Jump to content

EMC, radiostörning.


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Efter att i helgen själv drabbats av elektronik av dålig kvalitet som stört annan utrustning samt haft en kamrat med snarlikt problem vill jag varna för fenomenet.

Jag fick efter att ha monterat infällda USB/5V-uttag i Jeepen, så mycket störningar att min 27mHz radio öppnade mottagaren med brus som följd, samt att den vanliga FM-radion brusade så den knappt gick att lyssna på. Problemet upphörde när jag kopplade ur belastningen från de nya USB-uttagen.

Slutsats: elektroniken som sitter i Biltema uttagen för att göra om 12V till 5V är så pass dålig att den ger upphov till störning.

En kamrat berättade damma helg att hon råkat ut för liknande problem med sin com-radio. Mottagaren öppnade och gav upphov till brus. Här var orsaken en USB-plugg av dålig kvalitet. När hon kopplade ur pluggen slutade com-radion att brusa och fungerade istället som vanligt.

Jag har tidigare råkat ut för fenomenet när jag har haft dåliga LED- eller xenon-kit på bilen, kraftigt brus i radion när helljuset tänts, men det är första gången som jag drabbats av att det berott på USB uttag.

 

Se inlägget som en lärdom  om vad som kan hända med dålig elektronik i våra ganska känsliga  fordon och har ni märkt av liknande problem med era radios så testa att koppla bort laddare och dylikt och se om bruset minskar.

Edited by Lars 9k
  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Märker att både Baofeng och iCom kan störas av en vanlig mobilladdningssladd.

Håller jag sladden bredvid radion så uppstår brus. Håller jag bort den försvinner det. Har som regel radion i mittkonsolen bredvid handbromsen. Beroende på hur radion ligger och åt vilket håll antennen pekar får jag störningar. Även så klart hur jag låter mobilladdarsladden hänga. Dock har jag ej märkt av störningar från sladden som går till kylboxen. Den går från ett uttag strax framför växelspaken och sedan mellan sätet och mittkonsolen till baksätets golv.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Din kylbox har laddagregatet i sig, kabeln leder bara 12v oreglerad likström, som sällan stör, även om det finns ett magnetfält runt den.

Däremot går det mer eller mindre hackad 5V likström till din mobiltelefon, där kvaliteten på transformatorn/USB-pluggen eller uttaget, påverkar i vilken mån känslig utrustning störs.

Att en radio eller telefon som sänder påverkar andra mottagare i närheten medan den sänder är ganska självklart. Inte minst om antennen sitter inne i fordonet eller antennerna sitter nära varandra på utsidan.

Men elektroniken för laddare skall inte påverka utrustningen i dess närhet.

Läs mer: EMC

Edited by Lars 9k
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...