iknutis Posted July 11, 2019 Share Posted July 11, 2019 Mye jobb med de luftbelgene da. Like greit å kjøpe bil som har luftfjæring orginalt? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 11, 2019 Author Premium Member Share Posted July 11, 2019 (edited) 20 hours ago, iknutis said: Mye jobb med de luftbelgene da. Like greit å kjøpe bil som har luftfjæring orginalt? De brukar dock bli lite stela när du ”höjer” fjädringen i skogen. Detta har fungerat bra tills jag krängde av fjädern och nu är det på plats igen. Edited July 12, 2019 by Lars 9k 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 12, 2019 Author Premium Member Share Posted July 12, 2019 (edited) Dag nio Elvornas place, Lindesberg Idag vaknade vi i en säng för första gången på någon vecka. Idag är planen att Jeepen skall få lite välförtjänt kärlek och sen ska det bli lite ”turistande” med släkten. Dagens utsiktsbild från köket. Förmiddagen ägnades åt diverse fix. Byte av H4 framlampor vilket kräver demontering av batteriet samt ett försök att täta oljeläckaget från fördelningsväxellådan. Sen serverades det delikata lunchmackor som inte låg efter det bästa fik! Svågern Anders tänkte ta sin SAAB 96 på dagens planerade utflykt men problemet var att den står i grannens garagage, samma granne som precis fått hem singel som han höll på att jämna till på uppfarten. Jag var dock inte nödbedd att jämna till högen så pass att Anders kunde få ut SAAB:en. Efter att jag packat och sprätt lite så gick det utmärkt att backa ut ”Gösta” som SAAB:en heter. Lite omaka par på väg ut på dagens äventyr. Lindesberg kryllade av fräcka ekipage då det pågår dragracingfestival i Bergslagen och just på fredagen var de i Lindesberg. Vi styrde västerut i ett blandat väder, ömsom sol och ömsom lätt regn. Landskapet uppe i Bergslagen är riktigt trevligt, här är vi på tre sjöars väg, på väg till Nora. Nora gamla station med gamla lok museumjärnväg mm. Efter en kort promenad var vi framme vid ”hamnen” och bryggan till färjan Plaskus som tog oss vidare ut till Alntorps ö. Ute på ön fanns förutom fin badplats, kiosk, café och en genbank över fruktträd även en trollstig. Schackspel för de med dålig syn. Bara till att öppna porten och stiga in till trollens värld. Diverse troll och andra knytt mötte oss på andra sidan.... Efter Trollstigen kom civilförsvarets ”Vilse stig”, avsedd att lära barn hur man bäst beter sig om man går vilse i skogen. Bra beskrivningar om hur ett barn skall agera. Längre in i skogen stötte vi på detta konstverk, en vagina formad av skiffer. Vi stötte också på ett antal kantareller som fick åka i min keps tills vi fick tag i en påse. Efter några timmar ute på ön blev vi sugna på glass och vi tog färjan åter till Nora. Noraglassen hägrade!! De här glassarna gick inte av för hackor!! Därefter åkte vi hemåt. Vi stannade till och plockade eller rättare sagt, försökte, hitta svamp på två olika ställen på vägen hem. Väl hemma kunde jag tyvärr konstatera att fördelningsväxellådan fortfarande läckte olja!! Efter en härlig grillbuffe gick vi till sist och lade oss!! Edited July 13, 2019 by Lars 9k 7 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 13, 2019 Author Premium Member Share Posted July 13, 2019 (edited) Dag tio Elvornas place, Lindesberg Idag väntar lite loppisbesök innan det senare i kväll blir födelsedagskalas för Boel. I går hämtade jag också ”myggskrämman” Jag valde att förutom köpa apparaten, även köpa till 4x12h refill packet samt ett fodral som gör att man kan sätta den i bältet, på ryggsäcken eller på campingstolen. I hållaren fanns även plats för extra mattor samt till en bränsleflaska. Lite utförligare beskrivning kommer i en egen tråd när vi provat funktionen ett tag. Vi tog en tur till några olika loppis under förmiddagen. Denna gången körde Anders med Skodan . Passerade förbi en övergiven järnväg med den här fina stationsbyggnaden. Sen var det några fler mil på småvägar innan vi körde hem för att påbörja kalasmat mm. Själv kröp jag åter under Jeepen för ett nytt försök att provisoriskt täta oljeläckaget. Här syns det nu tydligt varifrån det läcker. Det bekräftar min teori att det är en smäll på kardanen som gjort att tätningsmassan mellan SYE och fördelningslådan släppt. ”Örat” sitter i princip bara i packningssiliconen. Genom att backa upp Jeepen fick jag bort oljan från baksidan av fördelningsväxellådan och sedan tvättade jag med bromsrengöring. Därefter Biltemas packningssilicon, nu är det bara till att hålla tummarna! Lite snickeriarbete avslutade sedan eftermiddagens arbetspass. Postlådorna hade bara stått fel och varit lösa något år men nu fick födelsedagsbarnet dem återflyttade och ställningen blev ihopskruvad igen. Edited July 13, 2019 by Lars 9k 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 14, 2019 Author Premium Member Share Posted July 14, 2019 (edited) Dag elva, resan till Norge Kring klockan tio var vi färdigpackade och redo att ge oss iväg mot Norge där vår gamla camp från SOT 2016 var målet. Vädret var helt ok även men det hade varnats för kraftiga åskoväder med vidhängande regn och hagel. Denna