Jump to content

Nytta med snorkel - på modernare bilar?


CampForCer
 Share

Recommended Posts

Som många andra har jag tänkt montera en Safarisnorkel framöver. No big deal egentligen. Anledning - slippa vatten i luftintag vid korsande av ngt djupare vattendrag, eller minska intag av damm (läs: Vårträff 2018  :-D  )   OK - basic stuff!

Till min skräck läste jag detta igår:

https://www.pradopoint.com.au/forum/-150-series-discussion-the-2010-prado/electrical-150-series/747869-2019-model-led-head-light-failure-rejected-warranty-claim

I korthet:  Vadar du djupare än vad leverantören (Toyota i detta fallet) garanterar är du rökt!  Snorkel eller ej...   Anledningen?   Jo, all modern elektronik som vi har i nyare bilar. En äldre designad Suzuki eller LC79 etc har inte detta problem, i alla fall inte i samma grad.    Våra nya bilar som (i detta fall) har elektronikboxar med ECU för/ihop med strålkastarna får ju direkt ett problem. Klart dessa, om delar är dåligt skyddade, KNAPPAST uppskattar att bada!   Här hjälper inte snorkel eller relocation av diffbreathers etc etc    Visst - en moderat höjning och större hjul, det ger en eller två decimeter till.  Men att, som i alla videos på Tuben, vada över floder med vatten sköljande över huven och upp på vindrutan...  NOT!!    Det är äldre bil som gäller där...  och kanske även en del tur.

Hur som helst - tänkte att detta tema, med strålkastarnas elektronik, inte varit upp här innan. Likaså leverantörens inställning till garantikrav om man vadar över 700mm i detta fall. (På original LC150 är det strax UNDER ö.k. däck)

Bara en head's up vänner...   :-)          Men ja, jag skall ändå köpa en snorkel!  :-D    Så klart....!

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, iknutis said:

Årsaker til å kjøpe snorkel/raised air intake (RAI):
1. looks

2. filtrere ut støv før det kommer til luftfilteret

3. Minske sjansen for vann i luftfilterboksen

Hvis Toyota ikke tåler det, kjøp Jeep eller Land Rover. :)

Mmm...  det håller jag med om...   Men det är ju inte det som är problemet, dvs behovet av snorkel.  Problemet är ju den elektroniken de nyare bilarna har.  Jag menade mest att det kvarstår problem med vadningsdjup helt oavsett snorkel.

De nyare strålkastarna flertalet bilar har (LED eller Xenon, projektorlampor etc) har avancerad styrelektronik för att fungera som kurvljus, nivåjustering vid last etc etc.   Det har man inte på äldre bilar.

...och nu gäller detta knappast ett bilmärke, utan snarare generation av bilar  :-) 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
10 hours ago, CampForCer said:

 - tänkte att detta tema, med strålkastarnas elektronik, inte varit upp här innan. Likaså leverantörens inställning till garantikrav om man vadar över 700mm i detta fall. (På original LC150 är det strax UNDER ö.k. däck)

Bara en head's up vänner...   :-)          Men ja, jag skall ändå köpa en snorkel!  :-D    Så klart....!

Mycket av det vi utsätter våra bilar för täcks ju rimligen inte av vare sig garanti eller försäkringar.

Att garantin skall täcka en skada orsakad av att jag sänker min bil är nog inte rimligt.

För min del är det ju definitivt ett ”ickeproblem”, det jag tar sönder får jag själv laga! ;)

 

Avseende djupa vad, så bör man ju förbereda bilen lite mer än med bara en snorkel.

Gärna ha koll på var det sitter boxar och annat som kommer att hamna under vatten och sen täta/kapsla in, samt smörja så mycket som möjligt med vaselin.

Men att även generator, startmotor mm tar stryk av vatten och lera är ett känt faktum, åtminstone i offroadvärlden.

Edited by Lars 9k
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Bilarna tål att badas med, det vet jag 1st hand. Sen om de ska badas med 8ggr i veckan eller mer sällan, det är nog där problemet med lampor etc kommer in.

