Jump to content

Vitara Inclusive 1,4T Allgrip


Jockeiskogen
 Share

Recommended Posts

Hej!

Joakim heter jag och bor i Skåne, jag har en ett år gammal Suzuki Vitara som används till både pendling till jobbet, skogsutflykter (är ute och vandrar så gott som varje helg)

har även börjat testa lite offroad light med den, och fått lite blodad tand. Köpte bilen helt ny, det är en 2019 års modell (facelift) uttagen Nov 2018.

 

Hittills fixat på bilen:

Sidoskydd i gummi på dörrarna, original

stänkskydd med logga på

Led lampor

Interiörmattor i gummi

Svart grill

Takräcke

A/T Däck

Gula dimljus

Awning, Gordigear 2x2m

Lastkorg

Hundbur

 

På väg/ej monterat

Höjningsstats

 

Önskelistan:

Nya fälgar med lite mer offset

lastskydd

Offroadhusvagn (t.ex Hero Camper) eller tältvagn (Compooz) att bygga vidare på så att man kan släpa med sig mer skrot ut i skogen.

 

 

IMG_1608.JPG

Edited by Jockeiskogen
  • Like 5
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Lars 9k said:

Välkommen till Forumet @Jockeiskogen, kul med fler Skåningar!

Tack Lars 9K!

Jag bor uppe på Söderåsen, så här finns ju en hel del skogsvägar att utforska, även om tyvärr mer och mer blir bommat.

Här är två inspirationsbilder på hur jag skulle vilja få till bilen på lite sikt, första bilden är nog ett fotoshop montage, men oj så cool!

 

offroadvitara.jpg

outclass.jpg

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Det ser ju onekligen ut som att man kan få till en tuff rackare med lite arbete!

Vi har tillbringat en natt uppe på Söderåsen för något år sedan.

ED12D280-E19C-4081-B598-416E4429EDB9.jpeg.5011490a21390f0bea12c7f4ed6263ce.jpeg


Tyckte tyvärr att det var svårt att hitta någon plats att tälta på, då mycket av vägarna var bommade eller skyltade!

Tar gärna emot konkreta tips om du har någon plats du vill dela med dig av, då avståndet till Åsen är perfekt för en kvick ”ut i skogen och sova” tur! 

 

Sorry för OT i din garagetråd!!  ☺️

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Lars 9k said:

Det ser ju onekligen ut som att man kan få till en tuff rackare med lite arbete!

Vi har tillbringat en natt uppe på Söderåsen för något år sedan.

ED12D280-E19C-4081-B598-416E4429EDB9.jpeg.5011490a21390f0bea12c7f4ed6263ce.jpeg


Tyckte tyvärr att det var svårt att hitta någon plats att tälta på, då mycket av vägarna var bommade eller skyltade!

Tar gärna emot konkreta tips om du har någon plats du vill dela med dig av, då avståndet till Åsen är perfekt för en kvick ”ut i skogen och sova” tur! 

 

Sorry för OT i din garagetråd!!  263a.png

Absolut ingen fara med OT för min del! :-)

Häftigt taktält! Ser dock ut att kräva lite plats, ett tips är uppe vid klåverödsdammen, dock låses bommen på natten så då får man vara kvar vare sig man vill eller inte.

Uppe vid Kvärk finns också nåt ställe som skulle kunna funka för dig tror jag, hojta om du vill ha närmre detaljer så kan jag skicka en karta i PM eller på mail.

Själv drömmer jag om en caretta off road, men eftersom vi har två barn blir den lite för liten.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Lars 9k said:

Det ser ju onekligen ut som att man kan få till en tuff rackare med lite arbete!

Vi har tillbringat en natt uppe på Söderåsen för något år sedan.

ED12D280-E19C-4081-B598-416E4429EDB9.jpeg.5011490a21390f0bea12c7f4ed6263ce.jpeg


Tyckte tyvärr att det var svårt att hitta någon plats att tälta på, då mycket av vägarna var bommade eller skyltade!

Tar gärna emot konkreta tips om du har någon plats du vill dela med dig av, då avståndet till Åsen är perfekt för en kvick ”ut i skogen och sova” tur! 

