Jump to content

Ta hand om vinschen.


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

De flesta av oss har ju vinsch på bilen men sen varierar det nog hur ofta de används.

Beroende på om man är Overlander eller Offroader ser ju användningsfrekvensen lite olika ut.

Alla vill vi dock att den skall fungera när vi väl behöver den.

För Offroadern som ofta har gott om kompisar, som bara väntar på att få vinscha en frände, är det mest pinsamt om den inte fungerar.

För Overlandern som kanske står ensam ute på ett spår, kan det bli betydligt besvärligare. 

Då vinscharna oftast sitter rejält utsatta för både väder och vind kräver de dock lite underhåll och kärlek.

Detta gäller båda ändarna av vincshen,  växellådan och elmotorn.

I avsaknad av denna kärlek vägrade min vinsch att starta för en tid sedan.

Underhållet av vinschmotorn var obefintligt  och så här såg den ut efter 3-4 år utan underhåll.

Vatten hade kommit in och orsakat rost och oxid.

A7E29109-1278-4310-8322-A5687F2853FB.thumb.jpeg.b7e91e986247f736decb8e1a132ab62c.jpeg

 

Kolen satt fast i kolhållarna.

C117C06E-C992-4224-AB29-284CBDB8635B.thumb.jpeg.c2fbc18cffe67ec47889265e7da82423.jpeg

 

Rost och beläggningar både på rotor och stator.

ACA33B8E-F7FE-4ADB-AA95-990681BD3421.thumb.jpeg.978dd47ba21a6966e31cc2338530eb99.jpeg

 

673BCAC4-8EE8-4A59-B6B5-ED64AC427A31.thumb.jpeg.e2af53fa546b3ff333f9e7c48fa1e7f2.jpeg

 

Rost mellan godset och jordpunkten.

E2DB155B-FD25-4216-87D7-2CF2E4791418.thumb.jpeg.9776d711c7377d997a5785c3ab3e836f.jpeg

 

Efter rejäl rengöring och insmörjning fungerade den igen, men mitt råd är ta isär och kontrollera årligen:

-status på fettet i växellådan, torka rent och fetta in på nytt vid behov.

- status på kol och kolhållare, har det kommit in vatten, rengör, spraya med elektronikspray och täta/fetta in skarvar och skruvar som kan orsaka läckage.

 

Edited by Lars 9k
  • Like 9
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Wiberg said:

Snyggt jobbat Lars!

Vad kan man göra i form av preventivt underhåll?

@Wiberg, jag väljer att svara här på din fråga i Lars garagetråd. :) 

Jag har en winch som säljs under diverse olika namn. Min heter Powerwinch men är densamma som Smittybilts. Fördelen(vilket tiden får utvisa) är att de påstår att den är permanentsmord. Underhållet ska bestå i att dra ut och in linan en gång i månaden så smörjs den upp.
Den förra winchen jag hade var av gammal konstruktion och där var det oljebyte minst en gång om året och oftare om man varit under vatten. Motorn fick man försöka hålla torr och väl insmord på de delar som kunde tänkas rosta.
Mao... Kolla med er winchtillverkare! Det skiljer från winch till winch.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Mmmmm.... även denna var enligt tillverkaren underhållsfri så det där får man nog värdera lite själv.

 Men förhoppningsvis är det mindre behov av service ju dyrare vinsch man köpt, men jag skulle nog inte vara helt säker på det.....

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är här det  märks huruvida man har betalt för en premium vinsch eller mer budget?
Priset brukar ju sitta i detaljerna.

@Per Pettersson Permanentsmord = livstidsolja i växellådan ;) 

Kullagren är säkert förseglade och håller länge och väl, det är värre med allt annat i vinschen, drev och annat som behöver fett.

