vinschningen bakifrån. Även detta förlöpte väl och Defendern kunde ta sig förbi om än med lite nya veck i nätet. Allt klättrande och vinschande hade tagit så mycket på krafterna att vi nu ansåg oss ha gjort oss förtjänta av lunch. På bilden syns Maries rosa pimpade JKU, vår ZJ, Malins vita YJ, Magnus TJ och Gabriels pappas Landrover Defender. Då det inte heller här serverades mat blev det picknick, vissa körde mackor medan jag och Hanna startade grillen och grillade några korvar. Eftermiddagen började med en ganska kärv uppfart som var både brant och trång. Magnus tog sig upp med sin fullspärrade Jeep medan Malin fastnade. Till hennes försvar skall sägas att hennes Jeep har öppna diffar både fram och bak och flexar sämre än en japanare. Det fick bli vinschen för henne. Defendern tog sig upp på andra försöket. Även jag tog mig upp för egen maskin även om jag skrapade i taket i det utskjutande partiet på min högersida. Även ett gäng ATV:er var på plats. Här tillsamans med Peter Öjerskogs ZJ. På vägen mot nästa passage passerade vi Lucas som stod med havererad bil. Nedre panhardfäster på hans Jeep XJ hade slitits loss från framaxeln och nu försökte han provisoriskt fixera framaxeln i sida så att han åtminstone skulle kunna ta sig ner till samlingsplatsen. Nästa utmaning för oss var en smal, brant, som började med en 90 graders böj. Här flexade det rejält och man ser på bilden hur långt ner mitt högra bakhjul är, samtidigt som framhjulet är intryckt helt inunder skärmen. Nästa att passera var Marie som också fixade det bra. När vi väl kommit ner förnam jag och Hanna någon form av missljud i Jeepen men trotts att vi klev av och kollade såg vi inget. Men i nästa passage så hoppade bilen till och plötsligt gick däcket stenhårt emot skärmbreddaren bak på höger sidan. Denna gången var felet tydligt. Höger bakfjäder hade hoppat ur sina fästen och låg bakom hjulet. Det vi tidigare hade hört var förmodligen hur fjädern gått emot däcket efter att den efter flexningen i förra branten delvis ha hoppat ur sitt läge. Vid nästa maximala utfjädring hade den sen till sist helt hoppat loss. Vi hissade upp bilen med hi-liften och kunde därefter plocka ur fjädern. Jeepen kom ganska högt upp i detta läget. Även slangen till luftbälgen hade slitits loss. Slangen hade dock bara dragits loss från klämman och gick att koppla fast igen, slangen såg dessutom ut att fortfarande vara hel. Med stor hjälp från Magnus kunde jag efter att lossnat på krängningshämmaren bak, åter få tillbaka fjädern på sin plats. Här avlastade vi krängningshämmaren genom att lyfta upp axeln med ytterligare en domkraft. Det krävde även en kofot som Magnus så klart hade i sin Jeep. Återmonterad! När vi sedan skulle fylla upp luftbälgen visade det sig att slangen förmodligen blivit vikt. För att komma åt att rätta till slangen fick vi nu, medan regnet började ösa ner, tömma bilen på allt och jag menar allt!! Med presseningar klarade sig dock prylarna undan den värsta blötan. Med inredningen urmonterad kunde jag dra tillbaka slangen och åter testa att fylla på luft i luftbälgen och denna gång gick det bättre. Dock kvarstod en viss oro för att det eventuellt inte var helt tätt. Jeepen tömd på last. Sen var det bara till att åter lasta in allt. Under tiden passerade Lucas som nu ytterligare förstärkt sin lagning och började bege sig hemåt ca 10 mil för att försöka laga den inför nästa dags körning i Växjö. Jag och Hanna begav oss nu iväg mot just Växjö. På vägen norrut passerade vi sjön Ryd. Väl uppe på träffområdet började vi direkt med matlagningen. Johannes och grabbarna, som tidigare under dagen varit på skroten i Osby och köpt en generator, hade påbörjat