Jump to content

SOT för första gången


ROCCO
 Share

Recommended Posts

Drar lite om vår resa under touren här istället för o blanda in det för mycket i garage tråden 😊

Torsdagen den 4e juli rullade vi ner mot Osby och var hyffsat taggade men ändå lite nervösa över om vi verkligen skulle komma fram i skogen. Men vi hittade ner till Offroadbanan och var på plats vid ca halv 10. Vi skrev in oss och började sen lufta ur däcken för att öka både grepp och komfort men även för o minska risken för att skära sönder däcksidorna (har jag läst mig till så det intalar man sig iaf) och sen var det dags för förarmöte och en promenad med Jonas som håller i Offroadbanan där han visade o berättade lite om terrängen.

(Nu hade en bild vart bra om man haft men det tänkte man ju inte på just då)

 

Det gick hyffsat bra ändå o köra under dagen för både mig o sambon, vi är ju hyffsat nya på det här ändå så vi körde lite på säkra kort med att den som inte körde fick en bit framför för att dirigera när det blev lite trixigt. Detta funkade väldigt bra så vi klättrade lite bland stenarna där men för det mesta var det lite för svårt för vår bil (tyckte vi) så vi gick över vägen o körde på den "lättare" biten där Jonas håller sina event och där gick lättare så då behövde vi inte gå o "spotta" så mycket. Dels för att vi nu började få lite mer känsla för vart bil och hjul är någonstans. Sen vart det lite paus vid lunch innan vi drog igång igen, nu med kanske lite för stort självförtroende...Så det tog inte lång stund förens vi tänkte att 'ja men det lerhålet ser inte så djupt och farligt ut där provar vi 😀' meeen där vart en välplacerad stubbe precis när det gick uppför..visst upp kom jag men nu lät inte bilen som tidigare längre 🙈 Rullade upp sakta till planmark då inget "missljud" hördes mer än vrålet som kom från bilen nu, efter lite sökande hittade jag iaf vart ungefär avgassystemet läckte men det var ingenting som var löst eller låg i någonstans så vafan. Vi tyckte nästan ändå att vi mer hade förbättrat bilen då den nu låter "grym" vid lite pådrag 😜 så vi fortsatte o köra lite och när klockan närmade sig halv 4 så så vi att en sista vända tar vi...och självklart resulterade detta i en fastkörning tack vare mig då jag guidade min sambo på fel spår. Så eftersom man inte har vinsch eller stegar så fick man krypa till korset och fråga om hjälp, första bästa jag såg var en stor 6hjuling (senare fått höra att den heter tgb13) och detta var då första gången jag pratade med Johan som han heter o han hade inget emot att dra loss oss så när han väl kommit i rätt läge så drog han med sin vinsch och det tog nog inte ens 5min att koppla fast, dra och plocka ihop. Så där kom vinschen ännu högre på önskelistan 😋 Den fastkörningen var nog en av det bästa under de 7 dagarna för vi började prata mer med honom och fick lite olika tips på fina ställen att naturcampa på inför de kommande dagarna och vi fick även haka på han o hans kompis när de skulle till nästa område (Hässleholm) vilket vi var tacksamma för. Men innan vi kom så långt så stannade vi kvar dels för o prata med Johan men även då ett par danskar hade kört fast med sin Land Rover pickup men även fått problem med bilen då motorn inte vill gå. Men efter en stund med hjälp av ett annat gäng danskar och Johan så hade de fått upp bilen på väg igen och även kommit på ett sätt för att få bilen o rulla för egen maskin. Klockan var nog halv 6 när vi rullade där ifrån och mot vårt försra tips på camping vilket var i hästveda då detta låg på väg från Osby och mot Hässleholm. Vi fricampade på Hästveda Sågbackens Offroads gamla område och vi var helt själva till o njuta av regnet och vinden medans vi grillade lite innan läggdags 🏕

IMG_20190704_212659_057.thumb.jpg.261a0dc4f3ed825ede3b7d6e1ed164cd.jpg

 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Lars 9k said:

Ja att träffa nya bekanta är nästan det bästa med denna ”sporten”.

De flesta är öppna och hjälpsamma när den första isen är bruten. 

Har nog aldrig vart med om o träffa så pass många nya människor som är så trevliga o vänliga mot alla som man gör vid offroaden 👍👍

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har precis insett att denna sida blivit lite bortglömd i allt vad livet heter med jobb byte m.m 🙈

Förhoppningsvis blir det mer uppdaterat framöver och ska försöka minnas fler detaljer från i somras till o dela med mig av men mycket möjligt att det bara blir lite sammanfattning med bilder 🙈

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

SOT 2020

 

Sen första gången jag körde SOT har jag hållt kontakten o kört ihop med en från Älmhult (13 bilen) så kvällen innan möttes vi upp ett gäng och hade lite trevligt på en hemlig liten vändplan i Blekinge 😊

20220404_002101.thumb.jpg.4f0ba194b5dd4a41e8fa367564745eb6.jpg

Tappade lite skärmbreddare ena sidan under resans gång men gick för övrigt väldigt bra och höjningen visade sig göra stor skillnad då "hinder" ..de flesta stubbar & stenar. Som tidigare år var krångliga att ta sig över eller runt nu bekymmersfritt bara rullades över, det kan möjligtvis vara så att man lärde sig nått från första gången med som gjorde att det gick lite lättare också 😊

 

Problem friheten varade dock inte längre än till Olerum där resan var planerad att sluta men verkligen tog slut också och ett tag verkligen provade ens nerver när paniken över att vara strandade 4 timmar hemifrån med en 2 åring o bara 3 däck som sitter på fälg utan att känna någon eller veta vem man ringer... (Jag förstår att 4 timmar är för en del här inne som rest utanför landets gränser inte känns så där extremt jobbigt men för en annan som inte tidigare rest så långt och vart beroende av bilen på det viset var det rätt jobbigt ett tag)

Screenshot_20200818-073805_Chrome.jpg.44655550a310a6ab4dfcc04ad7443741.jpg

Räddaren den semestern var iaf en av klubbmedlemmarna där som visade sig även köra folkrace och hade däckmaskin hemma som erbjöd sig att hjälpa till när jag väl fick tag i honom. Allt sånt här sker ju heller aldrig vid 11 så man har hela dagen framför sig utan detta hände vid 15 på vägen ut från området och de flesta hade redan dragit vidare med. Däcket var på plats på bilen igen vid ungefär 17 men det löste sig till slut så nu har vi provat på det men hoppas slippa en gång till 😅

Jag må se glad ut o det måste man försöka vara för att se positivt på saker istället för att bryta ihop och ge upp 😄 nått positivt av detta är att det är några stycken bekantskaper som startade vid detta ögonblick med och en del som känner igen en just från detta ögonblick 😂

Snapchat-1272025543.thumb.jpg.b70cee11d331ecee0ae0f66143fde526.jpg

Stoppar in denna här igen för skojs skull med 👍 var inget kul o försöka göra rent både fälgbana och insida däck från den leran de har där, den är nått av det värsta jag vart med om 😅

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...