Jump to content

Recovery-metod och utrustning


Dahl
 Share

Recommended Posts

Hej,

Nu när vintern närmar sig och det säkert kan bli läge för en och annan dikesuppdragning så uppstår en del funderingar.
Jänkarna, australiensarna och norrmännen mfl kör ju med sina fyrkantsfästen där det finns diverse  shackelfäste att tillgå.

Att man inte ska använda dragkulan är ju vedertaget. Så hur gör vi då? Vad kan man dra i?

Eller duger kulan till att dra upp personbil typ standard ur ett dike...

Hur gör ni?

 

Bild på draganordningen på min LC bifogas.

IMG_4608.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mitt första rent spontana svar på din fråga var: Vinkar glatt till LC'n och kör förbi... ;)

Det är ju faktiskt en ganska viktig fråga du ställer. Har sett skräckexempel som t ex ett rep runt styrstaget på en Cheva Silverado... Har du inga bra fästpunkter och det inte går att införskaffa ngt som bultas så fram med rejält järn och en kraftig svets med medföljande duktig svetsare. Ge dig inte förrän du känner att "den där kan man hänga upp bilen i".

Jag har fördelen av att det finns gott om "bolt on"grejer till min. Inklusive 2"-drag.

IMG_20190310_174542.thumb.jpg.e3e28c03e19260f78c4bdfea3856bae7.jpg

  • Like 4
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Nu tänker jag högt - det har gått - och kan gå fel igen...

En moderat fastkörd bil, dvs det är nästan så man kan knuffa loss den, kan du fint dra - inte rycka - loss med dragkulan. Dragkulan ska ju trots allt tåla en del belastning den oxå men inte i form av ryck.

Det draget du visar till på bilden, inte dragkulan inräknat, ser relativt stabilt ut och borde gå att spinna vidare på med tanke på ett shackelfäste eller liknande. Använder du draget ofta? Kan det vara värt att montera dit ett fyrkantsfäste till de gånger du ska ut och busa i snön?

Det är ju skillnad att tok-rycka loss en bil och dra upp den mer genomtänkt är det jag vill fram till. Glöm inte ett gäng med Maxtrax oxå - gör både ryckning och vinschning överflödiga i de flesta tillfällen.

Våra bilars växellådor är inslitna med belastning framåt, dvs du ska aldrig försöka bogsera upp en bil backandes. Väldigt lätt att skada lådan då. 

[ färdigtänkt ] :) 

  • Like 7
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wiberg said:

En moderat fastkörd bil, dvs det är nästan så man kan knuffa loss den, kan du fint dra - inte rycka - loss med dragkulan. Dragkulan ska ju trots allt tåla en del belastning den oxå men inte i form av ryck.

Du skrev exakt mina tankar/ord.   Stor skillnad på att dra och att rycka, och på en bil som skall bärgas ur ett lerhål kontra farmor i dikeskanten när snömodden lurats lite.

Bra topic ändå!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Blev ju intressant det här. 😀

Om vi spolar fram tiden lite då, förbi tjälen i marken. Vattenpölen blev ett lerhål och nu är det 3 ton Land Cruiser-kompis som sitter fast -  ryckstroppen måste fram.
Frågan kvarstår.

 

Hittade för övrigt en bild på en av, vad jag tror är en av Marinens nya LC150. Där sitter en intressant draganordning.
Med det inte sagt att den håller för att rycka loss kompisarna, men det verkar ju finnas en del varianter på marknaden.
 

IMG_7029.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Svagheten är ju själva kulan. Den där infästningen i ramen tål nog rätt bra med stryk men inte säkert den ser helt original ut efter en övning med ryckstropp.

Ryckstropp är jä.ligt skumma grejor att jobba med - enorma krafter i farten med shacklar och annat som kan komma farande och ställa till det. Sista utvägen när jag " räddar " eller " räddas ".

Vinsch är det garanterat säkraste, bogsering med spänd lina det näst säkraste - gärna i kombination med maxtrax eller liknande. Då går det inte fel lika fort som med ryckstropp.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Har läst här eller någonstans att begagnat band från snöskoter kan funka bra att lägga ut för att få fäste. Går ju såklart inte att bygga broar med, men borde inte ta allt för mkt plats, kapade i lagom längd och bredd och ihoprullade. 
borde man kunna hitta gratis. 

