Jump to content

Vitara Inclusive 1,4T Allgrip


Jockeiskogen
 Share

Recommended Posts

5 hours ago, Jockeiskogen said:

Sitter och skissar på en setup till taket, och eftersom jag är helt nybörjare  på detta tänkte jag fråga om lite råd här.

Min ytterst proffsiga 1f602.png skiss i Paint ser ut så här. Tanken är att man ser bilen uppifrån och färdriktning är till vänster.

1 Markis, tittar på en som är 140x200, det är inte så stort, men det är å andra sidan inte min lilla bil heller.

2 små led bars, frågan är om man ska hoppa över dessa, tanken är ju att hela montaget ska kunna plockas av och på lätt inför äventyr, men inte sitta på när jag pendlar till jobbet.

3 lastkorg, har tittat på en budgetvariant som är 120x80 cm, vilket så gott som täcker takets längd, finns det någon fördel om man väljer takbox istället? Det ser ju inte hälften så coolt ut, men det kanske är mer praktiskt?

4 hållare till fiskespö, jag fiskade jättemycket förr, både trollingfiske och vanligt kastfiske, och är sugen på att kunna göra det igen, min tanke var att slänga ihop något av grått 110 mms pvc-avloppsrör och montera på ena sidan korg/box i samma längd som antingen korg eller markis.

 

Jag är helt öppen för bra förslag eller konstruktiv kritik, hellre tänka efter först och handla sen, än att stå med saker man inte ha användning för.

Kom gärna med tankar och ideér :-)

/Jocke

roof rig.jpg

Du kan få ett budget tips som tar väldigt lite plats. Istället för att skaffa en markis som är permanent fäst på bilen så köp en tarp från någon friluftsbutik.

Dessa tarpar går att fästa med tex karbinhakar, linor, stolpar m.m. tar knappt någon plats alls ihopvikta. En väl fungerande tarp ligger på ca 500kr. Lånad bild för inspiration.20200510_153524.thumb.jpg.cf633911ffe172719d06069428fa12a4.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, dackplagaren said:

Du kan få ett budget tips som tar väldigt lite plats. Istället för att skaffa en markis som är permanent fäst på bilen så köp en tarp från någon friluftsbutik.

Dessa tarpar går att fästa med tex karbinhakar, linor, stolpar m.m. tar knappt någon plats alls ihopvikta. En väl fungerande tarp ligger på ca 500kr. Lånad bild för inspiration.20200510_153524.thumb.jpg.cf633911ffe172719d06069428fa12a4.jpg

Tack för tipset! Jag har funderat i de banorna också, har kompisar som ibland använder den lösningen när vi är ute med militära veteranfordon, dock tycker jag en markis verkar aningen smidigare, dock ska jag ta en koll på hur man skulle kunna göra själv, på ett sätt hade det varit bra att få upp höjden lite, jag har ju inte världens största bil.

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, 016 said:

Ett lite tråkigt tips bara. ;) 

Åk på ett par turer innan du börjar lasta på en massa roliga prylar på bilen. Både för att lära känna bilen och upptäcka vad för prylar du behöver. Det är lätt att man vill köpa och uppgradera bara för att ... 

Förövrigt så kör jag samma dim på däcken som du. Tycker att min bil blev helt förvandlad, speciellt när man kör på dåliga vägar. Den går mycket lugnare och stabilare än med originaldäcken. För att inte tala om att hastighetsmätaren visar rätt!
Sen att den blivit lite segare i accelerationen får man leva med. Det är ju trots allt ingen sportbil. :) 

Ser fram emot att höra hur du upplever bilen efter däckbytet. 

Det lilla jag har kört tycker jag däcken är toppen, ska återkomma efter mer tester i skogsmark.

