Jump to content

Mitsubishi pajero


Hindersson
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

"Uppdatering" inredningen är så gott som klar behöver bara en fridgeslide och en bra kylbox. 

Ett reservdäck är köpt och en ny plåtfälg.

Har även beställt en fullt utrustad bullbar från fabryka4x4 med led dimljus och fästen för schaklar under halva priset mot en snålt utrustad ARB deluxe bullbar. Den kommer även att kompletteras med limb risers. 

Ström i tältet kommer att dras inom kort likaså ska tältet förberedas för dieselvärmaren som ligger i garaget. Det kommer en uppdatering om den installationen separat. 

DSC_0322.JPG

DSC_0323.JPG

DSC_0320.JPG

DSC_0275.JPG

received_2950715681676145.jpeg

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, CampForCer said:

Bilen ser bra ut!   :-)   Mkt bränsle för turer med de dunkarna!

Får med ungefär 225l med bränsle inkl orginaltanken sitter en tank i bagagen på 65l som pumpar över i orginaltanken och 80l på taket. Sen om jag vill kan jag få med ytterligare 80l i plastdunk bakom stolarna som kastas när dom är tomma. Så totalt ca 305l diesel om jag behöver. Då har jag en räckvidd på ca254mil innan jag måste tanka. 

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, iknutis said:

Syns du ikke bilen blir svært taktung? Du har vel omtrent det dobbelte av lovlig taklast.

Det är inte så farligt, allt på taket inkl takkorg väger 100kg utan bränsle! 180kg med bränsle! Laglig vikt på taket på pajero i Sverige är 100kg med original takräcke. 

bränslet på taket tankas först på en resa och jag fyller dom sist. det är väldigt sällan jag har bränsle i dessa. Utan jag använder först och främst tanken i bagagen först och det är inte ofta jag fyller den heller. kan jag köra utan extra bränsle så gör jag det. Jag har provat att köra med allt fullt och bilen är väldigt trevlig att köra men man får självklart köra försiktigt första 800km. 

Max lastvikt för hela bilen är 690kg

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uppdatering! Nya värre fjädrar runtom har inhandlats för att behålla höjningen på 2" med utrustningen på. Just Nu är bilen lägre än en original pajero även att den är höjd 2" fjädrarna som jag har på nu är en A-fjäder dom nya är C-fjädrar det värsta dom har är en D-fjäder men dom lämpar sig bäst om man har en bepansrad bil. Kommer även på nya förstärkta foam cell stötdämpare bak och förstärkta länkarmar bak kommer även att uppdatera alla bussningar. 

Har även köpt in en president Bill komradio på 27mhz med en Siri 145mp antenn. Har en komradio sedan innan men den ligger på frekvens 69-88mhz riks 1-2 men det är skönt att ha lite alternativ 

Vinchstötfångaren fram från fabryka4x4 kommer förhoppningsvis nästa vecka.

Reservdäck och fälg har också monterats ser betydligt bättre ut med rätt däck bak. 

DSC_0345.JPG

DSC_0357.JPG

DSC_0358.JPG

DSC_0366.JPG

DSC_0334.JPG

DSC_0338.JPG

Edited by Hindersson
  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Liten uppdatering har inte hänt så mycket med bilen på sista tiden luftfjädring är monterat för att hjälpa till vid full last. frontbågen är bortplockad för att lättare kunna komma åt vinschen, och en service är gjord. Sedan bar det av mot norr 436 problemfria mil i varierande terräng. Helt nöjd med bilen men nu ska det på större däck min 33" max 35" vinsch stötfångaren är nu på väg och Rocksliders ska tillverkas även dragkroken ska byggas om då den hela tiden går i så fort det blir lite terräng. 

Nästa år bär det av till albanien. 

DSC_0034.JPG

DSC_0048.JPG

DSC_0163.JPG

DSC_0161.JPG

DSC_0153.JPG

DSC_0103.JPG

DSC_0212.JPG

DSC_0222.JPG

  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Härligt att det funkar med de nya fjädrarna, men precis som du, har vi också kommit på att luftbälgar är grejen för att hantera skillnaderna mellan ”tom” och ”fullastad” bil.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Lars 9k said:

Härligt att det funkar med de nya fjädrarna, men precis som du, har vi också kommit på att luftbälgar är grejen för att hantera skillnaderna mellan ”tom” och ”fullastad” bil.