bro passerade vi under i Grängesberg. Liksom detta lite högt placerade lok. Även denna passage var i Grängesberg. Vi fortsatte sedan på väg 245 och passerade här Väsman. Sen kom vi fram till Västerdalälven som vi följde en bra bit. Dagens milstolpe fotade vi längs E16/ väg 66. Efter Malingarna stannade vi och badade samt fikade. Bad i Västerdalälven. Det var INTE speciellt varmt. Om släpet står i vägen för matlagningen är det ju bara till att laga maten på släpet istället. När jag kröp under Jeepen för att kontrollera oljeläckaget möttes jag av en trevlig syn, det var TORRT!! Till lunch serverades det chorizo och bröd från det gamla Primusköket från 1969. Myggskrämman testades. Den fick även följa med till bordet. Om det var den som höll myggen borta skall jag låta vara osagt men myggfritt var det. Ju närmare Malung vi kom ju mer köer blev det. Ett tag var det kö så långt fram vi kunde se. Skönt att dör en gång skull inte ligga först i kön. När vi passerade igenom Malung kunde vi konstatera att både campingar och alternativa campingar såsom gräsplättar i industriområde, började bli fulla. Skönt att vi bara skulle passera igenom! En riktigt klassisk bild, svenska route 66 och en Mercury. Nästa stopp blev en gårdsplan i Sälen där det tomma släpet parkerades för några dagar. Skönt att slippa släpa på det för en stund. Stort tack @JohnE! En annan ”reparation” som verkar ha lyckats var min spolning och blåsning av kylaren. Den var ganska fyll med lera efter diverse lerinpackningar. Efter den operationen har motorn gått ca 15 grader svalare, helt ok med andra ord. När vi lämnade Sälen började vi skymta de Norska fjällen. Vi passerade in i Norge kring klockan 17. Temperaturen höll sig fortfarande på en trevlig nivå, gissar att det blir betydligt kallare i morgon. Här passerade vi Trysilälven som vi sedan följde hela vägen till kvällens camp. En bit i på grusvägen längs älven stannade vi och släppte på trycket. Närmare 3bar i däcken var väldigt stötigt, 2,1 blev lite behagligare. Då vi senaste gången var här noterade vi ett antal alternativa platser för camp förutom där vi då stod. Därför testade vi att köra ner på ett intressant spår. Dock valde vi att dölja @MrWIB paroll, ”när du är på tur, kör hellre runt stenen än över den”, så här valde vi att vända. Åter en bit på ”huvudvägen innan vi hittade ett perfekt ställe för camp nere vid älven! Då det fortfarande var varmt i luften så började vi med ett nytt dopp, dagens andra älvdopp. Det var inte varmare i denna älv men betydligt mer strömt. Så pass att jag inte vågade släppa bottenkontakten när jag doppade mig utan bara hukade mig på stället. Lite soltorkning innan vi började med maten. Numera fungerar laddningen av förbrukningsbatteriet perfekt. @Hanna tvättade potatisen direkt i älven. Sen startades både en eld för Muurikkan och grillen. Kockan har ju krav. Så här fint blev det när det fått steka en stund. Efter maten fanns det möjlighet att besöka hemlighuset som stod på andra sidan vägen. Sådana här står det utplacerade vid alla campplatserna. Kvällen avslutades sedan vid elden. Fy fasen vad vi mår gott!!! Temperaturen på morgondagens mål verkar lite mer krispig! Blir nog inget bad där ......... Edited July 14, 2019 by Lars 9k 7 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 15, 2019 Author Premium Member Share Posted July 15, 2019 (edited) Dag tolv, Trysilälven och resan till Jotunheim Vi vaknade sent idag. Rejäl sovmorgon efter att först ha vaknat av regn omkring 06:30. Natten har varit lugn om än med vissa vindilar som fått tältduken att fladdra. Dagens utsiktsbild, tunga moln som stundtals släpper lite lätt regn. Den här bäcken rann intill vår camp. Här stod vi. Efter en lugn förmiddag var vi så klockan tolv nästan färdiga att åka. I vägens förlängning syns dagens mål. Längs vägen växte det fullt av ”vitmossa”. Riktig ”trollskog”. Förra gången vi var här fanns det lådor med mossan ute i skogen. Denna gången passerade vi förbi en industritomt där det stod massor av fyllda lådor. Egentligen är ”vitmossan” ingen mossa utan en lav, fönsterlav. Efter en omväg för att slippa bomvägen passerade vi sedan Femundsälva på en bro som inte var ”jättedålig”, vid Älvbrua. Lite större väg i Rendalen, på väg mot Åkreströmmen. Ny broöverfart, denna gång vid Åkreströmmen. När vi stannade och fikade passade jag på att justera backarna till parkeringsbromsen. De slits ganska fort när man fyllt trummorna med lera vid offroadkörning. Tyvärr upptäckte jag också att Biltemasiliconen åter börjat läcka. Fika på jordgubbar, kaffe och kall kotlett! Ärligt talat var det nog en av Hannas mer ovanliga kombinationer!! Vi fortsatte sedan norrut längs Glåman och i fjärran syns snöklädda fjäll. Här passerade vi den gigantiska ”silverälgen” nära Atna. Temperaturen hade så långt hållit sig på hyfsad nivå, om än betydligt svalare än dagen innan. När vi kom in på ännu sämre vägar luftade vi ur däcken igen, nu till 1,8bar. Strax efter såg vi för första gången på denna tripp får vid och på vägen. Längs Friisvägen passerade vi sedan över Ringebufjället. Stugan på toppen hade ett