LC120 får helt spader i elsystemet om tillhengerkontakt/ släpvagnskontakt får det minsta överslag/ jordfel. Den sitter betydligt lägre än de 70-90cm vaddjup bilen är godkänd för. Men med vaselin och elektrosprej kan man fixa det med :D .

Så skicka på snorkeln du Ove och åk och bada med gott samvete ;) . Hälsningar Snövit - Kolahalvön 2013.

IMG_2163.JPG.6aad2bbafcaf475babac3ebdd9804903.JPG

  • Like 6
  • Thumb up 2
  • Happy tears 3
Link to comment
Share on other sites

Tänker inte lova att komma och hämta dig @CampForCer om det går åt h-vete 😉

men du kan troligtvis tryggt montera snorkel och åka över ett vad eller tre med bilen utan att något händer.

Alla bilar på Island (varav garanterat några är av nyare modell) kan ju inte ha fel 🤔

På 4wd action (aus youtube kanal) så vadar de ju var och varannat avsnitt och då är det inte sällan de har med en moddad LC200.

Är du fortfarande inte övertygad, världens bästa tourer-bil, LC100, har precis lagom med elektronik 😬👍 köp en sån så kan du vada på dagarna och sova gott på nätterna 🤘

  • Thumb up 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Hvis du vader riktig, så skal du jo ikke fylle motorrommet med vann. Litt gass så du får en bølge, slipp gassen litt så bølgen går raskere en bilen, å aircondition på full guffe så du får et overtrykk inne i bilen. Å pass på at ikke bremsene eller akslene er for varme når du går uti. Er en slik offroad bane i Skien, å tidligere kunne man ta et slikt 4x4 kurs der. 

 

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Just namnet snorkel är ju egentligen lite missvisande då produkten främst är för att ge bilen fräschare luft med mindre damm. Många snorklar ger inte bättre vadningsförmåga utan modifiering av dem. De är inte täta. De är inte gjorda för vadning. (Men det säljer ju inte lika bra i reklamen om försäljarna påpekar det.) Sen är det en pryl man behöver om man ska göra djupa vad. Men det är inte bara att peta dit den. Den ska vattensäkras också. Ja, jag vet. Säger emot mig själv lite där. Men man måste ju förstå grundfunktionen. 

Det är ju redan nämnt att det behövs mer än bara en snorkel för att vada. Diffbreathers t.ex. är bra men inte ett måste. Ett alternativ är stanna och ta en kaffe under tiden som diffarna får svalna, så att det inte skapas ett undertryck för det att de hastigt kyls ned av vattnet. Och som  @pilten skriver så bör ju vattnet tas med en viss hastighet så att man får en fin bogvåg och således inte tar in vatten i motorrummet i samma utsträckning. Ett enkelt hjälpmedel för att förbättra den punkten är ett seednet eller någon form av duk över grillen och gott ner, gärna lite in under motorutrymmet. Men de flesta är för lata för att montera en sådan innan vad. Och visst är det kul att fräsa på med lite extra fart så det blir coolare bilder (som egentligen bara visar på fel teknik). Sen kan det ju så klart vara så att vadet inte tillåter "rätt fart" pga. bottenbeskaffenhet, vinkel på ramperna eller vad det nu måtte vara. Om jag t.ex. ska göra ett vad som jag inte först rekar till fots brukar jag mer köra "as slow as possible, as fast as neccesary" för att inte dröna rakt ut i allt för stort djup eller rakt in i en stor sten och först upptäcka det när det är för sent. Då blir det lätt lite för mesig fart för att få en bra bogvåg. Men det är så klart ett övervägande i situationen.

