Jump to content

Silverräven


William Blomberg
 Share

Recommended Posts

Som en del vet så hade jag en röd Pajero SWB, Red Ruby, när jag gick med i detta forum. Tyvärr blev den för dyr i driften med min dåvarande inkomst.

Efter det blev det en silvrig Audi, Vägpiraten, som tog mig på några äventyr i Sverige och mycket vardagspendling i jobb och liknande. Nu är även den såld. 
 

Nu när jag är heltidsanställd och gör den största delen av pendlingen med buss och tåg så har längtan efter stor törstig bil blivit större igen.
 

Väntade ett tag men kunde inte låta bli när den dök upp. Så låt mig presentera Silverräven. En 1997 Mitsubishi Pajero 3,5 V6. Lagom fin för att spendera pengar på men inte för fin så man vågar köra den i sliten terräng.

Pajero blev ett bra val på grund av diffspärr, bra med skyddsplåtar under, bra eftermarknadsstöd, bra pris och för de är bäst. Helt opartisk bedömning.
Lång Pajero för jag vill kunna åka med mer än en kompis på resa och möjlighet till att sova i bilen. 
 

obs. Inte jag som skräpat ner så i naturenD8BB6075-CA87-4258-9173-EC86D0580EAB.thumb.jpeg.9966ee73e4e61c4ddc18dbdbba550a20.jpeg2EA8076A-62C0-464D-B6DC-74BB3907A044.thumb.jpeg.1e1faefcea40e2c30f9aa73f43036826.jpeg0D5E9310-E1E8-4FE7-899C-6C5092E96BBA.thumb.jpeg.58f9deececbe31ca6df9766773186898.jpeg

Inte världens snyggaste korg och räcken. Lite liten och lite hög. Men lite spadar och prylar på så ser det bättre ut. Den kommer fylla sin funktion fullgott.

Behöver nog inte förklara att det finns många planer som susar runt i huvudet. Försöker bara sätta någon prioriteringslista på dem 

Edited by William Blomberg
  • Like 8
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Idag har jag städat ur bilen. Dammsugning och torka av med trasa. Denna var inte lika smutsig i som förra Pajeron. Helt klart bättre i plåten också55AA023D-E8CE-49AB-8A05-2D780A1853B4.thumb.jpeg.5fbd4a7ffc24cd46ac089045db7ff1f1.jpeg3075339F-4116-4945-8A7C-ED84EF27DA75.thumb.jpeg.3ecfe8eed30f2a349d541d3916e1ebb0.jpeg

Ryckte ur mattorna bak. De är aldrig fräscha nog att behålla. Sen så blir ljud och temperatur oförändrad i och med att de har värdelösa isoleringsegenskaper. Utöver det tänker jag bygga lådsystem om ändå kommer fungera bättre som isolering. 
 

BB256590-4814-41AF-905A-21D3575D22C5.thumb.jpeg.23f07df81eca397e2d88cb8d24a0560c.jpeg8A8D86A9-68B0-46CE-9D00-62DDD7C37262.thumb.jpeg.7e2744eefebcf6131303c9c29eb7030e.jpeg

Lite bilder på insidan. Molle-plattorna på plats på sätena. 
 

Idag kom också två småsaker till bilen

F98A4079-9445-45C2-8311-183C945A4BE5.thumb.jpeg.4dcc5e00d886ef049612db873c1f535d.jpeg

Nyckelring för att piffa upp nyckeln 

42B49319-85A2-446F-96A9-79AEDBABD768.thumb.jpeg.db535a988eb62ac9ed62bb509407bfeb.jpeg

Samt lite Quick fist fästen 

 

Edited by William Blomberg
  • Like 5
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Tummen upp för Quick fist-fästen.

Jag läste på lite innan jag köpte dom

"Each clamp supports a safe working load of 25lbs (11 kilos). • 2 clamps support 50lbs (23 kilos)."

När dom räknar fram safe working load (SWL), så tar dom produktens minimum breaking strength och dividerar det med en säkerhetsfaktor.
Säkerhetsfaktorn för Quickfist go between Clamp verkar vara 3 eftersom SWL är 50lbs och break strength är 150lbs.

Så om dessa Quickfist Original som jag har monterat till spaden  har 23 kilo i safe working load, och man räknar på att min variant av Quickfist också har en säkerhetsfaktor på 3, innebär det alltså att dess break strength är 69kg.


Läste om SWL på Wikipedia.

