Jump to content

Pontus Pajer


Veofasa
 Share

Recommended Posts

On 12/19/2019 at 8:44 AM, iknutis said:

Ekstremt sjelden det er feil på ABS-sensorer på Pajero, MEN i likhet med alle andre kan de også få problemer.
Bremsestøv kan samle seg på selve sensoren og gi feil signal, da løses det med en god vask.

Tennene på ABS-kransen kan være dårlig, men kransen kan også ha sprukket og være løs. Det gir også feil av og til.
Sensoren kan måles med et ocillometer hvis du løfter bilen opp og snurrer på hjulet.
På min gamle Range Rover kan jeg også ohme sensorene, 3 av mine lå på 900ohm. Den siste lå på ca 600ohm, og når jeg byttet den siste var problemet løst.

Enkelt å bytte sensorer på Pajeroen også, så lenge du får ut bolten som holder den.

Jag har inga sånna avancerade verktyg. Försökte borsta bort smuts från kransen och rucka på några kontakter. Efter borstning och lite olja så blev det mer rent och det slutade lysa i panelen, får se hur länge detta funkar. Har inte riktigt förstått hur tekniken mellan kransen och sensorer funkar exakt. Alltså, jag såg inte piggen. Tänkte demontera, men skruven gick av dessvärre... blir å borra framöver...

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Pigg?

Det är ju en induktivt givare som känner av ”magnetfältet” från kuggarna. 
Är kuggarna skadade eller kuggkransen skadad/sprucken ger det felaktig signal och felmeddelande, liksom om givaren är trasig.

Edited by Lars 9k
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, Lars 9k said:

Pigg?

Det är ju en induktivt givare som känner av ”magnetfältet” från kuggarna. 
Är kuggarna skadade eller kuggkransen skadad ger det felaktig signal liksom om givaren är trasig.

Okej tack för att du reder ut detta för mig.  Några tänder ser dåliga ut. Alltså, kan felkod uppstå för att signalen är ojämn/oregelbunden pga saknade tänder på kransen?

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Saknas kuggar eller de är skadade kan de ge upphov till orimliga signaler och därmed felkod.

På Jeeparna händer det att kransen spricker på grund av rost mellan krans och axeln med efterföljande felmeddelande. 
Kuggarna ger ett pulståg som räknas om till en hastighet/värde som jämförs mellan hjulen.

 

https://www.givarspecialisten.se/absgivare

Edited by Lars 9k
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, Lars 9k said:

Saknas kuggar eller de är skadade kan de ge upphov till orimliga signaler och därmed felkod.

På Jeeparna händer det att kransen spricker på grund av rost mellan krans och axeln med efterföljande felmeddelande. 
Kuggarna ger ett pulståg som räknas om till en hastighet/värde som jämförs mellan hjulen.

Då är det fullt rimligt att det blir en felkod under körningen nästa gång oavsett hur rent och fint det nu än är 😩

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Lars 9k said:

Saknas kuggar eller de är skadade kan de ge upphov till orimliga signaler och därmed felkod.

På Jeeparna händer det att kransen spricker på grund av rost mellan krans och axeln med efterföljande felmeddelande. 
Kuggarna ger ett pulståg som räknas om till en hastighet/värde som jämförs mellan hjulen.

 

https://www.givarspecialisten.se/absgivare

 

On 12/19/2019 at 8:44 AM, iknutis said:

Ekstremt sjelden det er feil på ABS-sensorer på Pajero, MEN i likhet med alle andre kan de også få problemer.
Bremsestøv kan samle seg på selve sensoren og gi feil signal, da løses det med en god vask.

Tennene på ABS-kransen kan være dårlig, men kransen kan også ha sprukket og være løs. Det gir også feil av og til.
Sensoren kan måles med et ocillometer hvis du løfter bilen opp og snurrer på hjulet.
På min gamle Range Rover kan jeg også ohme sensorene, 3 av mine lå på 900ohm. Den siste lå på ca 600ohm, og når jeg byttet den siste var problemet løst.

Enkelt å bytte sensorer på Pajeroen også, så lenge du får ut bolten som holder den.

