Jump to content

Motorsåg att ha med på tur


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Som topicen nämner - jag är på jakt efter en liten och smidig BENSIN driven motorsåg att ha med i bilen. Våran resa genom Balkan nu i somras påvisade att det till tider är viktigare med en motorsåg än med reservhjul...

Jag vill helst ha en Husqvarna och den skall vara betydligt lättare och mindre än den Husqvarna Rancher 455 jag har idag. Frågan är om jag måste upp på arboristnivå för att hitta en tillräckligt liten och hetsig? Priset avskräcker lite där...

Tips? Sitter och trålar Blocket och Finn men det verkar som alla är så glada i sina sågar att de inte vill sälja dem :( .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Det är inte bara OL behovet som ska tillgodoses men mest det. Den jag har nu är en beast när det gäller att fälla och kapa men tung som ett as. Tänkte därför skaffa en mindre till kvisting etc och som passar fint i bilen. Har hittat en Jonsered på finn som jag tror täcker det behovet. Kanske jag tittar på den i morgon. 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Så!?  Vad blev det?

Är sugen på en elchectrish med DeWalt-batterier själv. Får se...  Bensin är ju alltid bensin...

Tveksamt om ett par batterier klarar en liknande situation dock. Då är det snarare behovet ett par lådor med kedjor och ett par dunkar bensin...  :-D 

3E4445E0-534D-4834-B0A4-44C1AF7943DE.jpeg

  • Like 1
  • Haha 3
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Som skrevet andre steder på forumet kjøpte jeg i høst en Ryobi 18v. Bruker samme batteri som mine muttertrekkere.

https://www.clasohlson.com/no/Ryobi-OCS1830-motorsag/p/41-2173
 

Denne har fått kjørt seg i vinter da vi pusser opp et gammelt tømmerhus, mye brukt både innvendig og utvendig. Null eksoslukt, kjedet bråker litt men mye mindre enn en på bensin, og den kutter veldig bra syns jeg. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
On 5/14/2020 at 6:08 AM, Wiberg said:

@CampForCer Lutar åt elektrisk. Och som @iknutis skriver, på samma batterier som evt andra verktyg man villhöver ha med sig ( mutterknackare etc ). Men just nu är det inte bråttom alls, till hösten kanske.

Makita har bra modeller på både et og to batterier, bla en liten en som fruen kan bære, og er trygg med, når vi kapper ved, til ca 2000 Dkr.  Ser dette er en gammel tråd, men kan stadig være aktuel for noen :-D Go helg. Mvh Peter.

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Wiberg said:

Har redan made up my mind bror - det blir en Makita 36V med ca 30cm svärd. Det gör oxå att behovet av nytt elsystem i bilen bör komma på plats lite fort - mtp inverter att ladda batterierna med.

Får du ikke 12v lader til Makitaen?

Link to comment
Share on other sites

On 1/23/2021 at 5:17 PM, Wiberg said:

Har redan made up my mind bror - det blir en Makita 36V med ca 30cm svärd. Det gör oxå att behovet av nytt elsystem i bilen bör komma på plats lite fort - mtp inverter att ladda batterierna med.

Hei Jon. I morgen får jeg navnet på firmaet, i Norge, som selger de solcelle panel systemer som jeg monterer. Men se på solarvan.pro 

Solpanelerne kan man gå, stå, køre og danse på, de håver stadig inn, selv i skyet vær!! Det er ikke Jula-priser, men det funker!!

Mvh Peter.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/28/2021 at 4:44 PM, Peter Christensen said:

Hei Jon. I morgen får jeg navnet på firmaet, i Norge, som selger de solcelle panel systemer som jeg monterer. Men se på solarvan.pro 

Solpanelerne kan man gå, stå, køre og danse på, de håver stadig inn, selv i skyet vær!! Det er ikke Jula-priser, men det funker!!

Mvh Peter.

Hei Jon. Da fikk jeg opplysningerne du trenger :-)  Firmaet kontakter du på www.vest.no Kontakt person er Odd Gunner Tunold. Jeg kender ikke firma, person eller Norske priser. Men kvaliteten står jeg inde for. Montage kan man selv. Se Green energy scandinavia sine youtube sider. Montage guide følger i pakkerne. Go helg. Mvh Peter.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
3 minutes ago, Landmann said:

Funderat lite på såg mm. Är det någon som testat ha med tigersåg med olika blad? Då kan man såga metall, träd osv allt möjligt. Inte lika snabbt men vad gör de

Jepp, går helt fint på trær og greiner inntil 10cm tykkelse. Men det tar tid, mye vibrasjon gjør at du fort blir sliten i hendene, og det begrenser jo fort bruken tenker jeg. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, iknutis said:

Jepp, går helt fint på trær og greiner inntil 10cm tykkelse. Men det tar tid, mye vibrasjon gjør at du fort blir sliten i hendene, og det begrenser jo fort bruken tenker jeg. 

Jasså, lika bra med handsåg låter det som 😄

Link to comment
Share on other sites

On 3/13/2021 at 8:20 AM, iknutis said:

Jepp, går helt fint på trær og greiner inntil 10cm tykkelse. Men det tar tid, mye vibrasjon gjør at du fort blir sliten i hendene, og det begrenser jo fort bruken tenker jeg. 

Silky Katanaboy650  :-D 

Tar inte metall, men det mesta i trädväg  :-) 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...