Jump to content

En tur på norska turistvägar


Urban
 Share

Recommended Posts

Gamla husvagnen packades och krokades på bilen i morse och huset lämnades i sonens händer. 

Transportsträcka rv40-E6-en kort bit E18-E16 och nu är vi i Aurdal. 

I morn bär det av mot Valdresflye med många stopp innan vi stannar i trakterna runt Lom. 

Inser nu att jag är kass på att ta foton. Skall försöka bättra mig till imorn. 

Dag 3 är det Sognefjället och Jotunheimen som gäller. 

Tyvärr väntas regn i morn. Förra gången vi åkte över Valdresflye så regnade det och vi körde i molnen. Verkar bli likadant denna gången. 

Sitter och tittar ut på ett yngre Schweiziskt par som har taktält på sin Volvo V50. Frugan tittade på dom med avsmak. Tanken att klättra upp i regnet mitt i natten var inte lockande. Så min plan att bygga offroadhusvagn börjar få ordentligt med fäste. Hon ser ju att gamla husvagnen håller på att ramla isär när vi kör grusvägar. Jag kanske till och med får med mig henne till mässan i Tyskland till våren. Trägen vinner....

 

004404AC-39CE-449F-ACA1-03498546CA4A.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Lämnade Aurdal i morse efter en sovmorgon. Körde över Valdresflye  i stilla mak. Stannade i Beitostölen och köpte säsongens godaste jordgubbar. Bara 25:- för en liter. 

Kom till Lom vid 14 tiden och ställer av vagnen på en camping. 

Vi bestämmer oss för att köra Strynefjällsvägen och tunnlarna tillbaka. Inser att större delen av vägen är grusväg och ”single track road”. Inte mig emot, tur att vagnen inte hänger på kroken denna vägen. Innan första tunneln står en svenskreggad Jaguar XJS V12 med en ångplym från motorn. Stannade och kollade om han ville ha vatten men det var redan ordnat. 

Vi ser att molnen är höga och bestämmer oss för en tur till Dalsnibba. Förra gången vi var här syntes knappt bomstationen från stora vägen pga moln.

Bilden är ner mot Geirangerfjorden. 

Imorn bär det av över Sognefjället. 

42428970-B643-4EF6-8CA1-248734A24559.jpeg

Edited by Urban
Glömde lite å stavfel
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag lyckats få igång min jobbdator med campingens wifi och skriva på ett tangentbord isf på en telefon är ju som natt och dag.

Idag lommade vi oss iväg från Lom... Innandess hade vi intagit en frukost med utsikt över Skim som glimrade alldeles turkos.

Inser ganska snart att vi är i Flåklypa, såg dock inte till Reodor Fälgen, inte ens hans stuga på bergtoppen.

Sognefjällsvägen är alldeles underbar. Första stoppet var vid Elveseter med självständighetsmonumentet. Glaciärerna Leirbrean och Smörstabbrean fastnade på foto, se första kortet nedan. Nedfarten till Fortun var lite bökig då vissa har mycket svårt att uppskatta var dom har sin högra sida. Emellanåt var det bara centimeter tillgodo till vägräcket.

Lunchen är ju ett speciellt kapitel i Norge och efter två ställen som öppnade 13 resp 14 gav vi upp och tog oss en macklunch vid Vassbakken och lyssnade på fossen som dundrade nedför berget. bild 2.

Körde sedan vidare till Gaupne. På vägen dit blev det flera tvärnitar då mötande lastbilar och vi inte fick plats på vissa ställen. I Gaupne åkte vi upp genom Jostedalen till Nigardsbreen. Parkeringen hade ingen vändplan så jag fick backa tillbaka några hundra meter med husvagnen och folket var som en renflock runt bil och vagn. Glaciären på bild 3. För drygt 20 år sedan gick den ned till sjön, nu är det flera hundra meter mellan glaciärkanten och sjön.

Drog sedan ned till Sogndalsfjöra där vi ligger på en camping i två dagar. Regnet började när vi vevade stödben och öser nu ned och då uppskattar vi omaket med att släpa husvagn. Grannarna runt oss har tält i olika variationer. Från en overlanding-snubbe med LandRover Defender och australiensisk Swag (ett redigt tält) till Skoda Fabia och tunneltält som man inte kan sitta rak i. Grillade under markisen och disken får vänta tills det slutat regna.

Imorn blir det Gaularfjället och en tur till kusten.