Lampan har inte börjat lysa än på fyra körningar. Förhoppningsvis fortsätter det såhär, återstår att se.

Tack @Lars 9k och @iknutis.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Hindersson said:

Du har samma fälgar som jag har på min har du något artikel nr på dom på 4x4 skulle beställa ett till reserven på min

Dessvärre inte artikelnummer, då får du nog fråga.

https://www.4x4offroad.se/black-spoke-17.html

6/139.7, 17x7, ET +30, CB 67.1, X-Frigång

Dessa köpte jag. Jag har 30 mm på dessa fälgar och då krockar det med oket fram så jag får ha spacers. Jag bör ha 38mm.

Edited by Veofasa
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Veofasa said:

Dessvärre inte artikelnummer, då får du nog fråga.

https://www.4x4offroad.se/black-spoke-17.html

6/139.7, 17x7, ET +30, CB 67.1, X-Frigång

Dessa köpte jag. Jag har 30 mm på dessa fälgar och då krockar det med oket fram så jag får ha spacers. Jag bör ha 38mm.

Jag har 25mm spacers runt om så det är nog dom som du har 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Veofasa said:

Jag har 30 mm på dessa fälgar och då krockar det med oket fram så jag får ha spacers. Jag bör ha 38mm.

Omvendt. Mer innpress gjør at felgene kommer lengre inn, og da blir det ihvertfall trangt. Burde hatt ET20 for å slippe spacers.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, iknutis said:

Omvendt. Mer innpress gjør at felgene kommer lengre inn, og da blir det ihvertfall trangt. Burde hatt ET20 for å slippe spacers.

Jag var tvungen att fräscha upp min kunskap från mailkorrespondansen när jag köpte fälg. Jag hade redan glömt och @iknutis har helt rätt. 👍🏼

Det finns en variant till som har exakt passande CB och den har ET 8, vilket jag tyckte skulle se så fult ut vad gäller utseendet.

Inget för dig att tänka på då du redan har spacers.

👍🏼👍🏼

Edited by Veofasa
Link to comment
Share on other sites

Efter en första mer riktig resa sisådär 2,5 månad efter inhandlad bil så har jag några kommentarer:

Avgassystemet är rassligt under förarsätet efter att snön eller något har knuffat på det. Behöver se över vad jag kan göra åt det.

@Lars 9k tyckte generatorremmen gled och klagoljud hördes (nu vet jag hur det låter 👍🏼😂). Ska se om det går spännas eller om ett byte är på sin plats.

Halvljusen är riktigt dåliga chef som är nämnt tidigare men är mer akut än jag räknat med. Behöver fixas och jag har redan fått hjälp med några lampor som jag ska beställa, dock hinns inte detta att fås innan nästa resa den 30e.

Bytte kupéfilter precis innan avresan och rensade i ventilationen. Kallar filtret för ”frisk skogsdoft”.

E89059BE-B519-4A8C-89C6-0CF7405D667D.thumb.jpeg.ba68d1ec4b61a958e1008e075c8db8b2.jpeg

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Generatorrem eller multireim; du har to stykker som går i paralell. Ta bort luftinntaket til luftfilterboksen (10mm), løsne settskruen under dynamoen (12 eller 13mm).

Justere deretter på justeringsskruen (12-13mm også denne) til venstre under dynamoen, obs; det bør holde med 1-2 runder hvis ikke det hyler veldig. Strammer du for mye, ryker reimene.

Edited by iknutis
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Om några timmar (efter någon timmes sömn) så åker vi till fulufjälletsnationalpark där vi hyrt stuga. Där ska vi bo i två nätter. Ingen elektricitet eller rinnande vatten. Bilen får inte komma in på området, så det blir längdskidor för första gången och det i tre kilometer.