Går ju inte att jämföra med @Lars 9k, min bil står inne på vintrarna och upplever minimalt med bad på somrarna (men står med vinschen helt öppet för väder och vind från april till oktober), så här såg den ut 2016, monterades 2011.

http://toyota4x4.se/topic/3322-mrwibs-hdj100/page/18/#comments

 

Edited by MrWIB
Svenskan
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Klokt talat , gäller även highlifts mm som rent av är farliga när de inte är uppsmorda, stått ett flertal ggr ute i skogen som guide på offroadkörningar och inget är så frustrerande som deltagare som inte har grejor i funktion , såklart lika tradigt för en själv om man står ute och behöver och det inte funkar pga bristande underhåll 😐

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Lika bra att vi tar diskussionen vidare här @Lars 9k, så jag inte spammar el-tråden med allt winch-snack!

 

Jag hittade ett winchrelä hos Umeå Offroad som borde funka. Problemet är att det nog inte får plats i reläboxen så jag måste lösa nåt nytt där... blir ett winchrelä varmt och behöver kylning eller kan man bygga in det i en kopplingsdosa med rätt dimensioner?

 

Annars; har du tips på annat bra relä/solenoid? Det går att få tag på orginal till winchen men då i ett kit med alla kablar och kontakter för 1500:-

Edited by Linusp3
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sakta sträcker han ut halsen och med blottad strupe och ängsla i blicken ställer han frågan, "Måste du sätta ett vattentät relä i en kopplingsdosa?"

Med en orolig blick ser han sig runtomkring hur skulle han nu bemötas när han så tydligt låtit det bli känt att han aldrig tittat närmare på en winchinstallation, sakta drar han sig tillbaka för att avvakta forumets reaktion.

(jo de e så att jag jobbar hemifrån å har rätt tråkigt) 

 

  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, norlin said:

"Måste du sätta ett vattentät relä i en kopplingsdosa?"

 

Well, relät är jag givetvis inte så oroad för... men det är mer tanken att skydda kontakterna jag är ute efter så det slipper bli som det ser ut nu! 

9F084F07-A1B1-4130-82F0-534C22F19F24.thumb.jpeg.d714f81fb0f731e1fcd135637d3f3c53.jpeg

... och visst är det så att jag aldrig installerat en winch innan. Förra veckan hade jag inte ens sett en winch IRL, nu har jag plockat isär och satt ihop en men har fortfarande ett par saker som inte är givna för nybörjaren!

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Linusp3 said:

och visst är det så att jag aldrig installerat en winch innan.

Då är vi 2. 😁

Risken med en kopplingsdosa är att om man inte får den helt tät mot inträngande fukt (vilket är väldigt svårt imo) så har den fukt som tränger in svårt att komma ut, = snabbrost. I bilindustrin har man, där det krävs och det är ofta, membran för att släppa ut och inte in. 

Vad man kan göra är att gjuta in anslutningar i lämpligt material och ha kablarna gå nedåt. Men det känns en smula överarbetat. (Ta inte silikon om du vill prova)

Visst kan man montera i en låda om man vill. Annars montera med kablar nedåt, stänkskyddat och rostskyddat efter bästa förmåga. Och underhålla då och då.

Men jag har ingen vinch, har aldrig ägt en. (men vill ha ) Så vi kollar med @Lars 9k och de andra med mer erfarenhet. 

 

Edited by norlin
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, norlin said:

Risken med en kopplingsdosa är att om man inte får den helt tät mot inträngande fukt (vilket är väldigt svårt imo) så har den fukt som tränger in svårt att komma ut, = snabbrost.

Good point!

Edited by Linusp3
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Wiberg said:

Det är precis det jag menar men uttrycker mig klumpigt...

Vill ha bägge möjligheter. 

Jag kikade på denna om jag ändå ska beställa nytt relä. Installationen verkar easy enough, jag såg en video på det häromdan men hittar den givetvis inte nu...

 

Här var det... spana in från 5:15!

