Jump to content

Rimlig VHF/ UHF - Baofeng UV-5r


Wiberg
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Klockorna var ju nästan lika dyra som 2stk Baofeng, bättre att handla 3stk Baofenger kanske?

Tror nog att klockorna ligger på " vanlig " bråkitalkifrekvens - som Baofengen klarar av. Men det är en ren gissning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej nu har jag lyckats få kontakt mellan datorn med CHIRP ochmin Baofeng UV-5R

Jag funderar bara lite hur ni gjort, Har ni suttit och lagt in varje kanal med namn manuellt eller laddat ner dem någonstans

 

Jag håller på att göra en lista med olika kanaler som kan vara bra att ha, men det är lite rörigt att leta på flera ställen.

Skulle vilja ha frekvens mm och namn. för svensk jakt, Norsk jakt, PMR. Samt de som är ok att använda inom sjöfart som nödkanalen och övriga fria där

Har även sett några kallade KDR 444  vilket är ungefär som PMR kanalerna fast på 444.XXX mhz då

 

Lite diffust är att om man kollar på post och telestyrelsens sida så är Vissa sjöfarts frekvenser, samma som militärens frekvenser både på 135 och uppåt samt på 400 och uppåt 

Ingen som har en vettig lista jag kan sätta mej att programmera in, eller som det är i vissa ställen typ USA, bara att kopiera klippa och klistra in dem i radion ?

 

Länken tidigare. är det bara jakt som är aktuella där, jag vet inte riktigt vad tex 

143.125 143.125 Sankeradio 01 ALLE

Jaktradio

är eller dessa 2

 

139.325  139.325  Vinsj 02 ALLE Jaktradio  
139.350  143.850  Sikringsradio 12 ALLE Jaktradio

MVH Hasse Hansen

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Hasse - kolla den img fil som MF19 har lagt upp tidigare. Menar han skrev vilka kanaler han hade lagt in där.

Img filen kan du lätt importera i Chirp för att sen skicka in i din radio.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Moderators

Jag funderar på att handla hem ett par stycken för att bygga en mobil repeater. Detta för att pröva att öka räckvidden när vi befinner oss vid camp mellan de handhållna enheterna. Tänk vad bra att kunna promenera runt med sin bärbara i camp men ändå ha " utökad " räckvidd " som på de fastmonterade i bilen.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
1 timme sedan, Philip Alvefridh sade:

Då var min kommen. Riktigt robust liten pryl, känns verkligen inte som den går att ha sönder. Nu återstår bara att lära sig hur den fungerar. :-)

Du får gärna återkomma med lite info om hur den funkar. Beställt likadan och lär fatta noll när jag håller den i handen ?

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Den är ganska enkel i bruk. Man knappar in den frekvens man vill prata på och så är det bara att köra sen. De mer insatta har ett hav av möjligheter med tanke på inställningar etc men det är inget man behöver för att kunna använda den. Läs medföljande bruksanvisning så är mycket gjort.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag har en programmeringskabel och med hjälp av programmet Chirp så är det ruskigt enkelt att koppla in enheten och lägga in kanaler med namn plus en del andra små tweaks.

Många av oss i Norge har bytt antenn för att kräma ur lite mer räckvidd ur apparaterna. Dvs bytt till en längre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minuter sedan, Wiberg sade:

Jag har en programmeringskabel och med hjälp av programmet Chirp så är det ruskigt enkelt att koppla in enheten och lägga in kanaler med namn plus en del andra små tweaks.

Många av oss i Norge har bytt antenn för att kräma ur lite mer räckvidd ur apparaterna. Dvs bytt till en längre.

Ingår nämnda kabel och program eller är det något man snällt får köpa i efterhand?

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Det måste man självklart köpa i efterhand... 30 spänn eller vad det kostade ;) . Men det är ett litet h.lvete att få grejorna att spela ihop grunnat kinesisk fulelektronik. Men enträgen vinner. :D 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, LantzPatrol said:

Ingår nämnda kabel och program eller är det något man snällt får köpa i efterhand?

http://www.ebay.com/itm/PC-connect-Date-Baofeng-USB-Programming-Cable-CD-for-UV-5R-888S-UV-B-Radio-GB-/182098453862?epid=504021781&hash=item2a65e9e566:g:tqoAAOSwcdBWTt-u det var inte speciellt dyrt :D

 

http://www.lightinthebox.com/sv/usb-programmeringskabel-for-walkie-talkie-baofeng-baiston-kenwood-wouxun-quansheng-och-mer_p1663287.html?prm=1.3.5.0 45:- för 3-5 dagars leverans

Edited by Metalwolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-08-20 at 21.57, LantzPatrol sade:

Du får gärna återkomma med lite info om hur den funkar. Beställt likadan och lär fatta noll när jag håller den i handen 1f602.png

Har latjat runt lite med den nu och den är hyffsat enkel att använda. Antingen kan man knappa in två specifika frekvenser eller köra med förprogrammerade. Jag har lagt in alla PMR 1-16 och 143.125 mhz än så länge. Löste det utan instruktioner ?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

fick bli att pröva pofung som är dotterbolag till baofeng och ska enligt dom vara lika som den vanliga baofeng-uv-5 fast endast 140:- för 2 st http://www.ebay.com/itm/2pcs-Baofeng-UV-5R-Handheld-FM-Dual-Band-VHF-UHF-Two-way-Walkie-Talkie-Radio-KF-/263161275568?epid=218831019&hash=item3d45a264b0:g:Wc8AAOSwk9dZnC3O fast det återstår att se när den väl kommer :P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Den 24.8.2017 at 7.54, Metalwolf skrev:

fick bli att pröva pofung som är dotterbolag till baofeng och ska enligt dom vara lika som den vanliga baofeng-uv-5 fast endast 140:- för 2 st http://www.ebay.com/itm/2pcs-Baofeng-UV-5R-Handheld-FM-Dual-Band-VHF-UHF-Two-way-Walkie-Talkie-Radio-KF-/263161275568?epid=218831019&hash=item3d45a264b0:g:Wc8AAOSwk9dZnC3O fast det återstår att se när den väl kommer :P

Kjøpte disse selv i dag, men har nå fått mail fra ebay om at auksjonen er fjernet og selgeren er fake. Har derfor bedt om refund. Det var jo dumt, for prisen var bra. 

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, iknutis sade:

Kjøpte disse selv i dag, men har nå fått mail fra ebay om at auksjonen er fjernet og selgeren er fake. Har derfor bedt om refund. Det var jo dumt, for prisen var bra. 

Sånt är bara tråkigt.

Brukar säga, är det för bra för vara sant är det oftast det ;-) 

Edited by Alvefridh
Link to comment
Share on other sites

On 2017-08-22 at 19.46, Alvefridh sade:

Har latjat runt lite med den nu och den är hyffsat enkel att använda. Antingen kan man knappa in två specifika frekvenser eller köra med förprogrammerade. Jag har lagt in alla PMR 1-16 och 143.125 mhz än så länge. Löste det utan instruktioner 1f609.png

Hoppas du fick rätsida på NFM samt effektläge. Kör inte HP på PMR eller SRBR, då redan LP är för mycket.

Fördelen med program och kabel är att du kan sätta namn på programmerade kanallägen i radion och slipper sitta med en lista för att hamna rätt.

143,125 är olämplig att använda, sök på forumet så hittar du tidigare diskussion om denna frekvens.

 

Edited by MFI9
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...