 

Avgasröret under förarsitsen rasslar. Det finns en skyddsplåt som lossnat från tre fästen - gått av. Man kan endast se sprickan som är helt genomgående. Ett fäste kvar som håller plåten på plats. 9FCFFA80-433F-4CBB-8747-F54FB3E54B77.thumb.jpeg.bc72711bbc5db33e311bab0902fb3e22.jpeg

965734F7-BBF9-494E-83F4-EBC18BD4BB37.thumb.jpeg.6fc1efe927d45182c46282eb5b849da8.jpeg

Utan att undersöka vidare huruvida plåten ska handskas med och hur viktig den är, så får det bli två dragna vajrar som håller den på plats och tar bort missljudet. Drog vajern med handkraft så att jag inte förstör ytterligare något halvrostigt krafs såhär inpå resan.

B2C043FD-A391-4351-B1C2-64A77A9A2018.thumb.jpeg.b51bb09ace938cad6002a75240fdfa0e.jpeg

9460CBE5-83A4-47AD-A995-D3069DF70497.thumb.jpeg.51b08f04a15998213a5fd03cce2cc4ca.jpeg

 Fick bli en snabbtvätt då den hunnit bli lite lerig sen träffen med Lars och Hanna.

7097A3C7-E8CA-45B5-84F4-67F26E78B91B.thumb.jpeg.9c6543b48c79f18338e2ea8a800bce44.jpeg

5D595956-D03E-4B50-83F7-53884E31D9D9.thumb.jpeg.1d86e8f8ae489cb3ac77e2faa71c63cb.jpeg

 

Lite grejer som vi införskaffat så som nya vandringskängor, muggar, termosar kylboxar, yxa, spade, kniv, däcktrycksmätare, kompressor... listan är lång. Men nu har vi något att bygga vidare på.

06C07E6A-EB4A-42AA-A797-82B82946A0C6.thumb.jpeg.a410a39c55e8222e4ee7186285f4187c.jpeg

 

Lite packning på gång34948722-2CDC-4757-A642-99006ABB1DFD.thumb.jpeg.0b231eac5457f56aac7539a9232d7d2d.jpeg

 

 

 

Edited by Veofasa
  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

On 12/28/2019 at 10:27 AM, iknutis said:

Generatorrem eller multireim; du har to stykker som går i paralell. Ta bort luftinntaket til luftfilterboksen (10mm), løsne settskruen under dynamoen (12 eller 13mm).

Justere deretter på justeringsskruen (12-13mm også denne) til venstre under dynamoen, obs; det bør holde med 1-2 runder hvis ikke det hyler veldig. Strammer du for mye, ryker reimene.

Jag tog en bild utifall du kanske skulle kunna bedöma hälsan på remmarnaA04141F2-BCD2-41A3-B102-10FE7EBC599A.thumb.jpeg.f269c953cc284dcd424ceeacc95b0b77.jpegCFB87B9F-E28B-4C13-960F-82D476AD5455.thumb.jpeg.e88c732daab8bfb63b8ba87e979f707b.jpeg... 

 

Link to comment
Share on other sites

Som Lars skriver, sjekk om det er sprekker i gummien. Er det ikke det, er de gode nok.

Koster uansett ikke mer enn 3-400kr for to nye, og ikke mye jobb å skifte heller. Verste jobben er å skru av viften.

Jeg syns det er vanskelig å bedømme hvor stramme disse skal være, justerer heller mindre om gangen. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det var ett tag sedan jag uppdaterade! 

Ibland är det svårt att driva företag och samtidigt köra på med hobbyn i samma takt. Men här kommer ett litet inlägg!

Idag var första dagen som jag haft tid att lägga lite tid på detta, så jag köpte +45mm Dobinsons Hevesett som en slags "förlåt-mig-älskade-mitsubishi-för-att-jag-kör-i-diket". Om jag håller på såhär, så lär det få bli rätt många gåvor till mitsubishin framöver... Men inte mig emot 😁

Resan över nyår gick väldigt bra förutom att 10 000 olika incidenter hände som jag får nämna senare. Det viktiga är att vi är välbehållna och hade riktigt kul! Som grädde på moset så är bilen fullt fungerande och vi har båda mycket bildmaterial.

 

Längtar efter dessa redan 😁

Snag_13136e3.png.be93e3390b771107b8ec97a539313d59.png

Edited by Veofasa
  • Like 2
  • Thumb up 2
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag hoppas att det är bra med er alla nu under oroligheterna!

