Jump to content

Vinter camping


Andreas
 Share

Recommended Posts

På vintern har jag hittills sovit i bilen, med god ventilation ”rutan nere 5 cm” och gasol värme. 

Det har fungerat väldigt bra och är först och främst väldigt snabb bäddat. 

Nackdelen är att allt annat än sova måste göras utanför bilen.

därför tänkte jag prova att vinter campa på ett nytt vis för mig,

jag Fick tag på en skrotad fodervagn man kör skräp i på byggen. Riktigt tjock plåt på en sådan,

efter en stund med vinkelslip, tiger såg och slägga hade jag fått en början till en tält kaminB7D35D57-9E01-4C6D-BC18-FDA19EB2FD07.thumb.jpeg.54320923d9962646634d0afbe6a468f8.jpeg

jag bockade, hoppade och gud vet vad för att till slut få en rektangulär låda att börja svetsa på.

med hjälp av @Lofterud spill från tak korgsbygge kunde jag få till fällbara ben av 20x20 järn.

3 tums avgasrör i 50 cm längder med muff köpta från biltema fick bli skorsten, och kapar jag dom till 43 cm får jag in dom i kaminen vid transport.

en pinn svets lånades från far och jag märkte ganska snabbt att det var länge sen jag gick den kursen😂

42D51EF1-1B30-4D6A-94A0-BCEA826E9F68.thumb.jpeg.0ae984fdd63c82f38f77fc45c7671a32.jpeg

men någorlunda svetsat blev det,

efter en proveldningB259D835-2779-4D69-94D1-29796B8B5234.thumb.jpeg.51e07f9ba8169a8ed1b492daca3947c7.jpegså var färgen borta på plåten.

och en finputsning med en lamellskiva

så var det en lite bucklig men väl fungerande kamin81DCA11C-A628-41A9-A1DC-11ACDEFD5F8C.thumb.jpeg.256d3249e85f40e95e52232f4b083ad5.jpeg

sen var det ju tältet kvar,

letade ganska länge efter ett 12 militärtält. Inte riktigt min prisklass på dom, fina lavvos som jag sett på några av overlanding turerna var också i dyraste laget. Jag räknar med att jag hinner  Med cirka  tre nätter per vinter och allt över det är bara bonus.

så jag hittade en tältkåta på Intersport för 2000:- kr3FFC7262-641D-4F34-A3BE-D96219762503.thumb.jpeg.6b684e456d14c596c3e693d537e0f663.jpeg

Det är flammhävande duk och på instruktionsfilmen eldar dom med öppen låga i det, det väger ca 7,8 kg och väskan är som en ryggsäck.

så detta kan även funka fint på vandringsturerna med min sambo.

det jag ska klura ut nu är någon typ av topp/hatt som jag kan gå ut med kamin röret samt en typ av gnist släckare på röret.

ni som eldar med kamin i tält på vintern, hur nära är tyget kaminröret? Och är det någon typ av värmesköld runt röret?

  • Like 5
  • Thumb up 6
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Satan vad proffsigt Andreas! :)

Min värmesköld är ca 10-15 cm för kort så den måste passas in 100% för att inte själva kaminröret ska ligga mot vitala delar av lavvon/ kåtan. Men det går helt fint med tyg mot värmeskölden. Om det snöar tex, så drar jag ihop topphättan runt kaminröret så det är helt tätt och det går bra. Jag har ingen gnistfångare på min skorsten så jag försöker undvika gran och tall i kaminen. Viktigt med riktigt torr ved oxå, annars sotar skorstenen igen väldigt fort.

Vad väger kaminen ca?   

