Jump to content

Camping USA how and what änna


MrWIB
 Share

Recommended Posts

Dags att planera 2020 resan och det är nog USA som står på tur.
Någon som varit där och campat? Tips och tricks efterlyses, sida att hitta campingar osv.
Rutten, lite grovt då https://goo.gl/maps/2933Ha955moiADJS6
Bil att köra i behövs, tips på nått som inte är så lätt att hitta på nätet (dvs inte Hertz Avis osv ;) ) 
Restid ca 30 dagar, planerar att köra typ 20 av dem. Någon dag i början för att köpa camping gear och sedan några dagar att shoppa i NYC i slutet. 
Mycket planering återstår men det finns en plan :)

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Tror du inte att alla Youtubers kastar sig över en likasinnad om du tar kontakt?

Amrisar brukar ju älska att hjälpa resenärer? 

Med ett litet " säljbrev " om vad ni har gjort tidigare och vad ni önskar till ett par gubbar där borta så borde ju det gå som smort?

Tänkte köra ca samma mot gänget i Aus mtp vår tur nästa vinter. 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Wiberg said:

Tror du inte att alla Youtubers kastar sig över en likasinnad om du tar kontakt?

Amrisar brukar ju älska att hjälpa resenärer? 

Med ett litet " säljbrev " om vad ni har gjort tidigare och vad ni önskar till ett par gubbar där borta så borde ju det gå som smort?

Tänkte köra ca samma mot gänget i Aus mtp vår tur nästa vinter. 

Intressant idé ... har inte koll på någon US overland YT kanal.

Lagt en post på Overland Bound och hoppas på napp där, men än så länge trögt :P

Hyra camp-bil är fan i mig ett dyrt nöje, 4-5k dollar som billigast , snyft hulk å gråt.
Well, finns viljan så får man lösat det ;)

I will update tråden ifall någon får samma braiga plan, så kanske det finns ett och annat tips.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, MrWIB said:

Intressant idé ... har inte koll på någon US overland YT kanal.

Lagt en post på Overland Bound och hoppas på napp där, men än så länge trögt :P

Hyra camp-bil är fan i mig ett dyrt nöje, 4-5k dollar som billigast , snyft hulk å gråt.
Well, finns viljan så får man lösat det ;)

I will update tråden ifall någon får samma braiga plan, så kanske det finns ett och annat tips.

Ja, det är pretty jäkla inte cheap att hyra overland bil there. Letat runt en del också :D Hittade på Rentalcars.com att du kunde hyra en Dodge Ram i 15 dagar för dryga 12.000kr. (Upphämtas i Denver, flygplats). Vet inte om just dessa RAMsen innehåller sovplatsen bak, men i så fall kan säkert två mindre barn sova i bilen. :D
Sen ska man säkert ligga ute med några laxxar som försäkring m.m.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Filip Gustafson said:

Ja, det är pretty jäkla inte cheap att hyra overland bil there. Letat runt en del också :D Hittade på Rentalcars.com att du kunde hyra en Dodge Ram i 15 dagar för dryga 12.000kr. (Upphämtas i Denver, flygplats). Vet inte om just dessa RAMsen innehåller sovplatsen bak, men i så fall kan säkert två mindre barn sova i bilen. :D
Sen ska man säkert ligga ute med några laxxar som försäkring m.m.

...alternativt kanske KÖPA en färdig beg rig och sedan sälja efter äventyret?   Kan man verkligen loosa så mycket SEK vid försäljning som det kostar att hyra en rig ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, CampForCer said:

...alternativt kanske KÖPA en färdig beg rig och sedan sälja efter äventyret?   Kan man verkligen loosa så mycket SEK vid försäljning som det kostar att hyra en rig ?

Det är rätt mycket pengar att ligga ute med, sen alternativt krångel vid försäljning. Men absolut en idé. Man kan ju till och med låta bilen stå där och åka tillbaka året därpå. Amerika tar många år att utforska ju 😁

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/13/2019 at 1:27 PM, Lars 9k said:

Kan man som turist köpa och registrera en bil i USA?

Har läst om det och de senaste trådarna avråder bestämt från det. Du måste ha en bostadsadress osv osv att visa upp när du reggar bilen på dig, sen skall man försäkra den, bla bla bla. 
Mycket skrik för lite ull tror jag tyvärr :(

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, kimar said:

Du kan jo også sende over Land Cruiser en din med båt til USA? Tror nesten det ville blitt billigere enn leie og kjøpe?

Japp, det står på tur att undersökas. Kommer nog inte bli billigare, men typ samma pris och så är det coolt med sin egen bil :)

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/12/2019 at 6:34 PM, Filip Gustafson said:

Ja, det är pretty jäkla inte cheap att hyra overland bil there. Letat runt en del också :D Hittade på Rentalcars.com att du kunde hyra en Dodge Ram i 15 dagar för dryga 12.000kr. (Upphämtas i Denver, flygplats). Vet inte om just dessa RAMsen innehåller sovplatsen bak, men i så fall kan säkert två mindre barn sova i bilen. :D
Sen ska man säkert ligga ute med några laxxar som försäkring m.m.

Bra tips där, tackar 👍 
image.png.384a18d044008de52adee328cc11ac1f.png

1500 dollar för 24 dagar kan jag lätt leva med.
Riktiga "overlanders" eller campingbilar ligger ju på typ fyrdubbla det.
Blir USA SUV och tält-camping :D 

Nu gäller det bara att lista ut hur man hittar billiga campingar, de stora campingarna (som vi hoppas undvika till 90%) ligger på runt 50dollars plus taxar och annat trams.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hmmm måste ha letat lite vilt innan, nu kan jag gå in och boka samma bil ännu billigare från Hertz Sverige ... 
Så stryker man campingbil från listan så börjar det ju bli överkomligt, frågan är om man kan leva med en Nissan Pathfinder eller om man måste uppgradera till "Fullsize SUV" = GMC Yukon?:P
Hmmm igen ... beror lite på hur man bokar och vilka dagar verkar det som, när jag testade igen så fick jag 5k dollar för SUV igen :( gick in och ändrade lite, nere på under hälften. 
Sån tur lär man inte ha med campingbilarna, de kostar en arm att hyra!

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

#gretaapproved :D 

Kolla med Xoverland, Lifestyle Overland, Cruiser Outfitters etc om de har några tips. Kan ju hända att du kan få hyra någons privata kärra från  " miljön "  om man vill ta den risken.

Att skeppa bilen känns inget vidare är min spontana reaktion - tror att man måste skeppa den fullständigt strippad om man vill ha något igen av utrustningen när man kommer fram. Meeen med det sagt, vilket ypperligt tillfälle att handla ny villhöverutrustning i " the greatest country in the world... ". Vad säger tidigare resenärer som har skickat bilar? Och vad säger logistikföretagen?

Ett USA märke på bilen ser ju å andra sidan herrejösses häftigt ut det oxå - köpt och monterat på plats då ;) .

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nä blir ingen skeppning, nu är hyrbilarna nere på rimliga kostnader 👍 bokad och klar (Nissan Pathfinder eller liknande), så får vi se om datumen fungerar med familjen, men det är avgiftsfri avbokning fram tills man skall hämta ut den, så worst case så ändrar vi bara datum.

Pratade med Hertz (de jag bokat med), att priserna skiljer så otroligt mycket är tillgång och efterfrågan, vissa datum vill alla hyra bil och då går priserna helt enkelt upp.

Tyvärr @blackstream hur mycket jag än skulle vilja köra runt familjen i en rosthög från tidigt 70-tal så verkar köp uteslutet som turist. Men kanske fynda och frakta hem 😉 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...