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Husk at  når vi med store 4WD biler skal dra løs en menneskebil så kan det fort skje at det går galt med plast og plåt.. Hvem står ansvarlig? Har hørt om tilfeller der menneskebil eier har lagt ansvaret og skylden over på 4WD eier. Men som det skrives lenger opp, en vanlig personbil som har kommet litt for langt ut i snøen er lett å få opp på veien igjen uten overdreven bruk av krefter.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet med mange nye biler er at det er ikke recovery-point tilgjengelig, spesielt ikke foran. Bak er det vanligvis et øye, men foran må man gjerne ut med en eller annen plastbit for så å skru inn et slepeøye. Sålenge bilen har gått med fronten ut i snøen, er det en grei sak å trekke de opp igjen med et helt vanlig slepetau.

Men skal man drive med recovery i sumpen der en kompis med 3tonn rustent, japansk stål sitter fast, da skal man vite at punktet man drar i tåler det. :)
Det er der et godt 2"-drag kommer inn i bildet, for da setter man på det man trenger der og da. Feks en gul dings.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Drar vidare i denna tråden då den heter "Recovery.....utrustning"...   :-)

När man nu blivit med winch - vad behöver man skaffa TILL den för att ha ett "Bas-kit" ?   Sedan finns det många av Wibergs s.k. "Vill-höver" utöver det  :-)

Tänkte mig kvalitetsvarianter av trädstropp, vanlig stropp, två-tre schackel och ett brytblock.  Förmodar att brottgräns motsv. 12000 / 5600kg skall gälla alla tillbehör med.

 

Eller är ett "kit" något att satsa på?   https://www.4x4offroad.se/recovery-kit.html 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den väskan tror jag är ett bra bas-kitt @CampForCer

Jag har mest dragit upp vanliga bilar på vägen igen, då får man tänka efter och skotta/gräva, bygga broar m.m mer än att använda kraften i bilen eller vinschen. För att dom ska komma upp hela. 
 

och med den grymma vinschen du har, en träd stropp, en förlängningstropp och några chacklar klarar du dig väldigt långt, 

block har jag bara använt för att byta vinkel på linan, aldrig behövt blocka dubbelt.

 

efter du har räddat dig själv eller några andra bilar tror jag villhöver kommer naturligt vad som fattas i väskan👍🏻

  • Thanks 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

2662023F-C02D-4664-B0D9-07A2AC46D871.thumb.jpeg.d1b8e74c824d71c6d6f620d14a227656.jpeg
detta är vad som alltid ligger i suzukin, tre-fyra chacklar, ett block, 1,4 meter trädstropp, 20 m förlängning stropp till vinschen. 6 meter drag/lyftstropp (jag får ganska ofta sätta fast lilla suzukin i något vid räddning av andra.en 6 meter ryck stropp. Och en hemma sydd tyngd att lägga över vinschlinan.

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, CampForCer sa:

Drar vidare i denna tråden då den heter "Recovery.....utrustning"...   :-)

När man nu blivit med winch - vad behöver man skaffa TILL den för att ha ett "Bas-kit" ?   Sedan finns det många av Wibergs s.k. "Vill-höver" utöver det  :-)

Tänkte mig kvalitetsvarianter av trädstropp, vanlig stropp, två-tre schackel och ett brytblock.  Förmodar att brottgräns motsv. 12000 / 5600kg skall gälla alla tillbehör med.

 

Eller är ett "kit" något att satsa på?   https://www.4x4offroad.se/recovery-kit.html 

Den väskan köpte jag. Har använt allt utom brytblocket, vilket jag dock borde ha gjort ibland. Handskarna skänktes dock bort. Känner inte att jag saknar något ännu. Om du redan har ryckstropp så finns ju annars detta winch-kittet i samma butik, som du säkert redan sett. Kör du mycket själv så räcker ju det. Och om de andra, som du nu ev kör med annars, har en stropp så kan du ju fimpa den. Men det är klart att den kan vara bra att ha en egen om räddningen inte har en stropp och du behöver dras bakåt. Winsh-kittet saknar bara ryckstropp och är 2000.- billigare. Du får en sju-jävlans stropp för 2000.-

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 20.11.2019 at 23.51, Fredrik Z sa:

Har läst här eller någonstans att begagnat band från snöskoter kan funka bra att lägga ut för att få fäste. Går ju såklart inte att bygga broar med, men borde inte ta allt för mkt plats, kapade i lagom längd och bredd och ihoprullade. 
borde man kunna hitta gratis. 