antal år på nacken. Här var vi uppe på drygt 1100m. Disigt men bedårande vyer. Nere i dalen lös solen. Väl nere i Ringebu försökte vi förgäves ta ut pengar till de förmodade bompengarna. Automaten var dock avstängd och i affärerna gick det inte att ”avrunda uppåt” med utländska kort! Vi tvingades därför köra vidare till Hundorp i Gudbrandsdalen. Längs vägen blev vi omkörda som vanligt, men denna gång av tåget. Slutligen satte vi kurs mot Enden för att leta camp. På en rejält brant väg passerade vi Venabyggd kyrka. Här ser vi åter snö på fjället en bit bort, när vi åter passerar över Ringebufjället. Regn och fallande temperatur. Vägen lutade rejält och jag valde att motorbromsa med automaten i tvåan. Regn och sol om varandra medförde en regnbåge som dock inte syns på bilden. Vädret gjorde ju inte att vi riktigt längtade efter att slå läger, men det är ju inget man kan göra så mycket åt. Riggade för regn. Skönt med vår nya vägg som blev möjlig tack vare @Per Pettersson Väderprognosen sa att det inte regnar men fan vet... Just nu sitter vi under markisen och skriver, samt samlar kraft för att börja fixa mat. Lite hoppas vi också på att det skall sluta regna. Vilket det inte gjorde förrän vi var färdiga med maten. Först gick vi en runda för att titta på den intilliggande Atnaälven, men vi stötte bara på en gigantisk mosse. Åter vid vår camp påbörjades matlagningen. Hanna i full fart med riskokning under presseningen, medan jag börjat grilla kyckling. Den här kompisen GÖR nytta. Förhållandena under markisen och i relativ vindstilla mellan bil och vägg var perfekta för både den och för myggen. Helt myggfritt kring bordet så länge den var igång. När vi sedan stängde av den tog det under 10 minuter innan det svärmade myggor kring oss. Efter återstart tog det sedan cirka 5 minuter innan det åter var tomt på mygg!! Kvällens Overlandingmiddag, grillad currykryddad kyckling, ris, currysås och en sallad. Smaskens. Regnet höll i sig tills vi var färdiga med både maten och disken. Men när vi väl kröp upp i tältet så hade det slutat och förhoppningsvis vaknar vi till uppehåll och någorlunda torra prylar i morgon. Edited July 15, 2019 by Lars 9k 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 16, 2019 Author Premium Member Share Posted July 16, 2019 (edited) Dag tretton, Rondane och Jotunheim Vi vaknade till fågelsång och bruset av Hyrsa som rinner ut i Atnaälven. Solen sken och en lätt vind hjälpte till att torka vårt blöta tält och markisen. Dagens utsiktsbild från sovrummet. Lite oljekontroll på motorn och fördelningslådan, ok på båda. Detta var forsen som gav oss en härlig ljudkullis under natten. Frukost tillsammans med myggskrämman. Idag tar vi sikte på huvudmålet för denna tur i Norge, småvägarna uppe i nationalparkerna. Kanske blir det lite TET-spår också efter tips från @Per Pettersson. Framför oss hade vi Rondale nationalpark. Norges första nationalpark. Bara en liten bit efter nattens camp låg denna fina rastplats med information, kiosk och kanonfina toaletter. Förutom får på vägarna får man även vara beredd på kor, vilka har betydligt sämre trafikvett. Här är vi på väg in längs Grimsdalsvägen in i Rondane naturreservat. Utsikt över fjällen och vi passade på att ta en bensträckare. Här var vi. Utsikt in i Dorålen med någta av sina toppar. I Dorålen finns det 10 toppar på över 2000m och framför oss ser vi 5 av dem. Får och lamm var det gott om längs vägen. Utsikten längs vägen var helt magisk. Den ena vyn vackrare än den andra. Efter att vi passerat igenom Grimsdalen stannade vi för att fika. Här är utsikten bakåt genom dalen med älven Grimse som slingrade sig i mitten. Denna sträcka är också ett av TET/spåren igenom Norge. Hanna förberedde lunchen medan jag plockade fram bord och stolar. Ganska ok fikaplats med milsvidd utsikt. Idag blev det korv till lunch, lite mer ”normalt” än gårdagens lunch. Efter vi passerat igenom 3/4 av huvudvägen genom nationalparken, tillika TET-spåret vek vi av mot Haverdalen och Haverdalseter. Här klättrade vi upp till 1352m och körde på en milsvid högplatå. Här såg vi för första gången snö en bit från vägen. Självklart var jag tvungen att ta en tur i drivan, barfota var kanske inte optimalt, det var faktiskt rejält kallt och jag fick be Hanna att skynda sig att bilden. Sen fick jag vada tillbaka över bäcken vars vatten denna gången kändes varmt efter snön. Dessa kompisar passerade oss nere i bäckravinen på sin upptrampade stig längs bäckkanten. Vägen blev allt smalare och jag undrar hur de resonerar som ger sig hit ut med husbil. Vid slutet av vägen efter nästan 2mil låg ett sameviste och där serverades det mat och det fanns även möjlighet att hyra stuga. Vi nöjde oss med kaffe och våfflor som serverades med sylt, socker och röme. Detta testade vi för första gången på vår tur till Nordkap 2017. Den gången kan vi inte säga att vi uppskattade kombinationen men denna gången var det riktigt gott. Våfflorna var kanon och vi kan varmt rekommendera dem om ni har vägarna förbi Haverdalen! Det trevliga stället med både servering och boende, väl värt ett besök. Längs de här