Jump to content

Rimlig VHF/ UHF - Baofeng UV-5r


Wiberg
 Share

Recommended Posts

De flesta har tydligen bara FM eller möjligen AM på 27. Räckvidden och hörbarhet ökar betydligt med SSB. Samt att det ger en go känsla av riktig radio ??

 

Dessvärre kör ju Banverket sina ballisar på k13 och med 100W eller mer, vilket ger störningar på alla multiplar av kanal 13.

Är man långt ifrån järnväg är det inget problem men i närheten av jvg kan det vara riktigt jobbigt.

Nåja, det där hade inte så mycket med Bofeng att göra.

PMR eller SBR är bra alternativ med många billiga pytsar att köpa.

 

/M

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En liten uppdatering om leveransen av mina Baofeng'ar...

Jag har fått antennerna/stubbarna som hamnade i en egen försändelse. De andra två paketen innehåller litiumbatterier. Jag har fått ett mail som meddelar att litiumbatterier får inte flyga... Kan ta tid alltså. :)

Om nu ngn mer skulle vara nyfiken på de här apparaterna (och inte har lust att vänta) har jag hittat en svensk säljare som har de hemma till ett lite högre pris: http://roslagensjaktofritid.se/jaktradio/baofeng-155mhz-vhf-marin-pmr-radio/

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Kul att det kom paket.

PMR är huvudsakligen avsett för privat bruk och SBR för företag, båda licensfria men PMR har krav på hur radion ser ut (tekniskt).

Så SBR är betydligt tystare och mindre stökigt på helger och kvällar, inte så mycket barnskrik och stök. Radiodiciplinen lämnar mycket att önska på PMR.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
15 timmar sedan, Per Pettersson sade:

@Lars 9k, idag kom de!

Har hunnit leka lite. Har ju lite att lära vad gäller frekvenser och kanaler. Hittade dock en mall för LPD och PMR som jag laddat dem med. 

20161111_221908.jpg

Då får vi väl hitta ett lämpligt tillfälle att testa dem på!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, MFI9 sade:

Kul att det kom paket.

PMR är huvudsakligen avsett för privat bruk och SBR för företag, båda licensfria men PMR har krav på hur radion ser ut (tekniskt).

Så SBR är betydligt tystare och mindre stökigt på helger och kvällar, inte så mycket barnskrik och stök. Radiodiciplinen lämnar mycket att önska på PMR.

@MFI9, var det SRBR du menade..? https://sv.wikipedia.org/wiki/KDR_444

Jag försöker utbilda mig. :)
Tycker det här är en äla djungel...

Link to comment
Share on other sites

Japp, SRBR kallas lite slarvigt för SBR för göra det enkelt att skilja från PMR.

Jag har sett på forumet att 143 mhz används vilket kan vara mindre bra då man tafsar på kanten av 2-meters amatörbandet (144-145 mhz) och det råder stark protektionism och noggrann övervakning så att inte olicensierade radiopratare är där och stör. Dessutom är inte 143 mhz licensfritt. På PMR är det noll och ingen disciplin så SBR är att föredra då det är licensfritt och inga skrikande indianlekar som pågår. Dessutom är det bara trafik på SBR på "arbetstid".

Detta är mina tankar och idéer, naturligtvis finns andra alternativ och frekvenser som kan funka lika bra.

Och så har vi ju kära gamla 27 mhz där man får vara ifred och det finns mycket billiga bra burkar att välja mellan.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

143.125 är en frekvens som sällan eller aldrig används i Norge ( Sankeradio 01 - dvs den används när bönderna skall sanke ( samla ) in sina får och getter ) och av ren lättja så har den följt med in på svensk sida gränsen.

Under de ca 5000km med tur vi har kört i år så har vi faktiskt aldrig haft problem med med trafik på denna kanalen och heller aldrig blivit ombedda att lämna den - varken på Norsk eller Svensk sida gränsen.

Detta blåser ju givetvis liv i tråden som omhandlar just laglig radiomkommunikation och om Overlanding.nu bör ha en egen kanal. Därför ber jag om att vi flyttar allt snack om det till just den tråden - då blir det översiktligt och fint. Här är tråden - VHF/ UHF lover og regler?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bara för att ingen klagat eller du hört någon på frekvensen innebär inte att den är fri att använda. Kanalplanen som är upprättad med fördelning av frekvenser till olika syften finns av en mycket god anledning. 143 mhz används bla för meteorradar, det innebär att sändarna är riktade ut i rymden och du lär inte höra dessa om du inte är riktigt nära medans din sändare mycket väl kan störa de mycket känsliga kluster av mottagare som används för att ta emot de svaga signaler som kommer tillbaka.