matlagningen genom att tänt eldan för Murrikkan. Nattens camp. Ingredienserna till maten förbereda. Pastan kokas. Ingredienserna på plats för tillagning. Maten klar, behöver jag säga att det smakade VÄLDIGT gott med mat denna, den ”enklaste”, träffdagen!!! Efter maten blev det allmänt hygge. Nu återstår att se när Lucas ramlar in, för självklart skruvade han ihop Jeepen under kvällen/natten och begav sig från Landskrona mot Växjö!! Edited July 9, 2019 by Lars 9k 9 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 9, 2019 Author Premium Member Share Posted July 9, 2019 (edited) Dag sex Bergunda, Växjö Ännu en regnig natt som dessutom stördes av att en Jeep(Lucas) ”smög” in någongång långt efter midnatt. Dagens utsiktsbild från sovrummet. Idag förväntas det bli många bilar då detta är ett av de populäraste ställena. Tyvärr märkte jag redan igår att luften läckte ur min återmonterade bälg så därför tömde vi idag bilen på nästan allting. Dels för att minska vikten och dels för att förbereda meckning senare under dagen. Rejält med folk vid förarmötet klockan 10. Parkeringen full. Kanske inta bara offroadbilar. Även den andra parkeringen var ganska full. Karta över området, detta är ett tidigare militärt övningsområde, då tillhörande numera nerlagda I 11. Vi körde direkt ut till kraftledningsgatan i den södra delen och där började vi med en av granithällarna. Lugnt och fint så gick det alldeles utmärkt. Lite längre in mötte vi lite andra bilar. Den här Jeep JKU såg vi redan igår i Vånga. Det var då första gången Malin körde offroad och idag var hon på väg till det lite enklare området när hon bara följde efter oss i tron att det var dit vi var på väg. Vilket vi ju inte alls var och plötsligt fann hon sig sitta fast mitt ute i skogen. Men med guidning, urluftning av däck och lite hjälp med vinschning så var hon snart loss. Hon och ytterligare ett par i en JKU hängde sedan med oss resten av dagen. Här forcerar Per samma ställe utan alltför mycket besvär. Nästa utmaning var uppför en hyfsad brant granithäll. Vilket vi alla klarade bra. Sen stötte vi på denna ganska smala stockbro, inte mycket marginaler. Vid lunchen var nu plötsligt lite av ett nytt gäng med de två nya bilarna som hängt på. Eftermiddagen fortlöpte utan några större incidenter. Peter L Landrover satte sig ganska ordentligt. Det krävdes både hi-lift och vinsch för att komma loss. Lite lera men totalt sett var det inte mycket surhål där vi körde. Michael, en av våra danska bekanta. Vi avslutade sedan dagen med att köra uppför de branterna i kraftledningsgatan, som vi började med att köra nerför under förmiddagen. Här lyckades Malin få framhjulslyft på säkert en meter, kanske delvis för att främre krängningshämmare fortfarande var inkopplad. Men hur som, så fick det bli vinschning upp för den värsta delen. Innan vi lämnade träffområdet, som är helt suveränt, släppte jag ner axeln och fjädern och hittade läckan. Efter att jag kapat yttersta biten av slangen tror jag nu att det skall vara tätt. Efter transport till Värnamo och ankomst till campingen började vi med ett bad i den intilliggande sjön. När vi kom åter till campingen hade även Göran och Magnus N kommit. Vi var ganska många från SOT på plats på campingen, säkert minst 10 ekipage om inte fler. Vår plats för kvällen. Vi avslutade med lite gemenskap vid Johannes och grabbarnas camplet. Edited July 9, 2019 by Lars 9k 11 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted July 9, 2019 Share Posted July 9, 2019 Lucas, grabben som sätter min framförhållning i god dager. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted July 9, 2019 Moderators Share Posted July 9, 2019 Härligt Lars & Hanna! Inte fullt så mycket off road här i Kroatien ( just nu ) men det kan ju fort ändra sig från och med lördag . Fortsatt god tur! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 9, 2019 Author Premium Member Share Posted July 9, 2019 11 hours ago, Per Pettersson said: Lucas, grabben som sätter min framförhållning i god dager. Tja....., han kom ju i tid både till Paradiset och Vånga. Sen att han fick köra 10mil hem för att reparera och sedan 20 mil upp på natten till Växjö tyckte jag var jäkligt strongt. Nu är vi i Värnamo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 10, 2019 Author Premium Member Share Posted July 10, 2019 (edited) Dag sju Ulås, Värnamo Idag vaknade vi till en behaglig morgon. Natten har varit lugn trotts att vi är på en camping. Dagens morgonbild. Efter en god frukost körde vi ut mot dagens träffområde, navigatorn och Hanna var inte överens om vägen. Jag valde att följa Hanna då jag inte delar tält med navigatorn, fock hade den rätt. 😛 Ulås, Värnamo Jeepklubbs område med både klubbstuga, fikavagn och körområde. Det blev kvickt fult på uppställningsplatsen då vi som legat på campingen rullade in samtidigt. Vi var säkert tio ekipage som kom samlat. Förarmöte, vi fick den glädjande nyheten att de i samma vecka gått klartecken av alla instanser avseende utökning av körområdet. Från 2 hektar till 12! Snart rullade fordonen ut i skogen. Rickard W var åter på plats, nu med en ny remspännare istället för den han körde sönder på Mölleröd. Lite klättring. Då vi var de första att köra på det nya området blev det till att skapa slingor. Väl så utmanande men ett arbete Johannes fixade med bravur!! Vi andra följde med efterhand. Trångt och fullt av sly, men värre skulle det bli. Riktigt trång mellan träden. En hel del backar fanns det också. Här fick Rickard vinscha. Göran körde ganska tidigt söner en drivknut men strax innan lunch var ”No name” åter klar att köra. Det serverade hamburgare med tillbehör på krogen i skogen. Göran åter på rull. Dock krävdes det plötsligt påfyllning av kylarvätska då Göran glömt starta fläktarna efter meckandet och no name därför börjat koka. Ibland var det helt enkelt FÖR trångt!! Tommys UTV som har visat signvara extremt kompetent. Nya slingor skapades genom skogen. Fast Magnus hittade förstås ett kärr. Här behövdes det hjälp att vinscha bakifrån. Sikten vag stundtals lätt begränsad. Efter en väldigt trevlig dag packade vi ihop och delade på oss. Johannes och grabbarna körde hemåt medan jag och Hanna tillsammans med Göran och Magnus körde vidare mot Oskarshamn. Jeepen tenderade att gå varm i de många uppförsbackarna och stundtals körde vi med avslagen AC och full värme. Vi gick av längs vägen för att leta efter badplats vid Emån. Dock var det svårt att nå ner till ån då vi körde vidare. Efter en kebabtallrik i Målilla hittade vi så även en badplats. Magnus passade på att visa sin drönare. Inte så varm men härligt uppfriskande. Våra ekipage parkerade vid badplatsen där vi var helt ensamma. När vi väl kom fram till nästa dags samlingsplats drog Hanna genast igång med pajbakning medan jag började elda och sedan mecka med Jeepen. Pajen på gräddning. Jag började att jobba på att åter fixa luftbälgen. Det hade nämligen visat sig att slangen blivit klämd när vi dagen innan fixat läckaget. Kvällens camp. Här sänkte jag bakaxeln för stt komma åt slangen. Under tiden gräddade Hanna pajen. Göran och Magnus hjälpte mig att få upp luftbälgen medan jag drog/sträckte slangen. För att kunna sträcka slangen var jag åter tvungen att tömma bakluckan på all utrustning inklusive inredningen. Frenetiskt arbete. Under tiden hade Hanna även satt på vatten till