sluttningarna lär det vara rejäla vattenfall vid snösmältningen. Till slut passerade vi ut från nationalparken efter 4 timmar. De 100kr vi betalade i bompeng var väl investerade. För den som vill ligga med husvagn i parken fanns det även en vildcamping mitt inne i parken längs huvudvägen. Vi fortsatte sedan längs TET-spåret och bjöds åter på fin utsikt. Här ser vi ner på Dovre i Gudbrandsdalen. TET-spåret ledde oss sedan in på ”vägar” som nästan var mindre än de som Hanna brukar hitta. Hmm, grind... jaja det var väl bara till att öppna och sen stänga efter sig. Totalt passerade vi 3 grindar innan vi lämnade fälten. Så mycket till väg var det inte. Här närmade vi oss väg igen. Efter en stund blev det dock mer normal väg, dock med får liggande i skuggan mitt på vägen! Här var dock fåren krulligare än innan. Vi passerade här Sels kyrka. Hitintills har denna dagen svarat upp mot alla förväntningar. Kanonväder, härliga vyer och god fika. För att handla och tanka lämnade vi vildmarken för en stund och på E6 mot Otta. Efter depåstoppet blev det åter TET och vi klättrade omedelbart åter upp för fjällsidan. Längst nere i dalen skymtar Otta. Efter ett antal kilometer stötte vi på den förväntade ”bomen”. Det vi dock glömt var att växla pengarna jag tog ut igår så det fick bli till att lägga 100kr istället för 40 i kuvertet. Utsikten blev bara mer hänförande ju högre vi kom. TET fortsatte att leverera och när vi kom fram till en ny del av spåret som enligt Hanna såg tveksamt ut på kartan så såg det ut så här. Tid att lägga i lågväxeln då det dessutom fortfarande gick uppför. Inte många bilar som kört här senaste tiden. Det var dock ganska uppkört i mitten av motorcyklar. Då klockan började gå mot kväll spanade vi efter ett ställe för camp och när vi passerade en kraftledningsgata i närheten av Haldorpiggen där det gick ut ytterligare ett spår från det vi följde, så backade vi in på det. Trevlig utsikt från camp. Platsen är väldigt utsatt på fjällsluttningen men väderprognosen säger svaga vindar och fortsatt fint väder under natten så vi håller tummarna. Extremt lugnt är här åtminstone. Nästa steg efter lite kvalitetstid i form av knappande på telefonerna blev middagsbestyr. Muurikka över grillen på ca 1000m höjd, det är nog rekord för mig. Hanna slår mig nog med 1000m från i fjor när hon gjorde lunch uppe i ett av passen i Alperna. Härligt gott blev det som vanligt, bacon, pasta, lök, paprika, philadelphiaost, grädde och sen halloumi och grönsaker till! Därefter valde vi ganska kvickt att krypa upp i tältet efter denna kanondag i de norska fjällen!! Edited July 16, 2019 by Lars 9k 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 17, 2019 Author Premium Member Share Posted July 17, 2019 (edited) Dag tretton, TET och Jotunheim Idag vaknade vi till en solig morgon och temperaturen steg fort i tältet. Under natten vaknade vi två gånger av att det passerade helikoptrar över oss, första gången 02:30! Dagens utsiktsbild från sovrummet, i motljus. Under frukostbestyren tätnade dock molnen och det kom några droppar regn, för att strax därefter åter vara sol. Vi fortsatte längs gårdagens spår som nu gick i kraftledningsgatan. Här till och med mellan stolparna. Tydligen var det vid Kleivrudsetrin vi tillbringat natten, åtminstone var det det som stod på skylten som pekade dit vi kom ifrån när vi kom ut till en något större väg. Den fortsatta vägen var inte så stor den heller. Den passerade lite små hus av varierande skick. Vissa mer ruin än hus. Dock var den nyfixad och i passerade även en vägskrapa som dock inte fastnade på bild. På de ställen man kunde se ut mellan träden var utsikten magnifik. Till sist hamnade vi en bit på asfaltsväg längs Otta innan vi körde över bron. Vi tog sikte på Baksidevegen. Tillräckligt stadig bro för oss. Den här traktorn hade inte bråttom, inte vi heller, han var på väg in på gården från ett fält och höll nog max 10km/h. Snart svängde TET-spåret åter ut på de små vägarna. Här blev det åter läge för lågväxel och förhoppning att inte möta något större än en mc och på de flesta ställena inte ens det. Här var TRÅNGT. När vi hittade en någorlunda plan yta där det dessutom var möjligt att passera stannade vi för att fixa lite. Jag ville fylla i lite mer luft i bakbälgarna men hade noterat att bälgen krupit ut lite väl mycket på ett ställe. Därför höjde vi bilen samtidigt som vi släppte ut luft och masserade in den värsta bulan. Vi sänkte också hela bälgen ca 10mm, vilket blev bra. Spåret fortsatte i samma stil, till och med några små blöthål passerades. Plötsligt strax innan vi skulle komma ut på en lite mer normal väg stod det en häst på spåret. Hanna gick ut och fångade in den vilket inte var några problem. Efter jag passerat dem körde jag ner till ett intilliggande hus där jag fick beskedet att det var grannens och den brukade gå lös i skogen. Ja varför inte, går korna och fåren lösa så kan ju så klart även hästarna gör det samma. Bara dumma svenskar som fångar in boskapen som går i skogen på bete!!!! ☺️ Den större vägen var inte fy skam den heller. Fast strax var vi åter i skogen. Här