Höjningssatsen blev återkallad då den inte var godkänd på gen 4, mycket tråkigt! Har inte beställt och kommer inte beställa nya då det under rådande oroligheter känns bättre att avvakta.

Har varit ute och rest med den på senare tid, den går fint och det har varit mycket kul!

  • Ensam reste jag norrut mot Njupeskärs vattenfall via Bjurtjärn och över till Norge för att sen vända hem, 2 nätter sovandes i bilen i -8 grader (helt nytt för mig). Tror det blev 110 mil ungefär om jag inte misstar mig.
  • Jag var ute tidigare i Mars med en vän och jagade, fick med mig en hel del kött från den kvällen då vi sköt vildsvin. Här om dagen åt vi vildsvinsfärs - gjorde biffar med mozarrella i, klyftpotatis och tsatsiki. Kylen är fylld med kött!

Senaste uppdatering av bilen är:

  • Bytt broms-, kopplings-, differential-(fram&bak), fördelningslåde-, bak-/framaxelolja.
  • Bytt kylarvatten
  • Fettat in nav och diverse andra delar
  • Fettat in bromsokens rörliga delar
  • Byggt en "säng" i skuffen och tagit bort baksätet.

Det känns helt enkelt bra att köra bilen just nu!

 

Jag har tänkt på att bygga något som man kan sova på i bilen. För en månad sen så började jag med detta på riktigt. Tog 2 dagar för att rita den slutliga designen och ytterligare 2 dagar att bygga.

Kriterierna var att "möbeln" skulle sitta åt ordentligt, åtkomst till utrymmet under golvet baktill. Möjligt att använda baksäten enkelt. Det får inte sågas, borras i bilen öht, tar man bort bygget så ska det se ut som om det aldrig varit där. Ska vara enkelt att stanna till och lägga sig.

Rätt lätt att snöa in sig på avancerade lösningar. Men det är svårt att få avancerade lösningar att se bra ut och vara säkra samt till en billig peng. Så jag förenklade och förenklade min idé tills det knappt var något kvar. I början skulle baksätena vara monterade hela tiden, men det var svårt att hitta bra infästningspunkter då, samt att det skulle ge mycket plats om sätet togs bort. En insikt som kom till mig när jag väl tagit bort sätena, var att det inte går att öppna bakluckan inifrån. Tur var väl det att ta bort sätena ingick i planen, då sidodörrarna blev mycket mer åtkomliga.

En enkel bräda monterad längs med bilen, 80 cm bred ungefär. 500 kr landade räkningen på för allt material!

IMG_3115.thumb.JPG.13adc281e539227590e217ffdcfed55a.JPG

 

Ut med baksätet, båda delarna.

IMG_3121.thumb.JPG.faed3c2d2c655005711aa18bb4eca0e7.JPGIMG_3130.thumb.JPG.967802c8b15493b1eca58c6819d919fb.JPG

Sågad till 180 cm, så att jag på pricken får plats. Finns inte en millimeter till övers om man inte vill sitta i givakt som passagerare. Passagerarsätet kan dras hela vägen bak och ryggstödet är bekvämt i den positionen.

IMG_3116.thumb.JPG.9d8edbb95e1918eeb7a132cd53e5f4a7.JPG

Här gick tankarna ungefär "Åhnej, vad håller jag på med". "Kanske ska slänga virket och köpa tält."

IMG_3139.thumb.JPG.39b5d61f4c451525b6d5dc70d23b9d3f.JPG

Ytterligare tester för att verkligen säkerställa att dörren gick att stänga, stolen fram till gick att använda och att mittkonsolen kunde öppnas helt fritt i alla lägen. Jobbade på bilen i parkeringsgarage och byggde/sågade i lägenheten, kanske inte optimalt...

Blev en hel del springande.

IMG_3147.thumb.JPG.5ecf5028314507dea6e86c68dabf5372.JPG
 

Ett provisoriskt ben av två som monterades där baksätet tidigare varit monterat. Samma bultar skulle användas. Dessa bultar var något för korta för tjockleken av trä. Fick därför göra en försänkning som syns i senare bilder.

