Jump to content

Rimlig VHF/ UHF - Baofeng UV-5r


Wiberg
 Share

Recommended Posts

6 timmar sedan, MFI9 sade:

Hoppas du fick rätsida på NFM samt effektläge. Kör inte HP på PMR eller SRBR, då redan LP är för mycket.

Fördelen med program och kabel är att du kan sätta namn på programmerade kanallägen i radion och slipper sitta med en lista för att hamna rätt.

143,125 är olämplig att använda, sök på forumet så hittar du tidigare diskussion om denna frekvens.

Tack för input

Jag håller fortfarande på att lära mig och lite du skrev är rena grekiskan.

Du får gärna förklara NFM, HP och LP om du har lust :-)

Effekten max är 5W på denna vad jag har läst

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2017-09-09 at 14.39, Alvefridh sade:

Tack för input

Jag håller fortfarande på att lära mig och lite du skrev är rena grekiskan.

Du får gärna förklara NFM, HP och LP om du har lust :-)

Effekten max är 5W på denna vad jag har läst

NFM (narrow FM) eller WFM (wide FM) är hur selektiv sändaren/mottagaren är, kör du WFM på PMR spiller du över på kanalerna bredvid då separationen i frekvens är liten, så här gäller NFM dvs smal sändning.

HP = High power, på en Baofeng är det väl 5W om jag minns rätt och LP = Low power är 1W. Notera att det är utmatad effekt ur slutsteget på sändaren så med en antenn med 3db förstärkning ger LP ca 2W utstrålad effekt. Tillåtet är 0,5W utstrålad effekt, det är därför som CE märkta PMR-burkar har fast antenn som inte (utan ingrepp) går att byta.

För att inte ställa till det för någon eller äventyra tillgången till fria frekvenser är det bra att hålla rimlig nivå, läs gärna mer på https://sv.wikipedia.org/wiki/Privat_mobil_radio

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Premium Member

Räckviddstest av olika antenner till Baofeng

Ikväll gav jag och Hanna oss ut i den mörka Skånska novembernatten för att göra lite vetenskapliga test.

Försedda med varsin Baofeng UV-5R och tre antenner vardera började vi vandra iväg åt varsitt håll i mörkret! IMG_7114.thumb.JPG.f35218867f6b0d6c14086d3a9ae08061.JPG

Vi körde på PMR 1, och med 1W (low) effekt.

Vi startade med den kortaste antennen.IMG_7117.thumb.JPG.3777e23e5eb5ba20f969155c62c85195.JPG

Vi hade riktigt bra kontakt de första 2km sedan böjade det så smått klippa och brusa. Efter 3,5km tyckte vi att gränsen var nådd för fungerande kommunikation och vi bytte till de antenner som satt standardmonterade på våra apparater.IMG_7116.thumb.JPG.a4d5ba2e0b061014b1927ce2661c3113.JPG

Med dessa antenner fick vi lite bättre kontakt igen och vi vandrade vidare i natten. Skillnaden var inte gigantisk och efter bara en km, det vill säga på 4,5km avstånd, började det återigen att bli svårt att höra varandra och vi bytte antenn till den långa skogspiskan.IMG_7115.thumb.JPG.4d52f0057e68d9b0700099f600f5cf35.JPG

Den gav en märkbar förbättring och återigen fortsatte vår vandring. Denna gången gick vi en bra bit och först när avståndet var 8km ansåg vi att det inte längre gick att uppfatta våra sändningar.

Vi testade då att byta till de två kortare  antennerna. Vi kunde faktiskt höra delar av vår sändning med de kortare antennerna men inte så att det gick att uppfatta meddelandena.

Närmare 2h efter vi startade sammanstrålade vi åter vid brevlådan efter väl förrättat värv. 

Sammanfattning

PMR 1W

Kort stubbanten: 3,5km

Originalantenn: 4,5km

Långantenn: 8km

Edited by Lars 9k
  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

On ‎2017‎-‎11‎-‎06 at 8.02, iknutis sade:

Hvis rekkevidden er så lav, hvorfor er "alle" radioamatører så forbanna over at folk bruker disse?

Hvis vi kjører rundt i skogen flere mil fra folk kan jo dette umulig plage noen som helst?

Orsaken är att en del i den bristfälliga räckvidden mellan två handapparater ligger i densammas relativt begränsade mottagning och "dåliga" antenn, om du däremot sitter med en stationär anläggning med stackade riktantenner (googla om du vill veta mer) så är din mottagare betydligt känsligare och även signaler som en lite handhållen radio inte kan uppfatta kan tas emot och även vara så starka att det stör.

Så med andra ord, när du har en handhållen radio är du kraftigt begränsad i vad du hör, men din sändare kan vara fullt tillräcklig för att störa den som sitter med en bättre mottagare.

Tänk på att en tyst frekvens i din handradio inte nödvändigtvis är oanvänd.