var det både smalt och brant. Mer utsikt. Fler smala passage. Inga räcken men vacker utsikt, dit ner var vi på väg och sen upp på andra sidan. På väg ner mot bron över Otta. På väg in i Vågåmo för att ta oss vidare till Blåhøe. På väg till Blåhøe (länk). Inledningsvis klättrade vägen brant uppför mellan husen och här var den fortfarande asfalterad. Självklart var det bomväg, men en av de ”bra”, där man kunde betala med kort. Den fortsatta vägen över fjället var tillsynes oändlig fast längst bort i högra delen av bilden syns målet, masten på toppen av Blåhøe. Omgivna av andra fjäll i fjärran. Efter en stund syntes det en bil bakom oss som körde betydligt snabbare än vi, lika bra att köra in till sidan och släppa förbi. Det syns att det är gammalt berg. Ytan är täck av eroderad sten, fjällen blir allt lägre. Vi närmade oss toppen, sista kilometrarna var vägen markerad av flera meter höga stolpar. Skicket på vägen var ju inte fantastisk för 100kr, det varnades för stor risk för punktering, vilket jag kunde förstå ifall man körde med ”normala” däck, då det bitvis var fullt av grov sprängsten. Dock genomförs det tydligen bland annat cykellopp uppför hela vägen. Närmare 1600 höjdmeter och 15km lär ju bita lite.Vi var inte ens NÄSTAN sugna! På toppen stod detta torn, fullspäckat med antenner på utsidan och utrustning på insidan. Tyvärr var det ett väldigt oljud från alla ventilationsrören som syns runt hela byggnaden. På bilden syns också Toyotan som körde om oss, det var en servicekille på väg på jobb i byggnaden. Utsikten här uppe på 1600m var helt fantastiskt. Vi rekommenderar verkligen en tur hit upp, förutsatt att vädret är lika fint som vi hade. En del av de toppar som fanns runt om oss. Jeepen poserar vant. Dock hade den här lagt sig till med ett nytt fel som jag avsåg ta mig ann senare. Hanna lagade sopplunch som vi avnjöt tillsamans med utsikten. Vyerna på väg ner var inte sämre, dit ner var vi åter på väg. Vägen slingrar sig över en halvmil innan den försvinner neråt. På vägen ner passade Hanna på att bada .... eller åtminstone bada fötterna. Den ”lilla havsfruen”. På väg ut från bomvägen. Efter toppbesöket körde vi åter över bron in till Vågåmo. Här blev det besök på KIWI för proviantering samt en sittstund på vitt porslin. Kyrkan skulle såklart också dokumenteras. Min kära sambo har en böjelse för att fotografera kyrkor, vattendrag och milstolpar. Åter ut på TET-spåret, nu med sikte på Jotunheimvägen. Längs vägen dit stötte vi på ett träd med denna skylt. Tydligen hade man sedan innan kriget stoppat in stenar på olika platser i trädet som sedan växt fast. Några syns vid skylten och andra längre ner. Nästa skylt berättade om en tjuv som åkt fast här när han inte kunde hålla sig. Åter kritter på vägen, denna gången en ko. Inte speciellt skygg ko, men det brukar de visst inte vara, vilket tydligt skulle visa sig senare. Ny bomväg och då jag fortfarande inte fått växlat fick vi nu betala 100kr istället för 40!! Efter att den bomvägen var passerad visade TET-spåret oss in på en smal sandig och brant väg. Här blev det lågväxel. Tyvärr gick den ut på en lite större väg precis innan en ..... ny bomväg!! Denna gången hade jag bara en 200kr sedlar kvar, det blev 150kr i dricks denna gång! Slutsats, skall ni köra på småvägar i Norge, se till att ni har kontanter i diverse valörer med er!!! Ny bäck som Hanna ville ha på bild. Längs denna väg passerade vi flera större kringbyggda hussamlingar, ja små byar. En ny bropassage som hamnade på bild. Norge har gott om bäckar. Till sist närmade vi oss kvällens mål, eller åtminstone delmål, Jotunheimvägen. Den inleddes med en bom. Men en av de bättre, om än dyrare varianterna som gick att betala med kort. Jotunheimvägen går igenom Langsua nationalpark. Jotunheim nationalpark ligger längre väster ut. Hygglig kvällstemperatur klocka 19 på närmare 1000 meters höjd. Vackra vyer var vi nu bortskämda med. En bit in längs vägen låg ett informationscentra med toalett och fikaplats. Tydligen har man här också restaurerat en gammal anläggning från 1600-talet där man fångade falkar som sedan såldes till olika hov. Även andra djur är vanliga i området. En WC utan vatten, ett dass alltså. Fast fint var det ändå! En vacker stentavla med inhuggna bilder på de fågelsorter som fanns i området. Illustrativa informationstavlor. Parken är tydligen inte så gammal. Utsikten från centrat. Storslagen som på flera tidigare platser vi varit på de senaste dagarna. Alldeles intill låg en liten by. Området var inhägnat, lättare att hägna in människornas platser än kreaturen. På väg vidare västerut mot kvällens camp. Nya kor, dessa vägrade att lämna vägen utan lunkade istället framför respektive vid sidan om Jeepen en god stund. Nästa gäng som vi stötte på var ännu besvärligare. De vägrade helt att flytta på sig, utan vi fick bokstavligt talat knuffa undan dem med Jeepen. Tur att vi inte var i Indien! Blyga av sig var de inte heller. Sista biten passerade vi igenom en bränd björkskog på väg ner mot en sjö. Framme vid sjön så stod det redan en bil nere vid sjön, så vi fick ställa oss en