Jump to content

Fredrik’s Garage


Fredrik Z
 Share

Recommended Posts

  • 4 months later...

Funderar till och från på att byta bil också. (Brukar bli så för mig då jag inte har tid över att göra allt man vill) 

Jag får väl se vart det landar, men det vore helt klart en fördel för mig att ha ett riktigt baksäte. Frågan är ju bara vad jag skulle välja då.. 

2CD6F106-F743-44A5-8B79-84197AB340AF.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
2 minutes ago, Wiberg said:

Grattis! Är nyfiken på den Forden. Ser ut som om den levererar i Australien på de YT klipp jag har sett.

Det här är den gamla f-150 med v8. Den nya ranger raptorn ser riktigt fin ut (om det var den du tänkte på). En granne har en sån. 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Till ämnet vad jag vill ha, behöver ha och villhöver ha..

något begränsad budget då jag fortfarande har kvar ivecon. Flaket på en ford raptor är ju bara 5,5fot långt, så aningen kort att sova där om man är fler än en. Nu är inte resten utav familjen supersugna på att åka ut och sova mitt i skogen, så jag kan nog vika ihop mig där inne ändå. 
 

jag har iaf lokaliserat en flakkåpa som jag tänkt ha på bilen. Efter det har jag tänkt bygga två rejäla lådor på flaket Med helt lock ovanpå som jag kan förvara verktyg i när jag jobbar, och enkelt sätta lådor med ”campingsaker” i när jag ska iväg och sova i bilen. 

Har en takkorg ligger hemma som jag monterar på kåpan när jag väl får hem den. 
 

det jag nu funderar på är en markis. Jag åker iväg 5-7 helger/år och cyklar mtb. Det skulle vara rätt bekvämt att montera en markis på takkorgen för att kunna ha en torr plats att vara på. Förra året så regnade det varenda helg jag var och tävlade...  

Vill helst ha en 270 graders markis med möjlighet att köpa till väggar i ett senare skede. Vad har ni för erfarenheter utav olika märken? Jag tänker att det vore skönt om man slapp stolpar i ytterkant om det går? (Alucab ska funka utan?) men pris är ju också en faktor såklart och det kanske inte är så jobbigt med stolpar till slut?
 

tanken är att markis får bli det första större inköpet. I en framtid så vill jag gärna ha ett taktält, då kan jag nog lura ut familjen också. Kruxet blir då att få fast det på taket. Kollade snabbt på Thule. Deras lasträcken till ford f150 tar bara 50kg. Det är lite i minsta laget. Tanken är ju att takkorgen sitter på kåpan bak Hela tiden och att tält vid behov får sitta framför. Får väl försöka göra det så mysigt som möjligt så länge på flaket och hoppas kunna lura med familjen ändå, så får jag sova i hängmatta de dagarna. 
 Sen har jag en fråga ang hängmattan. Hur gör ni som sover i en sån när det är lite svalare? Jag upplever att det blir kallt underifrån då sovsäcken inte håller värmen så bra när man ligger på den. Har sett att till den jag har så finns det som en sovsäck som man kan trä över hela hängmattan istället. 
 

sånt jag funderar över just nu. Hur som helst. Markis är prio ett i dagsläget. Behöver lite rekommendationer där. Ska jag köpa med stolpar så har jag kikat lite på Darche. Någon som har erfarenhet utav den? Annars som sagt, gärna utan stolpar. 
 

det blev mkt text, så lägger in en bild också när sonen 2,5 år vill vara snäll och ladda pappas bil. Barn 2020.. :) 

5CCE297E-68D2-4C7F-8ED4-7AFBCEC8091C.jpeg

  • Like 7
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Alu-cab og Ostrich wing er de beste selvstående. De kommer begge med 1 innebygd stolpe som du bruker om det blåser eller snøer. Ellers trenger de ingen.

Begge veier 20kg+, begge er enkle å slå opp. AC fester veggene med borrelås, OW med glidlås. Prisene er heller ikke ulike; ca 17-20k alt etter hvor du kjøper og dagens kurs.

Rhino Rack har også en god markise, der stolpene er ‘innebygde’. Gjør den enkel å sette opp, men der må du bruke stolpene. 
Den koster ca 14k.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Vad är det för hängmatta? 
jag har hängt mycket i en hennesy hammock och som du säger så blir det kallt underifrån men det finns en sak som heter underquilt, typ en sovsäck som man hänger under hammocken sen sover man som ett barn!

