Jump to content

Pontus Pajer


Veofasa
 Share

Recommended Posts

Update 2023-12-01

Hej på er! :)
Jag blev rekommenderad att gå med i detta forum då jag står mellan off-road och overland och just nu lutar det mer åt overland hållet. Offroad kommer det säkert bli mer av när jag lärt mig mer om att mecka. Det var också väldigt trevligt och enkelt gränssnitt med gilla-kommentar i detta forum.

 

Jag har redan börjat skriva i http://www.4x4sweden.se (10 dagar sedan), men testar även här för att känna på läget. Kommer därför finnas en del upprepningar innan båda trådarna är på samma nivå. Detta som är det första inlägget kommer att uppdateras och tråden kommer bli som en slags dokumentation, förhoppningsvis fylld med tips/erfarenheter och annat från er.

För 6 månader sen köpte jag en drönare att lägga till i hobbyn, min sambo tog fler jobb som fotograf. Med media som gemensamt intresse pratade vi mycket om att bila över hela Sverige, grannländerna och fota/filma häftiga platser. Så att hitta en bil som skulle ta oss över knepiga väger var i mina tankar. Titta gärna på hennes instagram här.
Jag testade åtskilliga bilar, Lada Niva, Cherokee, jeep, G-wagon m.fl., men alla hade gemensamt att antingen vara svindyra i fordonsförsäkring, inte särkilt sköna att åka långt i, för tekniskt avancerad och svårmeckad eller alldeles för dyr.

Vi hittade till slut en bil vi skulle kunna sova i när vi åker långt, är tillräckligt hög markfrigång för att inte vara lika kass (i naturen) som den andra bilen vi har är.

Mitsubishi Pajero, 2010 - v80, 4x4 (hög/låg) och längsmedgående diffspärr samt manuell låda.

Planen är att göra den mer till en overlander bil än den är idag, göra den så att jag tycker den är ballare och mer praktisk. Framför allt att göra så mycket som möjligt själv, för att lära mig. Den ska vara klar inför nästa sen vår, tidig sommar då vi ska åka ett par veckor i norra Sverige, Norge och Finnland.

Grönt symboliserar delmoment som är klara.

Har gjort:
Första jag gjorde var att byta olja, filter och luftfilter. Bytte transformatorer till lampor och lampor till fjärrljusen. Installerade extra lampor baktill som går igång på backen, innan gick det ju inte att se bakåt med original ljusen. Samma gäller även halvljusen, har inget förslag på lösning än.

Grejer att fixa, utan en specifik ordning: :mrgreen:
Takplattform - beställt 21 Okt - levererat 29 Okt
Lampor på taket i alla väderstreck - beställt 21 Okt - levererat 29 Okt
Nya däck och fälgar - beställt 18 okt - levererat 28 Okt
Kompressor för madrass och däck - 22 december
Kyl - Biltema kylbox
Köksplats
Taktält - vore urballt och bygga ett eget! Halvvägs där….
Vindavvisare - 18 Okt
Winch - stötfångare först
Stötfångare fram, Fabryka och bak - mer rejäla grejer, typ ARB
Com-radio - Handhållen, Baofeng
OME tyngsta, inte längre svampig - Bättre stötdämpare (någon slags uppgradering vore på sin plats för att få styvare bil - lite svampig just nu)
Batteriavskiljare och/eller urladdningsskydd
Signalhorn - Något som passar en bil över 2 ton

Måste fixa:  :poke: 🤥
Titta på varför det vibrerar i "växellådan" när man trycker ned kopplingen efter en bit - Inga konstiga vibrationer enligt bilmeck
Balansera däck - vibrerar över 110km/h - (nya däck och balanserade, men det vibrerar fortfarande) - vibrationer har upphört sedan hjulinställning och ombalansering av däck.
Halvljus lyser urdåligt som standard. Har inga halvljus längre och måste byta från hallogen då dessa inte uppskattas alls.
Bromsar och skivor - Få tummen ur - Tummen är ur, men har beställt fel grejer baaah....