bit längre upp längs sluttningen. Medan Hanna startade grillen och kokade potatis började jag fixa med Jeepen. Redan uppe på toppen vid tornet vägrade ena framrutan gå upp. Därför plockade jag nu av dörrklädseln i ett försök att få upp rutan. Genom att delvis demontera hissmekanismen lyckades jag få upp rutan och fixera den uppe. Förhoppningsvis slipper vi nu köra hem med nervevad ruta. Kvällens grillade fläskfilé. Härlig middag som vanligt. Ingen dålig utsikt från middagsbordet. Vi avslutade med att packa undan allt, då vi under kvällen hela tiden hört koskällorna längre bort längs fjällsluttningen. Risken finns ju att korna kommer hit under natten och de kan ju i så fall ställa till med en hel del problem om det är saker framme. Nu närmar vi oss slutet på en fantastisk resa, imorgon får vi börja köra hemåt. Efter att sidan kraschat ett antal gånger när jag skrivet det här, är jag nu äntligen färdig för ikväll. Klockan hann bli 00:45 innan jag blev klar. En sista bild som jag tog när jag var ute och gjorde det sista innan nattningen. Edited July 18, 2019 by Lars 9k 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Løwe Posted July 17, 2019 Share Posted July 17, 2019 Ser godt ud, og som taget ud af vores sommerferie planer.. Deler du spor på Viewranger ? og om du gør, hvor kan vi så finde dem ? Vi starter 12. August og ruller nordpå, og ender derefter på Overlanding 2019 Expo, inden turen går hjemover igen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 17, 2019 Author Premium Member Share Posted July 17, 2019 (edited) 19 hours ago, Jesper Løwe said: Ser godt ud, og som taget ud af vores sommerferie planer.. Deler du spor på Viewranger ? og om du gør, hvor kan vi så finde dem ? Vi starter 12. August og ruller nordpå, og ender derefter på Overlanding 2019 Expo, inden turen går hjemover igen. Nej det gör vi inte men vi har i stort sett följt TET-spåret i området då vi efter tips upptäckt att det i stort sammanföll med vår planerade rutt. https://www.transeurotrail.org/norway/#3.21/66.21/17.53 Jag kommer att skriva ut det lite tydligare längre fram i tråden någon av de närmaste dagarna. Edited July 18, 2019 by Lars 9k 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 18, 2019 Author Premium Member Share Posted July 18, 2019 (edited) Dag fjorton, på väg hem via Sälen Efter en kort natt vaknade jag till kring 04:30 och hörde koskällorna på avstånd. Efter ett tag kunde jag konstatera att de avlägsnade sig och efter ytterligare en stund somnade jag om. Vi vaknade igen kring 07 men slöade ett tag i det allt varmare tältet innan vi till sist började med frukosten. Därefter startar resan hemåt med första anhalt Sälen. Dagens utsiktsbild från sovrummet. Vi konstaterade också att tältet inte är ”myggtätt”!! De små myggorna som fanns här tog sig in via hålen för absidstången! Där är det tätat med lösa tygbitar som skall läggas för hålen vilket aldrig blir helt tätt. Insidan Utsidan Det borde i stället vara likadan ”strut” som sitter på utsidan vid stabiliseringsstången. Framåt 10 lämnade vi nationalparken samma väg som vi kommit in. Nu hoppade vi över TET-spåret och satte istället GPS:en på ”hem via Sälen” Vi passerade denna damm nära Skåbu. Det norska vädret fortsatte att visa sig från sin bästa sida. Solsken gör resan lite trevligare även om man är på väg hem. När vi passerade Helvete var vi så klart tvungna att köra in om. Denna plats hade vi ju hört om från Höstresan. Någon tur i dalen för 70kr per person tyckte vi dock inte det var värt denna gång, kanske nästa. Snart lämnar vi dessa vyer. Inte mycket vatten i Jöra nere i Espedalen. Svatsum kyrka kom också med på bild. På vår fortsatta färd längs E6 passerade vi här Mjøsa nära Moelv. Hanna tog ett körpass när jag började bli hängig. Massor av vägarbete längs E6 i vanlig ordning. Känns som att den ständigt uppdateras på ett antal ställen. När vi i Hamar lämnat E6 för att istället följa v25 började vi bli hungriga och svängde efter Løten in på en rastplats. Ganska snart tyckte vi att den kändes bekant! Det var samma ställe som vi stannade på när vi kommit in i Norge för Nordkapsresan 2017. Den gången lagade vi @Pål XJ som hade tappat en stötdämpare och hade ett icke fungerande halvljus Den gången var vår Jeep lite mindre. Inte minst i jämförelse med Påls resliga XJ. Lunchen bestod av stekt korv med pasta. Snabb och smidig lunchmat. Flaggan ute så klart. Stressigt att både äta och uppdatera Forumet men dett gäller ju att passa på att ladda upp bilder när man står still och det är bra täckning. Glåma i Elverum var nästa större vattendrag att passera på den fortsatta vägen österut. I Elverum har man byggt tunnel under delar av bebyggelsen. Undrar om det är här Lunds komun varit och tittat. De vill ju göra samma med E22 genom Lund. Tid att åter passera Trysilälven, den älv som vi ju startade norgeturen med att ha camp intill. Nu är vi snart åter i Sverige, dock ligger tullstationen en bra bit in ifrån gränsen så fortfarande återstod det några kilometer i Norge. En väldigt odramatisk gränspassage, här fanns varken tullhus eller bevakning. När vi