Att leverantören inte ger garanti på djupa vad för det att man monterat ett tillbehör som egentligen är byggt för något annat har jag full förståelse för. Som någon skrev så är det ju annat som lätt tar stryk även om man har modifierat sin snorkel till perfektion för vadning.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vill bara slänga in det faktum att när man vadar över en "flod" (tja, strömmande vattendrag) så skall man köra med vattenströmmen, detta för att inte arbeta mot krafterna så att säga. Kommer det en stor sten under vattnet så skall vattnet hjälpa dig över ...Detta innebär ju att hela motorutrymmet är fyllt med vatten, ingen bogvåg här inte ;)
Vet inte hur vattensäkrade motorer/elektronik i bilar egentligen är, men det känns som om inte vattnet tränger in i kupén (till styrboxar å annat känsligt) så bör man vara ganska safe.
Har någon fakta i målet hade det ju varit välkommet :)

Ovanstående "fakta" skaffade jag från en guide på Island som vi hyrde för lite "Hur korsar man en flod"-instruktioner, tyvärr var han på andra sidan floden så vi fick köra över floden först, innan vi fick instruktionerna, därav dessa två Blockbuster klippen på tuben.
Helt felaktigt först då ... kan säga att jag kände hur bilen drogs lite med i strömmen och då har vi en tung bil, hade vi varit lätta så hade det blivit jobbigt redan där. Enligt guiden så var det fusk eftersom bilen vägde så mycket ;)
 Han berättade att vissa bilar "surfar" de över floderna när det är mycket vatten, eftersom de flyter. 

Och så det rätta sättet då

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Mest för att visa vilken koll jag har på mina foton ;) , här är bilderna som Fru tar på sista filmen ...
IMG_3664.thumb.JPG.52674b5e2e509eec55ead7f59a748ed4.JPG 

IMG_3665.thumb.JPG.bedf4dc1204f4b1cf8743dddfcd50fcf.JPG

IMG_3666.thumb.JPG.82dd4a2e24c0f53e381a2f862d8da1b5.JPG

Inte tokdjupt här. Vi körde över ett gäng gånger och ibland var det knappt över däcken, en gång "lurade" han (guiden alltså) ner mig i en svacka precis vid uppfarten så hela motorhuven försvann under vattnet, mycket otäckt! men lärorikt, gasa ... 

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

@MrWIB Angav guiden att bogvågen är skit samma? I så fall går det ju emot vad som sägs i världen i övrigt.

Terrängen runt om avgör ju ofta var man behöver börja vadet och var man behöver avsluta det. Men annars så är det ju logiskt att arbeta med strömmen, vilket man dock kanske inte alltid tänker på i situationen. Sen är det är ju inte alltid det finns någon ström att samarbeta med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ha ha närå, vi diskuterade aldrig bogvåg (som jag också har läst/sett och praktiserat) :)

Min poäng var bara att med tanke på hur man vadar på Island (och säkert många andra ställen med floder), så måste ju vattentåligheten på motorutrymmen vara ganska hög, kanske motsvarande IP65? Typ bada med det, men inte hur länge som helst och max 1 m djupt ... 
När vi var på Kola så vadades det extremt djupt, med och utan våg framför och vissa badade till och med på riktigt med sina bilar, ingen bil drabbades av något elfel.
Detta var iof goda 8 år sedan (med mestadels, kanske bara äldre bilar) och mycket har hänt på bilfronten när det kommer till elektronik mm men min tro/känsla är att bilarna och elektroniken i dem blir mer och mer vattentäta.

Men USA bevisas det ju årligen av många tusen bilägare att står bilen tillräckligt länge under vatten och speciellt med vatten i kupen är det game over.

Tyvärr blir ju detta (som så extremt många andra diskussioner på internet) en enda lång rad av killgissningar. 
Toyota mfl säger typ 70-80cm max vaddjup, inte ens om du torterar deras ingenjörer kommer de gå med på djupare. 
Erfarenhetsmässigt så vet vi att det gå att vada "mycket" mer än så, men hur mycket djupare och hjälper en snorkel?
Tja, det enda sättet att få reda på det svaret är ju att testa sig fram och det är det inte många som vill eller har råd med :) 

Som det redan sagts, snorkel på bilen ser ju tufft ut, ger renare luft till motorn, redan där är man ju en vinnare.
Kan man sedan addera, troligtvis bättre vadförmåga, så är det ju bara ytterligare bonus 👌

 

Edited by MrWIB
Swedish änna
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...