Fast det här med att ta det lugnt med grejer har du säkert rätt i, och man villhöver betydligt mer än vad man faktiskt behöver, men jag är av åsikten att man inte kan ha för mycket prylar ;-)

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Fick finbesök igår av @Lars 9k och @Hanna som visade upp sin fina rig med massor av bra lösningar och utrustning,

så gissa vem som haft hela huvudet fullt av ideér idag, det blev beställt en lastkorg, och sedan blev det en tur inom Feltema efter jobb för inköp av lite

material till fiskespös-tuben. Har funderingar på en annorlunda lösning av markis då jag gärna skulle få upp den lite i höjd.

Menabo Yellowstone föll valet på, då måtten verkar vara perfekta till mitt taks storlek.

BABA001_1.jpg

Edited by Jockeiskogen
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Det kom en takkorg med posten idag, så nu håller jag på att passa in sakerna, rörbygget är 110 mms avloppsrör och är tänkt att användas till fiskespön och eventuellt tältpinnar och liknande. Saknar fortfarande några bultar och beslag som jag ska sätta fast det gråa röret med, sen är det dag för provmontering på bilen.

 

IMG_20200514_202445.jpg

IMG_20200514_202436.jpg

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, dackplagaren said:

Trevligt med nya grejer! Avloppsrör är guld att bygga med dessvärre det enda negativa är väl att den nya miljövänligaplasten är inprincip omöjlig att limma/måla. 

Var införskaffades takkorgen ifrån?

Nej vad säger du, jag har ju tänkt limma ihop grejerna när allt var klart, märker jag att det inte biter med pl400 får man kanske nita ihop det istället då.

Korgen är en Menabo som jag köpte från Rameder, innermåttet är 95x69,5 så nu tänkte jag försöka hitta 2-3 lådor som är precis lagom i storlek.

Det är inte världens största korg, i storlek M som jag köpte är den 120x80 utvändigt så på en mindre bil som min tror jag det blir perfekt

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Jockeiskogen said:

Nej vad säger du, jag har ju tänkt limma ihop grejerna när allt var klart, märker jag att det inte biter med pl400 får man kanske nita ihop det istället då.

De flesta är idag gjorda av PP plast (polypropen) och är av en de feta temoplasterna som lim har väldigt svårt att väta ytorna på.

De orangea långa markrören är oftast av PVC som går aldess ypperlig att limma/måla.

Poolrör är oftast av Absplast så det kan också vara ett alternativ

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hmm, får testa att rugga ytorna och sedan limma, så får vi se hur det funkar, om man kompletterar med några nitar borde det bli bra. Det behöver ju inte ha världens hållfasthet heller, skarvarna kommer i princip att ha 0 påfrestningar i och med att hållarna blir på det långa röret. 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 5/15/2020 at 10:19 PM, Jockeiskogen said:

Hmm, får testa att rugga ytorna och sedan limma, så får vi se hur det funkar, om man kompletterar med några nitar borde det bli bra. Det behöver ju inte ha världens hållfasthet heller, skarvarna kommer i princip att ha 0 påfrestningar i och med att hållarna blir på det långa röret. 

Du kommer inte kunna limma PP, det måste svetsas, som sagts innan, det är för "fett". Allt enligt "min" plastbyggare, skall du limma => PVC.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det blev en Gordigear 2x2 meters trots allt. Har precis varit iväg och campat hela familjen några dar och den räcker fint till vårt lilla set med 2 stolar, 2 pallar och ett litet bord.

Jättenöjd med setupen nu, tips till andra som vill ha en markis är att den har en husvagnslist där den slutar så man skulle kunna förlänga med budget husvagnsmarkis och få en 2x4 meters enkelt.

IMG_20200720_125847.jpg

  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Oj vad länge sedan jag var inne här, Suzukin används flitigt på våra utflykter, vandringar och mina små fotoexpeditioner. Men jag har börjat hungra efter mer.

Jag har en Dodge Challenger också, som i nuläget nästan inte rullar alls, och har börjat fundera på att byta in den mot en Jimny (får nog lägga något lite emellan) för att ha en renodlad äventyrsbil.

Jag är väldigt förtjust i Suzuki, och gillar verkligen nya Jimnyn, är det någon här som rullar med en sådan?

 

/Jocke

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tjena Lars!