Kanske skulle skaffa några länkar stridsvagnsband 😃

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@CampForCer har inte koll på din winch, men gissar att den linan är klassad för mer än 4500kg. Förlängningslinan i kitet du länkade till har max 4500kg, känns som att man vill ha den minst lika hög som winch-linan. Kitet som @Jonas Andersson har förlängningslinan 13000kg som gräns, känns bättre 👍
Men kit med kedja? Känns onödigt, eller missar jag något smart med att ha med kedja? 

Kolla om det inte är billigare att köpa sakerna löst. 
Köper du en sån här så är du coolast! 😎👌

 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Andreas said:

2662023F-C02D-4664-B0D9-07A2AC46D871.thumb.jpeg.d1b8e74c824d71c6d6f620d14a227656.jpeg
detta är vad som alltid ligger i suzukin, tre-fyra chacklar, ett block, 1,4 meter trädstropp, 20 m förlängning stropp till vinschen. 6 meter drag/lyftstropp (jag får ganska ofta sätta fast lilla suzukin i något vid räddning av andra.en 6 meter ryck stropp. Och en hemma sydd tyngd att lägga över vinschlinan.

Perfekt översikt!  Tack

Jag tror som dig, man lär märka vad man senare vill komplettera med.

Sikrar på något likn du radat upp. Trädstropp, brytblock o en förlängare. Ryckstropp får bli senare kanske.

Sedan behöver jag ju ett par Trax.... :) 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, MrWIB said:

Köper du en sån här så är du coolast! 1f60e.png1f44c.png

*Ler*.  Sett ngn video med dessa anchors.  Fett cool och rolig lösning :-D    Som det stod fungerar de ju även som trädstropp...  Lite udda :) 

Yes, noterade att man nog vill ha samma breakstrength på alla komponenter - min 12000

Har man 13-ton på förlängare är man ju rätt safe!  Särskilt om man troligtvis inte hamnar i ”värsta situationen”

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Kolla upp soft shackels oxå. Väger mycket mindre och är väldigt skonsamma mot det de fästes i.

Kickade på kedjan jag med, vill helst jobba med " mjuka " saker när jag bogserar/ rycker/ vinschar. Utom när det jobbas i skogen ( sällan numera tyvärr ). Då ska det vara vajer och kätting. Håller garanterat bäst i längden. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 7.2.2020 at 20.53, MrWIB sa:
On 7.2.2020 at 20.53, MrWIB sa:

@CampForCer har inte koll på din winch, men gissar att den linan är klassad för mer än 4500kg. Förlängningslinan i kitet du länkade till har max 4500kg, känns som att man vill ha den minst lika hög som winch-linan. Kitet som @Jonas Andersson har förlängningslinan 13000kg som gräns, känns bättre 1f44d.png
Men kit med kedja? Känns onödigt, eller missar jag något smart med att ha med kedja? 

Kolla om det inte är billigare att köpa sakerna löst. 
Köper du en sån här så är du coolast! 1f60e.png1f44c.png

 

Kedjan är bra om du behöver winscha undan stock, sten eller liknande. Lägg kättingen runt. Inte så gott att dra stropparna genom grus och skit med 200 kg stock eller 500 kg sten som nöter på den. Speciellt på en stock kan det ju vara svårt att lägga en stropp på tvären.

 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 7.2.2020 at 22.14, CampForCer sa:

*Ler*.  Sett ngn video med dessa anchors.  Fett cool och rolig lösning :-D    Som det stod fungerar de ju även som trädstropp...  Lite udda :) 

Yes, noterade att man nog vill ha samma breakstrength på alla komponenter - min 12000

Har man 13-ton på förlängare är man ju rätt safe!  Särskilt om man troligtvis inte hamnar i ”värsta situationen”

12 eller 13 ton är för mycket för din bil om det är en snatchstrapp. För bilar som ligger runt 2-3 ton som våra gör är det lagom med ca 8 ton. Annars blir de för kraftiga och andra komponenter kommer att ge efter istället. I vissa situationer kan det så klart vara fördelaktigt med någon "som inte kan gå av", men i andra kan det istället utsätta dig själv eller andra för fara. Tänkt som krockzoner på bilar. de är där av en anledning.

Genom att fundera på var man vill att det ska brista om det brister så kan man anpassa sin utrustning till att brista på minsta farliga ställe om man kommer att använda den vid tillfällen där man pressar sin utrustning till det yttersta.

Edited by Jonas Andersson
  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...