IMG_3137.thumb.JPG.b54a4dbd73defd278be3475de348f8f1.JPG

 

Försänkning för att undvika sprickbildning.

IMG_3144.thumb.JPG.42fb7484dd05698bfca0e302a96ec74e.JPG

 

Efter ett himla springande upp och ner för att kolla om bitarna stämde, så var grejerna åtminstone i korrekt passform. Två ben framtill och ett brett ben baktill som endast var fastskruvat i sängdelen. Bakbenet vilade istället mot golvet och konstruktionen litade på de fyra bultarna som höll nere de främre två benen.

IMG_3196.thumb.JPG.fa7a88bef0256e540bb6379218706c70.JPG

 

Inklädnad av sängdelen

IMG_3205.thumb.JPG.4ffb7135d399874f1194d6563ab3cb5e.JPG

Gjorde en lucka med kardborreband för att enkelt kunna komma åt och skruva fast de främre fyra bultarna i bilen. Jag använde samma bultar som höll baksätet på plats.

IMG_6158.thumb.JPG.7a3e900649eba1e0ff57e74222250cbf.JPG

Dags för att montera och se om slutresultatet blev bra. I bilden kan man se det bakre tvärgående benet, det benet spänner jag fast om det behövs med remmar. Men det kommer inte skruvas fast i bilen, endast i sängdelen.

IMG_3214.thumb.JPG.b315b66a4dbca7bf7813dc4dad263a48.JPG

 

Försänkningarna nedan gjordes för att bultarna var för korta.

IMG_3217.thumb.JPG.0c3b3c31facd629995dd89decb946e92.JPG

Mycket enkelt att komma åt. Tog bara några minuter att fixa, vilket är positivt då jag kan ta bort detta om jag vet att vi blir fler på en resa.

IMG_3216.thumb.JPG.24755de2e963045f4951bbd97f0edf1d.JPG

 

Bilden tagen bakom förarsätet. Man kan se ena baksätets fyra bulthål, detta baksäte får plats tillsammans med sängen (vilket också är tanken att det ska gå). 

IMG_3226.thumb.JPG.01ed2187878edee68fc63bbfe12214e1.JPG

 

Om man tittar noga, så kan man se att bakre benet inte vilar på själva luckan, utan den slutar precis innan och vilar på plåt. På så vis kommer jag åt alla verktyg.

IMG_3225.thumb.JPG.6c886d8af51c36025c62e04d46478d01.JPG

Verktygslådan är toppen, perfekt som pall eller stol och kilas in under sängen mycket enkelt. Bakom verktygslådan finns plats för två stycken 15 litersdunkar. Mellan benen under sängen har jag lådor, sovsäck och madrass. Bakom passagerarsätet, framför benen finns det två säckar ved. La in en matta, då jag kommer komma in med skor och kan skaka av mattan när jag reser. Kan sitta rak i ryggen på sängdelen, vilket är mycket nice på morgonen/kvällen eller mycket regniga dagar.

IMG_3245.thumb.JPG.cd6e5964ad01ee0ad7723818f5e6e87a.JPG
 

"Kriterierna var att "möbeln" skulle sitta åt ordentligt, åtkomst till utrymmet under golvet baktill. Möjligt att använda baksäten enkelt. Det får inte sågas, borras i bilen öht, tar man bort bygget så ska det se ut som om det aldrig varit där. Ska vara enkelt att stanna till och lägga sig."

Nästan alla kriterier uppnåddes. Sängen är i stort sett alltid redo, att rulla ut madrass och sovsäck tar några sekunder och sen är man redo att sova!

 

 

 

Edited by Veofasa
  • Like 3
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Lars 9k said:

Riktigt nice, perfekt och genomtänkt setup för en person!!

Nu får vi snart ses i skogen igen!!

Tack! 
 

Det vore mycket trevligt! Denna gång är jag mer förberedd både med proviant och verktyg osv! Jag kommer röra mig söderut beroende på hur Corona (ur)artar sig.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Veofasa changed the title to Pontus Pajer

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...