kaffe. Kvällen och meckandet avslutades med lyckat resultat och en härlig paj!! Sent omsider kom alla i säng, sist var jag och Hanna som avslutade en stund själva vid elden. Edited July 12, 2019 by Lars 9k 9 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted July 10, 2019 Share Posted July 10, 2019 10 hours ago, Lars 9k said: Tja....., han kom ju i tid både till Paradiset och Vånga. Sen att han fick köra 10mil hem för att reparera och sedan 20 mil upp på natten till Växjö tyckte jag var jäkligt strongt. Nu är vi i Värnamo. Han är mao en kombo av oss två. 🤣 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 11, 2019 Author Premium Member Share Posted July 11, 2019 (edited) Dag åtta Solkustens AWD, Oskarshamn En lugn och skön natt i skogen. Dock hade vi ju en granne på rena radhusavståndet. Dagens utsiktsbild Släp i väntan på fortsatt färd, de senaste dagarna har vi packat över stora delar av lådor och väskor till släpet. Det gör faktiskt skillnad att bli av med några hundra kilo från bilen. Samling i skogen innan dagens körning. Förarmöte inför dagen, detta ställe var vi och körde på för bara någon månad sedan, då i samband med Rindizträffen. Området är rejält stort och erbjuder både klipphällar, blöthål och en del skogskörning. På väg ut på förmiddagens pass, i kön körde Tommy (mindre rena) UTV och därefter Sophia, småstel av träningsvärk, på sin ATV. Lite djupare spår på sina ställe. Det syns att Tommy har haft roligt.,,, Sophia överväger bästa spårval. I vanlig ordning blev det stundtals kö i skogen. Michaels XJ med ändan i vädret. Här var det trångt och till slut fick vi vinscha min front åt sidan då jag hela tiden gled ner mot trädet som stod framför Jeepen. Ganska rejäla platåer att klättra på, här skrapade det under bilen, men upp kom vi. Jeepkö... Lite sidolutning. Ytterligare platåer framöver. Till lunch serverades det kroppkakor, helt ok men inget som jag tänker be @Hanna servera hemma. Men populärt var det ute i skogen!! Vi valde att avbryta efter lunch och istället packa in allt i bilen samt få hjälp att flytta över taktältet från släpet till Jeepen. Sen körde vi norrut på E22 mot Lindesberg. Efter ett tag passerade vi Lunds by kyrka. Göta kanal passerade vi i Söderköping. Nästa vattendrag var Motala ström efter Norrköping. I Katrineholm svängde vi in vid denna bekanta skylt. Redan dagen innan konstaterade vi att det läckte olja från fördelningsväxellådan och att det ganska snabbt bildades en pöl under Jeepen. Vi fyllde då på drygt en deciliter olja, inte jättemycket men fullt tillräckligt för att jag skulle inse att detta måste följas upp. När jag så idag skulle kontrollera oljenivån kunde jag konstatera att jag inte hade någon 30mm hylsa. Därav besöket på Biltema. Samtidigt införskaffades packningssilicon. Troligen har läckaget uppstått på grund av en omild landning på den bakre kardanen eller rent utav en sten som kan ha letat sig upp förbi skyddet och träffat fördelningsväxellådan. Läckaget ser ut att vara mellan växellådshuset och gaveln för SYE-delen. Planen är att lägga silicon utifrån över skarven för på så sätt tillfälligt täta läckaget. När jag nu fyllde på, liggande på Biltemas parkering, gick det på ca en deciliter. Efter Katrineholm passerade vi över Hjälmare sund. Ännu en kyrka passerades, denna gång Fellingsbro kyrka, nu började vi närma oss målet Lindesberg. Framme efter drygt sex timmar, inklusive inköp och kontroll/påfyllning av oljor. Lite diskret parkering framför huset i Lindesberg. Efter en välkomnande fika och några timmars skitsnack stupade vi så i säng i källaren. Edited July 12, 2019 by Lars 9k 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now