passerade flygfältet på väg mot Tandådalen var vägen plötsligt omlagd och gick numera i en helt ny sträckning SÖ om fältet istället för som tidigare NV. Släpet hämtade vi åter upp i Sälen. Denna parkeringshjälp från @JohnE underlättade ju vår Norgetur betydligt. Dock visade det sig att han inte riktigt hade kommunicerat vår parkering med resten av släkten. Efter att vi hade parkerat släpet vid det då tomma huset hade hans kusin med familj kommit åter efter en utflykt och hittat ett okänt släp parkerat mitt på gårdsplanen! Det hade dock ganska fort rett ut sig varför och vems släp det var och de hade sen med handkraft, då det var låst, knuffat upp släpet för en 4 meter slänt för att få fortsatt plats att måla huset och parkera sin bil. Ett ”lagom fyspass” kunde de berätta, när vi kom och hämtade det. På den fortsatta resan längs väg 66 passerade vi ett känt ställe, men inget Vasalopp för oss denna gången heller. Genom att korsa Västerdalälven ledde Hanna oss söderut längs små grusvägar mot Torsby och vår tänkta camp, camp Lekvattnet. Efter att jag svängt runt på en smal väg där framhjulen flexade en del när jag var nere i diket började det att låta illa från framaxeln. En första kontroll visade att främre kardanen delat sig. Ganska märkligt, då vi tidigare flexat betydligt mer än vad vi gjorde i detta dike. Anledningen var att nedre bärarmsfästet nästan helt brutits loss från karossen!! Rosten hade härjat innanför plåten utan att jag hade sett det och nu hade den till sist gett upp. Planen var nu att demontera kardanen då jag inte kunde få ihop den i splinsen och sedan försöka köra försiktigt hemåt. Dock fick jag inte loss de bakre skruvarna på grund av avsaknad av en 1/2” ringnyckel. Den SKULLE legat bland verktygen men icke! Verktygsuppsättningen skall ses över och uppdateras!! Istället stripade jag fast den bakre delen mot karossen efter att jag tagit av den främre vid yoken på framaxeln. Det visade sig dock snabbt att maxhastigheten innan Jeepen började vobbla var 40km/h! Ensamma i Dalarna klockan halv åtta och med över 60 mil hem kändes det just då lite jobbigt. Efter att funderat på olika alternativ kom jag på att jag hade numret till @Christer som jag tidigare fått av @Metalwolf i jakten på släpparkering. De hade vi ju dessutom träffat helt kort på fullvuxenträffen. Han svarade när jag ringde och hälsade oss välkomna. Han hade både verkstad, svets och inget emot att hjälpa till. I 40km/h tog vi oss de 4milen hem till honom och hans sambo. Sista biten på skakig grusväg. Solen hann gå ner innan vi kom fram. Väl framme var det bara till att köra in. Ett garage med fullhöjd och plats för taktält i porten är ju inte fel!! Efter en kort besiktning konstaterade Christer att det skulle gå att lappa ihop fästet så vi skulle kunna fortsätta köra hemåt. Full fart med att kapa till nya plåtbitar. Så klart var inte strulet helt över! Christers svets vägrade att starta. Detta utlöste lite ny nervositet hos mig, men Christer ringde lugnt kusinen Johan, @Metalwolf och mycket riktigt fanns där en fungerande svets att hämta. Johan hängde med tillbaka tillsammans med svetsen och övervakade sen kusinens arbete samt bistod med justering av inställningarna på svetsen. Efter några timmar var fäster åter stabilt fäst i karrossen och under tiden hade Hanna hade fått låna köket och stekt upp våra hamburgare. Christer var ”sådär nöjd” med svetsningen men jag tyckte det såg helt suveränt ut med tanke på förutsättningarna. Klockan 01:30 var vi åter på rull och fortsatte sedan att sträckköra söderut ner till Svartedalen norr om Göteborg. Efter em MYCKET händelserik natt landade vi till sist på ett gammalt bekant campställe som dock har kass mottagning. Klockan 07 kröp vi till kojs för några timmars sömn. Edited July 20, 2019 by Lars 9k 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 19, 2019 Author Premium Member Share Posted July 19, 2019 (edited) Dag femton, sista dagen hem Efter ca 4h sömn vaknade vi klockan 11:30 på en av våra ”gamla camp” i Svartedalen. Den är lite småtråkig men ”säker,” här finns massor av bra övernattningsplatser i området men det är också många som campar här, så de bästa platserna är nästan alltid ockuperade om man kommer sent på kvällen, eller som i detta fallet, anländer klockan 07:00. Morgonutsikt. Vår camp, ett grustag i slutet av en återvändsväg. Vi satsade på en snabb frukost för att hinna med dagens bestyr. Vackra vägar inne i Svartedalen men även på vägen därifrån. Dagens första stopp, XXL i Bäckebo. Här la vi två timmar på ingenting. Tältimpregneringen som skulle finnas här enligt saldot på hemsidan, fanns inte i verkligheten, vilket tog lång tid att få reda på. Det blev en internetbeställning på parkeringsplatsen istället ifrån Outdoorsspecialisten. På väg ut ur Göteborg konstaterade vi att köerna i en stad klockan 16 till och med överträffar köerna i skogen på SOT!! Vi vet vilka vi föredrar!! Vi körde dock vidare ner till Johannes och Marlene på Bjärehalvön där vi parkerade på gräsmattan i vanlig ordning. Innan middagen hann vi även med ett bad i havet. Därefter blev det middag och dusch. Klockan 02:30 var det så till sist läggdags. Ytterligare en tuff natt, men det är väl så det skall vara på semestern! 