Som fd radioamatör har jag respekt för kanalplanen, sen är det upp till var och en att fundera på om hans/hennes agerande kan vara till gagn eller skada för andra, dvs eget ansvar.

Detta är mina egna tankar och det kan naturligtvis finnas andra åsikter och förutsättningar som kan påverka.

Licensfria frekvenser är till för att användas, annars finns risken att de ockuperas och övergår till licenspliktig verksamhet.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Albatross sade:

Har fortfarande CB 27MHz... om man träffar någon man inte har träffat förr så är sannolikheten störst att man kan prata med varandra .... men utveckligen går vidare, och nu är jag havande med den här:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=Midland+GB1&_sacat=0

Trevligt, men behåll din 27-pyts.

Finns få saker som ett QSO på SSB i en gammal komradio ?

Link to comment
Share on other sites

Har införskaffat några olika handapparater av fabrikat Baofeng. Den senastd en UV 5RA. En waterproof version. Har också köpt extra batteri, 3800 mamp. Passar på samtliga UV 5 versioner.

Har handlat via wish.Funkat mycket bra. Har haft en reklammation, köpte 4 mikrofoner, 1var glapp varför jag ville få en ny. Wish krediterade hela summan och jag fick behålla de 3 som funkade.

Kan rekommendera wish som inköpskälla.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var inne på Alibaba.com. Hittade en station som täcker 4 frekvensband, 26-35 mhz, 60-80 samt vhf och uhf. Då har man alltså CB nya fria 69 mhz och vhf uhf i samma station. Mycket intressant för fast montage i bilen. Våra baofenger funkar ju som handapparater mot denna station på vhf uhf.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Har kolla lite på liknande quadband apparater men blev osäker på montage, antal antenner etc. Fantastiskt bra om någon orkar plöja igenom det materialet och kan ge en tilbakamelding.

BTW - finns det någon som på vägnar av Overlanding.nu kan söka/ kolla fri frekvens på VHF bandet i Sverige? Jag har ingen riktig koll på hur det funkar i hemlandet och vädjar härmed till forumets eminenta medlemmar att hjälpa mig med detta. I Norge finns det hopp om att få en egen designerad kanal till oss, är det lika enkelt i det gamla hemlandet?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On ‎2016‎-‎10‎-‎13 at 10.12, Per Pettersson sade:

 

Jag har fått antennerna/stubbarna som hamnade i en egen försändelse. De andra två paketen innehåller litiumbatterier. Jag har fått ett mail som meddelar att litiumbatterier får inte flyga... Kan ta tid alltså. :)

 

Jag fick leverans i dag av mina UV5R som beställdes för 12 dagar sedan. Inget problem med flygfrakt där... ?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Trots att jag redan harv en hög med med både 27 mh och dessa Baufenger, så skickade jag en ny order i går, på radios med större batteri, samt lite tillbehör som 12 v laddare och hand mickar som jag personligen tycker är bra att använda,  så även skivan och sladden för att programmera de genom datorn.

Har lyckats pilla in något lås på de jag har som Per i OAS tycker vi skulle ha så ingen utomstående så lätt kan höra eller störa oss. Som en sub kanal på en vanlig kanal. 

Men nu fick jag inte bort dem, handböckerna finns det ju lite mer att önska av, så jag får sätta mej och försöka plocka bort den spärren på en av de som jag redan har, och låta en radio bara vara O:A:S radio

Funderade länge på om jag skulle köpa en tri bands radio. som tar runt 200 mhz också. Lastbils folket kör på den kanalen av vad jag förstått, och man kan få mycket nyttig trafik info genom dem, 

Men då jag beställde till en vän samtidigt så vart det enklare att ta ett par vanliga uv 5 apparater med större batteri. Priset för båda dem vart nästan det samma som en tri band kostade.

Kändes lite onödigt då tyckte jag.

Så nu bara vänta på att paketen börjar trilla in efter nyår, sedan koppla de till datorn och börja programera samt låsa upp ett större band spänn, man kommer ända upp till 550 mhz om man låser upp dem. 

 

Kanske dags att göra som Carl och gå en vettig utbildning på dem, och ta radio certifikat så man inte ställer till med något utan att veta om det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • Moderators

143.125 är den vi bruker mest Pilten. Sankeradio - dvs när man sankar sauer...

Det har varit en del snack om vilken frekvens vi borde ligga på men fram till vi har spikat en som funkar i både Norge och Sverige så har vi valt denna.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...