Jump to content

André og Annika sin f250


Amoen86
 Share

Recommended Posts

Hei. Og takk for at jeg får være med på denne fantastiske forum :-)

jeg heter André er 33år og jobber som gjerde montør, men er egentlig utdannet blikkenslager.

Annika er 32 jobber som møbelkonservator hos Vestfold museene å er utdannet som møbelsnekker.

så har vi en liten hund med oss på tur.

Mina 1.5år utdannet som kosedyr og co-pilot

jeg / Vi har en Ford 2002 f250.

I all hovedsak så ble bilen kjøpt for å bruke til å trekke tilhenger noe den ble flittig brukt til når den var "ny for meg" i dag ikke fult så mye.

Men det gjør ikke noe da jeg har funnet nytt bruksområde for bilen. Vi camper på lasteplanet. 

I dag har vi en enkel Leer topp med hjemmelaget bakluke. Noe som ikke ser helt fantastisk ut, men vi kommer oss på tur allikevel.

Som interiør/ overland rigg har vi laget en såre enkel plattform som vi legger en madrass ovenpå, og alt annet utstyr i kurver under sengen. 

Vi har kjørt litt med dette oppsettet og funnet det virker å vi har kost oss masse på tur, men det er tungvint på visse områder.

Så planen er å bygge en ny topp eller camper til bilen. I og med bilen er regget ned til klasse b og bilens egenvekt er så høy har jeg en liten utfordring forran meg med å bygge nytt oppsett så lett som over hode mulig.

Det kan se ut som det blir et vinter prosjekt, selv om det klør i fingrene etter å begynne alt nå.

  • Like 11
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Jo det stemmer det. Tusen takk.

Har vært med på forumet en stund men har ikke hatt tid til så mye i de siste mnd...

 

Jeg sliter litt med å lære meg sånne nettsteder hvordan det virker i og med jeg ikke bruker dem så mye. Men bilder og oppdager kommer etterhvert :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hehe bankraner ja... holdt på å få problemer rundt den tiden jeg begynte i ny jobb å måtte bruke denne bilen inn på en gård i skogen hvorpå kunden kommer ut å hilser med hagle i hånda. Hehe. 

 

Prøve å legge ut litt bilder da jeg endelig har fått litt tid.

Link to comment
Share on other sites

Siste bilde er det som egentlig er sengen vår. Med god plass for en madrass på 160cm men vi har funnet ut at 120cm er nok så vi også får plass til å legge fra oss klær og litt saker uten at det skal være i sengen...

 

Jeg er i tenkeboksen om dagen å prøver å lage litt tegninger for å lage en form for camper topp.jeg har kommet i kontakt med et firma som kan levere vegg elementer i glassfiber ferdig isolerte i 25mm tykkelse. Til en overaskende billig penge og vekt.

Vekt messig så kommer bare veggene til å veie ca 35kg å det syntes jeg er bra. Men så kommer tak og utrustning i tillegg. 

 

Design messig et jeg veldig i tvil hva jeg skal gå for. Jeg vurderer å bygger firkantig for plass og stabilitet.

Jeg vurderer også om den skal bygges til å følge litt linjene på bilen.

Jeg er veldig usikker i og med den skal bli ca 25 cm høyere enn bilens tak.

 

Forviklinger følger og kanskje noen tegninger om jeg blir fornøyd med dem samt får til å legge ut nye bilder.

  • Like 4
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei hbor det går. alt skal gjøres til sin tid.... noen ganger føles det ut som alt trenger å gjøres samtidig. Hmm. Men hva gjør vel det når man har en så god støttespiller.

I det siste så har jeg holdt på med å sette i stand et lokale (kjeller på love).

Dette lokalet har vært et forslag er i  ca 30år. Og før det så var det en møkkakjeller (shit) så det har vært mye jobb og rydde vaske og male ca 250 kvm. Annika var med og koste vegger og tak før maling. 

 

Nå er det ferdig malt. Så mangler bare å sette ting på plass. Blant annet div lys og strøm å selvfølgelig ei ljuge bu. 

Men før den tid så har jeg i dag vært over i Østfold å fått tak i et overvåkings kit til girkassen. Så i denne garasje tråden måtte vi selvfølgelig lage oss en garasje først for så å starte med bil prosjektet.

Det vil si jeg har hentet en "liten" men tettpakket pakke. 90 stk deler som skal på plass inni girkassen. Jeg har aldrig gjort noe sånt før så dette går sikkert bra. 

Håper jeg får til å laste opp bilder. Det er jeg fan ikke så sikker på om jeg får til på første forsøket. God helg godtfolk.

20191026_182239.jpg

20191103_174647.jpg

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Grattis till garaget och bilderna syns ju alldeles utmärkt!

250m2 lokal är ju mångas dröm, är där rejäl port och takhöjd så ni kommer ner med bilen också?


En av fördelarna med detta forumet tycker jag är hur enkelt det är att lägga upp bilder och länkar.

 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei. Lenge siden jeg har fått gjort noe her nå.

I det siste halve året har vi gjort en stor innsats for å sette i stand vår nyinnkjøpte camp på fast plass.

Bilen i seg selv har fått stå helt i ro å hvile. Det vil si den hadde en sliten girkasse som viste seg inneholdt noe som ser ut som metall sparkel blandet med gir olje.