😛 Edited July 20, 2019 by Lars 9k 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Gustafson Posted July 19, 2019 Share Posted July 19, 2019 Ser ut som en rolig trip! Kanske hakar på nästa år Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 19, 2019 Author Premium Member Share Posted July 19, 2019 2 hours ago, Filip Gustafson said: Ser ut som en rolig trip! Kanske hakar på nästa år Du är självklart välkommen, antingen det blir SOT eller en någon annan tur. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnE Posted July 20, 2019 Share Posted July 20, 2019 Här ligger jag i mitt tält, långt inne i en fjord på norska västkusten, och måste flika in att jag är otroligt imponerad över de konstanta uppdateringarna. Jag har legat ute snart en vecka men uppdatera forumet är närapå det sista jag tänker på efter långa och fina dagar. Imponerad, Lars! ....fyspass är alltid nyttigt vettu, de hade ju faktiskt inte behövt knuffa upp släpet för slänten 😂😉 Kommunikationsmissar sker så lätt, skönt att saker och ting kan funka bra ändå ☺️ 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 20, 2019 Author Premium Member Share Posted July 20, 2019 (edited) 8 hours ago, JohnE said: Här ligger jag i mitt tält, långt inne i en fjord på norska västkusten, och måste flika in att jag är otroligt imponerad över de konstanta uppdateringarna. Jag har legat ute snart en vecka men uppdatera forumet är närapå det sista jag tänker på efter långa och fina dagar. Imponerad, Lars! ....fyspass är alltid nyttigt vettu, de hade ju faktiskt inte behövt knuffa upp släpet för slänten Kommunikationsmissar sker så lätt, skönt att saker och ting kan funka bra ändå Ja, jag är kanske lite störd som lägger så pass mycket tid på att skriva! Men jag skriver inte bara för ”forummedlemmarna” utan lika mycket för mig själv som dagbok över våra resor, samt för våra bekanta och släktingar som vi hänvisar hit för att se vad vi hittar på. Avseende fyspasset så verkade ju din kusin ta det med en klackspark så det var ju lugnt och jag tackar igen för hjälpen. Ha det gott vid fjorden och orkar du...... så skriv gärna en rad ........... 😉 Edited July 20, 2019 by Lars 9k 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 20, 2019 Author Premium Member Share Posted July 20, 2019 (edited) Dag sexton, allra sista dagen hem Dagens utsiktsbild Dagens första uppdatering Kul att någon gång mecka med en annan Jeep än den egna! Släpvagnsbelysningen på Johannes Jeep hade slutat fungera. Efter diverse mätningar och felsökning identifierade vi felet till en kontrollbox som satt vid passagerarplatsen fram. Till sist kom vi åter iväg hemåt. Temperaturen var väldigt badvänlig. Sädesfälten stod mogna och man hade även börjat skörda på flera ställen längs vägen. Med fullastad bil får matvarorna åka på släpet sista biten hem. Hemma. Borta bra men hemma ......... också bra. Sammanfattningsvis åter en härlig resa. Den har innehållit det mesta, fastkörningar, stenbank, sönderkörningar och reparationer av olika art. Men framförallt god mat, vackra vyer och trevliga människor! Nästa reseberättelse kommer att hamna i Edited July 20, 2019 by Lars 9k 6 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted July 20, 2019 Moderators Share Posted July 20, 2019 Tusen tack för Hannas och ditt engagemang i att orka posta och berätta Lars! Vi är många som följer denna tråden och sätter pris på era berättelser och bilder . Uppskattas! 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted July 24, 2019 Share Posted July 24, 2019 Oj... nu har jag läst igenom allt! Ville gärna ha lite lugn och ro, samt en fri dag med kaffe, innan jag började läsa Håller med Jon - grymt arbete med reseberättelsen. Tack! Jättekul, och med flera bra delar av inspiration och skratt Skönt det löste sig med reparationerna... Utsikten från flera platser såg ju fantastisk ut. Likaså verkade TET i det området passa bra för en Jeep. Nice!! Skall provas, dock med små sedlar... 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urban Posted July 25, 2019 Share Posted July 25, 2019 Härlig resa och berättelse. Får lite uppslag av er resa för min nästa Norgeresa som givetvis finns i planeringen trots att jag kom hem från Norge i eftermiddags. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 25, 2019 Author Premium Member Share Posted July 25, 2019 1 hour ago, Urban said: Härlig resa och berättelse. Får lite uppslag av er resa för min nästa Norgeresa som givetvis finns i planeringen trots att jag kom hem från Norge i eftermiddags. Jag får säga detsamma om din resetråd. Där finns ett antal uppslag inför vår nästa Norgetur!! 😁 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stiffe Posted August 11, 2019 Share Posted August 11, 2019 Härlig berättelse som vanligt och imponerande uppdateringsfrekvens , man får väl kalla era resor Overlanding / reperationsresor 😉😜 att ni orkar fixa gång på gång - Imponerande 😎 ha ha 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now