 

Sorry för OT i din garagetråd!!  263a.png

Absolut ingen fara med OT för min del! :-)

Häftigt taktält! Ser dock ut att kräva lite plats, ett tips är uppe vid klåverödsdammen, dock låses bommen på natten så då får man vara kvar vare sig man vill eller inte.

Uppe vid Kvärk finns också nåt ställe som skulle kunna funka för dig tror jag, hojta om du vill ha närmre detaljer så kan jag skicka en karta i PM eller på mail.

Själv drömmer jag om en caretta off road, men eftersom vi har två barn blir den lite för liten.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det kom däck igår, förhoppningsvis kan jag få dem monterade idag eller imorgon, kommer att ge lite extra (behövlig) markfrigång.

Frågan är vad som ska bli nästa steg? Vad "behöver" man mest? Takkorg, hasplåt, markis eller höjningssats?

img_2033.jpg

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Att vara eller inte vara, det är frågan!

För att campa hade jag sagt markis, det är väldigt värdefullt att ha en yta att vara på vid sämre väder. Men den kräver kanske takkorg?

Men är det light offroad som står på programmet skydd sen höjning.

För attityd, höjning sen takkorg.

Nu blev du nog MYCKET klokare! 😂

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Markise er fint, men da må du få nok høyde på bilen slik at du slipper å gå krokbøyd. :)
Beskyttelse under har kommet lenger og lenger ned på min liste, da jeg kjører 90% etter (grus)vei.

Heving har jeg lært meg å sette pris på, ikke minst mtp markise og arbeidshøyde på bagasjerommet.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren, nu får man fundera lite.

Någon riktig offroad kommer det inte bli tal om, softroading på skogsvägar och friluftsliv är det bilen ska brukas till.

Korg måste komma innan markis har jag kommit fram till för monteringens skull.

 

P.S är det någon som säljer Yakima korgar i sverige?

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Jockeiskogen said:

Då var nya hjulen på plats, de gav ca 20 mm mer markfrigång jämförbart med vinterhjulen, längtar efter att få testa lite skogsvägar.

IMG_2650.JPG

IMG_2654.JPG

Vad blev det för storlek? Farsgubben är på jakt efter nya däck och det kan ju vara intressant att veta hur stora som går på den nya vitaran.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, dackplagaren said:

Vad blev det för storlek? Farsgubben är på jakt efter nya däck och det kan ju vara intressant att veta hur stora som går på den nya vitaran.

Det är 215/60 17" då håller man sig inom den lagliga 5 % gränsen också vilket är lite tråkigt men praktiskt när bilen i första hand är en brukis.

Jag har kört ca 100 km med dem redan och där är inga problem att gå upp till denna storleken utan höjning, det tar inte i när man svänger osv.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jockeiskogen said:

Det är 215/60 17" då håller man sig inom den lagliga 5 % gränsen också vilket är lite tråkigt men praktiskt när bilen i första hand är en brukis.

Jag har kört ca 100 km med dem redan och där är inga problem att gå upp till denna storleken utan höjning, det tar inte i när man svänger osv.

Så plus 10mm i gummi mao. För orginal är väl 215/55 R17? Ca 3% det fungerar garanterat. De flesta bilar har ju utrymme hjulhusen för att köra snökedjor.

Vi ska nog testa att smälla på mina orginalhjul till GVn som är 225/65R17. De kommer nog ta i :)

Edited by dackplagaren
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, dackplagaren said:

Så plus 10mm i gummi mao. För orginal är väl 215/55 R17? Ca 3% det fungerar garanterat. De flesta bilar har ju utrymme hjulhusen för att köra snökedjor.

Vi ska nog testa att smälla på mina orginalhjul till GVn som är 225/65R17. De kommer nog ta i :)

Ja precis, de är ett snäpp upp i storlek från original sommarhjul så jämfört med dem är det bara 10 mm, men vinterhjulen som följde med är av någon märklig anledning ett snäpp ner i storlek så där skiljer markfrigången 20 mm. Återkom gärna med rapport om hur det funkade med 225/65 17

Link to comment
Share on other sites

Sitter och skissar på en setup till taket, och eftersom jag är helt nybörjare  på detta tänkte jag fråga om lite råd här.