Respektera kanalplanen och det blir så mycket lättare för oss alla att ha en viss frihet när det gäller radio och fria frekvenser.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Siden jeg først har registrert meg her, og ertet på meg @Wiberg kan jeg vel spørre ang radio kanskje? 

Leste et stykke om at Trollstigen f eks var uten dekning for mobil, kan denne brukes til å melde fra ved ulykke? Har jo tenkt at det er et stykke vei man kanskje skal kjøre i nærmeste fremtid. 

Og evnt ved vandring til fots i fjell? 

Ser jo at rekkevidden er liten med kort antenne, men ved ulykke får man kanskje tilgivelse om man har litt høyere effekt på radioen?

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, jorgenht sade:

Siden jeg først har registrert meg her, og ertet på meg @Wiberg kan jeg vel spørre ang radio kanskje? 

Leste et stykke om at Trollstigen f eks var uten dekning for mobil, kan denne brukes til å melde fra ved ulykke? Har jo tenkt at det er et stykke vei man kanskje skal kjøre i nærmeste fremtid. 

Og evnt ved vandring til fots i fjell? 

Ser jo at rekkevidden er liten med kort antenne, men ved ulykke får man kanskje tilgivelse om man har litt høyere effekt på radioen?

Så klart är den lilla radion bättre än inget, särskilt med längre antenn. Dock ingen säkerhet direkt då räckvidden är kraftigt begränsad i Norsk bergsterräng efter vad jag skulle gissa.

Det är inte så dyrt med en satellittelefon idag. Kolla ex Garmins, om det nu verkligen önskas säkerhet i alla områden.

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

@jorgenht 

Baofeng är absolut inte att se som en nödpeiler eller liknande. Den är en billig radio som har mer potential än den har lov till.

I en perfekt ( teoretisk ) värld hade Overlanding.nu haft en egen kanal med repeaters ( signalförstärkare ) över hela vårat A.O. Då hade " alla " kunnat höra allas anrop om man bevakade Overlanding.nus frekvens/ kanal.

Vi har dessvärre inte de resurser som krävs för att få till detta ( ännu ).

Jag vågar inte skriva mer ang ärendet för då vaknar @MFI9 och bänkar mig ang min okunskap i ärendet. Men samtidigt tänker jag att det är nog lugnt mtp hans signatur... ;)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Bruker baofengen hver dag jeg, står på fm 99.100 får inn svensk p3 og så lytter den på kyst radioen. Så når de sender værmelding, bryter de in i p3 sendinga. 

Skal man gå i fjellet og bruke den som sikrings radio. Må man legge inn de kanalene. Jeg skulle sykle over et fjellpas i området der jeg jakter, å fikk beskjed av de lokale om å ta med jaktradioen å sette på sikrings kanal 1 for det var ikke mobildekning over der.  

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 5 weeks later...

Nu skippade jag sida 2-3 i den här tråden men jag har iaf haft en Baofeng UV5R nu i ganska precist tre år och med skogsantenn så ligger den runt de 8 km som testet anförde här i tråden. Jag och en polare testade med en 157 m högt placerad repeater och då nådde vi 25 km via repeatern, med fordonsmonterad  Zastone MP300 nådde vi 53 km utan repater  men med magnetantenn (slätt) och 78 km (157 m) med magnetantennen och repeatern.

Inga dåliga prylar till priset!

jag har denna, men jag betalde 1300:- ca för 1 år sedan och nu hittade jag den för 829:-. (WISH) 

5CDFA2D3-96D2-453D-8C42-70870C5E15C2.png

Edited by Magnus Lorentzon
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Instämmer i  att Mp-300d fungerar bra. Har haft en sådan i några år nu.

Jag har dock funderat på att testa med extern högtalare då det ofta blir ”repetera” på det första i en sändningsföljd. Då hör det till saken att vår sitter nere vid passagerarsätet.

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade en rysk video på Youtube som jag inteförstod ett skvatt av, dock tog jag mig tid att titta och fattade vad han sysslade med så jag kopplade som han gjorde och vips så hade jag en 3,5 mm aux ingång i armstödet på min outlander. Jag pluggar in antingen Iphonen eller radion och får ut det i originalstereon (Rockford Fosgate) så det dundrar på rätt bra.

Jag har Bluetooth original i bilen med men det har jag aldrig fått att fungera vilket verkar vara ett vanligt problem på Outlandern annars finns det blåtandssändare i varje fall till Baofengen vet jag. Ny enhet till Outlandern kostar 8000:-...

Aux kopplar jag in via att hålla in CD knappen i 1-2 sekunder på originalstereon, jag såg att Linus P på forumet hittade funktionen av en händelse på sin L200.

Det mesta är ju option idag så det bör ju gå att hitta något liknande på alla bilmodeller?

Edited by Magnus Lorentzon
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hej.

Jag har en Baofeng uv-r5 och jag ska på Expon  och undrar om någon kan hjälpa mig att programmera min komradion mens jag är där, har ingen kabel så att jag kan göra det själv

tack på förhand

Thony

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...