Näst på tur är takkorg och vindavvisare.
Takkorg har jag bestämt att köpa från Polska MORE4x4, men slut på lager. Det som var som bra med plattformen var att lamporna göms undan i plattformen på ett snyggt sätt för att förhoppningsvis minska suget att sno grejerna.

Fälgarna är en smaksak såklart, men dagens kändes lite opassande. Jag vill ha fram råheten och att ta bort färgerna lite. Dessutom är det vinterdäck fram och sommardäck bak, ett sprucket reservhjul - nej tack. Vibrerar i ratten ganska exakt över 110km/h, det kommer bli skönt med nytt då dessa ska balanseras.
4 st nya fälgar, 5 st nya däck, ska bli riktigt nice!

Bild på bilen 2019-10-10 👍 Utseendet sedan bilen köptes.
uc?id=1pNlvoywenEiUjX7rVyOb7ysfByQHpvWO

uc?id=1BkLhljHEeZerEvqb0FhpTAQNKzNfD9bW

Kul o göra en film på den: 🙌

 

 

Edited by Veofasa
Uppdateringar av första inlägget av bilen
  • Like 9
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Veofasa said:

Stötfångare fram och bak - mer rejäla grejer, typ ARB

Bättre stötdämpare (någon slags uppgradering vore på sin plats för att få styvare bil - lite svampig just nu)
 

Velkommen til forumet. :) Og grattis med herlig bil. Ble overrasket over at det var manuell, det fins nesten ikke i Norge.
Når det gjelder oppgradering av dempere anbefaler jeg deg å ta et liftkit med en gang. Det største ankepunktet mot gen 4 Pajero er mangelen på bakkeklaring rett og slett.
Et bra liftkit er også beregnet på å kjøre med litt mer vekt enn de orginale, som gjør at de passer bedre med takrack, telt og full oppakning.
Vil benytte anledningen til å anbefale Dobinsons, et australsk merke som virkelig leverer varene. 11,5k til din bil, byttes enkelt på to timer i garasjen.
https://nomax.no/nettbutikk/4839-pajero-iv-06-/15762-45mm-dobinsons-hevesett---mitsubishi-pajero-iv-06-/

De leverer også stålfangere til Pajeroen, til litt mer levelige priser enn ARB.

https://nomax.no/nettbutikk/5606-pajero-iv-06-/16509-stoetfanger-foran---mitsubishi-pajero-iv-06-/

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Filip Gustafson said:

Härlig film, nu blev man lite extra sugen på att köra en runda i skogarna idag :D

Ska bli kul att följa!

Härligt, precis målet med filmen att känna att man vill ut och köra!

5 hours ago, Lars 9k said:

Då får jag hälsa dig välkommen igen @Veofasa, det är ju på något sätt när man startar en garagetråd som man lämnar ut sig på riktigt.

Skall bli kul att följa ditt bygge här!

 

Tack igen! Håller med att det är lite blottande, inget jag gjort tidigare, men man hittar nog hur man vill ha det efter ett tag. Alla har ju sin nivå, gäller nog att göra sin grej...

17 minutes ago, Wiberg said:

Välkommen :) .

Tackar! :)

11 minutes ago, iknutis said:

Velkommen til forumet. :) Og grattis med herlig bil. Ble overrasket over at det var manuell, det fins nesten ikke i Norge.
Når det gjelder oppgradering av dempere anbefaler jeg deg å ta et liftkit med en gang. Det største ankepunktet mot gen 4 Pajero er mangelen på bakkeklaring rett og slett.
Et bra liftkit er også beregnet på å kjøre med litt mer vekt enn de orginale, som gjør at de passer bedre med takrack, telt og full oppakning.
Vil benytte anledningen til å anbefale Dobinsons, et australsk merke som virkelig leverer varene. 11,5k til din bil, byttes enkelt på to timer i garasjen.
https://nomax.no/nettbutikk/4839-pajero-iv-06-/15762-45mm-dobinsons-hevesett---mitsubishi-pajero-iv-06-/

De leverer også stålfangere til Pajeroen, til litt mer levelige priser enn ARB.

https://nomax.no/nettbutikk/5606-pajero-iv-06-/16509-stoetfanger-foran---mitsubishi-pajero-iv-06-/

Toppen! Denna hjälpen är guld värd.
Vad gäller att bilen är manuell, så menade försäljaren på att detta är en av de två enda manuella i Sverige. Jag vet inte själv hur man tar reda på det, men den verkar isåfall vara svårt att komma över även i Sverige.