Edited by Linusp3
Hittade videon...
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag har monterat en sådan här T-max istället för den kontrollbox som satt original.

https://www.autoaccessoriesgarage.com/Winches/T-Max-Winch-Remote-Control
 

Dock inte köpt på ovan sight.

Anledningen att jag bytte var att jag ville ha bort boxen från platsen ovanpå trumman och så ville jag ha en bättre fjärrstyrning, den jag hade innan, lika som den Linus länkar  till, hade i mitt tycke för lång fördröjning.

Dessutom låg den på samma frekvens som vissa fjärrkontroller till billås så den startade vinschen när kompisen larmade av sin Volvo!

T-maxen är helt vattentät och då det händer att hela fronten doppas så är risken att både box och vinsch hamnar under vattnet inte obefintlig.

En hel del av tävlingsbilarna kör med ”lös” solenoid men då knappstyrd inne i från bilen  och ganska ofta med ytterligare en brytare i närheten av vinschen.

Avseende värme vet jag inte men TROR nog att det kan bli varmt då det är stor effekt som passerar så jag är tveksam till att bygga in solenoiden helt.

För att undvika för mycket rost på skruvarna är polfett/vaselin och lite allmänt underhåll ett fungerande recept.

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

För att fortsätta med frågor för den oerfarna; 

... vad mer än en winch är bra att ha? Trädstropp, kastblock, annat? Vad ska grejjorna hålla för brottstyrka? Mer än winchen presterar antar jag, men hur mycket mer? Blir det dubbel belastning om man kör med dubbel lina? Så många frågor 😬

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ja det låter ju som att du redan har koll! ;)

Minst trädstropp och ett schackel med åtminstone  samma brottstyrka som vinschen har som dragkraft.

Sen är det ju nice med en förlängningsstropp samt ett brytblock och schackel till det.

Nästa steg kan ju vara mer lina, fler block och schackel ......

Avseende belastningarna får du ta fram fysikkunskaperna och fundera på hur krafterna fördelas när du utökar fästpunkterna.

 

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Linusp3 said:

För att fortsätta med frågor för den oerfarna; 

... vad mer än en winch är bra att ha? Trädstropp, kastblock, annat? Vad ska grejjorna hålla för brottstyrka? Mer än winchen presterar antar jag, men hur mycket mer? Blir det dubbel belastning om man kör med dubbel lina? Så många frågor 1f62c.png

En stropp rundt treet er kjekt, kasteblock er veldigt kjekt, da dobler du vinsj kraften. Og noen sjakler. 

På jeepen kjører jeg en 6000 kg vinsj med syntetisk tau, og det jeg har med i recovery kassa er, er par sjakler(eller bare en om jeg tenker meg om, for den andre står på fangeren) to korte stropper, som brukes som tre beskyttelse osv. En kasteblock og et par softshakles (impulskjøpt) 

Stroppene tåler 10 tonn 

Stål sjaklene er 5 tonn så da er bruddstyrken 25 tonn

Vinsj som drar 6 tonn 

Vinsj tau som tåler 8 tonn 

Så det svakeste leddet blir vinsj tauet. 

Obs stål sjakler skal altid brukes ved feste til bil eller tre, altså festes slik at de er fast i noe som ikke kommer til å fly om det ryker. 

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Premium Member
On 8/8/2019 at 6:20 PM, Lars 9k said:

De flesta av oss har ju vinsch på bilen men sen varierar det nog hur ofta de används…

 

Vatten hade kommit in och orsakat rost och oxid.

A7E29109-1278-4310-8322-A5687F2853FB.thumb.jpeg.b7e91e986247f736decb8e1a132ab62c.jpeg

 

Kolen satt fast i kolhållarna.

C117C06E-C992-4224-AB29-284CBDB8635B.thumb.jpeg.c2fbc18cffe67ec47889265e7da82423.jpeg

 

Rost och beläggningar både på rotor och stator.