Ja det gör en enorm skillnad komfort hela tiden 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Uppdatering! nya större däck gick från 265/65r17 ca30" till 285/70r17 ca33" och så gick jag från C-load till E-load blev mycket högre och lite stadigare. Även bullbar monterades samtidigt. Nästa steg är att byta stötfångaren bak till stål gärna med separat reservhjuls hållare för att få bort vikten från bakdörren. Bygga ett par egna Rocksliders får se om jag även bygger rör från stötfångaren fram ner till Rockslidern. Och spacers på 2-3cm ovanför fjädrarna bak för att få den lika hög bak när den är lastad. 

DSC_0280.JPG

DSC_0279.JPG

DSC_0273.JPG

DSC_0275.JPG

DSC_0281.JPG

  • Like 4
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Mega uppdate! total ombyggnation av bilen och utrustningen som ni ser så har jag tagit bort och sålt arb tältet markisen och takkorgen. Byggt egna scrub bars och sliders. Bytt extraljus, bytt till syntetlina och äntligen kopplat in backljus som aktiveras på backen, inhandlat ny kompakt Arbetsbelysning. inhandlat en nytt tält i aluminium som är elektriskt 20sec upp och 20sec ned. Det ska på ny layout dekaler på hela bilen den har även fått sig en välbehövlig polering. 

duchvärmare 50l vattentank och duchmarkis är nästa steg. 

270' awning ska också köpas in. 

Det ända jag kommer behålla från den gamla utrustningen på taket är en jeepdunk sandstegarna och vid behov dieselvärmaren. 

DSC_0211.JPG

DSC_0212.JPG

DSC_0209.JPG

DSC_0202.JPG

DSC_0206.JPG

received_444555796712962.jpeg

received_3392437134182786.jpeg

received_639820700066793.jpeg

Edited by Hindersson
  • Like 5
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
On 7/21/2020 at 2:23 PM, Hindersson said:

Liten uppdatering har inte hänt så mycket med bilen på sista tiden luftfjädring är monterat för att hjälpa till vid full last. frontbågen är bortplockad för att lättare kunna komma åt vinschen, och en service är gjord. Sedan bar det av mot norr 436 problemfria mil i varierande terräng. Helt nöjd med bilen men nu ska det på större däck min 33" max 35" vinsch stötfångaren är nu på väg och Rocksliders ska tillverkas även dragkroken ska byggas om då den hela tiden går i så fort det blir lite terräng. 

Nästa år bär det av till albanien. 

DSC_0034.JPG

DSC_0048.JPG

DSC_0163.JPG

DSC_0161.JPG

DSC_0153.JPG

DSC_0103.JPG

DSC_0212.JPG

DSC_0222.JPG

Var köpte du bälgarna @Hindersson? Är/var du nöjd med dem?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej, 

Medveten om att tråden upprättades för ett antal år sen. Dock lite nyfiken på hur bilen beter sig utan last och tält, med höjningskittet som sattes på? Kikar på lite olika kitt, men osäker på hur de påverkar komforten på vägen på vägen när man kör utan last. Bilen går mycket på asfalt, till vardags, så vill inte offra för mycket komfort för familjen.

Tack på förhand. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Richard Steen said:

Tack på förhand. 

Hei Richard og velkommen til forumet.

Jeg kan ikke svare for kittet til Hindersson, men Old Man Emu er litt stivere enn orginalt på tom bil. Ikke nok til at det er ubehagelig, den ligger bedre på i svinger uten å krenge så mye. Med taktelt og innredning er den nesten like myk som orginalt.

Anbefales rett og slett. 👍

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
5 timmar sedan, Richard Steen said:

Hej, 

Medveten om att tråden upprättades för ett antal år sen. Dock lite nyfiken på hur bilen beter sig utan last och tält, med höjningskittet som sattes på? Kikar på lite olika kitt, men osäker på hur de påverkar komforten på vägen på vägen när man kör utan last. Bilen går mycket på asfalt, till vardags, så vill inte offra för mycket komfort för familjen.

Tack på förhand. 

@Hindersson har inte varit inne sen 2021 så det är nog osäkert om du får svar här.

Men jag vet att han är aktiv på FB och Insta så kanske kan du få svar där om han inte svarar här.

Liksom @iknutis hälsar jag dig välkommen till forumet!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Richard Steenjag installerade OME av den hårdaste typen (kör Pajero gen 4), jag tyckte bilen blev mycket behaglig. Jag har takkorg, stötfångare fram i plåt. Bilen gick från lite svampig utan utrustning och gamla fjädrarna, till mycket behaglig i kurva och allmänt skön på väg.

Ska också tilläggas att de gamla fjädrarna inte såg dödströtta ut, utan i helt okej skick.
Jag kan inget annat än rekommendera, tycker bilen är skön att köra fortfarande 👍🏻

Om du inte ska göra stora förändringar på bilen kan du ju alltid välja mellan tre olika hårdheter hos OME.

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...