"Safe Working Load (SWL) sometimes stated as the Normal Working Load (NWL) is the maximum safe force that a piece of lifting equipment, lifting device or accessory can exert to lift, suspend, or lower, a given mass without fear of breaking. Usually marked on the equipment by the manufacturer. It is a calculation of the Minimum Breaking Strength (MBS) aka Minimum Breaking Load (MBL) divided by a safety factor, usually ranging from 4 to 6 on lifting equipment. The factor can be as high as 10:1 or 10 to 1, if the equipment has poses a risk to a person's life."

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

@latenight bra och tankvärd information. Så noggrann var inte jag när jag undersökte. Såg recensioner från brandmän som haft det på sina brandbilarna och verktygen alltid suttit. Nöjde mig, lite naivt kanske, med den infon
 

Idag har jag fäst spaden på korgen. Lite borr. Lite mutter, brickor och bult. Så var allt på. Fruktansvärt lätt och snabbt jobb.

17EC1553-C318-4F4C-9F55-98F3BAC4923F.thumb.jpeg.b33f2e2d03b637d1e1cf714e0a2ab173.jpegE5DF1A38-5BB1-4C09-9EC0-864B19A7C0B6.thumb.jpeg.e29f54f3d78b3acac1e3acde3ea2cb84.jpeg

Hade tid och felsöka mina elstyrda speglar också. Delar säkring med cigguttaget. Bytte säkring och både ciggutag och speglar fungerar igen. Så skönt när saker är enkelt.
 

Bonusbild på bilen efter lite lerig skogstur

63EA778B-F017-4A4D-8FF8-951665196E51.thumb.jpeg.aaa7e6eb6be03ec1e83c77c88f49f7eb.jpeg

Edited by William Blomberg
  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Snyggt med snabbfästen.   Jag tror nog att de fungerar utmärkt. Kanske slits gummidelar med år och vägsalt - men då får man väl uppgradera när det blir dags  :-)    Största problemet med saker på bilen är nog att de inte går att "låsa fast" om man parkerar och någon är för klåfingrig...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

OKQ8 en hjälte i tristessen. Har haft ledigt en vecka nu. Det är tråkigt att ha ledigt en vecka då alla andra börjar jobba. Så har flängt till höger och vänster för att inte bli galen. 
 

Idag blev det biltvätt i OKQ8:as tvätta själv hall. Alla medel använda köptes minuter innan på biltema. Jag är inte pedantisk när det gäller vilket medel. Det ska bli rent och inte vara helt värdelöst är mina krav. 

Avfettning. Schampo. Mikrofiberduk. En jävla massa vatten. Var ingredienserna för denna tvätt. 
 

Gillar skarpt verktyget OKQ8 har för att köra högtryck på undersidan av bilen. Bra för rambyggd bil
 

Före:DD08057E-797F-4E5E-B600-28125E54C6A4.thumb.jpeg.403f8e14a93e83bf32e0209b8a926fc3.jpeg
 

Efter:C201F0F7-FCE9-4DD6-95C1-9DE7F0AE4D7B.thumb.jpeg.17f86074b44f11cbaebc0e3ad66b25d5.jpegBF1451CE-56BE-40A0-BAB1-E4AFED3F16C9.thumb.jpeg.02708cfedb3f3045d3793af147b83f2b.jpeg

 

Jag har en sån här bra bil. Den har ganska mycket blemmor och skador egentligen men den blir ändå så fräsch på bild

Edited by William Blomberg
  • Like 1
  • Thumb up 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Blivit lite tomt. Men kan informera att i början av januari så fick jag mig en gasolspis. Många känner nog igen modellen. Blev en Primus Atle Stove. Gasoltuben hade julerbjudande då, så den var prissatt 999 kr istället för ordinarie 1495 kr. Slog till, även fast jag har trangiakök som kanske gjort jobbet. Men två lågor och bra pris tackar inte en William nej till.

Utöver det kan jag recensera mitt köp. Det har mest blivit till gymmet-körning och visa kompisar bilen-körning.

Men åkte även ut med två kompisar och sköt lerduvor. Vi valde självklart min bil. Ett bra val. Knölig skogsväg som jag inte tagit polarens nyare V70 på. Sen valde vi att köra ut på en riktig lersoppa. Tog i med allt faktiskt. Lågväxel, alla hjul drivande och spärrad bakaxel. Kul känsla när däcken pekar åt höger och hela bilen glider sidledes till vänster.