IMG_1820[1].JPG

IMG_1830[1].JPG

IMG_1835[1].JPG

Edited by Urban
Stavfel
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Dagens tur gick över färjan Hella-Dragsvik, 101 NOK för bil och 2 pers, vagnen står kvar i Kjörnes. Därefter tog vi väg 13 mot Gaularfjället. När vi är halvvägs upp genom serpentinkurvorna kommer vi in i molnen och sikten är kanske 30m. Lite förargligt när vi stannar på utsiktsplatsen, man ser från ena änden till den andra men ingen utsikt alls.

IMG_1836.thumb.JPG.5fbd7e82b24d36358091e3a4fa9b1724.JPG

Så här borde det sett ut:

IMG_1839.thumb.JPG.35111086a71e70e99cdf05e9bc487c90.JPG

Sen kör vi 200m över toppen och det spricker upp. Så turen uppe på fjället var fin.

Efter en kurva står det en flock getter på vägen och en tysk, berlinreggad bil, kommer ut och viftar med armarna för att jaga bort getterna. Det händer precis noll, han bara viftade sig trött. Tricket var att bara köra rätt igenom flocken i 2 km/h. Då flyttade dom sig så snällt.

IMG_1838.thumb.JPG.ed37f12e6e8641c496faf568677d8cca.JPG

Fåren har trafikvett här precis som i Skottland, dom ligger snällt i dikeskanten och mumsar, eller står vid vägen och äter. Inget rännande fram och tillbaka över vägen. Däremot getter och kor har inget trafikvett. Renar är totalt blåsta, lika dumma som harar. Har dock inte sett ren och hare ännu på denna tur.

Kör vidare till Likholefossen där frugan utmanade sin höjdrädsla och tog en tur över bron. Dock är det jag på bilden, hon stannade inte så jag hann med att ta en bild. 😊

20190723_114905.thumb.jpg.00210fe4d461967a3a8de7020021a78b.jpg

Drog vidare till Förde där vi faktiskt fick till en lunch vid 12:30 på en kinakrog. 354 NOK för en lunch för 2 är väl c:a dubbelt så dyrt som i Sverige...

Sen gick färden ut mot kusten men nån mil innan Florö kom dimman igen. Hoppades det skulle spricka upp men inte då.

Fick bli en fika i bilen vid kajkanten. Dagens frukt blev bringebär (hallon)

IMG_1853.thumb.JPG.33e66db1e731ddbd17b8c6a956253b0a.JPG

Sen blev det riksväg 5 tillbaka till Kjörnes. Hela 3st 6,5km långa tunnlar på den vägen. Efter den andra, Fjärlandstunneln, såg vi en skymt av Jostedalsbreen, denna tarm heter Böyabreen. Här kom även korna utan trafikvett...

IMG_1854.thumb.JPG.859655f6f8b53f52ed459731c905b8d0.JPG

Nya grannar på campingen med fler varianter på tält. Vi tror inte att vi sett 2 likadana tält på hela denna turen.

Imorn åker vi över Lärdalsfjorden för att åka över Aurlandsfjället. Sen via Voss och Vallavikstunneln, en fräck tunnel med 2 rondeller inne i tunneln. Sist vi åkte här för två år sedan slapp vi betala, oklart varför. Jag fick räkning på en massa andra passager men denna glömde dom bort. Inte mig emot. Sen över Hardangervidda mot Geilo. Får se hur långt vi kommer innan vi stannar för natten.

Edited by Urban
stavfel
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Vaknade i svinottan, hela campingen sov. Solen sken. Så småningom vaknade frugan och vi tog en tidig dusch och frukost. Sen blev jag lite pömsig och sov frukost nån halvtimme.

Drog iväg mot Mannheller som är en kaj vid bergkanten där tunneln kommer ut. Finns verkligen inget annat där.IMG_1859.thumb.JPG.f0db84f6571ed2e9494a5721ec0e69e6.JPG

394 NOK och 15 min senare är vi på Lärdalssidan. Kör upp på Aurdalsfjället. En riktigt fin tur. Vägen är smal men upp till platån och uppe på fjället var det lite trafik. Nedför var det smärre kaos. Var tvungen att backa uppför med husvagnen ett flertal gånger. Dom allra flesta gångerna körde jag dock störst-först.

Tog en lunchmacka utanför Voss där det var 30 grader varmt. Kör rv13 genom Vallavikstunneln och kör mot Odda för Oslo lät fel. Inser efter några kilometer att detta är jättefel. Vänder och tar rv7 istället. Passar på att ta en bild på Hardangerbron.

