Jump to content

Ny defender


pilten
 Share

Recommended Posts

Jeg liker den ikke stygg som juling unibody uavhengig fjæring osv. Så dette er ikke en arbeidshest som den gamle dette er en helt annen bil for en helt annen kjøper gruppe og for seriøs overlanding altså kryssing av Afrika Sibir osv så er den nok alt for skrøpelig og helt ubrukelig. Mulig jeg er litt vell kritisk men dette er som Toyota skulle kalt Yaris for Land Cruiser.

Edited by kimar
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Liten kul review from Hammond...   :-) 

Ja, man kan tycka mycket  - det gör jag med.   Cool, rätt snygg fr vissa vinklar - och posh interior!!     Men vill man ta den ut i snår och skog?   Vill man skruva fast några overlanding-gizmos och hyllor i dess paneler på insidan...?   Njaaaaaa...   😕      FÖR fin och FÖR dyr - kommer inte ut i skogen på LÄNGE!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, pilten said:

men synes ikke de skulle kaldt den defender, synes det er litt respekt løst.

Kunne ikke vært mer enig.

 

Men finner det rart at de ikke har sett på Jeep og hva de har gjort med Wrangler og hvor bra det har blitt. Med og da holde seg til grunn oppskriften og bare fornye det litt for hver nye utgave. Det kunne fungert veldig bra for Defender også.

Edited by kimar
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Så!  Då var provkörningen bokad...! 😃

Vad gör man inte för att skaffa sig referenser...!?  De säger ju att man skall hålla vänner nära och fiender närmast... 😆

Ser det som en intressant och rolig stund. Tänker mig att jag tar min egen LC till säljaren vid provkörningen. Då blir han nog glad om jag frågar om jag får lämna asfalten under provkörningen... :)

 

C256578A-C103-4FC0-8D85-938C03EFCC4B.png

2880927F-8E9B-40E5-8C0A-7D45269E9087.png

  • Like 4
  • Thumb up 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Halloj friends

Så har man då varit inne i stan och tittat på New Defender 😃 Jag o sonen tyckte det var väldigt positivt, och en kul utflykt en solig dag.

Provkörde demo-bilen från Sisjön och någon mil, genom dyra Hovås, och ner till havsbadet. Frågan är om dessa bilar kommer att hamna i rikemanskvarteren, likt sina syskon, eller komma ut i naturen...?  En kommer i alla fall att hamna rätt. Återkommer till den.

Vi hämtade ut bilen i strålande sol. 28 grader här idag. AC’n klarade det utan problem. Bra så långt :)

34F69C35-9732-4C86-84C5-ACBEAB16296C.thumb.jpeg.ef683a77ba3a76424a5ae9ff2006bfe5.jpeg

Instrumenteringen har uppdaterats en del sedan förra generationen.

Digitalt instrumentkluster, som många nya bilar. Kändes som att interiören hade lagom mycket moderna displayer och utformning, utan att direkt kännas som FÖR exklusiv för att nyttjas i skogen. Ganska balanserat. Dock är det svårt att hantera den större skärmen när man kör - inte helt smidigt. Man måste titta var man pekar med fingret...

F20948F5-27B7-4D0C-BC93-486E1836CE93.thumb.jpeg.cb6ddcf3a543f1ceb909e21ffa67ada0.jpeg

Körmässigt var denna riktigt bra. Var nog som man trodde. Ljusår från tidigare Defender, men heller inte utan feeling av ”Command Position”. Man ser ut över en bred motorhuv. Inte helt fel!
Något annat som var bättre än jag trodde var den nya finessen med knapp för ”Backspegel-kamera”. När reservhjul och last skymmer sikten bakåt kan man med en knapp välja att se via kamera bakåt. Denna sitter i antenn-triangeln på taket och skyms inte av något. Väldigt smart!

Motorn reagerade lite ryckigt på försiktigt gaspådrag, från start. Annars smidig. Bromsarna var Kobra-huggande - även om man försökte vara silkeslen med foten... Ljusår från min egen bil, trots att den har nya klossar fram.