ACA33B8E-F7FE-4ADB-AA95-990681BD3421.thumb.jpeg.978dd47ba21a6966e31cc2338530eb99.jpeg

 

673BCAC4-8EE8-4A59-B6B5-ED64AC427A31.thumb.jpeg.e2af53fa546b3ff333f9e7c48fa1e7f2.jpeg

 

Rost mellan godset och jordpunkten.

E2DB155B-FD25-4216-87D7-2CF2E4791418.thumb.jpeg.9776d711c7377d997a5785c3ab3e836f.jpeg

Det är ju nu drygt två år sedan jag startade denna tråden och det verkar inte som att så många servat sina vinschar sedan dess.

För min del blev det åter högaktuellt  efter att vinschtrumman börjat ta emot i ena sidan efter den ganska tunga bärgningen av en ZJ i Blåningsmåla.

Först lossade jag plusspolen från batteriet, sen…

Av med linan och dokumentera anslutningarna på ovansidan.

9B6763F2-BBE6-4951-A8D6-689AA7E48D6C.thumb.jpeg.beddb2f148467ab024c6a7baa4ae00eb.jpeg


 

Lossa bultarna som håller fast vinschen och sen jordanslutningarna på undersidan.

D077E225-6018-44C8-87B4-17AE4479393B.thumb.jpeg.11bdc72cd3193038995c2e124426fd03.jpeg

 

 

Nästa är i mitt fall att lossa de två skruvarna som håller ihop motor och växellåda över trumman och sära på delarna.

Här syns hur trumman har tagit emot och skavt på insidan av motorn.

2BB9706C-CC17-4608-893C-BF2FED17799C.thumb.jpeg.184fde4cb56634c5bac53e2c4b3ed25c.jpeg
 

 

Gaveln på trumman var skev, den hade pressats ut av linan och bågnat.

BD5092E1-2318-45F8-B614-E1B5D720A55B.jpeg

 

 

Dock gick det bra att rikta den igen och därmed fick min billiga vinsch leva vidare ett tag till, men först en ny service.

5CCB6E57-A711-4BB6-8081-43F8A0F0588A.thumb.jpeg.cae78ec10d8d9b7c1e47fafc796bb319.jpeg

 

 

Först plockade jag isär växelhuset. Av med skruvarna (10st) som höll ihop huset och ur med första planetväxeln.
1E8905A4-C432-4C89-8B49-25A817588F1B.thumb.jpeg.2fe49584b5b64850ba47a82f1f996bfe.jpeg


 

Ganska osnyggt med gammalt fett och skit.
25813C42-9E81-42B8-B840-9DAB36407265.thumb.jpeg.8bd3d7a449b4b1ffb3dd0834037bcc1d.jpeg

 

 

Dock såg det helt ok ut efter avtorkning.
C892A6AE-2CD9-4364-9205-602DC8869523.thumb.jpeg.b37f21fc5469f36c55c1e12421344672.jpeg
 


Den stora hylsan som ligger inne i huset såg lite värre ut. Det är denna som man flyttar när man ”kopplar in och ur” vinschen. Här har det varit lite mer fukt och därmed rost främst i spåret.

2B38AE85-3DD7-4315-B5D1-8C2CF8779662.thumb.jpeg.cb91fc6511acec98295c27dcdccb7a49.jpeg



Dock inte värre än att det gick att putsa rent.

B78ED4F7-A59E-4DD5-929E-3345D913AD1A.thumb.jpeg.9d5d1d54f094003fe4c0e294d3bb84d7.jpeg

 


Alla delarna rengjorda och klara för nytt fett. Totalt tre planetväxlar. OBSERVERA den smala tappen på armen uppe till höger som skall gå ner i hylsans spår och manövrera i- och ur-koppling av trumman. Den är inte jättekraftig och viss försiktighet kan nog vara på sin plats vid manövrering.
 