Vi parkerade på den vägen och sköt slut på ammunition. För att ta sig därifrån så blev det mer gaspedal för ljud från V6:a och kasta lite lera. Lera slutar jag inte leka med oavsett ålder. Vi fick vända på ett gräsfält för vägen genom skogen var blockerad av träd. Men vad gör det när leran kallar igen. Fick ge lite gaspedal och ratta höger och vänster för att komma upp på grusvägen igen. Lite skönt när man kände framdäcken bita i gruset. Insåg snabbt behovet av gaspedal var mest för jag glömde att diffspärren lägger ur sig om man parkera. Så försökte endast med "låst" fördelningslåda efter skjutandet. Tyvärr hade vi så kul med skjutandet och körandet att all form av dokumentering glömdes.

 

Jag är kär i bilen. När man kör så lite som jag gör i och med det jobb jag har, är soppaförbrukningen inget att skrika om. 1,4-1,7l/mil beroende på sträcka och hastighet. Den har kraften att cruisea på motorväg och kraften för acceleration i stadstrafiken. Lite svag kanske i omkörning i högre hastigheter. Men inte för omkörningar jag har bilen. Den är bekväm i alla lägen. förutom om jag tar den till Borlänge. Tror rondellerna skulle få mig att knäckas till slut. Men det sker alltid om jag inte har en låg sportigare sak. Bekväm för mig (186 cm) att köra och på alla rätt sätt, stöddig i utseende. Den växlar mjukt och motorn låter underbart. Kan ligga på under 3000 varv/min i 110 km/h med overdriven. Vilket var bättre än vad jag trodde om den lådan.

Farthållare har den. Första bilen jag äger med farthållare. Vad jag saknat det.

Jag är förälskad i bilen. Den är right up my alley. Finns saker jag kan ta itu med. men känner jag mig själv så trivs jag med bilen med dessa saker så väntar de definitivt till sommaren då det är skönt att pyssla ute.

  • Like 3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Blivit lite nu. Jobbar heltid och bestämde mig för att hyra lägenhet inne i Uppsala. Med andra ord har jag flyttat ifrån föräldrarna och därmed min bil. Den får nämligen stå kvar i byn. Då blir pysslandet mindre. Den har fått agera jaktbil däremot. Bromsar samt oljefilter väntar även i garaget när jag får ändan ur.  
 

Däremot tänkte jag byta däck då dessa är slitna. Jag vill ha lite aggressivt utseende. Effektivt mönster som balanserar terränggående och vägegenskaper. Förmodligen all terrain då. Kollade lite på bf goodrich k02 mest för de tydligen höll bra. Vill ha något som håller och inte behöver bytas alltför snabbt. 
 

Har ni några däckttips? Samt vad tror ni jag får på för storlek på bilen?

 

 

Bonusbild på bilen från förra helgens jakt med pappa

904C5FA3-D8AE-4198-B6B9-048628B89E9C.thumb.jpeg.d60c3fa74ed7cc32469fcee3c22390e0.jpeg

Edited by William Blomberg
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, William Blomberg said:

....

Har ni några däckttips? Samt vad tror ni jag får på för storlek på bilen?

...

Eftersom jag just köpt BFG AT KO2 till bilen får jag ju rekommendera dem ;)
Köpte dem enbart för att det skall se "tufft" ut, men har använt kusinen BFG MT under många år och är väldans nöjd med dem. 
Rekommenderar köpa från camskill.co.uk, de brukar vara billigast. 

  

IMG_3771.JPEG

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Cooper Discovery AT3 4S tilltalar pris och att de förmodligen är snällare mot soppaförbrukning. Kollat videos där de klarar sig förhållandevis bra för att vara så ”snälla”. Kanske det däck som passar mig bäst som inte kör massa tung terräng men inte lika coolt😇

Cooper Discovery STT PRO för det det ser grymma ut. Är inte riktigt lika dyra som KO2 men verkar prestera. 
 

BFG KO2. Ser grymma ut. Verkar fungera väldigt bra med grepp och off road-prestanda. Däremot dyrast av dessa tre. Måste ändå ha i bakhuvudet att jag ska plugga snart

 

Sen är storleksfrågan. 265/75R16 har jag förstått ska gå på en standard Pajero. Har även kollat på 235/85R16 på STT PRO. Just för att det vore lite snyggt att få till negativt et. Pajeron har ganska mycket luft i hjulhuset men man är ändå nojjig. Har kollat på ett par blackspoke, simpla plåtfälgar som får att gå i 16x8 med ET-35, 16X10 ET-32 eller 0 ET
 

Är det någonstans jag tänkt tokigt tror ni? Vill att bilen och däcken ska hålla samt att allt får plats. Svårt för er som inte har erfarenhet av modellen men samtidigt är erfarenhet av modellen det enda jag har. För livserfarenhet och däckköperfarenhet saknar jag