E2C54A06-DA93-4652-BE23-7648E296B22F.thumb.jpeg.511bd7340d6291f8479a75274c952231.jpeg

Övrigt jag noterade i interiören var att kylfacket i mittkonsolen var ISKALLT redan på läge 1 av 2. Här kyler man gärna en kall dricka...  :)

Saknade normala instegshandtag där fram. Detta finns dock bak. Fram finns något litet grepp nära dörren o instrumentpanelen. Inget vidare.

Eluppvärmd framruta och mängder med USB-uttag, överallt.

Material i interiören kändes bra. Inte FÖR dyra och ömtåliga, men ändå finare än i en LC 150. Dock inte skinn. Tycker det var bra och vettigt utformat.

Körkänslan och komforten är i toppklass. Extremt fin bil!

Här testade vi lite offroad när vi vände i Hovås...  :)

Många som tittar när man kommer med en helt ny bilmodell...
08710E90-3F1D-47CA-9173-C22BA916D64B.thumb.jpeg.01b896d604d36cc9aeedcae2f7406f91.jpeg


0FE40040-C216-46AC-9015-1ED1523571BD.thumb.jpeg.37dc5cb2fbcf8e04efc9e90d564982d0.jpeg

56F1A10D-FC22-4780-B23B-348DC7C993EF.thumb.jpeg.df662349957ebf787dffcdd23bd882a2.jpeg

Denna demo-bil rullade på 20” fälgar. Valet står mellan 18-22”.

Denna ”First Edition”- demobil har en prislapp på 1.050.000 SEK. Då har den minsta motorn, en rak 4-cyl diesel på 200hk. Jag får erkänna att den kändes fantastisk! Hade lätt kunna vara nöjd med den. Bra drag och bra ljud.

Finns även en 6-cyl diesel på 240hk samt en bensinfyra på 300hk och en bensinsexa på 400hk.

Denna bil, i hallen, hade ca samma prislapp. Drygt en miljon SEK. Till skillnad från den jag körde kunde man i denna inte skjuta baksätet fram/bak. Ingen justering. Den hade heller inte lika många möjligheter att justera framstolarna.

Ingen av bilarna på plats hade Land Rovers nya tillval med foliering. En folie som sitter från botten och upp till underkant rutorna. Denna skall vara ”självläkande” om repor uppstår. Kostar 40.000kr extra.

70A42863-3327-42A8-BB1B-3FA863960FE8.thumb.jpeg.90ff3c8f0e3693d6baf9135d213ac9e0.jpeg

9D661391-FB70-4B93-8CD5-C24AB3B2600D.thumb.jpeg.2610e7495dcac18c631db8c48cd3eb6b.jpeg

C629EF65-0E40-4C31-8E13-1508DB46E8D5.thumb.jpeg.c6804e8aca0ef13befa6b7b1ec62ed78.jpeg

Här en bild på backspegeln, i kameraläge. Notera att man inte ser något reservhjul i spegeln då kameran sitter på taket. Kikar man på bilderna ovan ser man hjulet som eg skymmer sikten. 

FCA9C1E3-127F-46D3-A427-985655C95537.thumb.jpeg.190c7e2159115f2e2f6dab190025ad46.jpeg
Interiört var samtliga bilar utrustade med 7-säten. Dessa är enkla att fälla upp. Dock tror jag inte det är lika enkelt att montera ur som index Toyota... Mattan i lastrummet känns bra och tålig. Tyvärr är jag besviken över utrymmet i lastutrymmet. Mycket mindre än i Toyotan. Stor skillnad. Inte bra.

6970D2AA-4466-4CBF-AD49-D11FFE3CB123.thumb.jpeg.24c7bea757b075158c3337f29d48ee3f.jpeg

0A9716C9-9E54-40C2-8076-29D5810D98B7.thumb.jpeg.134ea187b604827f0c6f611d5edeeef2.jpeg

Lite finesser med knappar för höjning/sänkning av luftfjädringen finns baktill.