Toppen att jag inte köpt en stötfångare än, detta är med rabatten 6-7000 kr billigare och den ser bra ut på bild. Utan rabatt är det fortfarande skillnad. Anledningen till att jag har väntat är att man ska såga i plastkofångaren, det tar emot lite - men tids nog.

Låter som du testat dessa fjädringar och rekommenderar starkt. Tack för tipset!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Satte dit vindavvisare fram och för dörrarna den 18 Okt. Nöjd med resultatet och när man sitter i bilen och det blåser inte lika vilt i bilen, när man har fönstret lite öppet. Speciellt är det bra för att min sambo vill att jag stänger fönstret för hennes hår far överallt.

Dock klistrade man dit grejerna endast (inte den på huven), precis som kryddhållaren hemma (KAASS👎), så undrar jag när dessa grejer flyger av.😂😂

uc?id=1cognigGcj7uIef7IUnLU_96BcsYFIXAd

uc?id=17WUgk4mUzXCnM1ZSW9z-acFWLcjUZ-6v

 

Nya fälgar (17") med däck (265/65/R17) på plats från https://www.4x4offroad.se. Detta är innan jag satt dit frästa spacers på 8 mm och i bilden sitter fälgen dikt an mot bromsoket. Har inte haft möjlighet att ta bild på hur det ser ut nu. Tanken är att slipa till och fixa muttrarna svarta/orangea eller kromade (inte bestämt mig än). Slipa och måla navet svart.

uc?id=14ap5tKhtuiON5eQmN7LCrkuQZc3aaD0c

uc?id=1u6VEKeuz1EmFB_DSPaQflFFktrftdWK-

Behöver få tummen ur, det första jag gjorde när jag köpte bilen var att beställa komplett bromsskivor och bromsbelägg, framför allt framtill behöver bytas.

uc?id=10BuykOlyIaSyYbU2r4h0DLI_hKPF_Swu

uc?id=14C2kojooI1l-LGuzr8-M7kvc6WpODARt

 

Takkorgen har jag hemma, med 4st små LED-ramper och 1 större LED-ramp. Det finns dock inga hål i taket som dessa bilar normalt sett har (om de har lastbågar från fabrik). Därför ska jag själv borra, rostskydda och täta. Söker bra rostskydd, tätning samt hård gummi/plastlist som fungerar som mellanlägg under varje fäste (6st totalt).

Det önskade resultatet ska se ut som nedan:

uc?id=1rlCjPymDe9pGCJDVcK-vEakL17t4n_SO

 

Saknar hål på taket... Måste borra där svetspunkterna inte är.

uc?id=1XWVXjXvPj33H6MIENJySa4sxFQLXkENJ

 

uc?id=13Qgg5L6oTJyOl0pcmORgtSFFB3yCHqYG

 

Har inget att oroa mig för i taket förutom en kabelslinga till lamporna... Tacksamt när det finns noll extrautrustning i bilen.

uc?id=11r1Os0Wp-aFv0AVo4IPsO9f5AyWvggkW

 

Har beställt strömbrytarpanel och relälåda för att kunna styra lamporna på taket fram, vänster, höger och bak separat. LED-ramp fram ska gå på tillsammans med helljuset också.

Backlit switchbox amazon och Reläbox amazon

uc?id=1fkDy9RVzOzBmDv8lwOsXKnD_AFT1cGyM

uc?id=1-ukHhrg-6ENZWEj9PeRL6_vcT-yFXwhn

 

En av de absolut första grejerna jag installerade var extra backljus som går på när backen ligger i, snor styrström från backen och hämtar ström direkt från batteriet. Problemet nu är att markfrigången behöver jag och har inte råd med lampor undertill, såvida de inte ska demonteras i skogen såklart. 😂 Backljusen som är standard är enligt mig riktigt kassa. Ska nog montera dessa på taket och byta halogenlamporna till LED.

