Jump to content

Verktøy på tur?


Peter Christensen
 Share

Recommended Posts

Intressant fråga....   Det varierar nog extremt mycket.   I ena ändan ligger nog jag och ett par till - har med några hylsor/nycklar, skruvmejslar, skiftnyckel, insex, enkel multimeter - och sedan den obligatoriska släggan!

Sedan är det ju bra med ett par buntband, slangklämmor och någon snörbit emellanåt.    ...samt brandsläckare och plåster!  :-)

Frågar du @Lars 9k så har han med lite mer, och även en verkstadsoverall!  :-) 

Edited by CampForCer
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Oj oj, att du vågar fråga🤣

Här varierar det säkert ofantligt!

Beroende på vilken bil, hur ny den är, hur man använder den, vilken resa man skall på och vilken ekonomi man har, så packas det ju olika.

Man får ju utgå från vilken nivå på reparationer man gör hemma samt vad man är beredd att göra i fält.

Jag satsar på verktyg så jag kan göra de vanligaste åtgärderna på min Jeep. Reservdelar får man oftast fixa när det händer eller fältrepa så man kan ta sig hem.

Vid tur har jag med mig fasta nycklar, hylsnycklar, skruvmejslar insex, tänger, en svetstång (går att klämma om det mesta) dorn, rejäl hammare.

Sen en klämtång för kabelskor och en uppsättning diverse kabelskor till den.

Lite lösa elkablar, vulktejp, eltejp, stripes (olika storlekar) ståltråd, slangklämmor, några skruvar och muttrar i olika storlekar.

Vid tuffare körning försöker jag även ha med drivaxlar (fram) brytspett, samt de hylsor som behövs för att byta drivaxlar.

Även oljor för axlar, motor, växellådor, samt bromsvätska, kylvätska och kontaktspray.

Självklart finns alltid säkringar och reservlampor med.

När vi körde i alperna tog jag med en uppsättning bromsbackar vilka jag även bytte under resan. Mest för jag var för snål att byta de halvslitna till nya innan vi åkte.

 En bra bärgningsförsäkring kan ersätta det mesta av ovanstående!! 😛

 

 

  • Like 1
  • Thumb up 2
  • Haha 1
  • Happy tears 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, CampForCer said:

Intressant fråga....   Det varierar nog extremt mycket.   I ena ändan ligger nog jag och ett par till - har med några hylsor/nycklar, skruvmejslar, skiftnyckel, insex, enkel multimeter - och sedan den obligatoriska släggan!

Sedan är det ju bra med ett par buntband, slangklämmor och någon snörbit emellanåt.    ...samt brandsläckare och plåster!  :-)

Frågar du @Lars 9k så har han med lite mer, och även en verkstadsoverall!  :-) 

He he he... Ok, hiver lidt forskelligt i en plastbox da :-D

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Lars 9k said:

Oj oj, att du vågar fråga🤣

Här varierar det säkert ofantligt!

Beroende på vilken bil, hur ny den är, hur man använder den, vilken resa man skall på och vilken ekonomi man har, så packas det ju olika.

Man får ju utgå från vilken nivå på reparationer man gör hemma samt vad man är beredd att göra i fält.

Jag satsar på verktyg så jag kan göra de vanligaste åtgärderna på min Jeep. Reservdelar får man oftast fixa när det händer eller fältrepa så man kan ta sig hem.

Vid tur har jag med mig fasta nycklar, hylsnycklar, skruvmejslar insex, tänger, en svetstång (går att klämma om det mesta) dorn, rejäl hammare.

Sen en klämtång för kabelskor och en uppsättning diverse kabelskor till den.

Lite lösa elkablar, vulktejp, eltejp, stripes (olika storlekar) ståltråd, slangklämmor, några skruvar och muttrar i olika storlekar.

Vid tuffare körning försöker jag även ha med drivaxlar (fram) brytspett, samt de hylsor som behövs för att byta drivaxlar.

Även oljor för axlar, motor, växellådor, samt bromsvätska, kylvätska och kontaktspray.

Självklart finns alltid säkringar och reservlampor med.

När vi körde i alperna tog jag med en uppsättning bromsbackar vilka jag även bytte under resan. Mest för jag var för snål att byta de halvslitna till nya innan vi åkte.

 En bra bärgningsförsäkring kan ersätta det mesta av ovanstående!! 😛

 

 

Takk. Jeg er nok mere på CampForCer nivå da :-D

  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

On 9/10/2019 at 2:08 PM, CampForCer said:

Intressant fråga....   Det varierar nog extremt mycket.   I ena ändan ligger nog jag och ett par till - har med några hylsor/nycklar, skruvmejslar, skiftnyckel, insex, enkel multimeter - och sedan den obligatoriska släggan!

Sedan är det ju bra med ett par buntband, slangklämmor och någon snörbit emellanåt.    ...samt brandsläckare och plåster!  :-)

Frågar du @Lars 9k så har han med lite mer, och även en verkstadsoverall!  :-) 

Jag har VÄLDIGT svårt att föreställa mig Ove slå på sin bil med en slägga...
Men Lars har overall. Den används flitigt! :) 

  • Haha 2
  • Happy tears 3
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Per Pettersson said:

Jag har VÄLDIGT svårt att föreställa mig Ove slå på sin bil med en slägga...
Men Lars har overall. Den används flitigt! :) 

HAHAHAHHAHAHA    Men vet aldrig när DEN dagen kommer...  :-D     Men släggan är bra att ha till tältpinnar o annat med  :-D 

  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ja, verkar vara bra grejor. Har några kompisar som har deras utrusning sen tidigare.