Jag valde, att liksom förra gången jag smorde om växelhuset, använda marinfett. Rätt eller fel, ingen aning, men det har hitintills fungerat i ett antal år.

89886958-4FCB-4E2D-B6C7-1F88774B9647.thumb.jpeg.4490e4dcf3da8eb2513e9068160526d2.jpeg
 

 

Med växelhuset hopsatt var det motorns tur.

Den särades genom att skruva loss två skruvar på gaveln och sen försiktigt bända upp locket. 
En del rost och damm från kolen men ingen direkt fukt.

EA91E994-6BB3-4E43-A98D-9F3D0B47BA2A.jpeg


 

Kolen var rörliga men jag valde att sära på motorn.

A04B1E2A-4CED-4CBC-9EFA-E1DCE49417A2.jpeg



Jag lyfte först undan fjädrarna från kolen och vek undan dem.

77893580-4116-4EFC-94F8-385F26A08990.jpeg

 

C88C2576-3289-485C-9A6F-84172BC74539.jpeg
 

 

Med kolen ur vägen kunde jag först ta ut kolhållaren och sen försiktigt knacka ut rotorn. Här gäller det att se till att inte kablaget skadas.

C00B95A1-CE04-48A9-A96C-5AF68136B02F.jpeg


 

En del rost som jag pustade bort, både på magneterna och jordpunkten.

4ADA4154-BFE8-46B9-AF72-BD05A5FD44E9.jpeg
 

 

Kolhållarna pustade jag av med en magnetfil innan jag sprayade dem med elektronikspray.

852090D5-919E-46F5-8D7F-199FA0ED1BD8.jpeg



Efter att ha torkat av allt och sprayat in ytorna monterades det ihop igen.

Jag fick först strul med att få i skruvarna till locket. Det tog ett tag innan jag upptäckte att det fanns fyra hål och att jag skulle använde det andra paret, inte det jag testade först.

Med allt återmonterat testade jag med viss oro om vinschen fungerade, vilket den verkade göra. Imorgon får linan åka på.

 

 

 

 

  • Thumb up 4
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • Premium Member

Ikväll blev det lite fix i kompisens garage.

En översyn av hans vinsch, verkar ju bara vara jag här som har den böjelsen. 😛

Då den ändå var av var det lika bra att titta över den.

BEE2C249-7CBA-4EE3-8C1F-0F0889D423B2.thumb.jpeg.ab55d9371c728ba55247247fb87f3065.jpeg

 

Växelhuset såg bra ut, där hade det inte kommit in någon fukt och inga synliga spår efter slitage så det blev bara lite nytt fett.

Även motorsidan såg bra ut, lite oxidation i nederkanten på insidan av locket men kol och kolhållare såg ok ut så det återmonterades med lite extra packningssilicon.

075B6B36-8654-4F58-B6CF-70247F893BF7.thumb.jpeg.41d4708a002fc5b99defd4104959f020.jpeg

 

Minuskabeln på undersidan var inte helt vacker så den lossade vi, putsade och smorde in.
07BC5FAA-ADF5-4D71-ACBC-F5FC5862A879.thumb.jpeg.4f66818312c4560e8d1b0ee0a94f1ce1.jpeg

 

 

Även anslutningarna i kontrollboxen lossades, putsades och smordes in.
F3840C1B-B3CE-4DBE-A727-86AA052A471D.thumb.jpeg.4b157cfad6dab8c7f9ca23b448720fee.jpeg

 


1958C635-9085-45F7-B3B8-57293F628E3F.thumb.jpeg.eda1563325e0187a413ac8655d2721ce.jpeg

 

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Lars 9k said:

Ikväll blev det lite fix i kompisens garage.

En översyn av hans vinsch, verkar ju bara vara jag här som har den böjelsen. 😛

...

Har faktiskt plockat isär min vinsch för några år sedan, för att säkerhetsställa funktion och form, så du är inte helt ensam ;)

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...