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Wiberg said:

 

Rejäl pjäs alltså

 

Ja, måtten blev ca 30 cm x 30 cm x 50 cm, så kanske lite onödigt stor för det tältet som det tillslut blev.

men det är sant att eftervärmen kanske håller lite bättre, samt ganska rejäl ved går in utan problem, och koka kaffe har jag provat, så det funkar😁

tack för svar om hur du gör med kamin och tält @Wiberg 

jag hade även min far här med lite råd och tips i morse, så nu blir det att tillverka resten av skorstenen, sen ska här provas så att jag vet att tält och kamin funkar på julbordet.

lägger upp en bild när det är färdigt 

 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Grei ovn, det enkle er ofte det beste😉

Jeg laga for ca.15 år siden 2 ovner til telt/lavvo , og til lavvo`n laga jeg et `varmeskjold` av et spirorør/ventilasjonsrør .

Brukte 3`` rør til ovnsrør , og spiro i ca.5`` dimensjon, festet med 6 stk. ( 3 oppe/3 nede) spissede 8  mm bolter mot ovnsrøret. Da kan man justere skjoldet ut fra flere typer/høyder på telt/lavvo.

Et pluss ble fin ventilasjon , da spiroen rundt ovnsrøret fungerte som en `ventilator` , og det fikk man glede av på jaktturer i de nord-norske/nord-svenske områder og det gikk fortere å tørke våte klær😄

 

God tur👍

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/4/2019 at 8:20 PM, Andreas said:

så var det en lite bucklig men väl fungerande kamin

WOOOOOWWWW!!   F_n @Andreas    Du är ju verkligen SKILLED på många plan!!   Mäkta imponerad!!!

Jag tycker det är väldigt inspirerande och kul att se vad du tar dig för - och vilket resultat!!

Du kommer väl till julbordet så vi får se den in action!?  

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, CampForCer said:

Du kommer väl till julbordet så vi får se den in action!?  

Jag kommer på julbordet, det är ju en av vinterns höjdpunkter😁

8 hours ago, CampForCer said:

och vilket resultat!!

Tack Ove😊, det mesta ser lite bättre ut på bild, men jag kan garantera att jag provat elda skiten ur den för att prova så den håller916A3258-1713-4D63-984A-B8737958CDB7.thumb.jpeg.0c3c5404968e1f0e6a883719dbf6f824.jpeg

och förutom att den ändrat färg till grå/blå så verkar det bli bra drag i skorstenen och ventilationen i luckan verkar vara tillräcklig. Handtaget på luckan blir efter en stund ganska varmt, men det hade jag väl på känn. Eller det kände jag menade jag😂

annars verkar den fungera,

nu ska jag göra en ny topp till tältet som är lite mer anpassad för ett skorstensrör sen känner jag mig redo för julbord😁

  • Like 1
  • Thumb up 3
  • Haha 1
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Andreas said:

Jag kommer på julbordet, det är ju en av vinterns höjdpunkter1f601.png

Tack Ove1f60a.png, det mesta ser lite bättre ut på bild, men jag kan garantera att jag provat elda skiten ur den för att prova så den håller916A3258-1713-4D63-984A-B8737958CDB7.thumb.jpeg.0c3c5404968e1f0e6a883719dbf6f824.jpeg

och förutom att den ändrat färg till grå/blå så verkar det bli bra drag i skorstenen och ventilationen i luckan verkar vara tillräcklig. Handtaget på luckan blir efter en stund ganska varmt, men det hade jag väl på känn. Eller det kände jag menade jag1f602.png

annars verkar den fungera,

nu ska jag göra en ny topp till tältet som är lite mer anpassad för ett skorstensrör sen känner jag mig redo för julbord1f601.png

Nice nice!!

Glöm inte att du måste kombinera glödhet kamin med #skitdyrdunsovsäck för maximal effekt  :-D 

  • Thumb up 1
  • Happy tears 4
Link to comment
Share on other sites

Toppen Andreas! Som nån skrev, ta ventilationsrör i genomförningen, kan även rek en baffel i kaminen för effektivare förbränning samt ventil på luckan och utloppsrör. Jag tog ett längre vent rör senare. Men funkar fint.

Vi får ta en testhelg innan julbordet.. Jag är sugen på att testa mitt tält oxå..😃

20190218_182201.jpg

20190224_102408.jpg

20190223_102010.jpg

  • Like 2
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...