Vel nå er girkassen byttet (Det var jo en lettvekter på ca 150kg) mangler bare oppstart i dag. Så håper jeg vi kan få kommet oss litt mer ut på tur.

 

Jeg har tidligere nevnt på en camper del med tegninger å det hele... Vel de ble borte i flytting. Jeg var så heldig å få tak i en veldig rimelig slide in camper. Håper jeg kan få den til å passe på bilen med litt små endringer. 

God pinse

20200524_121531.jpg

20200524_144423.jpg

20200523_203951.jpg

  • Like 6
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vi er i gang å skal bygge nytt lasteplan. 

I første omgang blir det bare å lage ny plattform for å laste på camperen.

Men all den plassen i mellom alle bjelkene må jo kunne utnyttes på et vis. Så vi må finne ut litt vekt for om jeg kan bygge meg noen skuffer og vanntank

 

20200625_204653.jpg

20200625_213000.jpg

20200625_210950.jpg

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Blitt en stund siden jeg oppdaterte her nå.

Vi endte opp med å kjøre ca3500km i sommer å hadde 16 netter i camperen. Den fungerte helt ypperlig å det gav virkelig mersmak. Hele prosjektet var veldig " kastet sammen" så det manglet flere ønskelige ting. Men egentlig ikke nødvendige. Etter endt tur å vel hjemme i noen uker fant jeg frem penn og papir å begynte å tegne en ny camper løsning. Noen kjappe skisser ble laget for så å starte med å overtale Annika til at vi skulle gå for det (ho var ikke vanskelig å be) 

Nor-ka as ble kontaktet elementer av glassfiber ble bestilt på målene jeg ville ha. Noen uker gikk å leveransen kom. Gleden var stor, men kortvarig, jeg har nemlig fått feil mål på sideveggen så de måtte bestilles på nytt.

Nå ligger det en bunke elementer stort sett klare for å monteres sammen, mangler bare side vegger før jeg kan begynne byggingen.

 

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for det. Skal prøve å ta litt flere bilder ved bygging. 

Den nye camperen blir en pop upp camper.

Utv mål blir 206x240cm

Høyde blir ca 130cm med tak nede og ca 210 med tak slått opp. 

Ca vekt på boksen er 180kg bare i elementer med gulv vegger og tak. Har ikke regnet noe mer på totalvekt men håper på en plass mellom 4-500kg full lastet. Gleder meg veldig til å begynne.

 

Bilde er av en earth cruiser  for inspirasjon i prinsippet så blir det en sånn type boks

hqdefault.jpg

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Godt nytt år alle sammen. 

Med nytt år kommer nye muligheter.

Sideveggene med riktig mål har kommet i hus. Så nå er selve boksen limt sammen utvendig. 

Jeg startet monteringen alene å med det noen utfordringer. Hvordan skal jeg klare å sette dette sammen...

Tilhengeren min ble "arbeidsbenk "

Å prosessen er i gang. Jeg fant fort ut at boksen måtte bygges opp-ned. Dvs bunnen på camperen peker opp på bildene. I skrivende stund står den nå til tørk/herding av lim.

Neste steg blir å snu boksen for å jobbe med interiør. Å så må jeg bestemme meg for hvilken løsning jeg skal bruke for vegger opp til det hevede taket.

Det står mellom 

Duk/kanvas

Hard sides fold up

Skoboks hvor vegger sitter fast i taket å blir med opp når det heves.

20210116_174753.jpg

20210116_195925.jpg

20210116_195822.jpg

20210116_212333.jpg

20210117_143240.jpg

20210117_145224.jpg

20210117_145955.jpg

20210117_151834.jpg

20210118_182056.jpg

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Var en tur innom verksted i dag.

Fikk snudd boksen riktig vei, så jeg kunne klatre inn å tegne litt innvendig. 

Fikk kjenne litt på plassen å det føles rett bra.

Boksen var ikke tyngre enn at jeg fikk snudd den rundt alene.

Og en liten papp 3d model av boksen med litt innredning og en figur i skala

20210120_171202.jpg

20210120_173108.jpg

20210120_175704.jpg

20210120_175654.jpg

20210119_220010.jpg

  • Like 5
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er ikke veldig fort gjort å bygge egen camper... Har allerede brukt noen timer på å bare sitte å se på boksen for å tenke å lure... men noe har jo skjedd da. 

Hengsler til taket er montert og gassfjær. 

Sistnevnte var endel hodebry da kalkulatoren til gassfjær.no sendte ut en monteringsanvisning om å montere fjæra midt på veggen. Men med god hjelp av tommestokk og dårlige mattekunskaper klarte jeg å finne noe som fungerte.

Kederlist er montert i taket og telt duken blei montert for å klippe til. Vi har brukt et gammelt fortelt fra en campingvogn. Den var i dårligere stand en håpet. Så den er nå demontert igjen å sendt hjem til systuen, å Annika skal gjøre sin magi for at dette skal bli bra.

Nå om dagen holder jeg på å lage interiør. Som blir bygget i gran og poppel, med fronter av smartpanel. Gleder meg til å begynne å montere alle systemene som skal inn også.

Håper på muligheten for test tur i påsken allerede. Da blir det tur til Trondheim for besøk av venner i noen dager å så turer vi videre nord for litt nordlys jakt 

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...