 

Kopplingsschemat om någon går i samma tankar om att hämta styrström (gjorde i powerpoint😂 ) och för att slippa klia mig i huvudet om vad planen var. I framtiden var tanken var att koppla in ett relä till för knapp, men det blev takkorg med lampor istället.

uc?id=1Q0R85Rl0iPGM_BzlJ8evzxukiW7Tcmqu

 

 

 

Edited by Veofasa
  • Like 6
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Veofasa said:

Har beställt strömbrytarpanel och relälåda för att kunna styra lamporna på taket fram, vänster, höger och bak separat. LED-ramp fram ska gå på tillsammans med helljuset också.

Backlit switchbox amazon och Reläbox amazon

uc?id=1fkDy9RVzOzBmDv8lwOsXKnD_AFT1cGyM

uc?id=1-ukHhrg-6ENZWEj9PeRL6_vcT-yFXwhn

Hmm ser intressanta ut, återkom gärna med en recension.

En fundering, när man som du köper från USA och frakt & tull kostar mer än produkten, kan man komma undan det eller är det bara acceptera? (Norlin googlar på vattentäta relä/säkrings boxar inom EU)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, norlin said:

Hmm ser intressanta ut, återkom gärna med en recension.

En fundering, när man som du köper från USA och frakt & tull kostar mer än produkten, kan man komma undan det eller är det bara acceptera? (Norlin googlar på vattentäta relä/säkrings boxar inom EU)

Letade ett tag efter dessa, fanns att köpa från Kina också, kan länka om du är intresserad (och om jag kan hitta det igen).. Blivit tipsad till biltema och dylikt, men det passar inte mig - skulle inte se bra ut med de lösningar jag tänkte mig. Det kändes svårt att endast montera in en panel och få det snyggt - lika bra att bygga något helt nytt vid sidan om. Dessa kostar hittills 600 kronor tillsammans plus frakt på 150 kronor, men får se vad tullen landar på i slutändan. 

Återkommer när jag har grejerna hemma och installerat. Estimerat att anlända den 11 November.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Avvaktar med intresse. :)

Jag har åxå sökt på Kina men hittar inga som verkade så vattensäkra som de utgavs för att vara...

Denna från eaton var lovande men verkar ha gått ur produktion och restlagret verkar vara i USA.

Nåväl, saknar ju resten åxå för att bygga extra belysning, ja utom själva bilen då.

Link to comment
Share on other sites

Fel i Kontrollpanel
Lite lampor som lyser i kontrollpanelen och har gjort ett par veckor nu. ABS och antisladd (en och samma givare som ger tre utslag på panelen så som jag förstår det)... Har kollat med en väns OBD att det är en ABS givare fram höger som glappar/trasig... Har inte undersökt vidare i min servicemanual (som ibland är urjobbig att tyda), men nån här kanske har koll på detta bytet/glappet? Vanligt problem?

 

Batteri och laddning
Min ELM327 kunde inte hitta allt, ganska begränsad trots allt, vännen har ju riktigt bra grejer och kunde analysera med mjukvara i dator. Vi kunde se att min generator är något trött (meckarvännen tyckte dock den var helt OK), kommer inte ihåg värdena nu - får kolla igen. Känns som det kanske är något jag behöver kolla upp igen om jag ska lyckas ladda två bilbatterier och ha fler extralampor mm.

För att underhålla batterierna och därmed undvika slita sönder och köpa nya: köpa en CTEK MX 5.0, ladda och underhållsladda - ta ur batterierna och ladda inomhus för att förlänga batterilivslängden. Förstod det som att den även testar batteriet. Länk till laddare för 690kr Batteriladdare MXS 5.0 12 volt Autoexperten. Om den inte kollar statusen(kvalitet) på batteriet, kanske en sån här från Jula är något att ha?