A7DEBC63-2185-4F77-BFAE-DDC0B66F81BC.thumb.jpeg.9124c060f638dfd215d09e418839623b.jpeg

Här syns taklucka samt de ”safari-fönster” som sitter i takkanten baktill för passargerare.

2C2FADA7-20C9-4EA3-B20C-366E854B769D.thumb.jpeg.4d90c0a8bf1f0299ae5062a5ffc6d996.jpeg

Andra saker vi reflekterade över var ”Hur skall man våga modifiera/skära i plasten” på denna bil, om man vill addera något som inte är original...!?

Tittade en del och bröt lite i plasten. Känns inte helt enkelt att se hur en eftermarknadslösning skulle kunna se ut för stötfångare i metall, fram eller bak. Inte heller en Warn-winch.

Tydligen finns vinsch att beställa till, men säljaren sa att den var dyr som f_n.

De standardmonterade hasplåtarna var 2mm och av rostfritt (inbillar jag mig). Täcker en stor del av undersidan.

Bilder fram, undertill.

A66CBDD2-3E27-48D2-BF7D-1B0F77C60332.thumb.jpeg.14822e0480c36f235e89131b5f46c45d.jpeg

1FB94187-99E9-42BF-AA83-C16DB117B85A.thumb.jpeg.da3d89ce1ce3bda5196e9e1bb1b6e5db.jpeg

Samtliga modeller har luftfjädring. Inte lätt att bygga om...  Denna fungerade fint på demo-bilen. Först höjde den fram, sedan bak.

Likaså ser hjulupphängningen rätt så dyr/komplicerad ut.

Bilder bak, undertill.

B8639646-4629-4437-972E-FBDB27B7E135.thumb.jpeg.0dbdb8f5cddc99f139e997be65a6d933.jpeg

C732B6CA-F311-4E76-9EA6-81C7B35A28EF.thumb.jpeg.77be29bb8e53c818695c58e6bde26e07.jpeg

14F0F399-CF1B-458F-8DD1-99C299857FDB.thumb.jpeg.0aeaadc7fa095ae617ce822f00c08be4.jpeg

...och ett exempel på prislapp:

1F8F892C-8722-40A3-9320-D50A321C898D.thumb.jpeg.1a78bec497f08fe1ea7dbb4fdd4bc1d2.jpeg

Fattade det som att billigaste modellen, utförande ”S”, med minsta motorn och 18” hjul, kostade ca 750.000 SEK.

Sedan frågade säljaren om jag ville kika på en kundbil i verkstaden. En som är inne för montering av delar till slutkund. Snygg bil!

Denna är enklaste modellen, med 18” hjul, och i version ”S”. Dock med original takplattform och tillbehörsväska på sidan.

Ser riktigt bra ut! Denna hade heller inte lackade handtag på dörrarna. Bra!

Kunden skulle även få monterat skärmbreddare på den.

Tydligen skulle han sedan bo i bilen ett år, under en jorden-runt-resa!

Nice!!  Avis... :)

334187DB-26E9-4DCF-A259-B4C8F950F114.thumb.jpeg.76bb3de4e6a8ae547f75d01ab3b15979.jpeg

7F18F164-0D65-4AA6-868F-00295B06B34C.thumb.jpeg.ec55de6310b8fef8bdc693e76f1c5360.jpeg

Så nu är bara frågan vem av er som skall köpa min LC 150!?  :)

Välkomna!

 

Edited by CampForCer
  • Like 5
  • Thanks 2
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
9 hours ago, iknutis said:

LR ligger mitt hjerte nært, men etter å ha sett hvor mye elfeil både D3, D4 og Range Rover har, tør jeg rett og slett ikke å kjøpe en slik igjen. 

Känner precis samma!  Fina, kapabla och lyxiga bilar - men totalt opålitliga...  :-( 

Lustigt nog, när jag igår satt i bilen och berättade för min son om ovanstående Defender och de två fel som inträffat inom en vecka (!!), så körde vi ut på motorvägen mot Göteborg. Exakt när vi satt och pratade om dessa problem - då står där en Range Rover med varningsblinkers och huven öppen på vägkanten...  :-D  Sjukt sammanträffande

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...