DD hammocks variant har jag!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, J0cke78 said:

Vad är det för hängmatta? 
jag har hängt mycket i en hennesy hammock och som du säger så blir det kallt underifrån men det finns en sak som heter underquilt, typ en sovsäck som man hänger under hammocken sen sover man som ett barn!

DD hammocks variant har jag!

Har en ticket to the moon med myggnät och tarp. Får nog bli att köpa deras underquilt då också, såg att de har en sån. Enkelt och skönt att sova i hängmatta. 

Link to comment
Share on other sites

On 7/29/2020 at 12:53 PM, MrWIB said:

En sån här har jag ögonen på, går att köpa via https://shop.genesis-import.de/en-gb/jamesbaroud/falcon/

Har inte testat (eller ens sett live) dem själv, men lutar åt en sådan vid eventuell uppgradering i framtiden.

Din bror har sett en. Jag har en på bilen. Var och hämtade en av de första hos Genesis i slutet på semestern förra året. Anledningen till att vi valde James Baroud är öppningen genom markisen med tillhörande tunnel för att komma torrskodd in i tältet när det regnar. Fungerar excellent om man inte är för rund om magen. Jag är 190 cm och dunsar 97 kg i backen när jag ramlar ner på morgnarna och det fungerar utmärkt. Hade jag varit 165 cm och 97 kg hade det fungerat sämre...

Kan rekommendera den. Är vi i samma trakter vid ngt tillfälle är det bara att hojta så du får klämma på den.

För övrigt min bil på Genesis katalog... :) 
GenesisImport_Katalog_2019_5.1_Sept2019-download 1.png

_DSC7862.thumb.jpg.f6ad7269146ce8cd191a6ff912befa39.jpg

Edited by Per Pettersson
Lade till bilder och länk
  • Like 3
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Jag har Rhinos Batwing, gen 2, och är väldigt nöjd med den. Precis som nämndes här ovan har den stolparna inbyggda och de är smidiga att hantera.

Jag har även väggar till den och det ger stort mervärde då det blir som en mindre ”gård” under tak. Perfekt om man vill sova där, eller sitta med bord o grilla etc.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I väntan på att få loss lite pengar till markis mm genom att sälja ivecon så Fick forden en liten genomgång. Utöver service så spolades växellådan och ny fräsch olja där också. Tyckte även frihjulsnaven var lite si och så, (Är något vacuumstyrt system som tydligen är vanliga att de kan krångla efter ett tag) så blev nya sånna så att jag slipper stå med en bakhjulsdriven bil helt plötsligt och även nya skivor och bromsbelägg runt om. 
kvar att göra är väl att byta olja i axlarna och fördelningslåda. 
Mina grannar skulle säkert gilla om jag monterade en liten ljuddämpare också 🙄
 

bild med sommarhjulen på. Får se om jag säljer dessa och skaffar något som inte sticker ut så mkt. 

E6FE99B4-24DC-4208-BE09-580750544097.jpeg

  • Like 3
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Då kom dagen då bilen jag aldrig skulle sälja såldes.. ivecon fick ny ägare. Efter lång tid på blocket så ville helt plötsligt flera st ha den samtidigt. Löste sig fint och det blev en smidig affär och den som var snabbast hade inte heller något inbyte att behöva ta itu med. 
 

Känns lite tomt på tomten nu, men lite mer utrymme att skaffa tält mm, så det är ju positivt. 
 


 

 

Link to comment
Share on other sites

Hade lite tid över en dag, så for iväg till bygghandeln och köpte lite björkplywood och snickrade ihop två lådor till flaket. 
lådorna är inte monterade på skenor, men fungerar bra att dra ut och in när de ligger på flaket. De är fixerade i sidled och ligger tight mot bakluckan när den är stängd. 
lämnade ett utrymme framför lådorna för att kunna montera extra batteri, laddare, inverter mm. 
Kvar att göra är att klä lådor och lock, spänna ner allt mot lastöglorna, samt montera handtag på lådorna. 

20D7550B-F27B-45C0-80EB-CC674ABA3934.jpeg

21DFCCB0-CCAC-4DEE-AE0B-4DB37ED8EAF1.jpeg

  • Like 5
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Lite fulsnygg med det skåpet. 
En J20 från 1981 med fin kaross och ser bra ut i ramen. Har gått inom flygvapnet innan. Amc 360 V8 och automatlåda. Premiärturen hem 40 mil från vetlanda gick fint och nu står den i garaget. Har lovat att ha den i fint skick till våren och att det då ska gå att sova i den. 

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Fredrik Z changed the title to Fredrik’s Garage

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...