Min ytterst proffsiga 😂 skiss i Paint ser ut så här. Tanken är att man ser bilen uppifrån och färdriktning är till vänster.

1 Markis, tittar på en som är 140x200, det är inte så stort, men det är å andra sidan inte min lilla bil heller.

2 små led bars, frågan är om man ska hoppa över dessa, tanken är ju att hela montaget ska kunna plockas av och på lätt inför äventyr, men inte sitta på när jag pendlar till jobbet.

3 lastkorg, har tittat på en budgetvariant som är 120x80 cm, vilket så gott som täcker takets längd, finns det någon fördel om man väljer takbox istället? Det ser ju inte hälften så coolt ut, men det kanske är mer praktiskt?

4 hållare till fiskespö, jag fiskade jättemycket förr, både trollingfiske och vanligt kastfiske, och är sugen på att kunna göra det igen, min tanke var att slänga ihop något av grått 110 mms pvc-avloppsrör och montera på ena sidan korg/box i samma längd som antingen korg eller markis.

 

Jag är helt öppen för bra förslag eller konstruktiv kritik, hellre tänka efter först och handla sen, än att stå med saker man inte ha användning för.

Kom gärna med tankar och ideér :-)

/Jocke

roof rig.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns planen din er god. 😁👍

Når det gjelder markise, anbefaler jeg at du måler lengden på taket på bilen. Kjøp deretter en markise som er litt lenger. På markise er det ingenting som heter less is more. More er more, så kjøp størst mulig.

Hvis ikke kommer du til å angre når regnet renner ned på ryggen din på første turen med litt ruskevær.

 

Edit; jeg kjøpte 2.5m, selv om en kortere ville passet bedre rent estetisk.

A78DA413-0714-4738-82D2-033F922CAFB0.jpeg

Edited by iknutis
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Jockeiskogen said:

Sitter och skissar på en setup till taket, och eftersom jag är helt nybörjare  på detta tänkte jag fråga om lite råd här.

Min ytterst proffsiga 1f602.png skiss i Paint ser ut så här. Tanken är att man ser bilen uppifrån och färdriktning är till vänster.

1 Markis, tittar på en som är 140x200, det är inte så stort, men det är å andra sidan inte min lilla bil heller.

2 små led bars, frågan är om man ska hoppa över dessa, tanken är ju att hela montaget ska kunna plockas av och på lätt inför äventyr, men inte sitta på när jag pendlar till jobbet.

3 lastkorg, har tittat på en budgetvariant som är 120x80 cm, vilket så gott som täcker takets längd, finns det någon fördel om man väljer takbox istället? Det ser ju inte hälften så coolt ut, men det kanske är mer praktiskt?

4 hållare till fiskespö, jag fiskade jättemycket förr, både trollingfiske och vanligt kastfiske, och är sugen på att kunna göra det igen, min tanke var att slänga ihop något av grått 110 mms pvc-avloppsrör och montera på ena sidan korg/box i samma längd som antingen korg eller markis.

 

Jag är helt öppen för bra förslag eller konstruktiv kritik, hellre tänka efter först och handla sen, än att stå med saker man inte ha användning för.

Kom gärna med tankar och ideér :-)

/Jocke

roof rig.jpg

Ett lite tråkigt tips bara. ;) 

Åk på ett par turer innan du börjar lasta på en massa roliga prylar på bilen. Både för att lära känna bilen och upptäcka vad för prylar du behöver. Det är lätt att man vill köpa och uppgradera bara för att ... 

Förövrigt så kör jag samma dim på däcken som du. Tycker att min bil blev helt förvandlad, speciellt när man kör på dåliga vägar. Den går mycket lugnare och stabilare än med originaldäcken. För att inte tala om att hastighetsmätaren visar rätt!
Sen att den blivit lite segare i accelerationen får man leva med. Det är ju trots allt ingen sportbil. :) 

Ser fram emot att höra hur du upplever bilen efter däckbytet. 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...