Har sett att flera av er kör blåtand CTEK för att kolla status på batteriet, jag skulle personligen föredra att dra en sladd till nån panel som visar läget isåfall (typ denna). Har sett att CTEK även har det. Ni får gärna tipsa mig om varför och hur ni gör samt behovet! För mig som varken har kyl eller planerar för vindkraft/solpanel så känns det mest intressant att ha god översikt över batterierna i allmänhet.

 

Senaste utflykten med bilen
För ett tag sedan var jag i Linköping och påväg till en övergiven fabrik så hittade vi en lerpöl att leka i.
Eftersom det var bådas första gång i lera och vi båda rätt försiktiga/fega, onödigt att utmana ödet...   
Grymt roligt att köra i lera! Inte så utmanande mark, men mycket bra för nybörjarnas nybörjare. Baklamporna som sitter undertill, sitter mycket olägligt för off-road, ska flytta upp dessa på taket. 😂😎

14 hours ago, norlin said:

Avvaktar med intresse. :)

Jag har åxå sökt på Kina men hittar inga som verkade så vattensäkra som de utgavs för att vara...

Denna från eaton var lovande men verkar ha gått ur produktion och restlagret verkar vara i USA.

Nåväl, saknar ju resten åxå för att bygga extra belysning, ja utom själva bilen då.

Hittade endast strömbrytarpanelen från Kina, inte relälådan tyvärr. Det dyker nog upp snart. 👍

 

Edited by Veofasa
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Veofasa said:

Fel i Kontrollpanel
Lite lampor som lyser i kontrollpanelen och har gjort ett par veckor nu. ABS och antisladd (en och samma givare som ger tre utslag på panelen så som jag förstår det)... Har kollat med en väns OBD att det är en ABS givare fram höger som glappar/trasig... Har inte undersökt vidare i min servicemanual (som ibland är urjobbig att tyda), men nån här kanske har koll på detta bytet/glappet? Vanligt problem?

Batteri och laddning
Att underhålla batterierna och därmed undvika slita sönder och köpa nya: köpa en CTEK MX 5.0, ladda och underhållsladda - ta ur batterierna och ladda inomhus för att förlänga batterilivslängden. Förstod det som att den även testar batteriet.

Pajero er ikke spesielt plaget med feil på ABS, heller tvert i mot. Har byttet 1 sensor på de 5 Pajeroer jeg har skrudd på.
Det kan jo skyldes forskjellige ting: sensoren kan være defekt, men rengjøre den kan også fungere for du kan få feil dersom metallspon har festet seg på tuppen. Kan også være dårlig kontakt i ledningsnett. De er festet med en skru hvis jeg husker rett, og kan være vanskelig å få ut. Jeg endte opp med å borre den ut og gjenge opp nytt.

Den CTEK MX5.0 er en kjempegod lader, har hatt en slik selv i snart 5år nå. Helt utrolig hva den greier å få til selv på slitne batterier.

Edited by iknutis
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, iknutis said:

Pajero er ikke spesielt plaget med feil på ABS, heller tvert i mot. Har byttet 1 sensor på de 5 Pajeroer jeg har skrudd på.
Det kan jo skyldes forskjellige ting: sensoren kan være defekt, men rengjøre den kan også fungere for du kan få feil dersom metallspon har festet seg på tuppen. Kan også være dårlig kontakt i ledningsnett. De er festet med en skru hvis jeg husker rett, og kan være vanskelig å få ut. Jeg endte opp med å borre den ut og gjenge opp nytt.

Okej, jag får återkomma med detta då. Ska kolla vart kontakten sitter och se om det bara glappar. Sen så får jag fortsätta felsöka mig fram.

5 hours ago, iknutis said:

Den CTEK MX5.0 er en kjempegod lader, har hatt en slik selv i snart 5år nå. Helt utrolig hva den greier å få til selv på slitne batterier.

