Jump to content

Recovery-metod och utrustning


Dahl
 Share

Recommended Posts

On 2/12/2020 at 9:43 AM, CampForCer said:

Så var det handlat för denna gång. Fick bli enl Jonas alternativ, ett billigt "kom-igång-kit" fr Smittybilt denna gång. Uppgraderas och kompletteras efter behov framöver  :-)

Så kom det en liten kartong med UPS och Smittybilt-material.  Fick snabbt smuggla ut den i garaget...

Attans vad tung den var!  Man får ju onekligen tänka sig för hur mycket man släpar på...  Detta "kit" väger ju fläsk, och då är det ju bara några enstaka straps, block, kedja och schacklar  :/  

  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Lämna kedjan hemma så sparar  du några kilo. Den behöver du nog bara om du tänka bärga och dra frekvent bland stenar och bråte. Åtminstone ingen pryl jag saknat hitentills.

Edited by Lars 9k
  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Halloj,

Då var det dags att ventilera sin obotliga okunskap igen 😝

Äntligen kom dagen då grannen ringde o sa ”Farsan har kört i diket med släp i Skepplanda. Kan du hjälpa med bilen o vinscha upp honom?”

😁 😁 😁

Äntligen...!!  Hehe

(Denna dag löste det sig fint och utan problem, men jag skulle gärna ta emot era tankar på vad jag kunde gjort bättre/annorlunda.)

Körde dit och konstaterade följande (så ni kan bilda er en uppfattning om läget):

Utmed den smala grusvägen, i början av en rel brant backe, stod han med halva bredden nere i diket i innerkurvan. Han hade fått möte av en som kört som en idiot och fått tvärnita och styra undan. Därefter rullat baklänges med släpet, utan att framhjulen på Renault Traffic-bussen fått fäste o stopp i tid. Nu stod den med bil o släp halvvägs i diket.

Släpet gick inte att koppla loss då det var klämt mellan bilen o diket. Inget var skadat på bil eller släp.

Företagsbilen/hantverkarbussen och släpet vägde en del då släpet var med gallergrindar och halvfullt. Bilen likaså halvfull med verktygsinredning och skåp/hyllor.

-

Först tänkte jag att det skulle vara enklast att dra med stropp rakt fram i färdriktningen, något i riktning upp fr diket. Han hade en bogserögla fastskruvad i fronten.

Denna ögla var dock minst 27 storlekar för liten för att mina mega-schacklar skulle passa igenom. Likaså stropparna.

Körde o vände bilen och sedan vinschade vi upp den, utan besvär och med ett omtag. Fine!

Men, till min egentliga fundering. Jag och de andra fattade ju att denna bogserögla inte var avsedd för detta. Nu höll den och vi var så försiktiga vi kunde. Men jag kan tänka mig att den inte är avsedd för sådant...

Hur borde man gjort detta bättre/säkrare?  Bra att veta för nästa gång...

Experts and seniors... Shoot! 😉

Edited by CampForCer
  • Like 2
  • Thumb up 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Du har inte direkt något alternativ till att använda original dragögla på en sådan bil.

Skulle du lagt en stropp runt något i underredet är risken stor att något går sönder  och gissa vem som får skulden då :)

Men kul att du fick använda grejjorna och att det blev bra :)

Edited by Fredrik L
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag hade och har gjort på samma sätt avseende fästpunkt framåt.

Går det att dra bakåt och där finns en dragkrok så är det dock ett stabilare fäste.

Tycker dessutom att det är generellt är bättre att vinscha än att dra då du har betydligt bättre kontroll i vinschen.

Jag har sen några mindre schacklar med, just för att kunna fästa i öglan på ”småbilar”, gäller ju dock att inte överbelasta dem.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Att du vinschade var rätt och också att du använde den fästpunkt som fanns. Fredrik har rätt i att hade du fäst ngn annanstans och det gått sönder hade du fått på fa-en för din kreativitet. Går den därtill avsedda fästpunkten sönder så är det bilens fel. :)
Tänk dock på att BARA dra rakt fram eller bak när man drar i en vanlig "standardbil". De håller absolut äla dåligt för krafter i sidled!

Så mao får du godkänt av oss allihopa och plus i kanten för väl utfört arbete! 👍 :) 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Lyfter ämnet igen :)

Vid långresa norrut i vinter lär Trax’en åka med. Inte bra att lämna hemma i garaget när man ändå har dem...

Nu lär super-vinschning inte behövas på denna tur, men man vet ju aldrig. Dock ville jag slänga in denna video ang winch dampeners/matta/dämpare när jag såg den.

Tämligen illustrativt :)

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, CampForCer sa:

Lyfter ämnet igen :)

Vid långresa norrut i vinter lär Trax’en åka med. Inte bra att lämna hemma i garaget när man ändå har dem...

Nu lär super-vinschning inte behövas på denna tur, men man vet ju aldrig. Dock ville jag slänga in denna video ang winch dampeners/matta/dämpare när jag såg den.

Tämligen illustrativt :)

 

Ta även en titt här innan ni ev lägger pengar på vinschmattor. Ronny Dahl, 4x4 Destruction part 1, Recovery Dampers

Link to comment
Share on other sites

On 5/10/2020 at 8:52 PM, CampForCer said:

Halloj,

Då var det dags att ventilera sin obotliga okunskap igen 😝

Äntligen kom dagen då grannen ringde o sa ”Farsan har kört i diket med släp i Skepplanda. Kan du hjälpa med bilen o vinscha upp honom?”

 

Ahh! Jag väntar också på denna dagen :-D

Kul att det löste sig, och att LCn fick skina lite bland grannarna ;-)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 1.12.2020 at 21.31, Filip Gustafson sa:

Ahh! Jag väntar också på denna dagen :-D

Kul att det löste sig, och att LCn fick skina lite bland grannarna ;-)

Fått det samtalet från berusad polare som var ute och körde fyrhjuling med grannen klockan 01:30 på natten. Soppatorsk...  Han ringde mig innan han ringde sin sambo. 🙄 Nu kommer hans samtal inte längre igenom mellan klockan 23:00 och 07:00.

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...