Men tyvärr blir det ganska dyrt innan det är ”hemma”. Förutom inköp och frakt 160$ ( 1500skr) blev det tull på ytterligare drygt 500skr.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vel smaken er som Baken. Noen liker å ta med seg hele verkstedet sitt. Andre har med seg en kniv å en tang..

For min del har jeg vel lært den harde veien at når man tar med seg alt for mye så trenger man ingenting av det man har med seg når det skal skje noe. Å den gangen en ikke har med seg noenting som helst så trenger man gjerne den enkleste tingen. 

 

En ting er lurt det er å bli kjent med sin bil, vite hvilket type verktøy som akkurat din bil trenger, dvs   er det kun bolter på bilen som har hode  10, 16  19, og 21. så trenger du i utgangspunktet ikke drasse på alle de andre nøklene eller pipene. 

Hvis et verktøy kan ha flere funksjoner så er det helt topp.  For det er en ting vi ofte gjør å det er å ta med seg alt for mye som man ikke har bruk for å alt dette er vekt som man drar på unødig.

 

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

On 9/13/2019 at 2:15 PM, Lars 9k said:

Jo det är ett bra alternativ!

 Fast Yorktown Tool Roll är en rackare på att svälja prylar med sina fickor på båda sidor.

Skulle ta mig MÅNGA timmars övningskörning på symaskinen..... ;)

 

Søk evt på Wish eller Aliexpress, de har til rimelige priser.

https://www.aliexpress.com/item/33034108079.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.19c7347f9Wu8r4&algo_pvid=61a1711a-fd8d-46bc-bea7-0298552e3ecf&algo_expid=61a1711a-fd8d-46bc-bea7-0298552e3ecf-13&btsid=13e8d43d-7ae5-4d73-8d8e-be6a26f86578&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_53

Edited by Peter Christensen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Så här blev fodralet när jag stoppat i de verktyg jag tidigare hade på lite olika ställen.

Kvaliteten känns bra, illa vore det väl annars, och facken passar mig ganska bra. Dock hade fickorna för tänger och mejslar gärna fått varit någon cm djupare, nu fick jag ersätta någon tång och skruvmejsel mot en kortare modell.

Hoprullad är ”paketet”  lätt att hantera och fungerar bra för mig att stuva ner på det ställe där jag tidigare hade huvuddelen av verktygen liggande löst.

D29DF045-A069-490B-896C-355179CE7A34.jpeg.015c2a96ce91b3bfd5e6bc849d8668a3.jpeg

 

Numera är det bara ett verktyg som inte ligger i rullen och det är min handslägga, brytspettet ligger löst i mitten.

Ovansidan med sina fack sväljer mer än vad jag först trodde.

F727333D-50B5-4D0F-81BA-0F2F694C659B.jpeg.62af92b01c4d59d3ff07f468f72e3dcf.jpeg


Hylsnycklar, med ett kort och längre teleskopskaft.

454EBBF0-43AC-47C1-9694-588D3F5C190E.jpeg.dc32a07b920239295a200e16ea3bf704.jpeg
 

Slangklämmsmejsel, bågfil, monteringsverktyget för däckventil mm.

C927E6E8-5FD0-4304-AF69-5EB2DBFD8E21.jpeg.38781f09a900ee3c4f7074a5406b6254.jpeg


Spärr- , insex- och torx-  nycklar.

69C2EE34-CBE1-4AA4-9F1B-E5ED61527854.jpeg.a60f1d10b68f2680e4947003bcc7f8b5.jpeg
 

Svetstång och borstar.

F307CB91-2CB1-4AF9-948C-8999C3F6E060.jpeg.d4a7c40f949b43adb8c08213dbd3c216.jpeg

 

Multimeter, klämtång och diverse klämstift.

B6E7AEA4-2AD5-4F90-828A-4FAA7CCB6A5C.jpeg.f7c4c8462877fce64b724d48f1f37776.jpeg

 

På undersidan är fickorna fyllda med fasta nycklar mest millimeter men även några tum, diverse skruvmejslar, avbitar- polygrip- spårings- tänger, huggmejsel, dorn mm.

Dessa fickor hade gärna över lag, fått vara någon centimeter djupare.

DCFB4767-CB91-4CF6-8472-A39D0588A84E.jpeg.c1567bf4f281c65482ab0ee76de007b8.jpeg

 

Totalt sett har jag gått från att haft verktygen utspridda i en väska, en plastlåda och resten lösa till att ha dem samlade till ett kolli som är lätt att bära med och med god ordning och översikt.

Jag är nöjd.

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
On 11/3/2019 at 5:57 PM, Wiberg said:

Snyggt Lars!

Blev den tung?

Inte så farligt tycker jag. Klart hanterbar i och med rejält handtag. Detta är med brytspett men utan handslägga. 

89A809A5-D268-412C-B99B-603EAD537793.thumb.jpeg.f5b9d44cbebd64d9b347cabb9b02d6b8.jpeg

Jag har valt att ta bort axelremmen och renen för ”automatisk” ihoprullning då jag tycke de bara var i vägen vid min användning.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...