Haha, jag köpte en idag! Surfade lite på olika, men kändes som en pryl man bör ha. 😂😂

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, JohnE said:

Jasså, du har hittat hit också! Välkommen här också då! Har gjort samma resa, från 4x4-forumet till Overlanding-maffian xD
Eskilstunabo till och med, vi bli fler och fler här i Mälardalen. 

Hahaha! Jajamän! Tack så mycket! Ja, jag tänkte att jag skriver i båda forumen, har blivit olika saker på sistone - bra att du skrev för jag försökte nämligen hitta din tråd. De bilderna som finns på 4x4offroad finns inte kvar - visste inte att du hade en här också 😀.

Ja det låter bra, än har jag inte hittat ut till någon körning. Tids nog så hittar jag väl några som ska ut och köra i närheten! Säg till om du ska ut, jag vill gärna med även om jag är riktigt grön 🧟‍♂️ Kan i värsta fall göra en asball film på din fina bil.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Dags för en uppdatering!

Igår efter mycket om och men drog vi loss skruvarna till bromsoket, inte särskilt lätt när det senast gjordes vid dackefejden. Med customgjort skaft på 70 cm långt och 3cm solid aluminium med hylsa så gick det till slut, tillsammans med en slägga. Får ta bild på verktyget senare, bra grejer minst sagt.

uc?id=1UpkSOgEiDZcIRh1L0MxBOgZq_8hYXyJ8

Ikväll knackade (läs golfsvingade) jag loss bromsskivan som satt fint den med. Mycket dålig slitbana på baksidan.
uc?id=1oBH1ouc9vCRgm_4OQSFxrm5-DwAJQyID

Bromsbeläggen ramlade isär när jag plockade ur dom från oket.uc?id=1I-o2_89Qv9DIl4_KRzxs12jZpk97ZNOE
uc?id=12KmpBuDGzRaJfKS-mnZ8lFbUi1YF3-j-

 

De nya beläggen som var beställda via autodoc med reg nummer passade tyvärr inte... Var bara sätta tillbaka skrotet igen och ställa bilen på parkeringen och får köpa nya belägg imorgon.

uc?id=1j8N1lqSC-8ZPFwxuH0Tn1yC-R04WNaVi

uc?id=1lT5w8zgPIY4x3mU63crgnK6JB0Wdddy_

 

Happ! Blev att dricka öl och titta på netflix
uc?id=1rFZkx7TK8VVbrCaQrEjm3IAzfRYyyKPm

 

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Angry 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Med tanke på skicket på bromsbeläggen så är det ju lite frågan hur övrig service skötts de senaste åren! 😡

Nu har jag dålig koll på axelkonfiguration mm på dessa men jag tycker du skall fortsätta ditt påbörjade servicearbete med kontroll av axeloljor(om det finns) skick på broms och kyl-vätska samt ev oljan i växellådorna.

Edited by Lars 9k
  • Angry 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Wiberg said:

Bromsar som djävlas är inte kul. Ännu tristare när man får fel grejor.

Smörj upp allt med kopparpasta när du monterar ihop det igen så blir det kanske lättare nästa gång.

Absolut! Kopparpasta, brakeclean och smörja nipplar med fett.

supersegt! Såg dessutom att mekonomen säljer bromsar för 700kr, ockerpris då jag kan få tag i samma grejer från autodoc för 250kr. Så kommer beställa!

2 hours ago, Lars 9k said:

Med tanke på skicket på bromsbeläggen sånär det ju lite frågan hur övrig service skötts de senaste åren! 1f621.png

Nu ha jag dålig koll på axelkonfiguration mm på dessa men jag tycker du skall fortsätta ditt påbörjade servicearbete med kontroll av axeloljor(om det finns) skick på broms och kyl-vätska samt ev oljan i växellådorna.

Absolut, helt klart en risk att den i övrigt är misskött och det är jättetråkigt.😩

Jag kollade att vätskan i kylan + motorn såg ok ut när jag köpte, så det känns relativt ok än.😊

Axlar växellåda är väl att det känns avancerat och jag inte riktigt känner mig varm i skorna för att göra det än. Men det känns som ett väldigt viktigt moment som du säger och bör göras snarast. Första jag gjorde var att byta motorolja åtminstone.