 

Edited by William Blomberg
Link to comment
Share on other sites

Jag har BFG at ko2  på min xc70, dom hummar ju lite som grova däck kan göra, men tycker att dom ökar förbrukningen lite för mycket. Med mina goodyear ultra gripp dubbade vinterdäck snittar jag 0.8-0.85L/mil blandad körning, vilket är normal förbrukning. Med mina BFG at ko2 så snittar jag kring 1L/mil, vilket är en ganska markant ökning, i alla fall om man åker bilen mycket vill vardags. Jag lägger ca 3000 mil på bilen per år, och det blir mycket pengar bara i bränsle för att man vill åka "tuffa" däck. Jag kommer nog välja ett snällare däck vid nästa inköp, just för att jag rullar så pass mycket till vardags med bilen. 
Tänkte kan vara en bra notis ifall du åker mycket asfalt och pendlar med bilen :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har hatt bfg at ko2 på hilux, navara og nå dmax de siste åra, og har vært super fornøyd. Synes ikke forbruket har vært vesentlig høyere enn f.eks Nokian piggdekk el.lign. og de er gode på det meste av føre jeg har testet de. Anbefales av meg i hvertfall👍

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Efter en dag av funderingar så har jag nog kommit i underfund med att det blir Cooper Discoverer at3 4s. I och med att det blir nog mest grusvägskörning. Så behövs inget extremt. Samtidigt så verkar de klara terräng bra för att vara så snälla. Att de fungerar bättre än KO2:orna på vinterväglag och halka spelar också in
 

Ekonomiskt talar det också för dem. De är billigare. Med nästan700 kr per däck. Sen drar det nog lite mindre soppa. Måste tänka på att jag förlorar min inkomst till stor del till hösten. 
 

Även fast man gärna hade haft däck med lite farligare utseende så blir det nog att försöka låta hjärna vinna över hjärta. 
 

265/75R16 verkar vara den största storlek utan modifikationer och som ser bra ut på bilen. 
 

Funderar på black spoke 16x7 med et 0. Tror ni däcket kommer ta i vid rattutslag eller är det tillräckligt utflyttat? 
 

Navhålet ska är 108 på fälgarna. Pajero ska tydligen ha 107,4 vad jag läst mig till. Känns som väldigt lite som diffar. Behövs det ändå utfyllnad tror ni?

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Om man får tro denna länk https://vianor.se/information-om-dack/eu-dackmarkning/bransleekonomi/

Så kommer det skilja (för 255/55-18) Sportdäck, klassning C och ett BFG AT KO2. klassning F, 0,34l/100km. dvs 0,034l/milen.
Gäller för personbil och kanske inte rent överförbart till SUV, men min poäng är att det ev är andra saker som gör att förbrukningen går upp när man monterar sina terrängdäck, typ den där takkorgen med bra att ha saker, mer last i bagaget, mm mm ;)
 

Bonus: https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/kor-sa-har-och-spara-tusentals-kronor/

 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

@MrWIB Nu blev det ack så mycket lättare att fatta beslut 😉

 

Idag gav vi oss på bromsbyte. Bak gick det bra. Inget som bråkade. Smidigt och lätt.
1E2CE723-360F-4F7B-AEE2-B86875375A48.thumb.jpeg.a59d83216158fb70e59075497ffdf2c4.jpeg 

Fram var en annan historia. Gick inte att separera delen som är grund för navet och den räfflade som drivaxeln går igenom med bromskivan. Kanske dåligt beskrivet. En hel del våld brukades utan resultat. Så det blir nog att köpa nytt på båda delarna. 
 

Fick dessutom se se något som ej gav glädje. I hjulhuset fram så var det rosthål. Isolering stack ut ur det. Tror det inte är in i kupén och inget bärande. Men vill ändå inte få in fukt. 

23178261-9774-4108-B699-258069D9557E.thumb.jpeg.f99789730c9a14a8ef88781f7c64f211.jpegB6181C9F-A0B3-44C9-8192-CB582A736305.thumb.jpeg.b080998e954b92d34ce5a66f532fa092.jpeg

  • Thumb up 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Lars 9k said:

Grattis i förskott då!

Bra present!!

Inte ens i förskott. Idag är stora dagen 25/05. Tack så mycket

 

Bilen köpte jag kring jul och nu däck & fälg vid födelsedagen. Något med mig och dyra presenter till mig själv. Bra presenter ändå👌🏼

  • Thumb up 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...