Jump to content

Jeep Compass


swedak
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Får väl ta och presentera mig här då jag ser att det bör man göra 😊

Heter Fredrik och bor i nord västra Skåne.

Har haft en del Jeepar genom åren  1xXJ, 1xZJ, 2xWJ, 1xTJ, 1xYJ, 1xMP, men aldrig gjort något angående overlanding.

Har blivit camping semestrar med mc och sett en massa taktält mm så tänkte att en bil får ju plats med en del mer bra att ha saker än en hoj.

Så nu ska min MP få lite lådor och batteriförsörjning samt ett taktält mm.

Tanken är en resa till Tromsö till nästa sommar.

Edited by swedak
stavfel
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Lite sent att säga välkommen när du varit med ett tag men ..... välkomen med en garagetråd! ;)

Kul med fler i ”Skånesektionen”!! Hoppas vi ses ute framöver.

Skall bli spännande att se vad du kan få till i en Compass/MP.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

 

Har haft stora problem med min generator...Trodde jag

Min Ctek sense visar att jag tappade laddningen medan jag körde och inte när den stod stilla.

körde förbi en liten verkstad som inte testa batteriet under belastning utan bara med multimeter.

Han sa att den smarta generatorn fungerar och laddar som den ska och att batteriet visade att det tog emot laddning utan problem.

Jag laddade batteriet och sen sjönk det, ladda på nytt.....

Ctek sense visar detta.

1175492628_Screenshot_20191026-121840_BatterySense.thumb.jpg.1441e9dcee68517b0cfbf8d3db38402f.jpg

Och idag så tog jag batteriet från min gamla wrangler och satte i min 2017 Jeep

Och fick detta diagram

671427419_Screenshot_20191104-170508_BatterySense.thumb.jpg.9b439bc8aec9390559ab47d2e208cff8.jpg

 

Så mitt originalbatteri från en 2017 års modell är kasst

Glad att jag nu vet att det är batteriet som va fel och inte generatorn.

Edited by swedak
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ja det ser ju onekligen lite bättre ut men jag hade nog för säkerhets skull testat batteriet med en belastningsprovare också innan jag slängt det. 
Har du andra indikationer på att batteriet är dåligt laddat än ”BatterySense”?

Link to comment
Share on other sites

Bilen har startat utan problem, men har ju inte vågat köra det i botten.

Märkte det först att start/stop funktionen slutade fungera.

Skulle ju ändå köpa en battery sence till  extra batteriet men Clas O hade 100 kr i rabatt så 499 va ett bra köp.

Så tänkte testa den så satte den på startbatteriet och det va då jag märkte att det va dåligt

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag ser att på samtliga dina bilder saknas infon om aktuell spänning och temperatur, är det bara en slump att det inte kommit med på dina skärmdumpar eller hittar den inte infon?

Spänningsinfon är ju väldigt intresant!

Men det är nog klokt att kolla batteri mm innan du drar iväg och köper nytt och stämmer det att kapaciteten minskade när du körde och inte när du stod still så pekar det ju onekligen ändå mot generatorn!

Men är det sen en smart så vette gudarna vilka parametrar som styr den! 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag gick bara ut och tog en test när bilen stod i garaget utan att starta den.

Har testat med 2 olika sense samtidigt och får samma resultat på bägge.

Såg att det inte försvinner under körning utan den dippa kl 0230 i natt.

Har en digital batterimätare i bilen som visar i realtid och den ligger på 12,6 ca under körning.

Kanske är normalt när man har en smart generator.

Släpper man gasen och saktar in går den upp till ca 14,5 Helt normalt tror jag....

Har även kopplat bort den smarta generatorn och då ligger den på konstant 14,5 under körning men tappar ändå spänning till dagen efter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har letat lite roliga och onödiga tillbehör. Finns visst inte mycket att välja på. Har bara hittat färgglad inrednings detaljer. Finns en svindyr höjningssats som höjer 2" inte mycket att hurra för. Något annat hittar jag inte. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Håller på att tillverka en lyftställning till mitt nya taktält i garaget. 

Har funderat på monteringen av tältet på biltaket. För och nackdelar med vilken sida tältets öppning ska vara på? 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Om du har förtält så undvik att det slår mot förarplatsen. Man ska alltid in och greja med nått i bilen och då sitter förtältet i vägen rejält. 

Om du har ett smalt tält så kan det funka att fälla det bakåt - beroende på hur din baklucka öppnas. Kan bli ett fint regnskydd eller vara sjukt ivägen :) .  

Link to comment
Share on other sites

På litt større biler er det faktisk plass til fortelt der man også får opp fremdør, hvis teltet er 140/165cm bredt. Er det større, vil det normalt komme i konflikt med fremdør. En fordel med å åpne mot førerside er at det er lett å i fra setet se ut gjennom vinduet hvor teltet kommer. På trange plasser i skogen kan bilen da plasseres med passasjersiden helt inntil kratt.

Å åpne teltet bakover går nesten bare på 140-bredde, hvis ikke stikker teltet godt ut på begge sider av taket når det er nedpakket. Skal det slå bakover er du avhengig av at bakluken ikke slår oppi teltet og at stigen ikke kommer i veien for matlaging, åpning/lukking av bakluke. Fordelen er at man får tak over kjøkkenet.

Og til syvende og sist er det litt smak og behag. Jeg skal ha markise på førersiden, og vil derfor ha mitt telt til å åpne på passasjersiden. Det krever litt mer plass totalt sett, men det får gå. 😀

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...