Kylaren tänkte jag byta vatten i, men det kändes svårt att få ut allt vatten, så har inte gjort det ännu. Finns ju rekommenderad kylarvätska och den är röd, den jag har nu är grön - kanske inte jättegrej men vill gärna ha det som det står i manualen 👍🏼

 

Just nu kör jag inte alls med bilen eftersom bromsarna är kassa. Vätskor och diverse oljor samt fetter har jag dålig koll på vad gäller axlar, hjullager och växellåda. Men i långsam takt tar jag tag i det. 👍🏼

Är det någon i krokarna som kan peka och eventuellt visa, så är jag otroligt tacksam.

Edited by Veofasa
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Veofasa said:

...

De nya beläggen som var beställda via autodoc med reg nummer passade tyvärr inte... ...

Lärt mig den hårda vägen att deras jä-la "slå in ditt regnr för 100% matchning" inte funkar och inte garanterar ett jota. Enligt deras kundsupport så måste man kontakta kundsupporten för att få en 100%-ig (som de tar ansvar för) matchning :( så mitt ninja-tips: gå alltid in på tillverkarens hemsida och kolla på vad deras guide säger, har inte tillverkaren en sådan guide, ta en annan 👍 

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, MrWIB said:

Lärt mig den hårda vägen att deras jä-la "slå in ditt regnr för 100% matchning" inte funkar och inte garanterar ett jota. Enligt deras kundsupport så måste man kontakta kundsupporten för att få en 100%-ig (som de tar ansvar för) matchning :( så mitt ninja-tips: gå alltid in på tillverkarens hemsida och kolla på vad deras guide säger, har inte tillverkaren en sådan guide, ta en annan 1f44d.png 

Ninjatips 😂😂😂 

hoppas att ingen gör om mitt misstag, förhoppningsvis är den som är påväg att göra mitt misstag läser här först... segt att ha fel grejer hemma och bli stående.

40 minutes ago, iknutis said:

Ser ut som om du har fått klosser til MK3.

Klosser med pin i har jeg ikke sett på Pajero enda, kanskje pga manuell kasse?

Jeg sjekker gjerne på 2-3 plasser så jeg er sikker på å få rette deler. 

Ja, det kanske. Finns flera grejer som inte har stämt när man söker på reg nmr, men jag har aldrig tänkt på att just detta skulle bli fel konstigt nog.

Jag får göra som du säger och dubbel/trippelkolla olika sidor.

Edited by Veofasa
Link to comment
Share on other sites

Autodoc har jag nog aldrig hunnit testa, men Skruvat/Reservdelar24 och liknande sidor (alla är väl nästan samma bolag bakom i grunden?) handlar jag numera på bara om jag inte har något annat alternativ alls. De skickar allt för ofta fel grejer, och jag värderar min egen tid betydligt högre än att hålla på med sånt krångel. Ibland är det billigare att köpa dyrt, så att säga. 

För Pajeros är Milner Offroad en väldigt bra källa för reservdelar. De har inte allt, men de kan sin grej och har bra priser, rekommenderas skarpt. Man kan även knappa in chassienummer om man är osäker. 
https://www.milneroffroad.com/

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Her hadde jeg skrevet en forbanna lang post, som ikke ble publisert fordi forumet gikk ned.
Kommer derfor med kort svar:
Når du søker opp din bil på Autodoc, kommer både klosser til MK3 og MK4 opp. Dette trolig fordi MK3+4 begge ble levert i 2006.
Blar du deg lenger ned i listen over klosser, finner du de du skal ha. Selv har jeg god erfaring med Ridex sine klosser, brukt de på fruens bil et års tid.

Autodoc sender sjelden feil, Skruvat er en helt annen historie. De ble for store for fort, og har sviktet meg alt for mange ganger. Jeg handler reservedeler for ca 50k i året til mine og venners biler, så jeg har testet de fleste. Autodoc er suverent på alt annet enn Land Rover, der er det best å bestille fra UK.

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Veofasa changed the title to Pontus Pajer

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...