Vi får väl se, jag tänkte provköra på tisdag eller onsdag, det beror lite på vad de räknar med för inbytesvärde på Challengern också.

Och leveranstid, många frågetecken, det är ju en bil jag inte kört än, men som jag tänkte köpa redan när det blev vitaran. 2 års leveranstid

avskräckte då, vilket jag ifs är glad för då jag är extremt nöjd med vitaran som vanlig bil. Gillar jag inte Jimnyn får det kanske bli en beg. Grand Vitara att bygga på (japp jag är lite Suzukinörd).

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har räknat lite på det hela, och en Jimny kostar nästan 2000:- mer i ´månaden än min Challenger redan innan

jag kört en meter med den, så det blir ingen uppgradering i nuläget. Bättre att fortsätta fixa med Vitaran, jag är trots allt extremt nöjd med den!

 

Är det någon som har erfarenhet av tema 4x4 s höjningssatser här?

Link to comment
Share on other sites

On 9/12/2021 at 6:50 PM, iknutis said:

Nye Jimny blir hardt straffet av avgiftsystemet i Norge, så det ruller ikke veldig mange av den på veiene her. 

Här också, den klassas numera som lätt lastbil, vilket ger ännu högre skatt än innan 😥

Edited by Jockeiskogen
  • OMG 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Råkade visst klicka i och beställa eibachs lagliga höjningssats på + 25 mm. Vi börjar med den, vill jag ha mer finns det distansklossar från tema 4x4 som ger ytterligare 30 mm. Redan nu är jag ca 20 mm högre än original med mina terrängdäck så för våra små äventyr kanske det är tillräckligt, med denna höjningen får jag bättre markfrigång än vad Jimnyn har original iallafall.

I Tyskland finns det ett lagligt färdigt concept som heter Vitara Hunter man kan köpa via flera Suzukihandlare som nybil, med bättre markfrigång, terrängdäck osv.

Hade det funnits här när jag köpte min hade jag nog slagit till!

DSC05897_imgzip4snet.jpg

img_2021.jpg

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Fick ihop takräcket m.m. igen efter lackering, så i väntan på höjningssats (beställde den 15e men Autodoc är slöare än nått jag varit med om innan, så den är inte ens skickad än) lurade jag med mig familjen på korvgrillning i skogen idag. Passade på att ta lite bilder såklart. Har börjat känna ett visst sug efter nya hjul, jag skulle vilja ha helt svarta fälgar i 16" med lite större terrängdäck på, skulle bli något större än dagens isåfall, har också börjat titta oroväckande mycket på Hero Campers eller Campooz tältvagnar, sånt brukar plånboken inte må bra av, men det är visst något om en tillbyggnad som måste gå före 🙄IMG_3906.thumb.JPG.c3713630012c58adc214a75984f76d49.JPGIMG_3906.thumb.JPG.c3713630012c58adc214a75984f76d49.JPGIMG_3912.thumb.JPG.d0b4a354bd095535173ecc730ea83512.JPG

IMG_3893.JPG

Edited by Jockeiskogen
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ja i ”denna världen” är det ju mindre fälgar och mer gummi som gäller!

Funkar 16” över frambromsarna så blir det säkert kanon!

Några cm högre fästpunkt på markisen skulle ju nog inte skada.

Funkade dina plaströr?

Link to comment
Share on other sites

Vinterhjulen är på 16", och snikmodellen kommer med sommardäcken också på 16" så det borde gå, med lite mer et blir ju allt förskjutet utåt också.

Vi får väl se om jag kommer på bättre tankar. Plaströret har fungerat precis som det ska och håller ihop bra också. Om/när man ska ha en tarp skulle man kunna göra en lite längre variant till pinnarna :-D

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/22/2020 at 4:33 PM, Jockeiskogen said:

tips till andra som vill ha en markis är att den har en husvagnslist där den slutar så man skulle kunna förlänga med budget husvagnsmarkis och få en 2x4 meters enkelt.

Det där får du väldigt gärna förklara i bild och/eller text för en markisnubie.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...