IMG_1866.thumb.JPG.906bc6c4360d51d98472949b65afd21e.JPG

Vallavikstunneln är ett gäng km och har en rondell inne i berget där man kan välja en lokal håla eller köra över en stabil hängbro. Tunneln går direkt ut på Hardangerbron. På andra sidan går den direkt in i en ny tunnel som oxå har en rondell. Lite udda upplägg.

20170724_170806.thumb.jpg.253a2ab03fe77c1a6ffe446fec8a440b.jpg

I Eidfjord tog vi en glass. Byn var full med asiater som kom från kryssningsfartyget som låg i hamnen.

Tog oss upp till Vörringsfossen där det fortfarande var 30 grader varmt. Klättrade ut på en liten klippavsats och tog några bilder på fossen. Lite scary när det är 200m fritt fall ett fotsteg bort. Med rätt säkring och rätt klätterutrustning hade jag utan tvekan firat mig ned men utan säkring är det läskigt. Fallet är totalt 184m högt och jag stod högre än så över botten.

IMG_1872.thumb.JPG.2ab08f25d6901ad8a761d2e5a73d7e85.JPG

Fortsatte över Hardangervidda och inser att det är sketvarmt trots AC i bilen. Vi stannar vid en fjällsjö som heter Skiftessjöen, 1236 möh.

IMG_1875.thumb.PNG.c964d10ba427bc82fe34d4932f858b75.PNG
 

Edited by Urban
bild hamnade fel
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Där tar jag årets premiärdopp utomhus.

20190724_164532.thumb.png.1692f83c54a1e11a77621c37ee496157.png

Fortsatte till Geilo och där tar vi fv40 mot Kongsberg. Börjar leta campingplatser ganska snart. Vi ser skyltarna till flera stycken som aningen inte finns eller är nedlagda. Eller är en skum camping med udda folk som vi undvek... Tanken att ta ned skylten verkar inte föresväva någon ansvarig. Vid det 8:e försöket fick vi napp så nu sitter vi på Uvdals Camping.

Imorgon går färden vidare söderut fv40-E134-fv23-E6-rv40 och vi planerar att komma hem imorn.

Edited by Urban
Justering
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Husvagnen gillar inte alls att skumpa på dåliga vägar eller ta skarpa kurvor i hög fart. Dörren var svårstängd när hela vagnen stod lite snett vid badsjön. Kylskåpet öppnade sig två gånger så allt tungt fick hamna i bilens kylbox istället. En burk marmelad läckte på golvet så nu är vagnen städad. Frugan undrade om vi skall vira in hela vagnen i spännband så vi får hem den i ett stycke, kanske en god idé...

Resan till Tjeckien om 2 veckor blir utan vagn.

Förresten, dagens frukt blev tråkiga vindruvor inköpta på Torp utanför Uddevalla på vägen upp.

  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

Nu är vi hemma igen. En fin men händelselös tur genom Numedalen till Kongsberg. 

Frugan googlade fram en garnbutik hon ville besöka. Tyvärr var den nedlagd när vi äntligen lirkat oss fram dit. 

Förstod redan på uppvägen att fv23 numera ingår i E134 mellan Drammen och Dröbak. Så vi tog E134 mot Dröbak men inser när vi kommit ur tunneln i Drammen att sommarjobbaren som gjorde märkningen slarvat. Inte en skylt visade hur vi skulle köra. Jag har nog passerat Drammen 10 gånger och alla 10 har resulterat i felkörning. Denna gången blev det bara lite fel och helt plötsligt är skyltningen E134 Dröbak på skyltarna framför mig. 

Kör under Oslofjorden och ser inga skyltar hur mycket det kostar. Är det månne gratis numera? Kan en sån önskedröm vara sann?

Vid Vestby på E6 är det tvärstopp. Vi blir ledda ut på gamla E6 och när vi passerar gränsen och jag byter från DAB radio till FM är det fortfarande tvärstopp. Hade vi inte ätit på McDonalds innan hade vi nog hamnat i kön som stod helt still mellan Vestby södra och olyckan.

Resten av E6 och rv40 var händelselös. 

Norge har en sån fin natur och trevliga människor, även om dom inte fattat att lagad lunch är en bra uppfinning, och vi återkommer igen. Som min far konstaterade på 70-talet att hade vi inte varit i Norge så hade vi inte haft semester. 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
13 hours ago, Urban said:

Kör under Oslofjorden och ser inga skyltar hur mycket det kostar. Är det månne gratis numera? Kan en sån önskedröm vara sann?

Stämmer det Urban, de tog bort bommen där för några år sedan.

Kul att ni hade en så fin tur, massa härliga bilder!

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...